Is er nog een markt te vinden voor de kleine houtbewerker?

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik begin langzaam mijn vertrouwen te vinden. Ik heb nu enkele malen een meubel of werkstuk verkocht en alhoewel ik nog steeds sterk twijfel aan de geroemde voordelen van ondernemerschap versus die goeie ouwe loondienst, kriebelt het wel al een tijdje om het iets serieuzer aan te pakken. Uiteraard komt er meer bij kijken zoals een BTW nummer, administratie, voorwaarden opstellen, nazorg voor je klanten en ga zo maar door, maar het voornaamste waar ik mee zit is de markt.

We worden allemaal doodgegooid met reclame in allerlei vormen, overal waar je komt (on- en offline) en daar ben ik absoluut tegen. Zou ik een willekeurige richting kiezen (ik noem maar wat: bijzettafeltjes of snijplanken) dan krijg je natuurlijk veel competitie. En daar heeft marketing, ofwel, reclame, een antwoord op. Door simpelweg het hardste te schreeuwen en het meest zichtbaar te zijn, vergroot je de kans dat men jouw product koopt en niet dat van een ander.

Maar: dat is kapitalisme in zijn (voor mij) ergste vorm. Het product dat jij verkoopt is het verlies van een collega die dat plankje of tafeltje ook graag had verkocht. Op die manier voeg je niks toe aan de samenleving en ben je gewoon handel ergens anders aan het weghalen door gebruik van techniek en marketing. Ik zou graag een product willen maken dat mensen oprecht willen hebben, dat niet veel of makkelijk te vinden is, waarvoor mensen je op natuurlijke wijze (mond op mond b.v.) weten te vinden en waardoor je dus ook geen handel bij een ander hoeft te 'jatten'.

Toen ik mijn werkbank verkocht heb ik uitgebreid zitten zoeken op internet en ik kan maar weinig (welgeteld één) partij vinden waar je een echte robuuste bank kunt kopen. Alle andere banken worden ofwel zeer slecht in productie gebouwd en voor een habbekrats weggezet (denk Daytona banken) of je koopt een gerommeerd merk (Sjoberg, Ulmia) maar dan tast je gelijk diep in de buidel. En begin niet over de 'Roubo style' banken, die moeten meerdere duizenden euro's kosten.

En dat brengt me tot de vraag: Hoe kom je erachter of de markt dit zoekt? Als ik kijk in de garagewereld dan zie ik aan de ene kant garages waar mensen werken die steengoed kunnen lassen, maar ze kopen toch allemaal hun werktafels bij de groothandel. Het is simpelweg niet hun 'core business' dus ze lassen liever auto's en kopen de werktafels gewoon van een fabrikant. Zelfde voor kasten en liften.

Als ik dat doortrek naar hout: Zijn er meubelmakers die in dezelfde mindset zitten en de bank gewoon willen kopen in plaats van bouwen? Ik zie heel vaak mensen hier op het forum aangeven dat ze, indien ze er eentje willen, zo'n bank 'wel zelf bouwen' en naar mijn mening zijn de meesten hier daar ook prima toe in staat. Dat laat dan als laatste over de groep enthousiastelingen die de bank kopen om hun 'begin' te markeren in deze geweldige hobby en bereid zijn daar stevig geld tegenaan te gooien, maar dat zit mij moreel een beetje moeilijk. Ik weet dondersgoed dat als looks niet je primaire zorg zijn, je van zo'n beetje elke soort hout en met een veelvoud aan simpele technieken een ramvaste bank in een dag of twee in elkaar kunt zetten, en dat hoeft dan ook niet veel te kosten. Ik zou me dan dus richten op de mensen die ondanks deze openheid en kennis toch meer willen uitgeven voor een gekocht product.

Voor de duidelijkheid: Zoek je naar 'handgemaakte meubelen' word je wederom doodgesmeten met opties. Maar handgemaakte werkbanken... nada. Ik wil dus weten of daar een niche uit te maken valt?

Hoe kom je daar achter danwel hoe bereik je die markt zonder de grote marketingmachine te sponsoren?
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: twdi, jorisvh en Jose

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Het marktaandeel waar je een houtbewerkerswerkbank voor nodig hebt is verwaarloosbaar. Gebruikt komen ze vooral van scholen. Reken voor je zelf eens uit wat een werkbank moet kosten als je hem niet als hobbyproject, maar als werk maakt. Dan blijkt dat zo'n ulmia nog niet zo duur is. Schaalgrote heeft voordelen. Ambachtelijke timmer en meubelbedrijven zijn er bijna niet meer, omdat er niet zo veel mensen zijn, die zich dat kunnen veroorloven. En die meubelmakers zitten dan over het algemeen in de goedkopere delen van het land, omdat ze aan het eind van de maand ook nog willen eten. In de luxe jachtbouw zie je het nog wel . En meubelrestauraties.
 

Superbra

Actieve deelnemer
16 feb 2014
282
116
Wetteren, Belgie
Persoonlijk denk ik dat er een markt bestaat voor topkwaliteit producten maar dat dit een niche markt is. Topkwaliteit gaat altijd gepaard met een hoger prijsniveau. En omdat het voor veel mensen alsmaar duurder wordt om gewoon te leven, zullen duurdere spullen automatisch een kleinere afzetmarkt krijgen.
Uit ervaring weet ik dat het geweldig leuk en bevredigend is om je eigen werkbank te maken. Wie zichzelf nog niet in staat acht om daar aan te beginnen, zal een werkbank moeten kopen. En dan kan je inderdaad gaan voor een robuuste, mooie houten werkbank maar ook voor een goedkopere workmate. Sommigen zullen dan inderdaad gaan voor een werkbank zoals jij die wil maken maar ik vrees dat dit een minderheid zal zijn.
Jouw doelgroep zou dan amateurs zijn die de skills of zin mankeren om zelf een werkbank te bouwen, of de professional die meer kan verdienen met zijn reguliere werk dan met het zelf maken van die werkbank.
Hoe dan ook zal je, op zijn minst in de beginfase, één of andere vorm van reclame moeten maken. Klanten worden niet met busjes aangevoerd en het duurt een tijd voor je voldoende naam gemaakt hebt.
 

Superbra

Actieve deelnemer
16 feb 2014
282
116
Wetteren, Belgie
Ambachtelijke timmer en meubelbedrijven zijn er bijna niet meer, omdat er niet zo veel mensen zijn, die zich dat kunnen veroorloven.
Klopt. Ik ken persoonlijk iemand die vroeger meubels op maat maakte en daarmee gestopt is omdat er te weinig bestellingen binnenkwamen om het leefbaar te houden. Die heeft flink geïnvesteerd in automatische machines waar je langs de ene kant plaatmateriaal invoert en er langs de andere kant bouwpakketten voor keukenmeubels uitkomen. Veel plezier heeft die er niet meer aan...
 

Superbra

Actieve deelnemer
16 feb 2014
282
116
Wetteren, Belgie
Ik ben bang dat het moeilijk zal zijn om er van te leven maar laat je dat absoluut niet tegenhouden om toch van die werkbanken te bouwen, eventueel in bijberoep. Voldoening in wat je doet, is ook belangrijk en je weet nooit waar het toe leidt. En laat je vooral niet te veel beïnvloeden door mijn mening. Ik denk veel te veel na over de gevolgen en risico's om als zelfstandige te beginnen. Veel grote ondernemingen zijn begonnen door mensen die tegen beter weten in toch doorgezet hebben met hun zotte ideeën. Jij zou zomaar de volgende kunnen zijn, of niet...
 
  • Leuk
Waarderingen: Jose en trigger

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Je hebt inmiddels een behoorlijke werkplaats, dus er is niemand die je tegen houdt om op bestelling dingen te maken die je leuk vindt. Je kan daar gewoon een boekhouding van bij houden en aanvullend bij je aangifte voegen. Je hebt niet per se een btw nummer nodig. Dan zie je wel waar het schip strandt.
 
  • Leuk
Waarderingen: trigger

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Oh ik zie zeker wel mogelijkheden om in zeer beperkte oplage, zeg 2 stuks per jaar, zo'n bank te proberen te verkopen. Ik vroeg me gewoon af of het zin heeft te kijken naar een iets grotere afzet. Er is een bevriende houtbewerker hier een straat verderop die een werkplaats achter zijn woonhuis heeft en die heeft een goeie afzet.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Maar wat maakt hij? Massief houten meubelen is iets anders dan bijvoorbeeld kozijnen, ramen en deuren.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Er is een verschil tussen het druk hebben en geld verdienen. Maar niemand heeft gezegd dat het onmogelijk is. Het is lastig om er vanuit het niets je brood mee te verdienen. Als je lage kosten hebt en je partner heeft een goed inkomen, waar de lopende kosten van betaald kunnen worden, dan is het al een stuk makkelijker. Werk doen waar je niet gelukkig van wordt, sloopt je geestelijk ook.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.843
900
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Als ik dat doortrek naar hout: Zijn er meubelmakers die in dezelfde mindset zitten en de bank gewoon willen kopen in plaats van bouwen?
Voor mezelf sprekend (en voor mijn meissie): ja wij kopen liever een werkbank dan er zelf een maken. Zelf maken is een uitdaging, absoluut, maar het leidt te veel af van het werk dat we liever doen, meubels (mijn meissie) en hengels (ik), dus wij hebben gekozen om werkbanken te kopen. In een grijs verleden een klein oosteuropees bankje (denk ik), dat ik nu als hengelwerkplek gebruik, en na verhuizing naar Limburg, met veel meer werkplaatsruimte, een grote Sjoberg (2000, plus extensie) voor mijn meissie.

Ik denk eigenlijk dat er meer mensen zo over denken...
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Tja, dat advies meenemende denk ik dat het beter is om gewoon eens op zéér kleine schaal een poging te doen, een oplage van bijvoorbeeld 2 per jaar. Dan veroorzaak ik geen extra geluidsoverlast (ook belangrijk) en kan ik er toch een zakcentje mee verdienen. Er zitten best veel haken en ogen aan opschalen, maar gezien de afzetmarkt is het ook een hele grote gok om die moeite uberhaupt te nemen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jose

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Je hebt zo ook de mogelijkheid te maken wat je zelf leuk vindt. Met materiaal dat je zelf op je gemak kan verzamelen. Opdrachtgevers willen altijd iets anders en daarna vinden ze het toch te duur.
 
  • Haha
  • Leuk
Waarderingen: Mbeldman en Superbra

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Misschien nog een andere invalshoek.
Het aantal woningen hier in de Randstad dat wordt opgeleverd met een schuur of garage waar een werkbank in past neemt alleen maar af als je naar de prijzen kijkt. Een garage zijn hele dure m2''s.
De meeste mensen maken daar liever een extra kamer die tzt €3000/m2 oplevert ipv €1000/m2 van een garage. En een projectontwikkelaar maakt dezelfde afweging.
Als je op Funda bij een zoekopdracht een vinkje aan/uit zet bij garage, dan zie je snel wat ik bedoel.

Tel daarbij op dat veel tuinen niet groot genoeg zijn voor een fatsoenlijke schuur en dat steeds minder mensen zelf klussen, repareren of ander zins iets van een werkbank nodig hebben.
Kijk ook eens waar bijvoorbeeld de gebruikte bankschroeven vandaan komen, de meeste komen niet uit de Randstad.
Als je dan ook nog een werkbank moet opsturen of brengen, dan gaat het heel hard met de prijs.
 
  • Leuk
Waarderingen: trigger

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Aan de andere kant zie je ook dat veel mensen allerlei cursussen doen, waarbij ze echt iets moeten maken. Lullen en naar een beeldscherm staren is blijkbaar ook niet bevredigend. Iets tastbaars maken heeft toch zo zijn charme.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jose en Jeroen B

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.498
961
Riemst
Benchworks was daar in geslaagd.
Hij had zijn processen geoptimaliseerd om efficiënt te kunnen werken.
Standaard reeksen met opties naar wens van de klant.
Je moet natuurlijk wel zorgen dat je klanten tevreden zijn en je afgeleverde werkstukken heel blijven.
 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Hij woonde volgens mij nog thuis en kon de schuur van het bedrijf van zijn ouders gebruiken. Dan is het al makkelijker om wat over te houden. Als je een werkbank met laden voor 600 euro ex verkoopt, dan moet je hem in maximaal een uur of 8 kunnen maken, als je er een gezin van moet onderhouden, met een aov, een pensioenvoorziening en een beetje normale levensstandaard. Ik heb zo mijn twijfels of hij dat kon. En dan moet je dus constant opdrachten hebben .
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.770
740
Enschede, Twente
Benchworks was daar in geslaagd.
Hij had zijn processen geoptimaliseerd om efficiënt te kunnen werken.
Standaard reeksen met opties naar wens van de klant.
Je moet natuurlijk wel zorgen dat je klanten tevreden zijn en je afgeleverde werkstukken heel blijven.
Zijn product had een heel specifieke doelgroep, die tot dan niet echt een goedkoper alternatief hadden: goudsmedeen en horlogiers. En dat hij uiteindelijk voor het boerenvak heeft gekozen zegt ook wel iets over het perspectief van meubelmaker.
 
  • Leuk
Waarderingen: Petrolhead

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.