Imperator zaagtafel. (winterklusje)

Roel22

Post veel
27 feb 2017
945
323
Prov. Groningen
Dag beste mede-krullenvegers, ik heb me een oude loodzware zaagtafel kunnen aanschaffen van het merk Imperator. E.e.a. kon tot stand komen door de bereidwillige hulp van @chevy66 die de zaag enkele maanden voor me heeft bewaard na deze bij de verkoper te hebben opgehaald. Waarvoor nogmaals veel dank.
Er ontbreken een paar zaken zoals een spouwmes, beschermplaatje zaagblad onderzijde en ik vind zelf dat ik iets wil doen aan het open gedeelte waar de v riem loopt, Iets wat een beetje past bij het geheel. Beschermkap boven weet ik nog niet, we gaan het beleven.
DSCF5047.JPG
DSCF5050.JPG
DSCF5051.JPG
image0.jpeg
image1 a.jpeg
image2 a.jpeg
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.217
2.643
Een originele pennentafel zou een mooie afscherming zijn voor de v riem. Dat snoer ziet er beter uit, dan die die er eerst op zat.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.217
2.643
Die soort boorkop die aan de v riem kant zit, is om langgatboren in te stoppen. Wil je daar plezier van hebben, dan heb je ook de tafel nodig. Maar ik had er ook nog nooit een gezien met een origineel fabrieks onderstel. Ze zijn er vast wel ergens, maar je moet er net een tegen komen. k had ook nog nooit zo'n verstelbare langsgeleider met een zwaluwstaart gezien.
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
945
323
Prov. Groningen
Ik heb al een aantal zaken opgeschoond. Ik heb geen idee wanneer deze zaag voor het laats serieus is gebruikt, maar hij is wel erg lang als een soort werkbank voor een schilder of zo gebruikt. Het is echt een en al verf en lijm en andere pruttel. Nieuwe riem zit er op. Die is een fractie korter zodat de buitenkant van de riem tegen het chassis aan liep. Gelukkig zitten er vier bouten waarmee je de motor omhoog kan brengen, nu past ie. Onder de roest was het me niet opgevallen, maar de vorige eigenaar heeft er zijn eigen nonius op aangebracht met...z'n ijzerzaag. :) Maar alles kan schoon zoals jullie kunnen zien. Het gaat géén showroomexemplaar worden, maar wel een weer goed uitziend en goed werkend machientje. Er zitten nog op de vreemdste plaatsen gaten en bevestigingspunten waarvan ik geen idee heb, maar die gaan nog op de foto en dan mogen jullie me vertellen hoe dom ik wel niet ben dat ik dát niet snap. :giggle: En eh @chevy66 , dat met die langgatboor en de tafel heb ik nog niet door, maar ik heb dan ook nog nooit met zulke zaken gewerkt.DSCF5055.JPG
DSCF5057.JPG
image1.jpeg
DSCF5061.JPG
DSCF5064.JPG
DSCF5072.JPG
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
945
323
Prov. Groningen
Aan de achterzijde, beetje naar onderen zie ik twee aangelaste stukken staal met een groot gat er in. Geen idee wat de functie hier van is. Aan beide zijkanten zitten er twee gaten in de tafel, zou dit zijn om er een extra brede tafel van te kunnen maken?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.217
2.643
Die oortjes aan de poten heeft iemand er ooit aan gelast. In de machine zelf zit ook nog ergens een pen. Die zou wel een functie kunnen hebben om de pennentafel te kunnen bevestigen. Maar ik heb hem opgehaald en binnen gezet. Zoals je hebt kunnen zien heb ik zelf nog wat projecten die af moeten, dus ik heb me er verder niet in verdiept. Dus we wachten op jouw verslag.
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
945
323
Prov. Groningen
Ik ga op zoek naar een pen. Ik probeerde ook de tafel onder een hoek te zetten, maar ik haal de 45 graden bij lange na niet, daarvoor bied de inlegstrook rond het zaagblad niet genoeg ruimte. Gewoon de zaag er in? :)
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.217
2.643
Ik zou er even een nieuw stukje hout in maken. Er zaten losse ringen tussen de flenzen waardoor het zaagblad niet aan lag tegen de flenzen. Ik heb er toen even een ander zaagblad op gezet en daar een nieuwe verloopring in gezet, voor dat ik hem aan zette. Doordat het zaagblad nu op de plek zit waar het hoort, past hij niet meer goed in de zaagsnede. Een 250mm blad is te groot. als je hem omhoog draait, zaagt hij in je gietijzeren tafel. er hoort een 210mm blad op. Dat heb ik er volgens mij ook op gezet.
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
945
323
Prov. Groningen
Regen en 15 graden hier, ok, wellicht nog niet helemaal winter, maar wel herfst(ig) :giggle:
Die vier gaatjes aan de beide zijden van de tafel zijn denk ik toch om er een bredere tafel van te maken, kan me er verder niet veel bij voorstellen. Ben er ook nog niet helemaal achter wat ik nu met die boorkop voor langgatboren moet, heb er nog nooit mee gewerkt en je had het er over dat ik die tafel nodig had daar voor? Welke tafel, de zaagtafel? En zo ja, hoe dan? Raadsels....
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.217
2.643
Een langgatboor gebruik je voor het maken van de gaten bij een pen en gat verbinding. Daar heb je een tafel bij nodig, die over drie assen kan bewegen. Soms is er een voorziening op de machine om die tafel te bevestigen, maar je ziet bijvoorbeeld bij inca, dat hij op de tafel gemonteerd wordt waar de zaagmachine op staat. Maar omdat jouw zaag een gietijzeren fabrieksonderstel heeft en de boorkop, zou ik verwachten dat er ergens bevestigingspunten voor een pennentafel aanwezig zijn. Je kan ook een schuurschijf in de boorkop zetten .
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.217
2.643
Omdat ik zelf een boormachine van de zelfde fabrikant heb, heb ik wel eens zitten zoeken of ik informatie over de fabrikant en de producten kon vinden. Ze hebben in 1960 hun honderd jarig jubileum gevierd en er zijn wat foto's van hun oude pand in amsterdam. Wat ik aan producten ken, komt van aanbiedingen op marktplaats. Meestal zaagtafels zo als de jouwe en boormachines. In tafel en staande uitvoering. Misschien is er wat te vinden in een archief in amsterdam? Maar on line kan ik verder niets vinden. Fabriek zal wel verdwenen zijn voor de uitvinding van het internet. Dan zijn de archieven over het algemeen in de container verdwenen en de mensen die er ooit hebben gewerkt, zijn er ook vaak niet meer.
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
945
323
Prov. Groningen
Ik zal eens kijken wat ik aan de machine en aan nadere informatie kan vinden. Mijn vrouw werkt op een archiveringsbureau, allicht dat die in Amsterdam iets kan ontdekken. Heb inmiddels de boorkop los gekregen, veel Imal en rustico, maar keek even vreemd op toen ik inde bout een vierkant gat ontdekte, hejje dat weer. Maar de oplossing lag binnen handbereik, het sleuteltje waar je een zeisblad vastmaakt aan de boom paste precies.
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
945
323
Prov. Groningen
Wat voor soort boor gaat hier eigenlijk in? Ik ken het soort boorkop niet, maar het lijkt een beetje op dat van een oude booromslag. Er zitten i.d.d. een paar bouten onder aan het onderstel waar je "iets" aan zou kunnen bevestigen wellicht een tafel zoals je noemde.
DSCF5093.JPG
DSCF5095.JPG
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.