Iepen bank afwerken, welke optie?

JagerGuus

Actieve deelnemer
2 nov 2020
88
48
Utrecht
Beste forumleden,

Ik ben momenteel bezig met het maken van een bankje voor bij een eettafel. Hiervoor heb ik een paar leuke iepen stukken op de kop weten te tikken.
Omdat ik momenteel in de voorbereiding zit ben ik aan het kijken naar de afwerking. Van oudsher heb ik vooral kleine projecten gedaan en heb ik nog niet veel ervaring met blanke lakken en oliën. Nou rest mij de vraag, waarmee werk ik de bank af?

Ik heb een aantal opties:
Glitsa meubellak, mooie glans, goede bescherming, watergedragen pu dus ook goed tegen bescherming van eventueel vallend eten, maar wel relatief duur.

Een olie? Lijnolie bijvoorbeeld? Dit geeft een mooie kleur maar vind ik een relatief arbeidsintensief proces. Veel herhaling van oliën.

Hardwax olie? Misschien de beste optie? Is dit bestendig tegen jarenlange konten die erover heen schuiven?

Een andere optie? Misschien hebben jullie een goed idee.

Bijgevoegd foto's van het ontwerp en het aangekochte stuk. Voor de beeldvorming.

Groet,
Guus
 

Bijlagen

  • 16201331469324167135219683747523.jpg
    16201331469324167135219683747523.jpg
    59,8 KB · Weergaven: 38
  • 16201331661267712838236939749552.jpg
    16201331661267712838236939749552.jpg
    108,9 KB · Weergaven: 38

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
542
319
Ik heb deze bankjes pas afgewerkt met olie, en dat is erg mooi en verassend eenvoudig uitgepakt !


2x behandeld en daarna was het hout compleet verzadigd met olie.
 
  • Leuk
Waarderingen: JagerGuus

JagerGuus

Actieve deelnemer
2 nov 2020
88
48
Utrecht
Ik heb deze bankjes pas afgewerkt met olie, en dat is erg mooi en verassend eenvoudig uitgepakt !


2x behandeld en daarna was het hout compleet verzadigd met olie.
Na 2 keer al verzadigd? Dat klinkt goed! Ik had altijd het idee dat men eeuwig in de weer was met lijnolie. Ik ga hier wat meer aandacht aan besteden, bedankt.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.162
867
Ulvenhout
Ik kan je alleen maar aanraden om van te voren een test te doen op een reststuk. Ik vind al snel dat een olie op een lichte houtsoort al snel te geel gaat uitslaan. Voor een donkere houtsoort maakt dat natuurlijk niet uit, maar kijk goed wat je zelf nog acceptabel vindt.
Anders kan je een watergedragen lak kiezen. Hier op het forum wordt veel Skylt en Polyvine gebruikt. Dat geeft een goede bescherming en je hout blijft er absoluut naturel uitzien.
 
  • Leuk
Waarderingen: MartijnEHV

Mickel Moen

Actieve deelnemer
30 apr 2021
261
217
Súdwest-Fryslân
Ik heb van onze keuken de frontjes van iep gemaakt. Van een bijbehorende iepen kast ook het bovenblad. Alles in de hardwax gezet. Zit er al weer 10 jaar op. Ik meen 1 keer lichtjes nog een keer gedaan. Ik doe al jaren alles in hardwax. Ik wil niets anders.

Mocht het zitvlak wat minder worden. 10 minuten werk en het is weer klaar.
 
  • Leuk
Waarderingen: MartijnEHV

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
548
155
Zutphen
Traditionele afwerking is bijenwas, goed uitboenen is het geheim, iepenhout krijgt een mooie gloed na verloop van tijd
 

Bijlagen

  • 20190821_124610.jpg
    20190821_124610.jpg
    88,5 KB · Weergaven: 29

JagerGuus

Actieve deelnemer
2 nov 2020
88
48
Utrecht
Traditionele afwerking is bijenwas, goed uitboenen is het geheim, iepenhout krijgt een mooie gloed na verloop van tijd
Dit trekt mij wel. Ik heb zelf geen ervaring met lijnolie of bijenwas maar ik zou het wel leuk vinden om deze eeuwenoude methode te leren en toe te passen. Echter geeft musicus aan dat lijnolie op iepen misschien te donker word. Heb jij de stoelen alleen met bijenwas afgewerkt? Of ook in de olie gezet? Ze zien er zeer goed uit namelijk.
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
548
155
Zutphen
Alleen bijenwas, je kan de was kopen en aanmaken met terpentine of terpentine. Schuren tot 220, vochtige lap, wederom schuren, desgewenst herhalen, in de was zetten, na een half uurtje uitwrijven. Je kan in de was zetten vergezeld gaan met föhn. Goed uitwrijven als laatste wollen doek gebruiken zodat je een hoge glans krijgt. Je bent er wel even mee bezig. Als de glans afneemt kan je hem weer in de was zetten.
 

JagerGuus

Actieve deelnemer
2 nov 2020
88
48
Utrecht
Alleen bijenwas, je kan de was kopen en aanmaken met terpentine of terpentine. Schuren tot 220, vochtige lap, wederom schuren, desgewenst herhalen, in de was zetten, na een half uurtje uitwrijven. Je kan in de was zetten vergezeld gaan met föhn. Goed uitwrijven als laatste wollen doek gebruiken zodat je een hoge glans krijgt. Je bent er wel even mee bezig. Als de glans afneemt kan je hem weer in de was zetten.
Bedankt voor de info, inderdaad een aardig proces maar ik denk zeker niet meer dan een paar lagen waterdragen pu lak.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.