Is er nog een markt te vinden voor de kleine houtbewerker?

Peter87

Nieuw lid
20 feb 2020
19
5
@trigger
Gewoon beginnen!
Dit is iets wat ik veel om mij heen hoor.
Begin het erbij te doen in de avonden en bouw dat eerst eens uit naar 1 dag in de week. Vervolgens naar meerdere dagen in de week.
Ook kwa product. Begin breed dus niet alleen die werkbank maar ook de meubels, kookeilanden en deuren die hier eerder genoemd zijn. En ontdek wat je echt leuk vindt om te maken en waar natuurlijk markt voor is in jou regio.
EN DOE VOORAL JE EIGEN DING! Je moet niet doen wat een ander doet kwa product en prijs.
Maak je eigen product met de prijzen die jij nodig hebt. (Wel realistisch)
Als je begint en je vraagt lagen prijzen dan krijg je een bepaald klanten bestand en ben je aan het vissen in een bepaalde doelgroep. Op het moment dat jij de prijzen omhoog gaat gooien omdat je denkt dat je nodig hebt en beter wordt ga je in een andere doelgroep vissen en dan begin je eigenlijk weer opnieuw kwa klanten bestand.
Eerst zit je in de groep van de koopjesjagers (veel voor zo min mogelijk) en vervolgens ga je naar de groep die veel meer kwaliteit willen en daar ook voor willen betalen.
En je zult zien dat die koopjesjagers heel snel weg zijn.
Het kost dan wel meer tijd om een goed klantenbestand op te bouwen binnen de groep die kwaliteit wil maar
je hebt al een baan met inkomen dus die druk is wat minder
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.703
2.570
Gaanderen
Matt Cremona doet ook zoiets volgens mij:

Hij zaagt dan wel weer zelf het hout, dat wel.
Wat hij doet is zichzelf verkopen. En daar gaat het om. Verkoop jouw meerwaarde. Ik kreeg het in 2008 niet voor elkaar naast mijn werk. Alleen aan een webwinkel, al is ie noch zo mooi, heb je niets. Het is de combinatie van veel zaken. Ik heb er over nagedacht om op de opendag hout hier iets mee te doen. Standaard website met webwinkel die je kunt kopieren met een eigen twist. Als je denkt dat je er daar mee bent dan heb je het mis de dingen erachter zijn tegenwoordig belangrijker. Hoe word je gevonden. E.d.
Mocht er iemand zijn die hierover wil meedenken voor de opendaghout dan een PB. Liefst met een bewezen marketing verleden. Kijk/denk maar eens na hoeveel tijd het je kost om elke 2 weken een goede blog te maken en heel regelmatig een youtube filmpje te maken. Heb ik het nog niet over FB Twiter tiktok etc. Ja als je dit dagelijks doet en een begenadigd schrijver bent is het niet zo moeilijk. Ik ben nog old school van advertentie in de krant en brieven sturen. Later wel mailingen en bloggen over vuurwerk artikelen. (dit alles had toch wel succes).
 
  • Leuk
Waarderingen: LukeB2530 en city17

dirkvanbergen

Actieve deelnemer
26 jan 2021
209
99
Ik heb even een belletje gedaan naar Rik van Massave. Ik wil van de week beginnen met een bureau voor mijn dochter dus goeie reden om daar eens rond te snuffelen voor de volgende projecten. Hij is een stuk vriendelijker dan wat ik gewend ben van mijn leverancier :D.
[offtopic waarschuwing]
Rik is een topper. Vorige week van hem een lading beuken gehaald voor mijn eigen werkbank. Zelden iemand zo enthousiast zijn werk zien doen!
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
[offtopic waarschuwing]
Rik is een topper. Vorige week van hem een lading beuken gehaald voor mijn eigen werkbank. Zelden iemand zo enthousiast zijn werk zien doen!
Ik wilde een bende essenhout van hem halen, maar mijn dochter heeft net laten weten dat ze toch voor een pallethouten bureau wil gaan. Gelukkig heb ik ook nog essen nodig voor mijn eigen bureau, dus zodra de bouwtekening af is ga ik er een keertje heen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rutger Broekman

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Heb je ook al eens een berekening gemaakt wat volgens jouw zo'n werkbank mag gaan kosten, wat de kosten zijn en wat je voor winst wil maken?

Uiteindelijk draait het om het geld, en een simpele berekening kan veel info geven. (En zijn soms ontluisterend 😉)
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Heb je ook al eens een berekening gemaakt wat volgens jouw zo'n werkbank mag gaan kosten, wat de kosten zijn en wat je voor winst wil maken?

Uiteindelijk draait het om het geld, en een simpele berekening kan veel info geven. (En zijn soms ontluisterend 😉)
niet minutieus, nee. Ik redeneer dat het werk "hobby" is dus reken alleen mijn materiaal inkoop, aangeschafs gereedschap voor die klus en eventueel kilometers aan vervoer, stroom is hier "gratis" door 24 panelen op het dak. Alle verschil tussen in en verkoop is dus mijn winst danwel loon.

Zou ik het officieel moeten doen heb je verzekeringen, afschrijving, keuring apparatuur...

Ik wil een hele luxe roubo bank maken inclusief klemmen voor een richtprijs van 2500 euro verkoop. Dan is het win-win: of ik heb een nieuwe mijlpaal bereikt en een leuke cent verdiend, of ik geef mezelf een geweldige werkbank kado :).

Ik heb bijvoorbeeld net die zaagtafel op marktplaats gezet voor 129 euro. De gebruikte materialen waren allemaal gratis, buiten wat lijm, 4 schroeven, wat lasdraad en wat slijtage op mijn schuurpapier. Ik gok dat er, over de dagen heen, zo'n 5 a 6 uur werk in zit. Als hij verkocht word zit je dus op iets over de 20 euro per uur. Geen vetpot nee, maar ik heb er lol aan gehad, ik heb nieuwe dingen geleerd en hopelijk een ander hier ook weer op ideeën gebracht, dus die winst pakt niemand af!.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: twdi

jorisvh

Post veel
Maar: dat is kapitalisme in zijn (voor mij) ergste vorm. Het product dat jij verkoopt is het verlies van een collega die dat plankje of tafeltje ook graag had verkocht. Op die manier voeg je niks toe aan de samenleving en ben je gewoon handel ergens anders aan het weghalen door gebruik van techniek en marketing. Ik zou graag een product willen maken dat mensen oprecht willen hebben, dat niet veel of makkelijk te vinden is, waarvoor mensen je op natuurlijke wijze (mond op mond b.v.) weten te vinden en waardoor je dus ook geen handel bij een ander hoeft te 'jatten'.
Als houtbewerker kan je iets wat de overgrote meerderheid van de bevolking niet kan. Dat heeft een waarde. Daar kun je dus geld voor vragen. Klanten moeten weten dat ze hun geld bij jou kwijt kunnen en je moet ze overtuigen dat ze het beter aan jou dan aan iemand anders geven.
Ja, dat is kapitalisme, concurrentie, consumptie, marketing, elke opdracht die jij krijgt, pak je af van een concurrent, …
(Als je die redenering doortrekt kan je wat mij betreft ook zeggen dat je door in loondienst te werken de job afpakt van iemand anders 🤔.)

Maar het is ook kennis en kunde en passie waarmee je iets maakt waar je fier op bent en waar je iemand blij mee maakt.
Als je niet zo ziet, begin er dan maar niet aan.
Als je erin gelooft en het stap voor stap kan proberen als hobby, bijberoep, hoofdberoep, waarom niet?

Ik zou zelf niet kiezen voor werkbanken voor houtbewerkers omdat dat een product is voor klanten die er in principe zelf een (willen) kunnen maken, omdat potentiële klanten wellicht niet dik gezaaid zijn waardoor je dus een groot werkgebied nodig hebt om voldoende omzet te halen en dat brengt extra uitdagingen (promotie, verkoop, levering, …), omdat er een relatief groot aandeel aangekochte goederen (klem, …) in gaat waar je geen grote marge op kan maken, …
Dat zijn allemaal rationele redenen en er zijn er nog veel meer opgenoemd.
Maar de voornaamste reden dat ik het niet doe is dat ik niet enthousiast word van werkbanken. Jij wel en dat maakt een groot verschil in de kans om te slagen.
 
Laatst bewerkt:

jorisvh

Post veel
Ik wil een hele luxe roubo bank maken inclusief klemmen voor een richtprijs van 2500 euro verkoop. Dan is het win-win: of ik heb een nieuwe mijlpaal bereikt en een leuke cent verdiend, of ik geef mezelf een geweldige werkbank kado :).
Deze redenering is prima als hobbyist. Elke euro die je overhoudt, kan opnieuw in de hobby geïnvesteerd worden. Als je serieus bent om er ooit van te gaan leven, moet je volgens mij al in de hobbyfase beginnen met een ondernemingsplan hebben waarmee dit in principe kan. Anders ga je de stap nooit kunnen zetten.
Je kan nu geen bank aan 2.500€ in de markt zetten waar je plots het dubbele voor wil als je er van moet leven. En, let op, grote kans dat je uiteindelijk niet meer overhoudt.

Even snel gerekend met een fictieve situatie waarin je elk jaar 25 van die banken verkoopt aan 2.500€ (maw, je bouwt en verkoopt er elke 2 weken 1).
van de 2.500€ incl BTW van de klant hou je 2.066€ excl over.
Als je hout commercieel aankoopt ben je waarschijnlijk 450€ excl kwijt (0,3m3 @ 1.500) —> 1.616€.
Je gaat er degelijke hardware op moeten zetten. 300€ excl? —> 1.316€.
Je hebt overheadkosten: huur atelier, energie, onderhoud, bedrijfswagen, afschrijving machinepark, …. Je kan redeneren dat die allemaal gratis zijn omdat het je eigen garage is, je de machines al hebt, je de privé wagen gebruikt, je zonnepanelen hebt, … Klopt, maar dan ben je dus geld dat je vroeger in loondienst verdiend hebt aan het opstoken om van je hobby een beroep te maken. Ooit gaan al die dingen kapot en dan moet je ze vervangen met geld dat uit je zaak komt. 1.000€/maand is niet veel —> 500€ per bank —> 816€ over. Dit is je belastbaar inkomen.
Daa gaan sociale bijdragen af, in BE 20,5% —> 677€ over per bank.
Als je er 2 per maand verkoopt, hou dus 1.350€ bruto over en daar mag je dan inkomensbelasting op gaan betalen. Dat zal op dit bedrag niet erg veel zijn maar je zal er ook niet van kunnen leven.
Je kan over elk van de getallen discussiëren maar het is duidelijk dat je, om er wel van te leven, meer moet vragen, er meer moet bouwen (en verkopen natuurlijk), goedkoper moet inkopen, …

Dit alles gaat natuurlijk niet vanaf dag 1 lukken maar het moet wel mogelijk zijn anders is het gedoemd om een hobby te blijven. Daar is niks mee mis, maar als je er ooit echt je hoofdberoep van wil maken dan moet je wel weten wat dat financieel betekent.
 

Rutger Broekman

Actieve deelnemer
19 apr 2013
160
46
Tilburg
niet minutieus, nee. Ik redeneer dat het werk "hobby" is dus reken alleen mijn materiaal inkoop, aangeschafs gereedschap voor die klus en eventueel kilometers aan vervoer, stroom is hier "gratis" door 24 panelen op het dak. Alle verschil tussen in en verkoop is dus mijn winst danwel loon.

Zou ik het officieel moeten doen heb je verzekeringen, afschrijving, keuring apparatuur...

Ik wil een hele luxe roubo bank maken inclusief klemmen voor een richtprijs van 2500 euro verkoop. Dan is het win-win: of ik heb een nieuwe mijlpaal bereikt en een leuke cent verdiend, of ik geef mezelf een geweldige werkbank kado :).

Ik heb bijvoorbeeld net die zaagtafel op marktplaats gezet voor 129 euro. De gebruikte materialen waren allemaal gratis, buiten wat lijm, 4 schroeven, wat lasdraad en wat slijtage op mijn schuurpapier. Ik gok dat er, over de dagen heen, zo'n 5 a 6 uur werk in zit. Als hij verkocht word zit je dus op iets over de 20 euro per uur. Geen vetpot nee, maar ik heb er lol aan gehad, ik heb nieuwe dingen geleerd en hopelijk een ander hier ook weer op ideeën gebracht, dus die winst pakt niemand af!.
Dit moet je dus niet doen! Wellicht niet zo bedoeld maar ik vind het ook asociaal! Je werkt mee aan de race to the bottom qua uurloon en haalt het brood uit de mond van je collega houtbewerkers die hier wel hun fulltime baan en inkomsten uit moeten halen. Je verpest de markt voor jezelf en de anderen in de branche! Uurtarief is zo'n €50-60. Reken ook afschrijving van machines en werkplaats. Ook belasting technisch een aanrader!
 
  • Leuk
Waarderingen: mathieu en Emilio

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.103
2.612
Ik denk dat die broodroof wel mee valt. Maar je wil geen koopjesjagers. De klanten die vooral voor de laagste prijs gaan, zijn in mijn ervaring ook nog de grootste zeikers. Ze willen altijd meer, dan ze kunnen betalen. Dat soort klanten zou je voor uit moeten laten betalen. Dat doen ze niet, want als het werk klaar is , vinden ze altijd een reden om niet, of niet alles te betalen. Maak kwaliteit. Dat je er in het begin wat meer tijd in moet steken, moet je als studiekosten zien. Maar zorg dat je prijzen je in het marktsegment positioneren van mensen die het geld hebben om exclusieve dingen te laten maken. Als je je werk goed doet, dan brengen klanten, klanten. Als eenmanszaak heb je helemaal niet zo veel klanten nodig. Dingen maken kost veel tijd. Alle tijd die je aan andere dingen moet besteden gaan van je betaalde uren af. Als je een betere verkoper, dan maker bent, dan laat je het werk deel in het verre oosten doen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wilco Flier en Rdl

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.703
2.570
Gaanderen
Ik denk dat die broodroof wel mee valt. Maar je wil geen koopjesjagers. De klanten die vooral voor de laagste prijs gaan, zijn in mijn ervaring ook nog de grootste zeikers. Ze willen altijd meer, dan ze kunnen betalen. Dat soort klanten zou je voor uit moeten laten betalen. Dat doen ze niet, want als het werk klaar is , vinden ze altijd een reden om niet, of niet alles te betalen. Maak kwaliteit. Dat je er in het begin wat meer tijd in moet steken, moet je als studiekosten zien. Maar zorg dat je prijzen je in het marktsegment positioneren van mensen die het geld hebben om exclusieve dingen te laten maken. Als je je werk goed doet, dan brengen klanten, klanten. Als eenmanszaak heb je helemaal niet zo veel klanten nodig. Dingen maken kost veel tijd. Alle tijd die je aan andere dingen moet besteden gaan van je betaalde uren af. Als je een betere verkoper, dan maker bent, dan laat je het werk deel in het verre oosten doen.
Woorden naar mijn hart.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.