Houtbewerking, stof en een bril....

Belgje

Actieve deelnemer
Wie draagt er nog een bril?
Ik ben behoorlijk bijziend en kan dus niet zonder mijn bril met (dure) glazen. Nu volg ik netjes de instructies van de opticien: ik spoel mijn glazen altijd eerst af met water en wrijf ze daarna droog met een zachte doek. Maar na 2,5 jaar laat de coating van mijn glazen toch los in die mate dat ik nieuwe glazen nodig heb. Gelukkig nog net binnen de 3 jaar garantie.

Hoe doe jullie dat? Hoe kan ik mijn nieuwe glazen zo goed mogelijk beschermen? Mijn bril is te duur om er 2 van te kopen. Ik heb nog een oude bril maar die glazen zijn nog net iets anders waardoor ik hoofdpijn krijg als ik wissel omdat mijn ogen telkens moeten wennen.

Laatst bewerkt:

Rik Hechtel

Actieve deelnemer
22 jul 2022
188
84
Noord-Limburg, Vlaanderen
Ik draag ook een bril, maar ben behoorlijk verziend. Ik ga naar een brillenwinkelketen in Weert (ogen en meer, maar dan op z'n Engels) en koop twee brillen op sterkte (die kosten overigens geen hol). Die brillen gebruik ik als ik moet zagen, schaven, schuren, slijpen,...
Overigens bestaan er ook veiligheidsbrillen die je over je "echte" bril kan zetten.

thomasz

Oud hout
11 apr 2015
3.094
1.508
Omgeving Leiden
Gebruik een overzetbril. Is ook niet alles, maar is beter dan niks.
En natuurlijk zoveel mogelijk stofvrij proberen te werken. Onder geen beding afwasmiddel op je bril, bevat citroenzuur en daar kan de coating niet tegen.

Schoonblazen met perslucht :

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: MaartenS en Belgje

Miko

Actieve deelnemer
21 dec 2022
273
95
Utrecht
Ik draag een Lindberg met Essilor glazen en die gaan gewoon in een ultrasoon badje water, brandschoon.
Voor in de werkplaats draag ik een meer betaalbare bril. Waarom schaf je geen extra,voordeligere, bril aan voor in je werkplaats, die verdient zich snel terug.

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.525
859
Noord-Veluwe / Skåne
Geen idee welke dioptrie je nodig hebt, maar misschien heb je wat aan de veiligheidsbril op sterkte die je bij Dieter Schmidt (Feine Werkzeuge) kunt kopen voor een paar tientjes?

• Leuk
Waarderingen: MaartenS

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
2.408
1.190
Enschede
ingoogni.nl
Ik draag een bril, ik maak de glazen schoon met een mengsel van een minisuul beetje Teepol (een zeep / "surfactant") en een beetje isopropylalcohol en heel veel water. Het gaat echt om en druppeltje zeep per liter om de oppervlaktespanning te verlagen en een paar dopjes alcohol om het verdampen en droog wrijven iets te bevorderen.

Poetsen met een zachte doek, dat is een veel gewassen katoenen zakdoek of theedoek. Nooit! met tissue oid daar zit kalk en/of titaanwit in en dat krast.

Soms spoel ik de bril voor onder de heetwaterkraan, als die erg vies is. Soms ook na het schoon maken om het drogen wat makkelijker te maken.

Wat ik me zelf afvraag is of zo'n gelaatbedekkende kap hierbij uitkomst brengt?

(ik zou wel weer zo'n ouderwetse sportbril willen voor in de werkplaats, met van die pootjes die om de oren krullen. Dan glijdt me dat ding niet steeds van de neus)

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.950
1.258
72
Veldhoven
Bij mij het spuitbusje wat ik van de opticien geregeld krijg, in combinatie met een brillendoekje.
Af en toe een ultrasoon badje.
Brillendoekjes van de Hema (eenmalig gebruik)
Mijn allereerste opticien (in 1987) waarschuwde voor (te) heet water omdat daardoor de coatingen los konden raken.
Bij metaalbewerking (Draaien, frezen, lassen, slijpen) gebruik ik een volgelaatsmasker of een overzet veiligheidsbril (ook wel vuurwerkbril genoemd)
Resultaat? Na maximaal drie jaar ben ik toch aan nieuwe bril toe vanwege de toch gesleten glazen, of omdat ik een andere sterkte nodig heb of omdat het montuur zelf versleten of kapot is.
Ik ben al in mijn tiende pensioenjaar, maar daarvoor kreeg ik altijd een veiligheidsbril op sterkte (Groeneveld) van mijn baas. (Essent)

Koos

Actieve deelnemer
28 sep 2009
291
88
Amsterdam
Ik heb ook een bril van ogen en nog wat (op zijn engels) Dat is geen goedkope bril. Zodra ik moet slijpen zet ik een overzet veiligheidsbril op. Met houtdraaien gebruik ik een vol-gelaatsmasker van Trend. Schoonmaken doe ik alleen met schoonmaakdoekjes van de opticien. Als die vuil zijn gaan ze in een pot en ze gaan apart in de was.
Als het nodig is dan gebruik ik het schoonmaakmiddel van de opticien. Wanneer de glazen stoffig zijn spoel ik ze eerst af met water.

Belgje

Actieve deelnemer
Suggesties voor een goedkope bril ggaan niet lukken, ik heb -8 en -6,75, en ook nog bifocaal en een radius in het ene glas voor astigmatisme 🫣
Mijn glazen kosten ongeveer €500/stuk. Daarvoor ga ik dus echt liever bij een opticien ipv pearl edm.. (niks tegen deze winkels voor gewone leesbrilletjes)

ik ga kijken vor een overzetbril en een ultrasoon badje

Wie draagt er nog een bril?
Ik ben behoorlijk bijziend en kan dus niet zonder mijn bril met (dure) glazen. Nu volg ik netjes de instructies van de opticien: ik spoel mijn glazen altijd eerst af met water en wrijf ze daarna droog met een zachte doek. Maar na 2,5 jaar laat de coating van mijn glazen toch los in die mate dat ik nieuwe glazen nodig heb. Gelukkig nog net binnen de 3 jaar garantie.

Hoe doe jullie dat? Hoe kan ik mijn nieuwe glazen zo goed mogelijk beschermen? Mijn bril is te duur om er 2 van te kopen. Ik heb nog een oude bril maar die glazen zijn nog net iets anders waardoor ik hoofdpijn krijg als ik wissel omdat mijn ogen telkens moeten wennen.

Ik.wel, ik heb bijna -8 en varifocus. Toch gaat bij precisie klusjes de bril even af. Je moet je bril alleen met een doek opwrijven als die echt schoon is (Dreft). Anders schuur je de (krasvaste 🤣) coating eraf. Hangt wel van het merk af ook.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.