Inschakelen op afstand afzuiging 400V

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Als het goed is ga ik morgen een houtmot andere afzuiging ophalen. Nu heb ik er 1 op 230V die ik op afstand inschakel met een draadloze afstandsbediening. Werkt super makkelijk. Maar is er ook zoiets voor 400V? Ik zie ze namelijk niet voorbij komen.
Ik kan natuurlijk een inschakelautomaat aanschaffen met een master en slave, maar het zal ook wel eens voorkomen dat ik alleen de afzuiging aan wil zetten (bijvoorbeeld om een hoop houtmot op de grond weg te zuigen) en dan zou ik niet meteen de zaag aan hoeven te zetten.

Of gaat het überhaupt niet werken omdat de machine hoogstwaarschijnlijk een nullast schakelaar heeft?
Dan zou ik de schakelaar van de afzuiging moeten verwijderen en deze verlengen zodat ik deze vanaf beneden kan bedienen? De afzuiging komt namelijk op de vide te staan...
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Een afzuiging heeft geen nullastschakelaar want dan kan je hem niet bedienen met een inscahkelautomaat of dergelijke.
Ik heb zelf een inschakelautomaat maar kan die overbruggen met een schakelaar. Je hebt dan een kontaktor (relais) en schakelaar nodig. De schakelaar kan je ook vervangen door een slimme stekker, wifi schakelmodule of een stekker met afstandsbediening.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Wat is voor jou "op afstand"?
Ik heb zelf bij mijn afzuiger de aan/uitschakelaar vervangen door een noodstop, en de originele schakelaar met een kabel een paar meter verlengd. Deze schakelaar is vast gemonteerd op midden in de schuur, terwijl de afzuiger in de ruimte ernaast staat (vandaar de noodstop, om 'm ook ter plekke te kunnen uitschakelen).

Maar je kan ook (beter) een magneetrschakelaar plaatsen op de plaats van de aan/uitschakelaar, en dan deze met een 230v schakelaar bedienen.
Voor 400V neem je dan een 4-polige magneetschakelaar nodig zoals deze (3 fasen + nul schakelen, aarde wel vast doorlussen en niet onderbreken natuurlijk).
Die je met contacten A1/A2 met 230 volt schakelt. Door een 230V nullastschakelaar bij voorkeur, maar het kan natuurlijk ook met een draadloze schakelaar.
 

jorisvh

Post veel
Ik heb zo’n Klinger Born inschakelautomaat (de 0098.3929) met een “auto”/“0”/“1” schakelaar zodat die naast automatisch, als slave van een master (bvb zaag) ook altijd uit of altijd aan kan.

veel 400V afzuigers hebben wel degelijk een nullastschakelaar, miijn Robland had die alleszins. die moet je dan slopen.
dat heeft als nadeel dat een eventuele thermische beveiliging in het stuurcircuit van het relais mee verdwijnt.
moest de impeller blokkeren door een groot brokstuk, dan kan je motor evt doorbranden. die kans leek me klein, of zelfs onbestaande gezien er bij mij een cycloon voor staat.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Waarom moet je de nullast schakelaar slopen? Zo'n ding heeft over het algemeen gewoon een 220 stuurstroom circuit. Daar kan je net zo veel start en stop knoppen aan hangen als je zelf wil. En je kan hem dan nog steeds ook met de knoppen op de machine zelf bedienen. Zo zit het bij mijn afzuiger ook. Ik heb er gewoon een 3 aderige kabel aan zitten, met bij de veel gebruikte machines een startknop en een noodstop uit knop.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Als je een inschakelautomaat gebruikt, laat je die de stuurstroom op je nullast schakelaar leveren. Dan werkt je motorbeveiliging gewoon.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Ik ben echt slecht onderlegd in elektrotechniek dus het zelf knutselen met extra toevoegingen vind ik niet echt een goed idee omdat ik geen idee heb of ik het wel goed doe.
Het meest makkelijk lijkt mij het om de oplossing van @klusrob te volgen en de bestaande schakelaar te verleggen naar een vast punt op de muur waar ook de vaste afzuig buis komt. Dan zou ik alleen een extra kabel nodig hebben en een mantelbuis?

De afstand tussen nieuwe schakelaar en de afzuiging zelf zal ongeveer 3 meter zijn. Een extra noodstop toevoegen op de afzuiging zelf zou kunnen, maar wederom het probleem dat ik niet echt goed weet hoe ik dat zou moeten aansluiten.
Ik zal me eens proberen in te lezen.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Nou, de machine is opgehaald, maar het zit nog niet echt mee. Er blijkt een 32A stekker aan te zitten terwijl ik alleen 16A in de werkplaats heb. Nu is het vermogen van de machine 1.5kW dus ik neem aan dat ik er gewoon een 16A stekker aan kan zetten?
Maar als ik de huidige stekker bekijk heeft deze maar 4 aders? Ik dacht dat dit er 5 zouden moeten zijn?
Wie o wie helpt deze leek?

Stekker:

20240319_134513.jpg

Aan- uit schakelaar:

20240319_141615.jpg

20240319_141623.jpg
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Dit is de stekker van je nieuwe afzuiger? Je kan er gewoon een 16 amp 5 polige stekker aan zetten. Wat zit er aan de andere kant van de kabel? Vermoedelijk een bedieningskastje. Kan je daar een foto van plaatsen. Ook een met het kastje open?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Eerst foto's van wat er in zit. Een motorbeveiliging wil je bij de motor. De motor wil je met een stekker aansluiten. Elders schakelen kan je pas oplossen als je weet wat je nu hebt.
 

jorisvh

Post veel
Je hebt een kabel met 4 aders: 3 fases en aarde, zonder neuter. Dat is geen probleem de neuter is enkel nodig als er ook 230V nodig is.

Vermits de nullastschakelaar enkel 3 aders in en 3 aders uit heeft zit er wellicht geen thermische beveiliging op de motor (althans geen die de stuurstroom van het relais onderbreekt).
Je kan die schakelaar verlengen met gelijkaardige 4-aderige kabel. (je zou ook het stuurcircuit van het relais naar buiten kunnen brengen en verlengen. dat gaat minder koper kosten maar vergt wel elektra kennis).

Dit is de pin layout van de mannelijke kant (aansluit kant) waarbij je de neuter dus niet nodig hebt.
1710857846246.jpeg

De huidige kabel is niet helemaal conform. De blauwe ader mag in principe enkel voor de neuter gebruikt worden en is hier voor een fase gebruikt.
Als je toch extra kabel moet halen vind je wellicht makkelijker 5-aderige 5G2,5 met bruin/zwart/grijs (of 3xzwart) voor de 3 fases, geelgroen voor aarde en blauw voor neuter (die je niet aansluit in de motor).
 
  • Leuk
Waarderingen: Musicus

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Zo te zien geen motorbeveiliging, dus je kan het kastje ook ergens anders zetten.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Kan ik dan niet beter de kabel van de motor naar de schakelaar vervangen voor een langer exemplaar? Vervolgens de schakelaar tegen de wand monteren en daarna een kabel naar de wandstekkerdoos.
Dan zit ik alleen met de aardedraad waar ik iets mee moet. Nu zit deze op de machine vast....

Moet ik nog rekening houden met ster of driehoek aansluitingen of iets dergelijks?
Voor de volledigheid nog even een foto van de aansluitingen op de motor zelf.

20240319_165649.jpg

20240319_165632.jpg
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Zeker maar hier zie je in de schakelaar dat de aardedraad op de behuizing van de afzuiger zit. En als ik die schakelaar weghaal valt dat punt dus weg. Maar wellicht is dat geen probleem?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.