Imperator zaagtafel. (winterklusje)

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.217
2.643
In die tijd vermoedelijk visbekboren. Vierkante sleuteltjes worden ook veel voor klauwplaten van draaibanken gebruikt, dus daar zou je ook iets kunnen vinden. Meestal in de vorm van een t sleutel.
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
945
323
Prov. Groningen
Maar die worden nog steeds verkocht, dus niet iets van vroeger alleen. Ik vind alleen het soort boorkop een beetje vreemd, maar dat zal wel aan de leeftijd van de zaagtafel liggen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.217
2.643
Dat soort koppen zitten veel op pennenbanken. Ik denk dat het beter vast zit dan een gewone boorkop. Het is bij de grotere machines een spantang of zo'n kop als op jouw machine zit.
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
945
323
Prov. Groningen
Nou, Ik heb ook ontdekt waarom het hele zwikkie wat wiebelig was. In het chassis van de tafel zitten een paar schroefgaatjes met daarin inbusboutjes. Die zaten dus eh...los. en niet een beetje los, echt los. Aangedraaid en nu staat het niet meer als een zwikkie, maar als een huis. (y)
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.217
2.643
Ze moet eerst nog wat lokaal gestookte gin van een crowdfunding actie wegwerken. De beerenburger schijnt goed te gaan met vers sinaasappelsap , spa rood en citroensap.
 
  • Haha
Waarderingen: Roel22

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.224
1.985
Klein-Brabant, Vlaanderen
Wat voor soort boor gaat hier eigenlijk in?
de praktische uitwerking mag wel oud zijn, maar ik zie hier het principe van de westcott in
die heeft het voordeel dat de boor, ongeacht de diameter zo centraal mogelijk in de kop komt
bij andere boorkoppen dient de schacht altijd even dik te zijn
die zijn minder handig in gebruik, omdat de inbus een kraag in de schacht kan draaien, waardoor je nadien de boor er nog maar moeilijk in krijgt, zonder die kraag weg te schuren
de boor zit hier altijd iets excentrisch

1688321962780.png 1688321986025.png
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.217
2.643
Zo te zien is er bij de oude een stukje van de voorste bek afgebroken. Maakt volgens mij verder niet veel uit. Zotvanhout heb je meer informatie over die boorkoppen? Ik kon er niets over vinden.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.224
1.985
Klein-Brabant, Vlaanderen
Zotvanhout heb je meer informatie over die boorkoppen? Ik kon er niets over vinden.
hier heb je er eentje
mijn robland werd in 1989 met een boorkop met inbus geleverd
dat was om de hoger geschreven reden altijd een geklooi
een paar maanden later heb ik er een westcott op gezet
blijkbaar zijn die nog altijd te koop
ff naar 'westcott boorkop' surfen
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.217
2.643
Ik zou even je bril gaan zoeken. Bij de bovenste bek van jouw kop eindigt de voorkant in een punt. Hij was zo als de onderste, een schuin vlak.
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
945
323
Prov. Groningen
Ik heb een vraagje, ik lees ergens op het internet dat het spouwmes net iets dunner moet zijn dan het zaagblad. Vervolgens lees ik ergens anders dat ie even dik moet zijn. Dat het mes dikker moet zijn ben ik nog niet tegen gekomen, maar het zou me niet verbazen. Wat is nu wijsheid en hoeveel marge zit er in de verschillende oplossingen?
Ik heb i.i.g. al een voorbeeldje gemaakt van triplex om uit te vissen hoe het model moet worden. Is iets te hoog, maar dat komt wel goed met de definitieve versie zoals getekend op de laatste foto.
DSCF5119.JPG
DSCF5121.JPG
DSCF5122.JPG
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.217
2.643
Als je spouwmes de zelfde dikte heeft als je stamblad van je zaag, gaat het goed. Zorg dat je je spouwmes kan verstellen. Hij zit nu te ver van het zaagblad af.
 

timmeren

Actieve deelnemer
11 jun 2016
68
40
Zolang die niet dunner dan het stamblad en niet dikker dan de tanden is.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.