houten stuurwiel maken

stuur

Nieuw lid
20 jun 2025
16
12
utrecht
hallo mensen,
ik wil een houten stuurwiel maken, althans de stuurwiel rand, niet de stuurwielnaaf, die is aluminium
probleem is dat ik nogal wat dure machines nodig heb, die ik aan moet schaffen: cirkelzaag tafeltje, router tafel, en misschien nog wek meer
eigenlijk wil ik die moeite niet doen,
dus ik zoek iemand met de juiste spullen die dat tegen betaling voor me kan doen
het gaat om nauwkeurig 16 delen onder de juiste hoek zagen
aan die delen een vingerlas verbinding frezen of zagen
de rest kan ik zelf, zoals het geheel na verlijming rond zagen en schuren
heeft er iemand zin en tijd?

Bijlagen

• stuur.JPG
    stuur.JPG
    70,9 KB · Weergaven: 51
  • stuur1.JPG
    stuur1.JPG
    85,8 KB · Weergaven: 50
  • stuurdeel.JPG
    stuurdeel.JPG
    64,7 KB · Weergaven: 49
  • stuurdeel1.JPG
    stuurdeel1.JPG
    47,7 KB · Weergaven: 45

dragonhaertt

Actieve deelnemer
11 jun 2020
279
140
Even wat praktische vragen:
Welke houtsoort gaat het over?
Lever jij dit hout aan? Zo ja, in welke regio woon je?
In welke vorm lever je dit hout aan? Ruw?
Verder is het misschien handig om het formaat van het wiel/de stukken te weten.

Op zich wel een leuk projectje maar wil je hier voor betalen of zoek je een plek die het gereedschap heeft of een vriendendienst?

Ik neem trouwens ook aan dat je de voorkant afgerond wil, zowel binnen als buitendiameter. Dit lijkt me typisch iets om te doen op de freestafel, nadat het geheel is verlijmd en rond gezaagd. Heb je daar een plan voor?

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.426
303
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Enige tijd geleden heb ik voor een schip randafwerking gemaakt voor ramen met ronde hoeken, 20170822_153859.jpg
eerst driehoekjes gezaagd, dan met een frees in een mal rond gefreesd en daarna de rande afgerond en de hoek op maat gezaagd
Ik zag dat je als regio Utrecht hebt opgegeven, das niet ver bij mij vandaan.

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
654
238
Zutphen
Ooit het stuurwiel van een jaguar e type gerepareerd, dat bestond uit laagjes dik fineer die gedelamineerd waren.

stuur

Nieuw lid
20 jun 2025
16
12
utrecht
bedankt voor de reacties.
de gaat over 2 verschillende houtsoorten: esdoorn en een ander donker, ik weet het merk niet, maar tis zachter dan esdoorn.
dit hout heb ik reeds, en ik kan die 16 delen met de lintzaag iets groter dan nodig zagen.
het moet gaan bestaan uit 8 losse delen voor de bovenkant en 8 identieke delen voor de onderkant
de 2 houtsoorten moeten elkaar afwisselen, zodat een stuurrand ontstaat die afgewisseld licht en donker is.
in totaal dus 16 delen, die groot zijn: 150 x 40 mm. zie eerste bovenstaande foto.
die delen moeten aan 2 kanten onder 67.5 graden gezaagd worden, zie foto 3
dit moet heel precies, want die gezaagde kanten moeten met een vingerlas verbinding( heet dat zo?) aan elkaar gelijmd worden zodat een 8 kantige ring ontstaat, die naderhand rond word gezaagd en gefreesd en geschuurd en gepolijst en gelakt.
die verbindingen zijn de lastigste denk ik ,want het moet naadloos in elkaar passen
de lengte (150mm) van de 16 delen is ook afhankelijk van de maatvoering van de verbindingen, omdat door die inkepingen de delen dichter naar elkaar komen, en dus de diameter veranderd
en die diameter ligt al vast, omdat het alu stuurframe al klaar is (foto2)

er moet dus een losse boven en onderrand ontstaan die samen op het alu stuurframe worden gelijmd en daarna op maat wordt gemaakt, en dat kan ik zelf
duidelijk?

dragonhaertt

Actieve deelnemer
11 jun 2020
279
140
Een hoek van 22.5 graden zagen is nog wel redelijk te doen, kost even wat uitproberen op een proefstukje.
Die box joint (vinger verbinding) is inderdaad wat lastiger. Je zou ook kunnen besluiten om bijvoorbeeld een spline te gebruiken, in een contrasterende houtsoort of dezelfde houtsoort. Dat is een stuk makkelijker om te maken.

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
398
85
Oss
Rare vraag. Het een en ander kan je zelf. Een goede mal maken en bovenfrees gebruiken. zie het probleem niet het moeilijke kan je zelf en makkelijkere werk wil je uitbesteden

• Leuk
Waarderingen: Henkies

stuur

Nieuw lid
20 jun 2025
16
12
utrecht
een spline, is dat hetzelfde als een veer of een lamel?

ik vindt het zagen, en daarna de verbindingen frezen of zagen het lastigst, het rond maken en afwerken kan in de draaibank door de complete stuur te laten draaien.

stuur

Nieuw lid
20 jun 2025
16
12
utrecht
de bovenste lijkt me de beste, maar ik lees overal dat een pennen verbinding (boxjoint/ vingerlas) de sterkste is
maar jouw suggestie is zeker veel simpeler.
want je hoeft ook geen rekening te houden met enige verkorting omdat er geen materiaal in elkaar schuift

• Leuk
Waarderingen: dragonhaertt

dragonhaertt

Actieve deelnemer
11 jun 2020
279
140
Volgens mij haal je dingen door elkaar heen spline is geen verbinding maar een LIJN.
Geen verbinding als veer en groef lamello of deuvel.
Een spline is het Engelse woordt voor "spie" welke vaak gebruikt wordt voor het benoemen van een boutverbinding waarbij een spie, of gelijksoortig vlak stuk hout gebruikt wordt om de verbinding te verstevigen.

Aangezien ik de officiële Nederlandse benaming van deze verbinding niet ken, en ik weet dat hier een aantal puristen aanwezig zijn, gebruik ik dan liever de Engels terminologie welke makkelijk te googlen is.

dragonhaertt

Actieve deelnemer
11 jun 2020
279
140
de bovenste lijkt me de beste, maar ik lees overal dat een pennen verbinding (boxjoint/ vingerlas) de sterkste is
maar jouw suggestie is zeker veel simpeler.
want je hoeft ook geen rekening te houden met enige verkorting omdat er geen materiaal in elkaar schuift
Dat lijkt me inderdaad steviger, ik was alleen even hardop aan het denken naar andere oplossingen. De meest uitvoerbare oplossing vinden is een mooi onderdeel van het houtbewerken.

1000042095.jpg

Ik heb laatst ook twee stukken verbonden met een verlijmfrees. Dat zou ook een oplossing kunnen zijn, al is de exacte maat verkrijgen dan misschien wat moeilijker.
Als je genoeg speling hebt in de breedte van de houtjes is dit misschien te proberen.
Eindresultaat:
1000044071.jpg

John1969

Post veel
10 jul 2023
752
419
‘s-Hertogenbosch
Waarom niet opbouwen uit 3 lagen waarbij de middelste laag dezelfde dikte heeft als de spijlen en van spijl naar spijl loopt, de buitenste lagen tot de helft van de spijlafstand laten overlappen…
Zo is die uit het filmpje ook als ik het goed zie…
Mvg John

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.426
303
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Als ik het goed begrijp wil je licht en donker afwisselen per deel? Dan is een vingerlas echt niet mooi, dan denk ik dat een veer de mooiste oplossing is. Alleen is het dan het mooiste om een tussenliggende kleur hout te gebruiken voor de veren.
Ik denk ook dat het beter is om de stukken hout voor te vormen voordat je ze op de ring zet.
Hoe ga je het hout op het aluminium bevestingen?

dragonhaertt

Actieve deelnemer
11 jun 2020
279
140
Als ik het goed begrijp wil je licht en donker afwisselen per deel? Dan is een vingerlas echt niet mooi, dan denk ik dat een veer de mooiste oplossing is. Alleen is het dan het mooiste om een tussenliggende kleur hout te gebruiken voor de veren.
Ik denk ook dat het beter is om de stukken hout voor te vormen voordat je ze op de ring zet.
Hoe ga je het hout op het aluminium bevestingen?
Als hij een stabiele houtsoort gebruikt en alles goed sealed zou je weg kunnen komen met een flexibele epoxy lijm.
Mooier zou zijn om klinknagels of meubelbouten in slobgaten te gebruiken.

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.383
524
Hoe dik is de houten bekleding van het aluminium stuurwiel ?
is het aluminium stuur stevig ?

zo ja dan zou je ook kunnen kiezen om het hout gewoon te lijmen op het aluminium (epoxy) eventueel met een paar metalen pennen er door zoals je bij handvaten van messen ziet
1750626125885.png

• Leuk
Waarderingen: cverkooyen

stuur

Nieuw lid
20 jun 2025
16
12
utrecht
leuke reacties, bedankt!
houten veer verbinding lijkt me idd de beste optie, ik heb nog een balkje palissander wat ik overgehouden heb van mijn vorige hobby: gitaren bouwen.
de houten segmenten denk ik het best te lijmen met constructielijm, die schuimt na aanbrengen, en ik vrij hitte bestendig, want zo,n stuur kan best heet worden in de zon, het is voor een Mustang convertible.
ik wil het hout lijmen op de alu ring die ik ga voorzien van gaatjes, en flink opruw
ik ben van plan om JB Weld lijm te gebruiken, daar heb ik goede ervaringen mee.
ik wil in geen geval metalen delen door het hout, dat heeft mijn huidige stuur en ik vind het oncomfortabel.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.