Goedenavond allemaal,
Ik ben Lars, 20 jaar,studeer werktuigbouwkunde en nieuw op dit forum. Veel ervaring met hout heb ik niet echt (op een paar zeepkisten 10 jaar geleden na dan), maar een paar weken geleden heb ik met een vriend het volgende houten speedbootje opgehaald. Het enige wat ik vrij zeker weet is dat het een zelfbouw is, bouwjaar, model etc. is helaas allemaal onbekend (als iemand meer weet hoor ik het graag!). Het bootje heb ik bij een watersport zaak opgehaald, waar hij met een partij inruil/sloop boten terecht was gekomen.

Nu is het plan om het bootje voor de zomer op te knappen, en er dan hopelijk zonder te zinken mee rond te kunnen toeren.
In schuur hebben we een 105pk 2t chrysler buitenboordmotor uit de jaren 70 hangen (Eigenlijk was het idee ook als grap begonnen), en deze zou dan uiteraard hier achter moeten. Omdat we nog studenten zijn moet het allemaal wel redelijk low budget uitgevoerd worden.
Het plan is om eerst de boot schoon te maken. de onderkant te schuren, en eventuele rotte plekken te repareren (d.m.v. multiplex en epoxy).
Daarna de romp van nieuwe verf, en risicoplekken misschien nog van een glasmatje voorzien.
Als hij daarna hopelijk drijvend is, moet er een stalen frame in gemaakt worden om de spiegel te verstevigen (anders krijgt de motor meteen zwemles
).
Verder is het multiplex dek redelijk verweerd, het plan is om de bovenste laag eraf te schuren, strak te plamuren en er mahonie fineer overheen te leggen (hebben we al liggen).
En er zullen nog vlonders en stoelen in gemaakt moeten worden.






Hij staat inmiddels al in de onderwater primer, helaas was een hoek onder de spiegel wel rot. Het bootje is ooit volledig strak geplamuurd, en is er op een paar plekken water tussen het multiplex en de plamuur gekomen.
Al die plekken zijn nu kaal gehaald, en behandeld met houtverzegeling epoxy.
Het lijkt er op dat er verder geen zachte/rotte plekken zijn, dus het valt nog enigszins mee.
Mocht iemand nog tips hebben, dan hoor ik het graag!
Verder zijn wij ook benieuwd of dit project een goed einde krijgt/haalbaar is, maar de tijd gaat het leren...
Groetjes, Lars
Ik ben Lars, 20 jaar,studeer werktuigbouwkunde en nieuw op dit forum. Veel ervaring met hout heb ik niet echt (op een paar zeepkisten 10 jaar geleden na dan), maar een paar weken geleden heb ik met een vriend het volgende houten speedbootje opgehaald. Het enige wat ik vrij zeker weet is dat het een zelfbouw is, bouwjaar, model etc. is helaas allemaal onbekend (als iemand meer weet hoor ik het graag!). Het bootje heb ik bij een watersport zaak opgehaald, waar hij met een partij inruil/sloop boten terecht was gekomen.

Nu is het plan om het bootje voor de zomer op te knappen, en er dan hopelijk zonder te zinken mee rond te kunnen toeren.
In schuur hebben we een 105pk 2t chrysler buitenboordmotor uit de jaren 70 hangen (Eigenlijk was het idee ook als grap begonnen), en deze zou dan uiteraard hier achter moeten. Omdat we nog studenten zijn moet het allemaal wel redelijk low budget uitgevoerd worden.
Het plan is om eerst de boot schoon te maken. de onderkant te schuren, en eventuele rotte plekken te repareren (d.m.v. multiplex en epoxy).
Daarna de romp van nieuwe verf, en risicoplekken misschien nog van een glasmatje voorzien.
Als hij daarna hopelijk drijvend is, moet er een stalen frame in gemaakt worden om de spiegel te verstevigen (anders krijgt de motor meteen zwemles
Verder is het multiplex dek redelijk verweerd, het plan is om de bovenste laag eraf te schuren, strak te plamuren en er mahonie fineer overheen te leggen (hebben we al liggen).
En er zullen nog vlonders en stoelen in gemaakt moeten worden.






Hij staat inmiddels al in de onderwater primer, helaas was een hoek onder de spiegel wel rot. Het bootje is ooit volledig strak geplamuurd, en is er op een paar plekken water tussen het multiplex en de plamuur gekomen.
Al die plekken zijn nu kaal gehaald, en behandeld met houtverzegeling epoxy.
Het lijkt er op dat er verder geen zachte/rotte plekken zijn, dus het valt nog enigszins mee.
Mocht iemand nog tips hebben, dan hoor ik het graag!
Verder zijn wij ook benieuwd of dit project een goed einde krijgt/haalbaar is, maar de tijd gaat het leren...
Groetjes, Lars