Inschakelen op afstand afzuiging 400V

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
544
129
Zit er achter op de motor een koelwaaiertje ? controleer dan eerst of dat niet aanloopt voordat je alles uit elkaar gaat halen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Mocht het probleem toch in de lagers zitten, dan zal de motor uit elkaar moeten. Kabeltje los in de aansluitdoos op de motor, schroefjes van de kap achter op de motor los, kap er af halen, met een lagertrekker de koelvin er af halen, schroefjes waarmee de motor vast zit in het slakkenhuis er uit draaien, motor met deksel en schoepenwiel uit nemen, borgschroefje uit schoepenwiel los draaien, met een trekker het schoepenwiel van de as trekken, de vier boutjes losdraaien waarmee de motor aan het deksel vast zit. Je hebt nu de kale motor. Die bestaat uit een voor en een achter deksel en de spoel. Dit wordt meestal bij elkaar gehouden door 4 draadeindjes, maar losse schroefjes aan beide zijden komt ook voor. Losdraaien en je kan de deksels van de spoel halen. Meestal heb je hier 2 platte schroevendraaiers voor nodig. Aan een kant zit er een gegolfde ring tussen het deksel en het lager. Je hebt nu het anker met aan weerskanten een lager. Deze lagers trek je er af met een lagertrekker. De maat van het lager staat meestal met kleine lettertjes op de buitenring, bijvoorbeeld 6202-2 rs. Daar bestel je nieuwe voor. Dan zorg je voor een stuk pijp dat de maat van de binnenring van je lager heeft. Je kan nu de nieuwe lagers er op slaan. Daarna het spul weer in de omgekeerde volgorde monteren.
 
  • Leuk
Waarderingen: Musicus

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Vandaag kans gezien even de kappen te verwijderen. Helaas zit er niets tussen de schoepen en loopt er ook niets aan. Het piepen gaat onveranderd door.
Ik heb al 2 inbusboutjes van het schoepenwiel verwijderd maar verder kom ik niet. Ik denk dat deze er alleen afkomt met een poelietrekker?
De koelvin aan de andere zijde heeft geen zichtbare bevestiging, die zal wel loskomen als ik de kap van het motorhuis loskomt?

20240401_185348.jpg

20240401_185357.jpg
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Nou, dan werk een poelietrekker toch sneller.
Inmiddels is het schoepenhuis eraf, daarna de koelfan (zat gewoon geklemd zonder borgring en kon je er met 2 schroevendraaiers rustig af werken) Vervolgens de motor open gemaakt en dan heb je zo het anker te pakken. 1 lager was echt helemaal gaar, de andere ging nog soepel, al zag je al wel dat er wat vet uitliep. Ik heb ze beide verwijderd en heb ook al nieuwe gekocht van SKF.
Morgen ga ik ze monteren en het geheel weer in elkaar zetten.

Enige wat ik niet ben tegengekomen is een gegolfde ring tussen deksel en lager... Of die zit nog vast in de deksel of hij heeft er hier niet ingezeten?

20240403_124722.jpg

20240403_124720.jpg
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
544
129
Op je foto’s van #18 ziet eea er niet heel oud uit. En toch beide lagers defect geraakt. Mogelijk zit er onbalans in je waaier. Zou hierop controleren bij het in elkaar zetten.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
1 lager was echt defect, de ander liep prima. Maar als je de boel toch los hebt liggen...
De lager die defect was zat ook onder de aangekoekte houtstof. Ik hoop dat als ik de afzuiger straks op een andere plek heb staan als de zaag dat dat al minder zal zijn.

Maar @elzenmaa hoe kan ik een onbalans in de schoepen herkennen?
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
544
129
Neem aan dat je voorste lager, dat dichtste bij de waaier zit kapot was.
Wanneer je de motor weer in elkaar hebt en je start deze moet die zonder trillingen lopen, dat zal ook wel het geval zijn.
Wanneer je vervolgens de waaier goed schoongemaakt hebt en op de as terug geplaatst heb en je start de motor en het trilt behoorlijk heb je waarschijnlijk onbalans in de waaier.
Hopelijk vind je dan het zwaarste punt door de waaier aantal keten met de hand stukje te draaien en te kijken of de waaiervsteeds op hetzelfde punt stopt. Je lagers moeten dan licht genoeg draaien t.o.v gewicht van de waaier.
Op het zwaarste punt gaatje boren en herhalen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Ik zei een moer er op lassen, omdat je met een gewone driepoot de waaier uit model trekt als hij maar een beetje vast zit op de as. En dan heb je alles weer in elkaar gezet en blijkt de afzuiger niet meer op zijn plek te willen blijven staan. De veerring zit meestal in het achterste deksel. Je hebt uitzettingsruimte nodig, anders blijf je lagers wisselen.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Ik zal morgen eens kijken, maar tot op heden hem ik nergens zo'n ring gezien...
Wellicht is dat de reden van het falen van het lager.
Zo'n deze anders nog los te krijgen? Hij moet de maat hebben van de buitenring dacht ik te lezen.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Veerring zat gewoon vastgekoekt in de behuizing.
Vanmiddag de nieuwe lagers gemonteerd en alles weer dichtgeschroefd. Althans, dat was de bedoeling...

Bij het vastzetten van de zwarte kap brak het M5 boutje af en liet de rest in de aluminium behuizing zitten. Deze bout geprobeerd uit te boren, waarna het boortje afbrak en een stuk achterliet.
Uiteindelijk een klein stukje aluminium moeten afslijpen waarna het restant bout en boortje verwijderd konden worden. Nieuw, dieper draad getapt en met een langer boutje de kap vastgezet.
Toen was mijn beschikbare tijd op dus ik het hem nog niet kunnen testen. Ik hoop dat die kap goed vast blijft zitten want anders heb ik een probleem. Als zekerheid kan ik misschien nog een stalen ty-rap eromheen plaatsen....
Of komen daar niet zoveel krachten op te staan? Het is de kap aan de zijde van de kleine witte ventilator.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Die zit vast op de pasring. De boutjes houden het spul op zijn plek. Dat hoeft niet zwaar te worden aangedraaid. Dat kun je al afleiden aan de maat van de boutjes. Er zit vermoedelijk een doorlopend gat in het aluminium motorhuis. Dus je kan er gewoon, zoals je al hebt gedaan, langere draad in tappen en het deksel met een langer boutje vast zetten. En de volgende keer de boutjes wat minder hard aandraaien.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Het was hier geen doorlopend gat maar 4 losse boutjes en 1.5cm schroefdraad... maar idd, M5 zegt al iets over de kracht die erop komt te staan.
Ik zette het vast met een klein rateltje dus zo hard deed ik het ook niet.

20240404_163801.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.