INCA vlakvandiktebank

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Jarno

Ik denk dat het een aardig machientje is. MAAR de prijs?? Voor zo'n prijs koop je een Scheppach hm2 met heel veel extra's. Een meer profie machine met veel meer extra's. JIJ denk toch niet dat die aak met deze is gemaakt??
 

grijzeblubber.be

Actieve deelnemer
26 jul 2010
102
0
vorige maand hetzelfde toestel (maar met 220 volt motor) in perfecte staat gekocht voor 300€... (maar dat vond ik persoonlijk wel een koopje)

De bouwprecisie van dit toestel is wel een pak beter dan een scheppach.
 
Laatst bewerkt:

jarinl

Actieve deelnemer
5 jan 2011
114
0
Ik had al een vermoede dat het een beetje teveel was. De aak is natuurlijk niet gebouwd met deze machine:) Ga ik verder kijken yit ook te denken aan een scheppach hm 2.
 

grijzeblubber.be

Actieve deelnemer
26 jul 2010
102
0
Hey Grijzeblubber,
De machiene die jij kocht was die in even goede staat?
Kan je ons wat meer details erover vertellen?
Zijn de tafels afzonderlijk af te stellen tov elkaar?
Wat is jouw conclusie over deze machine?
inca.jpg
De machine is dus zeker in even goeie staat zoals je kan zien. Qua details, wel, wat wil je exact weten? Behalve de standaard dingen zijn de grootste verschillen met andere machines:
- goeie beschermkap
- veel meer gebruik van aluminium ipv staal
- wanneer je de vlakbank gebruikt draaien de rollen van de vandikte ook. Bij bv een kity is dit dmv een riempje af te zetten. Dit is geen probleem, zolang de tandwielen gesmeerd zijn.
- tafels zijn niet afzonderlijk verstelbaar (dus geen stelschoef op de "outfeed" tafel).
- nadeel is dat er (blijkbaar) weinig tot geen reserveonderdelen meer beschikbaar zijn.

conclusie: zoals ze zeggen, zwitserse bouwkwaliteit.
als je nog vragen hebt, stel gerust.
 
Laatst bewerkt:

mans

Post veel
12 feb 2012
1.060
105
je noem de voordelen , maar als ik de krullen op de vloer zie kun je er niet fatsoenlijk een afzuiging aankoppelen.
of had je even geen zin om de kap te gebruiken.?
 

grijzeblubber.be

Actieve deelnemer
26 jul 2010
102
0
andere reden: de afzuiging moet nog aangekocht worden ;-)

Maar de machine staat in mijn werkplaats, dus wat extra krullen bij het reeds aanwezige stof is niet zo erg.

bert.
 

kodama

Actieve deelnemer
Na wat opzoekingswerk te hebben gedaan durf ik te concluderen dat dit toch een geweldige machine is voor zijn formaat. Niet te vergelijken met de kwaliteit van gelijkaardige toestellen die men vandaag op de markt aantreft. Ik heb mezelf lid gemaakt van deze groep waar veel info over Inca is terug te vinden. http://groups.yahoo.com/group/incawoodworking/
Ik zou er graag eens één proberen om er eventueel zelf één aan te schaffen.
Tweedehands worden ze toch vaak voor een prijs rond de 600$ verkocht soms zelfs meer afhankelijk van de conditie.
Als ik dan de kwaliteit van deze machines vergelijk met een dergelijk compact model dat men nieuw zou kopen is mijn keuze snel gemaakt. Toch liever een kwaliteitsmachine dan een nieuwe die geschikt is voor huis- tuin en keukengebruik. Ik denk dan aan dit soort toestellen http://www.toolnation.nl/machine/schaven/metabo-hc-260-c-2-2-wnb-230-1-50-schaafmachine.html
Dit bepaalde model gebruikte ik onlangs en ik was zeer negatief verrast door de precisie ( als daar al sprake van is ) en de algehele kwaliteit van onderdelen. Om nog niet te spreken over hoe de machine gebouwd is. En dat, jawel voor meer dan 1000 euro.
 
Laatst bewerkt:

pme001

Actieve deelnemer
25 apr 2010
181
1
www.houtdraaiatelier.nl
Ik koop liever gebruikt (semi)professioneel dan nieuw Chinees, een enkele uitzondering daar gelaten.

Dat Inca bankje is van Zwitserse makelij, oorspronkelijk bedoeld voor meubelmakers dacht ik. Het werkt uitstekend, en is uiterst nauwkeurig.
Als ik van 50 stukken hout van een meter 0,2 mm wil afhalen, dan doet 'ie dat gewoon en de eerste is dan net zo dik als de laatste.
Het is heel moeilijk te schatten wat zo'n machine van Europese kwaliteit nu nieuw zou kosten, maar 't zou me niet verbazen als dat dik over de € 2000,-- zou zijn.

Als de motor de geest zou geven zet je er gewoon een andere op. Het enige nadeel is dat het bankje al wat ouder is (dacht ongeveer 1989) en dat áls er een specifiek onderdeel kapot gaat (en daarbij denk ik aan de tandwielvertraging voor het vandiktebank transport) je waarschijnlijk een probleem hebt.

De open v-riem a.d. onderkant is natuurlijk geen CE norm, maar daar is zo een kooitje van multiplex overheen gezet.

Ik heb voordat ik deze Inca VvD bank me héél goed georiënteerd, zo veel mogelijk fora en ervaringsberichten gelezen over kleine bankjes. Daar heb ik de conclusie uit getrokken dat zowat alles in dit prijssegment van nu verkrijgbare nieuwe bankjes uit China komen en niet bevallen, weer op de uitzondering bevestigende regel na. Ook bij "gerenommeerde" merken.

De prijs van de bank vind ik aan de hoge kant, gezien dat ze gemiddeld voor ongeveer € 300,-- over de toonbank gaan. Als je zo'n bank voor dat geld te pakken kan krijgen heb je een uitstekende prijs/kwaliteit verhouding.

Laat ik het zo stellen, ik heb € 275,-- voor de mijne betaald, maar voor het dubbele is 'ie niet te koop.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
INCA is destijds overgenomen door Doebeli Holz. Op hun site zijn alle gebruiksaanwijzingen en onderdelenlijsten te downloaden. Ook zijn alle onderdelen nog verkrijgbaar. Ik heb zelf 2 jaar gelden een lintzaag gekocht voor EU 50 en alleen een lagertje vervangen. Kortom Zwitsers kwaliteitswerk. Ook over de e-mail zijn ze zeer behulpzaam met adviezen.
De website is: http://www.doebeli.ch/v1.x/id_nl_image.html?image1=/labels/team/index.html
Pieter
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.