Houten (zelfbouw?) speedboot opknappen/redden

Lars2396

Nieuw lid
14 apr 2019
8
0
Al veel te lang niets geplaatst (ja sorry zo gaat dat als een project eenmaal af is).
Afgelopen zomer heeft de boot heel wat uurtjes gemaakt, eerst achter de auto naar boedapest geweest om vervolgens op de terug weg in de bodensee te water te gaan.
Daar een paar dagen gevaren, best spannend na een proefvaart een uurtje in Nederland (iets met een strakke planning), meteen de bodensee op te gaan en even over te steken naar zwitserland.

De avond voor de vakantie de vlonders getimmerd, maar het is gelukt om alles net optijd af te krijgen.

Een registatie aanvragen, en een verzekering regelen voor een houten zelfbouw speedboot (met onbekende herkomst) bleek nog een uitdaging. Gelukkig was het RDW zo aardig om na wat fotos (en het verhaal) een registartie af te geven. Een verzekering regelen had nog wat meer haken en ogen, maar gelukkig is het uiteindelijk gelukt.

Na de vakantie een paar maanden weekelijks gewakeboard, wat perfect gaat met een touw om de staart. Het bootje blijkt ook best stevig te zijn, hij heeft heel wat klappen overleefd op de bodensee.

WhatsApp Image 2019-09-11 at 15.09.09 (1).jpgWhatsApp Image 2019-09-11 at 15.09.09.jpgWhatsApp Image 2019-09-11 at 15.09.08.jpg

IMG_3120.jpg
IMG_3133.jpg
IMG_3161.jpg
IMG_3149.jpgIMG_3142.jpg
IMG_3307.jpg
IMG_3303.jpg
Capture2.jpg
Capture.jpg


Helaas uiteindelijk wat te veel zelfvertrouwen gehad, de laatste keer varen van het seizoen is de spiegel een paar cm losgescheurt van de bak die daar aan verlijmd zit. Met 5 man de boot in plane drukken was toch iets te veel.... In januari weer wat te doen dus, het plan is om dat wat meer verstevigingen er in te lamineren zodat de 100pk chrysler erachter kan.

Doordat het bootje zo licht en gestroomlijnt is valt het brandstofverbruik echt heel erg mee. Met de 65pk evinrude (uit 1973) konden we wakeboarden met een gemiddeld verbruik van 8-9 liter per uur. En ook een tocht van 4 uur op de bodensee (met veel driekwart-vol gas) kostte "slechts" 30 liter. De motor heeft echt een werkschroef, trekt als een beer (kans zelfs twee wakeboarders uit het water trekken). Maar heeft een top snelheid van "slechts" 48 km/u.

Maar de motor is niet afgebroken, en de boot niet gezonken. Dus toch; vaak ben je te bange ;)
 

Bijlagen

  • IMG_3097.jpg
    IMG_3097.jpg
    98,4 KB · Weergaven: 177
Laatst bewerkt:

thomasz

Actieve deelnemer
11 apr 2015
384
42
Gaaf!

"Iedereen zei dat het niet kon totdat er iemand kwam die dat niet wist"
 

Lars2396

Nieuw lid
14 apr 2019
8
0
Dank!

En voor wie het leuk vindt het uiteindelijke kosten plaatje, op budget houden is redelijk goed gelukt (al gaat er uiteindelijk toch wel meer in zitten dan je denkt):

Boot aanschaf: 150 eu
Verf en lak: 150 eu
Eopxy, glasvezel etc: 130 eu
Stuursysteem (paste met meer geluk dan wijsheid het oude stuur op, en de stuurkabel uiteindelijk aan de moter gelast): 45 eu
trailer: 100 eu
Bank: 25eu
Teak hout: 150eu
Losse spullen (schuurpapier, extra tank etc.): 100 eu

Totaal 850 euro

Motor (wel een bijzonder gaar exemplaar): 400 euro

Totaal dus 1250 euro, en veel manuren (al valt het aantal effectief gewerkte uren eigenlijk ook nog wel mee).
 

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
398
26
Kop van overijssel
Mooi dat je hem precies op tijd af had voor je vakantie. De spiegel zou ik inderdaad flink verstevigen zeker als je die 100pk erachter wil hangen maar dat kan mooi gelijk met de reparatie. Houten boten zijn in het algemeen wat zuiniger/sneller dan polyester aangezien ze veel lichter zijn. enige nadeel aan hout is dat je er onderhoud aan hebt, maar op een trailer in de stalling ga je dat ook niet vaak hoeven doen. Ben benieuwd naar de prestaties met de 100pk erachter succes!
 

placebo

Actieve deelnemer
12 jun 2009
344
4
Succes met de bouw Lars, dit gaat je zeker lukken.
Toen ik mijn boot ging bouwen wist ik eigenlijk niet waar ik aan begon,
Maar het wijst zich vanzelf als je er eenmaal aan begint, en met de tips
van het forum kom je er wel.

gr. Placebo
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.