Ik zie het even niet.

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Ik moet een plaat op maat maken tussen 4 balken in, niet alle hoeken zijn even haaks en ook zijnde zijdes niet even lang.

Bijvoorbeeld;
- Linker bovenhoek is 90,2graden de rechter is 89,7graden, bovenzijde is 732mm breed
- Linkerzijde is 1673mm lang en de rechterzijde is 1689mm lang
- Linker onderhoek is 90,4graden en de rechter onderhoek is 88,9graden, onderzijde is 734mm breed

De hoeken heb ik telkens de digitale zweihaak op nul gezet en ik heb alles 2x gemeten. De zijdes heb ik met mijn digitale laser gemeten.
Nu heb ik die maten allemaal, maar hoe zet ik dat uit op mijn plank?

Ik ben vaak wel creatief met iets bedenken, alleen zie ik er nu even geen gat in o_O
 

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Ik gebruik vaak voor zulk soort zaken modellering tape voor trappen, werkt erg goed.
Alleen is dit een groot vlak en boven mijn hoofd. Ik kan het met stukjes tape misschien vast plakken, maar ik ben bang als ik het los haalt dat het een en het ander uit verband gaat.
 

the duke

Actieve deelnemer
11 jan 2020
144
34
Groningen, stad
Als het strak moet zonder een plintje , plaatje hardboard, en dan vanuit 1 punt beginnen met uitzetten van de hoeken en lengtes. Daarna passen, zou goed moeten gaan. Anders wat ruimer uitzagen, en de naden afkitten of een plint erover.
 

jorisvh

Post veel
Zonder CAD zou ik het met een passer doen (dat kan een niet elastisch stuk touw met een nageltje en een potlood zijn).
je meet ook de diagonalen.
je begint met de 2 hoekpunten van 1 zijde.
uit de het linkse hoekpunt trek je een cirkel met als straal de aanliggende zijde. Uit het rechtse eindpunt trek je een cirkel met als straal de diagonaal vanuit dat hoekpunt naar het overliggende hoekpunt.
waar die 2 cirkels snijden is een hoekpunt.
zelfde vanuit het 2de eindpunt.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.768
984
Omgeving Eindhoven
Heb je de mogelijkheid om de plaat iets te groot grof op maat te zagen, en deze dan voor de balken te houden en de snijdende lijnen (balk versus plaat) te markeren op de plaat?
Zie mijn schets; grijs zijn de balken en groen je ruw op maat gezaagde plaat. Makkelijkst is dan dat je dan op alle balken eerst de binnenzijde van de doorlopende balken markeert (rode lijnen), en vervolgens op de plaat de rode lijnen aftekent aan de zijkanten, en deze dan weer verbindt. Dan heb je als het goed is de binnenkanten van je balken afgetekend. Je moet dan wel zorgen dat je de rode lijnen zover doortrekt dat deze zichtbaar zijn buiten de plaat natuurlijk (dus de lijnen ver genoeg kunnen doortrekken, of de plaat klein genoeg maar niet te klein).

Dus niet proberen te meten en opnieuw uitzetten (de hoek een fractie van een graad verkeerd aftekenen geeft toch een paar mm speling op een meter), maar in het werk meten. Uitzetten zou je eventueel wel bij 1 hoek kunnen doen om een begin te hebben, maar dat is op deze manier niet nodig.
plaat.jpg
Mocht de plaat hiervoor te groot/zwaar zijn, kan je zoals The Boktor al zei een mal maken van papier, een rol behang werkt daar goed voor (is stevig genoeg om niet te scheuren bij het loshalen, en is goed beschrijfbaar, zeker de achterkant). Eventueel tijdelijk vastnieten of vastzetten met punaises aan de balken als dat mag ivm kleine gaatjes daarin?
En voor een iets grotere oppervlakte is het makkelijker om bij dat loshalen even hulp te krijgen om het papier kreukvrij vast te houden.
 
Laatst bewerkt:

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.225
1.986
Klein-Brabant, Vlaanderen
kan je op die hoogte werken, maak dan een ('wegwerp'-) plaat die te klein is, druk die met een 3de hand of gelijkaardig tussen de balken, en breng aan de 4 zijden een strook aan die tot tegen de balken komt

kan je niet op die hoogte werken, leg dan een ('wegwerp'-) plaat die te groot is op de grond, en zet in de 4 hoeken een laserwaterpas die een vertikaal punt projecteert
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
"Ik zie het even niet", geldt ook voor mij.
Je tekent alle maten en hoeken op die je hebt, dan zie ik het probleem even niet.
Je kan met het gereedschap wat voor handen is toch gewoon alle maten zo op de plaat zetten?
 
  • Leuk
Waarderingen: MartijnEHV

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
398
177
Groene Hart
Ik zou net als @ZotVanHout een wegwerpplaat er tegenaan houden, maar die dan in 1 hoek en zijkant aanleggen, en vervolgens de afstanden meten van de ruimtes rondom die plaat. (schrijf op die plaat).
Leg vervolgens die plaat op het echte stuk, en teken diezelfde afstanden af.
Let wel op dan je dan de meetplaat tegen de onderkant van de goede plaat moet aanhouden, of je moet eerst de maten ergens anders op schrijven.
 

Ambidexterity

Actieve deelnemer
"Ik zie het even niet", geldt ook voor mij.
Je tekent alle maten en hoeken op die je hebt, dan zie ik het probleem even niet.
Je kan met het gereedschap wat voor handen is toch gewoon alle maten zo op de plaat zetten?
Nou, dat dacht ik ook zo.
Ik heb eerst in mijn tekenprogramma (Illustrator) de maten en hoeken uitgezet, maar om een of andere manier krijg ik het niet kloppend. Nogmaals gemeten en nog steeds niet. Vandaar dat ik het niet meer zag.

Gebruik het principe van een trapspin of het principe van een "tickingstick".
Een trapspin is te klein. Een tickingstick moest ik even op Googlen.
wanneer de zijden niet evenwijdig zijn, zal je met je laserafstandsmeter reeds een kleine fout hebben, want die kan je niet volledig in de hoek plaatsen
Dat klopt, daar hou ik vaak rekening mee, maar desondanks dat wijkt het nog steeds flink af.

kan je op die hoogte werken, maak dan een ('wegwerp'-) plaat die te klein is, druk die met een 3de hand of gelijkaardig tussen de balken, en breng aan de 4 zijden een strook aan die tot tegen de balken komt

kan je niet op die hoogte werken, leg dan een ('wegwerp'-) plaat die te groot is op de grond, en zet in de 4 hoeken een laserwaterpas die een verticaal punt projecteert
Ik kan op die hoogte er goed bij en ik heb nog een mooi stuk hardboard liggen die ik hiervoor kan gebruiken.
Ook heb ik op de zaak van dat massiefe karton liggen 2mm dik.
Ik denk dat ik dat zo gaat doen, plaatje kan ik met een paar kleine schroefjes vast zetten, in de hoeken strookjes karton vast tapen op de plaat en gaan (y)
 
  • Leuk
Waarderingen: mink

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.005
824
Omgeving Leiden
Dat klopt, daar hou ik vaak rekening mee, maar desondanks dat wijkt het nog steeds flink af.
Stel dat je met je afstandmeter steeds 0,5mm meetfout maakt en het apparaatje een onnauwkeurigheid heeft van plus of min 0,05 mm en de hoeken ook 0,1 graad onnauwkeurig zijn.
Als ik dat zo opschrijf dan zal duidelijk zijn dat je het inderdaad nooit kloppend krijgt op een tekening.
 

jorisvh

Post veel
Hoekmetingen zijn onbetrouwbaar. 0,1gr hoek fout geeft op 1m70 al sin(0,1)*1700 = 3mm afwijking. En een hoek tot 0,1gr meten lukt niet met een zweihaak, vrees ik.
Het bewijs heb je zelf geleverd want de som van 4 hoeken moet 360gr zijn en de metingen geeft maar 359,2.
de 4 lengtes en 4 hoeken zijn dus niet consistent.
je zou kunnen veronderstellen dat er een systematische fout op de hoekmetingen zit en bij elke hoek 0,2gr bijtellen. Dan zou het wel getekend moeten kunnen worden in illustrator.
 
  • Leuk
Waarderingen: Superkees

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.249
661
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Zijn alle balken wel recht? Dan kan het zo:

Neem 8 plankjes van ongeveer de halve lengte van de zijden.

Klem er 4 tegen de balken in het midden steeds van een zijde.
Schroef dan de 4 andere zo vast, dat ze steeds een hoek afsnijden en 2 plankjes verbinden.

Je krijgt dan een vorm die precies past, als je de buitenzijde van de eerste 4 plankes verlengt tot in de hoeken.
 

blommetje92

Actieve deelnemer
30 dec 2018
91
18
Leuven
Je hebt een overgespecificeerd en inconsistent probleem, zoals jorisvh ook aanhaalt. Met de vier lengtes en 1 hoek liggen alle maten vast. Als je dan meer maten invoert, die niet overeen komen met wat de software berekend. Door een klein meetfoutje, dan loopt het vast
 
  • Leuk
Waarderingen: jorisvh en arjaano

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
314
78
Rotterdam
Liggen alle hoeken/zijden wel in hetzelfde vlak? Of heb je stiekem met een "3D-verschuiving" te maken? Dan kan je meten wat je wilt, maar zal het in een 2D-vlak nooit exact uitkomen.

Als het wel zuiver 2D is, dan heb je in ieder geval al een meetfout te pakken. In een gesloten vierhoek is de som van de hoeken altijd 360gr. Dat is bij jou net niet het geval. Je zit er 0,8gr onder. Niet bijster veel, maar als je het exact kloppend wilt krijgen (al dan niet virtueel in een CAD-programma), dan zal het inderdaad nooit sluiten. Elke hoek met een 0,2gr corrigeren en je hebt weer een passende vierhoek. Maar inderdaad niet met de gemeten maten. Is je afstandsmeter correct gekalibreerd?

Ik weet natuurlijk niet waartussen je meet, maar de minimale afwijkingen in de hoeken kunnen zomaar veroorzaakt worden door een niet-volledig vlak meetvlak, een stukje gruis, wat houtsnippers, etc.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: JochemK
Theoretisch zal het nooit kloppen, want je 4 hoeken bij elkaar zijn 359.2 graden <360º
Ik zou een plaat zuiver haaks zagen van 1690x735mm en deze dan voorzichtig afschaven naar 732, 1689, 734 en 1673, startend van uit 90.2 graden. wil je toch met graden werken tel dan bij elke hoek 0,2 graden op (=360º)
En met passen en meten is de meeste tijd verstreken.🙂
 
Laatst bewerkt:

jmartens

Actieve deelnemer
28 dec 2014
150
45
Ik baal hier van omdat ik de Nederlandse term niet ken, maar de methode hier toegepast door The Woodwhisperer kan denk ik in dit geval ook worden toegpast, zie deze video:
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.797
752
Enschede, Twente
Illustrator is helemaal niet zo precies als je denkt. Als de basis van het programma (dwz het coördinatenstelsel) niet 1 op 1 overeenkomt met het stelsel dat je gebruikt (of in evenredigheid verschaald), treden afrondingsverschijnselen op. Simpel gesteld: Illustrator rekent met volle punten (points). Als jij op 1 decimaal na de komma precies wilt werken moeten jouw mm's overeenkomen met 10 punten. Voer je iets in dat meer decimalen heeft, dan wordt dat afgerond naar de dichtstbijzijnde volle punt & 'verspringt' het object (hoekpunt dus) daarnaartoe.
Let op: Dit heeft niets te maken met de afmetingen van je document.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.