houten stuurwiel maken

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.145
3.620
Als je eerst de metalen ring op de juiste maat maakt, kan je die als aanloopring voor je frees gebruiken. Je hebt dan ook geen probleem met warmte in je ring, waardoor je lijmverbinding verzwakt kan worden. Je zou in de omtrek nog een paar gaatjes kunnen maken, zodat je de 2 houten helften met blinde deuveltjes door de ring heen aan elkaar kan zetten.

stuur

Nieuw lid
20 jun 2025
17
12
utrecht
dan zou ik een frees met kogellagertje moeten hebben.
mijn plan was het stuur te laten draaien om een spelingloos draaipunt, en dan steeds dichter naar een profielfrees te sturen. tot ik de alu rand raak.
en daarna verder schuren.
maar ik kan nog alle kanten op want een frees heb ik nog niet, die zoek ik nu.

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
521
274
56
Luzy Saint Martin
De vervolgvraag is dan: hoe ga je het stuur afwerken? Ik neem aan dat er geen schapenbondje omheen komt ;)

Je handen zitten vaak vol met zout, vet, vuil (ik heb zelf ook een oldtimer en weet dat je soms wel eens onderweg je handen vuil moet maken...)
Geen tips voor lak, hoewel Glitsa bootlak mij als eerste te binnenschiet, er zijn veel meer mensen op het forum die je hierin kunnen adviseren.

Pracht wagen trouwens! Ik droom als kind van een Mustang sinds ik er ooit een bouwpakket van heb in elkaar gezet. Ik ben heb nu een Peugeot 404 familiale, ook leuk hoor en ideaal met twee grote honden. Maar die Mustang moet en zal er ooit komen.

stuur

Nieuw lid
20 jun 2025
17
12
utrecht
ik ben van plan om het hout in de gekookt lijnolie te zetten, als het goed gepolijst is dat verreweg het makkelijkst.
het geeft een zijdeglans.
liever zou ik hoogglans hebben, met een blanke lak, maar dat is een vreselijk werk
niet het lakken, maar het naderhand schuren en polijsten, vooral omdat je snel door de lak heen schuurt.
en een blanke harde lak geeft naderhand toch vaak scheurtjes in de lak.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.