Iemand ervaring met i balken / i joist ?

Yurie

Nieuw lid
10 okt 2022
21
5
Oss
Hallo, toch maar even aangemeld om te kijken of iemand advies kan geven. Ik vroeg me af of iemand hier ervaring heeft met het werken met i balken ofwel i joists (voornamelijk gebruikt in houtskeletbouw). Ik wil deze balken echter niet toepassen in houtskeletbouw maar voor de bouw van een vliering. Ik zou graag van deze balken gebruik maken ivm het lage gewicht, de sterkte en de grote mogelijke overspanning. Voor mijn zolder geldt het volgende;
  • Huis van 2017 met kalkzandsteen buitenmuren en sporenkap (dus niets aan dak te bevestigen)
  • Nokhoogte op open zolder momenteel iets meer dan 5m en vliering komt op 2.6m.
  • Overspanning tussen buitenmuren 5.7m.
Massieve vuren balken zouden normaliter de voorkeur hebben maar vanwege de grote overspanning worden deze te zwaar om mee te werken (ik moet ze door een klein zijraam naar binnen zien te krijgen). Daarnaast zou ik flink wat balken nodig hebben vanwege de geadviseerde hoh van ong. 30cm. Daarnaast zijn de houtprijzen zo gestegen dat de prijs voor een i balk momenteel vrijwel gelijk is aan een gelijkwaardige vuren balk. Als laatste is er bij een gelijkwaardige i balk bijna een dubbele hoh afstand tussen de liggers mogelijk. Nadeel van de i balken; de hoogte. In mijn geval zijn ze minimaal 30cm hoog (50cm hoh) of zelfs 36cm hoog (max 80 hoh). Montage aan de buitenmuur wordt dan ineens een uitdaging...

Nu heb ik 2 mogelijke scenario's:
  1. Omdat er een vlizotrap in komt van min 60cm breed wilde ik graag van de 36cm hoge versie gebruik maken waarbij een hoh van max 80cm mogelijk is. Dan hoef ik de balkenlijn niet te onderbreken voor de vlizotrap en kan ik deze gewoon tussen de balken monteren. Probleem is echter; Hoe monteer ik deze 36cm hoge versie aan de (stenen) buitenmuur?
    • Balkdrager die eigenlijk voor montage tegen houten dwarsbalk bedoeld is toch gebruiken voor montage aan muur? Daarbij moet ik de balkdrager aanpassen (gaten groter boren).
    • Is het mogelijk een i balk zelf als balkdrager in te zetten? Iemand die dit weet?
    • Iemand nog een andere optie?
  2. Gebruik maken van de 30cm hoge versie van de i balk waarmee ik een standaard vuren draagbalk van 30cm tegen de muur kan plaatsen met kozijnpluggen. In dit scenario onderbreekt de vlizotrap dan 1 i balk en dien ik een dwarsconstructie te maken om de onderbreking op te vangen.
Uit bovenstaande vragen blijkt wel dat dit type balk maar heel weinig of zelfs niet wordt toegepast in de reguliere bouw, enkel in houtskeletbouw. Montage aan een stenen muur kom ik nergens tegen, wellicht met een reden...?

Ik hoor het graag als iemand advies heeft, bedankt daarvoor :)

Voor de duidelijkheid; Het gaat om dit soort balken:

Mets%C3%A4-Wood-Finnjoist-referenties-2016-09-01_img_0.jpg
 

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
Hallo, toch maar even aangemeld om te kijken of iemand advies kan geven. Ik vroeg me af of iemand hier ervaring heeft met het werken met i balken ofwel i joists (voornamelijk gebruikt in houtskeletbouw). Ik wil deze balken echter niet toepassen in houtskeletbouw maar voor de bouw van een vliering. Ik zou graag van deze balken gebruik maken ivm het lage gewicht, de sterkte en de grote mogelijke overspanning. Voor mijn zolder geldt het volgende;
  • Huis van 2017 met kalkzandsteen buitenmuren en sporenkap (dus niets aan dak te bevestigen)
  • Nokhoogte op open zolder momenteel iets meer dan 5m en vliering komt op 2.6m.
  • Overspanning tussen buitenmuren 5.7m.
Massieve vuren balken zouden normaliter de voorkeur hebben maar vanwege de grote overspanning worden deze te zwaar om mee te werken (ik moet ze door een klein zijraam naar binnen zien te krijgen). Daarnaast zou ik flink wat balken nodig hebben vanwege de geadviseerde hoh van ong. 30cm. Daarnaast zijn de houtprijzen zo gestegen dat de prijs voor een i balk momenteel vrijwel gelijk is aan een gelijkwaardige vuren balk. Als laatste is er bij een gelijkwaardige i balk bijna een dubbele hoh afstand tussen de liggers mogelijk. Nadeel van de i balken; de hoogte. In mijn geval zijn ze minimaal 30cm hoog (50cm hoh) of zelfs 36cm hoog (max 80 hoh). Montage aan de buitenmuur wordt dan ineens een uitdaging...

Nu heb ik 2 mogelijke scenario's:
  1. Omdat er een vlizotrap in komt van min 60cm breed wilde ik graag van de 36cm hoge versie gebruik maken waarbij een hoh van max 80cm mogelijk is. Dan hoef ik de balkenlijn niet te onderbreken voor de vlizotrap en kan ik deze gewoon tussen de balken monteren. Probleem is echter; Hoe monteer ik deze 36cm hoge versie aan de (stenen) buitenmuur?
    • Balkdrager die eigenlijk voor montage tegen houten dwarsbalk bedoeld is toch gebruiken voor montage aan muur? Daarbij moet ik de balkdrager aanpassen (gaten groter boren).
    • Is het mogelijk een i balk zelf als balkdrager in te zetten? Iemand die dit weet?
    • Iemand nog een andere optie?
  2. Gebruik maken van de 30cm hoge versie van de i balk waarmee ik een standaard vuren draagbalk van 30cm tegen de muur kan plaatsen met kozijnpluggen. In dit scenario onderbreekt de vlizotrap dan 1 i balk en dien ik een dwarsconstructie te maken om de onderbreking op te vangen.
Uit bovenstaande vragen blijkt wel dat dit type balk maar heel weinig of zelfs niet wordt toegepast in de reguliere bouw, enkel in houtskeletbouw. Montage aan een stenen muur kom ik nergens tegen, wellicht met een reden...?

Ik hoor het graag als iemand advies heeft, bedankt daarvoor :)

Voor de duidelijkheid; Het gaat om dit soort balken:

Mets%C3%A4-Wood-Finnjoist-referenties-2016-09-01_img_0.jpg
Een i-joist moet aan de opleggingen niet kunnen draaien om zijn as. Voor naast het trapgat kun je ook dubbele nemen van geringere hoogte. Dan heb je die hogere niet nodig.
 

michielr

Actieve deelnemer
8 dec 2021
55
25
Zuid Holland
Ik heb finnjoist gebruikt voor het platte dak van mijn aanbouw. De balklaag is onderbroken omdat er een lichtstraat in het dak zit, aan de zijkant van de lichtstraat zit een dubbele balk zodat ik toch aan het juiste aantal balken kom, zie bijgevoegde foto. Dit zou voor je trapgat ook kunnen werken denk ik.

Voor deze balken kun je volgens mij balkdragers krijgen die direct aan de muur komen, maar bij mij is het een volledig houten constructie.
 

Bijlagen

  • 4CD681F7-7786-4C22-B5E2-F37003CA8E19.jpeg
    4CD681F7-7786-4C22-B5E2-F37003CA8E19.jpeg
    144,2 KB · Weergaven: 98

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.158
1.956
Klein-Brabant, Vlaanderen
Hoe monteer ik deze 36cm hoge versie aan de (stenen) buitenmuur?
  • Balkdrager die eigenlijk voor montage tegen houten dwarsbalk bedoeld is toch gebruiken voor montage aan muur? Daarbij moet ik de balkdrager aanpassen (gaten groter boren).
  • Is het mogelijk een i balk zelf als balkdrager in te zetten?
als er geen horizontale druk tegen de muren komt, dan dien je enkel de vertikale op te vangen
de (bestaande) balkdragers zijn U-vormig ?
die zet je 1 voor 1
bij een houten muur krijg je die mooi op een horizontale lijn
in een (zand)stenen muur durven de boorgaten wel eens te verlopen
om dat te vermijden zou ik eerst een strook multiplex tegen de muur zetten, en nadien daarin boren
je kan een I-balk als drager gebruiken, maar dat oogt minder mooi
dan zou ik eerder een massieve balk plaatsen
 

Yurie

Nieuw lid
10 okt 2022
21
5
Oss
Een i-joist moet aan de opleggingen niet kunnen draaien om zijn as. Voor naast het trapgat kun je ook dubbele nemen van geringere hoogte. Dan heb je die hogere niet nodig.
Goede opmerking mbt dubbele balken; Ik zie dat michielr dit ook gedaan heeft. Dan zou een constructeur echter moeten aangeven hoe sterk dit is, dit kan ik slecht beoordelen tov welke hoh.
 

Yurie

Nieuw lid
10 okt 2022
21
5
Oss
Ik heb finnjoist gebruikt voor het platte dak van mijn aanbouw. De balklaag is onderbroken omdat er een lichtstraat in het dak zit, aan de zijkant van de lichtstraat zit een dubbele balk zodat ik toch aan het juiste aantal balken kom, zie bijgevoegde foto. Dit zou voor je trapgat ook kunnen werken denk ik.

Voor deze balken kun je volgens mij balkdragers krijgen die direct aan de muur komen, maar bij mij is het een volledig houten constructie.
Mag ik vragen hoe je wist welke balkenmaat je moest gebruiken en wat de sterkte is van 2 balken naast elkaar? Heb je dit door een constructeur laten berekenen?
 

Yurie

Nieuw lid
10 okt 2022
21
5
Oss
als er geen horizontale druk tegen de muren komt, dan dien je enkel de vertikale op te vangen
de (bestaande) balkdragers zijn U-vormig ?
die zet je 1 voor 1
bij een houten muur krijg je die mooi op een horizontale lijn
in een (zand)stenen muur durven de boorgaten wel eens te verlopen
om dat te vermijden zou ik eerst een strook multiplex tegen de muur zetten, en nadien daarin boren
je kan een I-balk als drager gebruiken, maar dat oogt minder mooi
dan zou ik eerder een massieve balk plaatsen
Onderstaande balkdragers zijn me door de i-joist leverancier aangeboden voor de 360mm hoge versie. Advies van een strook multiplex is zeker goed, ik weet hoe ver een boor kan weglopen inderdaad. Overigens zie je de balken uiteindelijk niet meer door OSB plaat er bovenop en rachelwerk+gipsplaten eronder. Dus dat het balkwerk lelijk is maakt me niet uit. Ik vraag me dan wel af hoe ik een i balk (dwars) aan de muur dien te schroeven. Door de flens (boven+onder) heen of het OSB gedeelte opvullen en daar dikke bouten doorheen?

iuse-1-2-jpg.JPG
 

Yurie

Nieuw lid
10 okt 2022
21
5
Oss
@Yurie misschien heb je hier iets aan? Balkenschuif | Houtinfo
Bedankt, die had ik graag gebruikt als ik van normale balken gebruik kon maken maar dat is te onpraktisch. Een vuren balk van 5.70m lang (70 x >270) is dermate zwaar dat ik ze met een hijskraan door een bovenraam naar binnen zou moeten laten hijsen. Voordeel van een i balk is dat ik ze met 2 man vrij makkelijk via het dak van de garage via het zijraam naar de zolder kan krijgen. Daarnaast is de hoh van de i balken veel groter en dus minder balken nodig = minder kosten en minder werk.

Maar goed, als het moet dan gaan we maar even moeilijk doen en wat zweten :p
 

dvh

Actieve deelnemer
29 aug 2019
60
15
Brugge
Bekijk eens de folders van Steico, die hebben een volledig gamma I-joist en toebehoren. Je kan contact opnemen met Eurabo, die kunnen je helpen met je constructie. Alleen wellicht wat ver...
 

Yurie

Nieuw lid
10 okt 2022
21
5
Oss
Bekijk eens de folders van Steico, die hebben een volledig gamma I-joist en toebehoren. Je kan contact opnemen met Eurabo, die kunnen je helpen met je constructie. Alleen wellicht wat ver...
Was zelf al in contact met een leverancier van finnjoist. Maar het kan uiteraard geen kwaad om eurabo ook eens te benaderen 👍
 

michielr

Actieve deelnemer
8 dec 2021
55
25
Zuid Holland
Er is ook een balkenschuif voor Finnjoist I liggers: Kerto / Finnjoist tool

En volgens mij is er ook nog een rekentool die je kunt downloaden: Finnwood design software

Die heb ik ook gebruikt als begin, daarna zelf nog wat verder gerekend aan buigend moment, buigspanning en uiteindelijk nog eindige elementen methode gebruikt voor de vervorming van de hele constructie. Dat laatste was ook gewoon omdat ik het leuk vond.

Twee balken naast elkaar zijn precies 2 keer zo sterk en stijf als 1 balk. Het idee achter mijn constructie is dat ik simpelweg de balk laag van het dak bereken, en dan 2 balken opschuif om ruimte te maken voor de lichtstraat. Het stuk dak waar de lichtstraat in zit wordt nu door 4 balken gedragen wat voldoende is, met 2 balken zou ik het echt niet redden. Natuurlijk heb ik ook rekening moeten houden met het extra gewicht van het glas, maar daar heb jij geen last van.

Het lichte gewicht van de I liggers is echt fijn werken. Ook als i liggers wat duurder zijn dan de normale balken zou ik altijd voor i liggers kiezen.
 

Yurie

Nieuw lid
10 okt 2022
21
5
Oss
Er is ook een balkenschuif voor Finnjoist I liggers: Kerto / Finnjoist tool

En volgens mij is er ook nog een rekentool die je kunt downloaden: Finnwood design software

Die heb ik ook gebruikt als begin, daarna zelf nog wat verder gerekend aan buigend moment, buigspanning en uiteindelijk nog eindige elementen methode gebruikt voor de vervorming van de hele constructie. Dat laatste was ook gewoon omdat ik het leuk vond.

Twee balken naast elkaar zijn precies 2 keer zo sterk en stijf als 1 balk. Het idee achter mijn constructie is dat ik simpelweg de balk laag van het dak bereken, en dan 2 balken opschuif om ruimte te maken voor de lichtstraat. Het stuk dak waar de lichtstraat in zit wordt nu door 4 balken gedragen wat voldoende is, met 2 balken zou ik het echt niet redden. Natuurlijk heb ik ook rekening moeten houden met het extra gewicht van het glas, maar daar heb jij geen last van.

Het lichte gewicht van de I liggers is echt fijn werken. Ook als i liggers wat duurder zijn dan de normale balken zou ik altijd voor i liggers kiezen.
Haha, met die software ben ik ook bezig. Ik wist overigens niet dat een dubbele balk ook direct 2x zo sterk is (en dus dubbele hoh oplevert?) Heb je deze aan elkaar geschroefd trouwens? Ik zie nog een kleine ruimte tussen beide balken. Ik zie wel voorbeelden voorbij komen waar ze de tussenruimte opvullen en vervolgens beide aan elkaar schroeven.

Het gewicht gaat wel meevallen tov een lichtstraat inderdaad maar toch. Tnx voor de info!
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.076
395
zet op de uiteinde klossen tussen de onder en bovenregel aan beide kanten
dan kan je veel beter vast komen met een balkdrager en wordt voorkomen dat de balk vervormd.

de opgegeven h.o.h. maat van houten balken komt overeen met de belasting die deze kan dragen

balken h.o.h. 500 kan je ook 500-300-700-300-500 leggen ze krijgen dan nog steeds 500mm vloerbelasting per balk in oude huizen met vloerdelen zie je geregeld dat men dit bijvoorbeeld bij een rookkanaal doet.

meet vloerplaten is het minder handig daar kies je het beste voor een deler van je plaatmaat dus ca. 600 400 of 300 cm 500 is een rotmaat dan moet je je platen verzagen.

een raveling met een dubbele balk moet je op de zelfde manier zien
als de raveling dicht bij de oplegging zit zoals meestal bij bijvoorbeeld een trap of een schoorsteen
is het overigens gunstiger

je kan ook voor smalle hogen balken gaan zoals in de houtbouw gebruikelijk en een sls van 38*285 toepassen
die moeten wel dichter bij elkaar of dubbel maar zijn makkelijker te tillen.
 

Yurie

Nieuw lid
10 okt 2022
21
5
Oss
zet op de uiteinde klossen tussen de onder en bovenregel aan beide kanten
dan kan je veel beter vast komen met een balkdrager en wordt voorkomen dat de balk vervormd.

de opgegeven h.o.h. maat van houten balken komt overeen met de belasting die deze kan dragen

balken h.o.h. 500 kan je ook 500-300-700-300-500 leggen ze krijgen dan nog steeds 500mm vloerbelasting per balk in oude huizen met vloerdelen zie je geregeld dat men dit bijvoorbeeld bij een rookkanaal doet.

meet vloerplaten is het minder handig daar kies je het beste voor een deler van je plaatmaat dus ca. 600 400 of 300 cm 500 is een rotmaat dan moet je je platen verzagen.

een raveling met een dubbele balk moet je op de zelfde manier zien
als de raveling dicht bij de oplegging zit zoals meestal bij bijvoorbeeld een trap of een schoorsteen
is het overigens gunstiger

je kan ook voor smalle hogen balken gaan zoals in de houtbouw gebruikelijk en een sls van 38*285 toepassen
die moeten wel dichter bij elkaar of dubbel maar zijn makkelijker te tillen.
Met klossen bedoel je de zijkanten van de i balk uitvullen zodat hij strak in de drager valt neem ik aan?

Die belasting tov hoh is wel een hele bruikbare opmerking, ik wist niet dat dit zo werkte. (y)

Goed uitkomen met plaatmaat (122x244 OSB) maakt me eigenlijk niet zoveel uit, dan zaag ik maar een keer meer. Handiger is een balkhoogte van max 30cm zodat ik een normale vuren draagbalk tegen de muur kan plaatsen. Ik zie bij finnjoist een 89x300 i-balk voorbij komen, dien ik wel iets van 40mm uit te vullen bij de balkdragers aan elke kant maar lijkt me toch een interessante optie.
 

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
397
174
Groene Hart
Uitkomen met de plaatmaat is niet een kwestie van 'een keer vaker zagen'.

Als het niet goed wordt berekend, houd je onbruikbare stukken over.
Bijvoorbeeld: bij breedte van 122, en dan een h.o.h. van 70 aanhouden:
dan kun je een strook van 70 plaatsen, maar het stuk van 52 cm breed past niet over de volgende gat.
Bij een h.o.h van 61 kun je dan de hele plaatbreedte gebruiken.
 

Yurie

Nieuw lid
10 okt 2022
21
5
Oss
Uitkomen met de plaatmaat is niet een kwestie van 'een keer vaker zagen'.

Als het niet goed wordt berekend, houd je onbruikbare stukken over.
Bijvoorbeeld: bij breedte van 122, en dan een h.o.h. van 70 aanhouden:
dan kun je een strook van 70 plaatsen, maar het stuk van 52 cm breed past niet over de volgende gat.
Bij een h.o.h van 61 kun je dan de hele plaatbreedte gebruiken.
Snap ik, reststukken kan ik gebruiken voor de tussenwanden. Overigens liever niet 50 hoh te gebruiken uiteraard, 30/40/60 is handiger maar het kan een consessie zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: mink

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.076
395
ik bedoel inderdaad dat je aan het einde een rechthoekige doorsnede maakt.
(deze samengestelde balken worden normaal gesproken gecombineerd met kantplanken
De platen bij voorkeur met de lange kant haaks op de balkrichting gebruiken
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.