Hallo, toch maar even aangemeld om te kijken of iemand advies kan geven. Ik vroeg me af of iemand hier ervaring heeft met het werken met i balken ofwel i joists (voornamelijk gebruikt in houtskeletbouw). Ik wil deze balken echter niet toepassen in houtskeletbouw maar voor de bouw van een vliering. Ik zou graag van deze balken gebruik maken ivm het lage gewicht, de sterkte en de grote mogelijke overspanning. Voor mijn zolder geldt het volgende;
Nu heb ik 2 mogelijke scenario's:
Ik hoor het graag als iemand advies heeft, bedankt daarvoor
Voor de duidelijkheid; Het gaat om dit soort balken:
- Huis van 2017 met kalkzandsteen buitenmuren en sporenkap (dus niets aan dak te bevestigen)
- Nokhoogte op open zolder momenteel iets meer dan 5m en vliering komt op 2.6m.
- Overspanning tussen buitenmuren 5.7m.
Nu heb ik 2 mogelijke scenario's:
- Omdat er een vlizotrap in komt van min 60cm breed wilde ik graag van de 36cm hoge versie gebruik maken waarbij een hoh van max 80cm mogelijk is. Dan hoef ik de balkenlijn niet te onderbreken voor de vlizotrap en kan ik deze gewoon tussen de balken monteren. Probleem is echter; Hoe monteer ik deze 36cm hoge versie aan de (stenen) buitenmuur?
- Balkdrager die eigenlijk voor montage tegen houten dwarsbalk bedoeld is toch gebruiken voor montage aan muur? Daarbij moet ik de balkdrager aanpassen (gaten groter boren).
- Is het mogelijk een i balk zelf als balkdrager in te zetten? Iemand die dit weet?
- Iemand nog een andere optie?
- Gebruik maken van de 30cm hoge versie van de i balk waarmee ik een standaard vuren draagbalk van 30cm tegen de muur kan plaatsen met kozijnpluggen. In dit scenario onderbreekt de vlizotrap dan 1 i balk en dien ik een dwarsconstructie te maken om de onderbreking op te vangen.
Ik hoor het graag als iemand advies heeft, bedankt daarvoor
Voor de duidelijkheid; Het gaat om dit soort balken: