hulp gevraagd bij keuze nieuwe kleine draaibank

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
is het eerste wat ik gedaan heb is allemaal maar zo zo aangesloten
maar ken er niet genoeg van om zelf opnieuw te bedraden
toch de aan uit knop vandaag maar opengedraaid aarding zat verdorie gewoon vastgeklemd tussen de sluiting van de aan uit knop alles nagelopen en terug dichtgemaakt
volgens de verkoper hoorde het zo dat je een slinger moet geven om te starten ? er is ook geen manier om te bepalen of de bank links om draaid of rechtsom ik vraag me af of dit eventueel met een schakelaar op zou zijn te lossen en ik had wel verwacht dat ik dingen ging moeten opknapen aan de bank maar de motor loopt wel erg heet ook zal ik een nieuw onderstel gaan moeten maken tafel is gewoon noet stevig genoeg ondanks het heet lopen en een beetje een daver draait het wel erg lekker in vergelijking van mijn groen monster dus vandaag maar gelijk een reuze grote schaal gedraaid
mvg tom
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    73,7 KB · Weergaven: 161
Laatst bewerkt:

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Op de motor zit een aansluitblok, wil je hier de deksel afschroeven en een foto plaatsen van de aansluitingen? Misschien kunnen we er dan achter komen waar het probleem zit.
 

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
hierbij de foto's ik had geprobeerd te filmen om duidelijker te zijn maar kreeg het niet gepost
Wim ik geloofde Patrick onmidelijk hoor maar blijkbaar heeft de vorige eigenaar er dan altijd zo mee gewerkt
daarom dat ik het erbij vertelde
als je normaal geen slinger geeft hoe bepaal je dan welke richting de bank gaat uitdraaien ?
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    77,6 KB · Weergaven: 154
  • image.jpg
    image.jpg
    76,9 KB · Weergaven: 152

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.707
2.571
Gaanderen
Het is erg lang geleden dat ik emco heb verkocht voornamelijk metaal draaibanken. Ruim 35 jaar geleden had ik daar niet echt belangstelling voor. Bij metaal draaien is het wel belangrijk om te kunnen wisselen van richting. De meeste houtdraaibanken kunnen standaard maar een kant op. De top banken kunnen vaak wel twee kanten op draaien. Een drie phase motor kan je door de fase te wisselen de andere kant opdraaien. Nu zijn tegenwoordig veel 230 volt motore eigenlijk drie phase motoren. Hier houd echter mijn kennis op. Het kan dus zijn dat door de fabrikant al een voorziening is aangebracht. Of je moet hem maken. Persoonlijk zou ik hem alleen de goede kant op laten draaien. Het is niet leuk als de klauwplaat er vanaf komt.
 
Laatst bewerkt:

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
zeer intresant wim
ik dacht dat de borgmoer voorkwam dat de klauw loskomt ?
er is enkel een aan uit knop die verbonden is met de condensator en gekopeld is aan een voetpedaal
je zet de bank aan met de knop dan gebeurt er niks duw je dan op het voetpedaal begint ie te zoemen dan een slinger en dan komt de motor op toeren dus het lijkt e niet op dAt je kan kiezen welke richting hij uitdraait
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.707
2.571
Gaanderen
Tom dat met de borgmoer klopt. Veel houtdraaibanken hebben dit niet. Voor verdere hulp bij het elektrisch deel kan ik je niet helpen.
 

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
nou ik stel de verwitiging en al de goede raad hartstike op prijs Wim :)
die klauw wil je niet hebben rondvliegen
en ondanks het feit dat ik nog heel onervaren ben op gebied van houtdraaien
probeer ik me goed te informeren voor ik iets doe
dus gelukig had ik aan de borgmoer gedacht zonder zou ik niet durven om de bank andersom te laten draaien
vandaag al gemerkt dat het bij het uithollen reuze handig is om de bank de andere richting uit te laten draaien
mvg tom
 
Laatst bewerkt:

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Hoi Tom,

Met de foto kom ik er niet echt uit maar uit jouw verhaal begrijp ik dat de aan/uit schakelaar en de voet schakelaar allebei op de draad van de condensator staan (deze dus onderbreken). Dit klopt niet en zorgt ervoor dat je motor altijd onder spanning staat als de stekker in het stopkontakt zit (dit verklaard waarschijnlijk waarom deze schakelaars warm worden terwijl de draaibank uit staat) Ik heb in mijn beste paint een bedradingsschemaatje getekend hoe de bedrading zou moeten lopen. De voetschakelaar heb ik weggelaten maar als je deze wilt behouden kan je deze tussen de aan/uit schakelaar en de motor monteren. De condensator is waarschijnlijk defect maar deze vervangen is niet zo'n probleem, iedere (witgoed) onderdelen zaak kan deze leveren voor ongeveer 10 euro (zo niet, dan kan ik er wel één opsturen). De waarde van deze condensator staat op de huls van dat 'ding' onder je motor met die slangklemmen maar ik kan hem niet aflezen op de foto (het getal: ...uF 400V) Hoe je hem aansluit maakt niet uit, er zit geen 'plus en min' op.

Als je hem aansluit volgens onderstaand schema (wel even goed kijken waar nu de voeding va de stekker en de condensator zit) moet hij uit zich zelf gaan draaien als je hem aanzet en gelijk in de goede richting (naar je toe dus). Wil je hem de andere kant op laten draaien (om je werkstuk na te schuren) dan kan je een extra schakelaar monteren tussen één van de draden van de condensator waarmee je deze dus uitschakeld en de motor gaat 'brommen' tot je hem een zetje geeft in de richting die jij wilt. Dit is overigens niet gewenst om hout te draaien omdat de motor minder kracht heeft en wat zenuwachtig draait.

bedradingsschema.jpg

Groeten,
Patrick
 
Laatst bewerkt:

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
euhmm oke ik heb nog wat verder gedemonteerd
als ik de tekening goed lees zou ik 4 kabels naar de motor moeten leiden maar er lopen maar 3 kabels naar de motor
blauw en bruin die links binnenkomen gaan naar condensator dunne bruine is aarding denk ik en dan komen er een zwarte en rode samen van de motor en 1 zwarte komt apart van de motor bij voorbaat sorry als ik dingen verkeerd zeg Patrick maar is ondertussen al 17 jaar geleden da ik nog iets met electriciteit gedaan heb
ik zal morgen proberen om een degelijke tekening te maken van de aansluitingen
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    99,4 KB · Weergaven: 156
Laatst bewerkt:

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Probeer de bedrading inderdaad eens op papier te tekenen, het is nu niet echt duidelijk wat waar vandaan komt en waar naar toe gaat.
Hier nog een aansluitschemaatje, geleend van een belgisch forum.

schemaatje motor.jpg
 

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
ik heb enkel een zwarte en rode die samen uit de motor komen 1 aarding op de motor zelf en 1 zwarte die van de motor komt ben dus een beetje in de war aangezien op de tekening de motor 4 punten heeft ? en daar de aarding niet bij staat voor mij lijkt het dus dat ik 1 kabel aan de motor tekort kom ??? je kan vast merken dat electronica niet mijn sterkste punt is
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Hoi Tom,

Ik heb jouw schema ingekleurd aan de hand van het belgische (zou het goed gaan? :p) schemaatje en dan zie je dat de bedrading zou moeten kloppen dus rest alleen nog een fatsoenlijke condensator (zie pm)

Er vanuit gaande dat een 'suikertje' een kroonsteentje is en de zwarte draad op "U2" in de motor gekoppeld is aan "W2".


schemaatje motor gekleurd.jpg
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Ik kan op de foto niet goed zien wat de waarde van de condensator is. Er moet opstaan bv 12 uF (of 6 of 8 of 10 etc)

Even goed kijken, het staat helaas op het stuk waar de slangklem zat.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.