Ik zie het even niet.

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.553
256
Leuk al die maten, maar die moet je dan ook nog eens haarfijn op je plaat overbrengen>>> dus wéér fouten.
Als je het gat kopieert heb je dat niet.
 
Laatst bewerkt:
J

j1eke

Guest
Manieren genoeg dus. Ik heb zelf deze methode vroeger geleerd, vanaf 2:00 legt hij het uit:

 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.553
256
Zijn de omliggende balken recht?
Staan de omliggende balken haaks op het vlak? (Anders is er de mogelijkheid dat je de plaat er niet in krijgt.)
Heb je foto's?
 
Laatst bewerkt:

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.091
403
neem een stuk plaat die met gemak past
zet dit tijdelijk vast
en schroef 4 stroken op de randen tegen de balken

dit neem je uit legt het op je plaat en neemt de lijnen over
je moet alleen opletten dat je het goed om doet als je plaat een mooie kant heeft
 
  • Leuk
Waarderingen: Joost Kok en The Boktor

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Zo, aardig wat reacties (y)

Vandaag er druk in de weer geweest met kerstbomen (4 stuks) en een voet ervoor moeten maken.

Uiteindelijk heb ik wel even tijd gehad voor dit project en zoals eerder aangegeven ga ik het doen met een stuk rest hardboard welke ik nog heb staan. Alleen dat vast schroeven was iets complexer, dus heb ik blokjes hout op een aantal plaatsen gelijmd waar ik morgen wel tegen aan kan schroeven. Ik zal even een paar foto's maken en hier plaatsen zoals The Boktor al om had gevraagd.

Er zijn heel wat mooie oplossingen voorbij gekomen, hiervoor mijn dank.
Maar het plaatje welke er tussen past met ruimte en dan met strookjes karton is in dit geval voor mij het makkelijkste. Misschien niet de beste of snelste, maar ik kan de tijd nemen, het is niet een aangenomen klus.

Het optekenen in Illustrator heb ik maar los gelaten. in de acht opgemeten maten zitten inderdaad te veel afwijkingen. Als je de hoeken optelt kom je inderdaad niet op die 360. Dat ik daar zelf niet bij stil hebt gestaan.
 

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
582
156
Leuk al die maten, maar die moet je dan ook nog eens haarfijn op je plaat overbrengen>>> dus wéér fouten.
Als je het gat kopieert niet.

Zo, aardig wat reacties (y)

Vandaag er druk in de weer geweest met kerstbomen (4 stuks) en een voet ervoor moeten maken.

Uiteindelijk heb ik wel even tijd gehad voor dit project en zoals eerder aangegeven ga ik het doen met een stuk rest hardboard welke ik nog heb staan. Alleen dat vast schroeven was iets complexer, dus heb ik blokjes hout op een aantal plaatsen gelijmd waar ik morgen wel tegen aan kan schroeven. Ik zal even een paar foto's maken en hier plaatsen zoals The Boktor al om had gevraagd.

Er zijn heel wat mooie oplossingen voorbij gekomen, hiervoor mijn dank.
Maar het plaatje welke er tussen past met ruimte en dan met strookjes karton is in dit geval voor mij het makkelijkste. Misschien niet de beste of snelste, maar ik kan de tijd nemen, het is niet een aangenomen klus.

Het optekenen in Illustrator heb ik maar los gelaten. in de acht opgemeten maten zitten inderdaad te veel afwijkingen. Als je de hoeken optelt kom je inderdaad niet op die 360. Dat ik daar zelf niet bij stil hebt gestaan.
Als je alle zijden en de diagonalen meet en uitzet, dan heb je geen hoeken nodig. Zo heb ik in mijn scheve huis alle stukken gipsplaat zuigend passend gekregen.
 

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
398
177
Groene Hart
Als je alle zijden en de diagonalen meet en uitzet, dan heb je geen hoeken nodig. Zo heb ik in mijn scheve huis alle stukken gipsplaat zuigend passend gekregen.
Dat is een hele goeie.
Maar waar ik dan altijd tegenaan loop is : hoe meet ik een tussenruimte? en vooral hoe meet ik een inliggende diagonaal? Bij een kist kun je bovenop de zijwanden meten, maar bij een plafond tussen muren moet je meetinstrument binnen die muren blijven.
Ikzelf heb wel eens geknutseld met een constructie van twee latten 18x44 die klemmend schuifbaar was, maar die liggen dan op elkaar en niet in elkaars verlengde;
Op mijn Stanley rolmaat staat een maat die ik er bij op moet tellen bij meten tussen evenwijdige wanden, maar ik vind het dan moeilijk af te lezen door de wijde mondopening en de platte band. En voor diagonalen werkt dit niet. Ik pak dan een plaat die net te klein is, en ga dan meten met een stalen lineaal voor het aanvullende stukje lengte, maar vind dat omslachtig.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.797
752
Enschede, Twente
Ik pak dan een plaat die net te klein is, en ga dan meten met een stalen lineaal voor het aanvullende stukje lengte, maar vind dat omslachtig.
Lasermeter gebruiken en een stukje hout van exact 10 cm lang (of wat maar uitkomt). Houtje in de hoek zetten, lasermeter er tegenaan, laserpuntje op tegenoverliggende hoek richten en aflezen. Lengte houtje erbij optellen.
Zo zou ik het doen.
 
  • Leuk
Waarderingen: mink

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
582
156
Dat is een hele goeie.
Maar waar ik dan altijd tegenaan loop is : hoe meet ik een tussenruimte? en vooral hoe meet ik een inliggende diagonaal? Bij een kist kun je bovenop de zijwanden meten, maar bij een plafond tussen muren moet je meetinstrument binnen die muren blijven.
Ikzelf heb wel eens geknutseld met een constructie van twee latten 18x44 die klemmend schuifbaar was, maar die liggen dan op elkaar en niet in elkaars verlengde;
Op mijn Stanley rolmaat staat een maat die ik er bij op moet tellen bij meten tussen evenwijdige wanden, maar ik vind het dan moeilijk af te lezen door de wijde mondopening en de platte band. En voor diagonalen werkt dit niet. Ik pak dan een plaat die net te klein is, en ga dan meten met een stalen lineaal voor het aanvullende stukje lengte, maar vind dat omslachtig.
Bij lastige plekken is het gebruik van loodlijnen soms handig of het doortrekken van zijden tot aan de buitenzijde. Zou het eigenlijk moeten demonstreren. Heb het vaak nodig bij het inmeten van oude gebouwen.
 
  • Leuk
Waarderingen: mink

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Hierbij een paar foto's zoals beloofd.

Ik heb een stuk 3mm MDF gezaagd 1,5cm minder breed en hoog, deze tegen de vuren balkjes aan geschroefd. een strookje gezaagd om mee af te tekenen. Dit op de plaat over gezet en gezaagd.
Paste net niet, het was maar een friemel randje wat geen millimeter mag heten. De zaag er iets langs laten lopen en het past perfect. Nu nog 9 stuks te gaan.

Bedankt voor jullie hulp, ik zie het nu weer helder :geek:

223345456.jpg

7685434.jpg

453463.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: The Boktor en mink

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.