Imperator zaagtafel. (winterklusje)

Roel22

Post veel
27 feb 2017
945
323
Prov. Groningen
Gaat helemaal goed komen, dit is enkel bedoeld om even te zien hoe ik ongeveer moet uitkomen met het mes.
Het wordt nog even puzzelen, het blad van jou @chevy66 is 2.5 mm. ik heb allerlei zaagbladen om te gebruiken, enigen veel te dik, anderen weer te dun. Het dichtst in de buurt is eentje van 2.7 mm. Ik ga iets goeds vinden. Ik maak voor de bevestiging een sleuf in de voet zodat ik er alle kanten mee op kan om hem precies uit te lijnen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.219
2.643
Dit is gewoon een zaagblad dat ik had liggen. Ik zou investeren in een knap nieuw zaagblad van een betere kwaliteit. En daar het spouwmes op aanpassen.
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
945
323
Prov. Groningen
Veel zaagbladen die ik tegen kom hebben een snijbreedte van 2.6 mm, ik denk dat ik dat maar aanhoud. Ik heb nog wel een oud blad liggen van die dikte om een mes van te maken.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.219
2.643
Een 24 tands ecotools industrial blad heeft een stamblad van 2 mm en de tanden zijn 3mm. Bij een langgatboor kan je inderdaad de tafel bewegen. De hoogte verstelling met een handwiel en het boren en heen en weer bewegen met een of twee hendels.
 

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
398
177
Groene Hart
Dat is inderdaad de essentie bij een langgatboormachine.
De tafel heeft een bepaalde hoogte, en met twee hendels kun je de tafel naar links/rechts en naar voor/achter bewegen, zodat de boor niet alleen een rond gat boort, maar ook een brede groef
Die boren zijn dus eigenlijk frezen, die ook over de lengte snijden, en niet alleen aan de punt.
Zoek maar eens op langgatboormachine en kijk de plaatjes.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.853
908
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Dat is inderdaad de essentie bij een langgatboormachine.
De tafel heeft een bepaalde hoogte, en met twee hendels kun je de tafel naar links/rechts en naar voor/achter bewegen, zodat de boor niet alleen een rond gat boort, maar ook een brede groef
Die boren zijn dus eigenlijk frezen, die ook over de lengte snijden, en niet alleen aan de punt.
Zoek maar eens op langgatboormachine en kijk de plaatjes.
Ik vind de naam 'langgatboor' dan ook ongelukkig gekozen - het heeft me jaren gekost om te begrijpen wat een langgatboor nou precies was - totdat ik me er in ging verdiepen uiteraard ;-) Het is geen boor, en het (lange) gat is geen gat maar een sleuf. Ik zou het een stationaire sleuvenfrees genoemd hebben. Of gewoon een onderdeel van een pennenbank ;-)
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap

Roel22

Post veel
27 feb 2017
945
323
Prov. Groningen
Dat wordt dus uitvogelen hoe ik zo'n tafel in elkaar kan knutselen. Het wordt nu ook duidelijk waarom er op sommige plaatsen bouten M10 zitten zonder enige zichtbare functie. Heeft wellicht een tafel aan gehangen. Het mooiste zou zijn als ik een originele tekening of foto kan vinden waarop zo'n tafel staat afgebeeld om het geheel zo origineel mogelijk te houden.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.219
2.643
Zo'n tafel kan je beter gewoon van marktplaats halen. Dan hoef je alleen een bevestiging te knutselen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.219
2.643
Ik weet over welke machine je het hebt, maar volgens mij mist de foto. en ja zo zit dat.
 

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
454
94
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.219
2.643
De langgatboor van scheppach heeft een hoogteverstelling die alleen handig is op een scheppach machine. Voor roel zijn zaagtafel is een hoogteverstelling met een handwiel en spindel aan de onderkant een betere keuze.
 

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
454
94
Ah. Zag um langskomen en moest aan dit topic denken. Verder geen zicht op de toepasbaarheid
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.