Hulp bij traprenovatie in Haarlem (tips voor verwijderen loodverf + lenen/huren H-klasse stofzuiger)

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.525
1.197
Enschede, Twente
Ik heb deze gebruikt voor de hele trap. <10 minuten per trede. Dat lukt mischien niet in 1x, maar om daar nou een lakfrees voor te huren is ook zowat.
Dat is de schraper die ik bedoel. Er zijn twee maal twee uitvoeringen: twee breedten qua carbide-staal (maximaal is iets van 62 mm) en met of zonder knop bovenop (knop helpt bij druk zetten). En er is een kleintje met verwisselbare schrapers voor diverse profielen, waaronder een driehoekje.
Soms kom je setjes met de grote en de kleine, tegen een aardige prijs.

BEWERKT vanwege foutje in maat. En dikke vingers.

Laatst bewerkt:

MarcelvdW

Actieve deelnemer
25 mei 2022
462
196
Almen aan zee
Is iemand nog bekend met het kwaliteitsverschil tussen de Scheppach en Parkside lakfrees?
De Scheppach ken ik niet; ik heb de Parkside,.
En moet eerlijk gezegd zeggen dat ik het een boven verwachting prima machine vind.

In het instructie/garantieboekje wat erbij zit staat dat-ie van Scheppach is.

Eén op één zijn de machines op het oog net anders, maar voor reserve-onderdelen
wordt door Lidl / Parkside ook naar Scheppach verwezen.

Jammer dat de Parkside nu uitverkocht is, wat mij betreft een aanrader, zeker voor die prijs.
Maar hij zal wel weer leverbaar worden, is eerder ook al gebeurd.

Het beste bij dit werk is de simpelste.
1- Verfenkrabber(s) 3 maaten. Niet carbide zelfs die wordt te snel bot en moeilijk te scherpen. Krabber die je kan makkelijk scherp houden met en goed vijl wat houd in dat je moeten leren om te gaan met de vijl.
2- Vijl
3- Plaumeermessen. Verschillende maaten en stijfheiden.
4- Schuurpapier
5- Schuurkurk

Wat je niet moet doen:
Troup kopen bij de Lidl.

Ik neem aan bij de omschrijving dat het huis een tijd niet bewoonde is. Hier ligt waarschijnlijk de oorzaak van de stank bij. Oplossing is goed ventileren en de tijd geven om alles te luchten voordat je aan andere maatregelen beslissen. Kan een tijd duren, hoor.

Weghalen van de restverf hoeft niet perfect te zijn. Het is een oude trap er kan een beetje leven in blijven Zitten. Je heb hierbij mijn toestemming.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: JagerGuus

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
639
148
Oss
bij mijn weten heeft enkel metabo die
die is reeds op dit forum vermeld

Meerdere merken hebben die inmiddels al.

Maar je moet ook afvragen hoe de trap eruit komt na het schoonmaken en de rest.
Misschien zit er niet voor niets zoveel op.

Overzetttreden kun je met beetje handigheid ook zet. Met karton of triplex mal maken om te meten als je geen speciale spin daarvoor hebt. Maar na afloop ben je wel 100% klaar.
Kwa tijd ook minder dan minimaal kaal schuren gronden/ voorlakken aflakken plus weet je niet of het dan alsnog 100% is

0nn0

Actieve deelnemer
23 mei 2023
167
55
Hier soms daar
Bij het zelf maken van schellak moet deze nog wel even staan voordat het gebruikt kan worden.
Voordeel is wel dat het eeuwig houdbaar is in vergelijking met andere.

Weet niet of het nog mag maar vroeger gebruikte we een verfafbrander en een plamuur mes om trappen schoon te maken.

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
447
69
Zevenaar
Ik zou eerst uitzoeken waar de stank van komt. Zelf verwacht ik van onder de trap. De trap zelf kun je niet 'stankdicht' maken met kitten. Als ik de foto bekijk heb ik ook het idee dat er lijmkit op zit. Dat zou betekenen dat er tapijt op geplakt zat? Verder zou ik verfafbijt gebruiken. Grof machinaal schuren van de treden levert gauw het risico dat je plaatselijk teveel hout verwijderd en dat zul je altijd blijven zien, als je treden in het zicht wil laten. Daarom ben ik het ook eens met de werkwijze van Ernest Dubois. Een trap moet je meer zien als een meubelstuk, dan als een 'stuk bouwtimmerwerk'. Ik zie op een foto ook een latje aan de voorkant van de trede. Heeft dat een reden?

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
13.235
3.936
Gaanderen
Wat is er mis met een verfbrander en een goed masker? Goed ventileren en je bent er zo doorheen. Of kan dit niet ivm lood?
Nee dat kan nu niet meer. Vroeger ging de brander erop en krabben maar.
Ik ben nu bezig met het renoveren van een jaren 30 huis. Ook last van muffe lucht. Goed ventileren en kijken waar de lucht vandaan komt. Bij mij was een deel eenvoudig gevonden. Zeil over een betonnen vloer. Zeil weg en twee dagen later was de meeste muffe lucht weg. Ook verwarmen van de woning helpt. Mijn huis was 7 maanden niet verwarmt en dan duurt het een tijd voordat je het gaat merken. Met name omdat ik het niet warmer wil dan 13 graden. WP staat op 3 hele oude convectoren, komt vloerverwarming in.

Voor het renoveren van een trap (bezint voor gij begint) denk goed na wat voor resultaat je wil.
Als nieuw reken dan op een week arbeid.
Niet alle verf hoeft verwijderd te worden maar dat hangt af van de conditie van de verf.
Ik ben een fan van de grote Bahco krabber. Hou er rekening mee dat je met krabbers snel voren trekt. Dat kost weer tijd (plamuren) om het weg te werken. Hoe voorkom je de voren door een scherpe krabber te gebruiken.
Verfafbijt werkt.
Kijk eens naar luchtgummen (soort zandstralen) Echter is er na weer het budget verhaal.
Overweeg een loper of overzettreden.
Succes.

• Leuk
Waarderingen: mathieu

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
615
20
Tapijtlijm laat zich meestal niet schuren, daarvoor zou ik een tapijtlijmverwijderaar nemen, even laten inwerken en dan met een plamuurmes verwijderen. Rest van de verf afbranden met een verfföhn en scherpe krabber, daarna schuren en primer aanbrengen.
Uiteraard wel even een halfgelaatmasker op met een A2P3 filter en zorgen voor voldoende ventilatie.

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.168
125
Lekkerkerk/Rotterdam
Bedankt voor de tip! Ik neem aan dat je de elektrische machine bedoelt, ook al lijkt het in het Engels hetzelfde te worden vertaald als chemische verfafbijt. En ik heb op een ander forum gehoord dat chemische verfafbijt misschien slecht kan reageren met oude tapijtlijm en in een kleverige bende kan veranderen
(loodhoudende verf zelf verwijderen - Bouwen en klussen - GoT)
. Maar dat elektrische gereedschap ziet er wel goed uit! En laten we hopen dat het geen kattenpis is 😬
Tapijtlijm verwijderaar wordt een kleverige bende. Maar goed opruimen tussen door helpt heel erg. De tip is om het de avond er voor in te smeren. Af te dekken met plastic en daarna in te laten trekken. Volgende dag krab je het er zo af.

Hou er rekening mee dat je met krabbers snel voren trekt.
Dat hangt misschien af aan welke krabber je bedoelde. Ik heb de meest vormen uitgeprobeerde, met wegwerp carbide mes, traditioneel, en deze type, mijn allereerste krabber en niet de mooiste gereedschap per se.IMG_1383.jpeg Lange tijd was hij niet in Nederland te vinden maar tegenwoordig wel dacht ik. Messen zijn ook wegwerp dingen maar makkelijk vlijmscherp met een vijl te houden. Snij is licht bol wat houdt de hoeken van het hout af om krassen juist te voorkomen. Vrij simpel en grappig ding maar dat zei ik al toch.

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
5.049
1.400
Riemst
Nee dat kan nu niet meer. Vroeger ging de brander erop en krabben maar.
Ik ben nu bezig met het renoveren van een jaren 30 huis. Ook last van muffe lucht. Goed ventileren en kijken waar de lucht vandaan komt. Bij mij was een deel eenvoudig gevonden. Zeil over een betonnen vloer. Zeil weg en twee dagen later was de meeste muffe lucht weg. Ook verwarmen van de woning helpt. Mijn huis was 7 maanden niet verwarmt en dan duurt het een tijd voordat je het gaat merken. Met name omdat ik het niet warmer wil dan 13 graden. WP staat op 3 hele oude convectoren, komt vloerverwarming in.

Voor het renoveren van een trap (bezint voor gij begint) denk goed na wat voor resultaat je wil.
Als nieuw reken dan op een week arbeid.
Niet alle verf hoeft verwijderd te worden maar dat hangt af van de conditie van de verf.
Ik ben een fan van de grote Bahco krabber. Hou er rekening mee dat je met krabbers snel voren trekt. Dat kost weer tijd (plamuren) om het weg te werken. Hoe voorkom je de voren door een scherpe krabber te gebruiken.
Verfafbijt werkt.
Kijk eens naar luchtgummen (soort zandstralen) Echter is er na weer het budget verhaal.
Overweeg een loper of overzettreden.
Succes.
Ik ben alles samen meer dan twee weken bezig geweest om mijn trap helemaal kaal te krijgen. Met wat ik nu weet zou ik ze laten zandstralen/luchtgommen.
Niet alle verf kan je schuren. Bij mij zat er verf op die onmiddellijk zacht werd bij het schuren en het schuurpapier dicht zette.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.