Houtbewerking, stof en een bril....

Belgje

Actieve deelnemer
Wie draagt er nog een bril?
Ik ben behoorlijk bijziend en kan dus niet zonder mijn bril met (dure) glazen. Nu volg ik netjes de instructies van de opticien: ik spoel mijn glazen altijd eerst af met water en wrijf ze daarna droog met een zachte doek. Maar na 2,5 jaar laat de coating van mijn glazen toch los in die mate dat ik nieuwe glazen nodig heb. Gelukkig nog net binnen de 3 jaar garantie.

Hoe doe jullie dat? Hoe kan ik mijn nieuwe glazen zo goed mogelijk beschermen? Mijn bril is te duur om er 2 van te kopen. Ik heb nog een oude bril maar die glazen zijn nog net iets anders waardoor ik hoofdpijn krijg als ik wissel omdat mijn ogen telkens moeten wennen.

Laatst bewerkt:

Rik Hechtel

Actieve deelnemer
22 jul 2022
188
84
Noord-Limburg, Vlaanderen
Ik draag ook een bril, maar ben behoorlijk verziend. Ik ga naar een brillenwinkelketen in Weert (ogen en meer, maar dan op z'n Engels) en koop twee brillen op sterkte (die kosten overigens geen hol). Die brillen gebruik ik als ik moet zagen, schaven, schuren, slijpen,...
Overigens bestaan er ook veiligheidsbrillen die je over je "echte" bril kan zetten.

thomasz

Oud hout
11 apr 2015
3.094
1.506
Omgeving Leiden
Gebruik een overzetbril. Is ook niet alles, maar is beter dan niks.
En natuurlijk zoveel mogelijk stofvrij proberen te werken. Onder geen beding afwasmiddel op je bril, bevat citroenzuur en daar kan de coating niet tegen.

Schoonblazen met perslucht :

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Belgje

Miko

Actieve deelnemer
21 dec 2022
273
93
Utrecht
Ik draag een Lindberg met Essilor glazen en die gaan gewoon in een ultrasoon badje water, brandschoon.
Voor in de werkplaats draag ik een meer betaalbare bril. Waarom schaf je geen extra,voordeligere, bril aan voor in je werkplaats, die verdient zich snel terug.

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.525
858
Noord-Veluwe / Skåne
Geen idee welke dioptrie je nodig hebt, maar misschien heb je wat aan de veiligheidsbril op sterkte die je bij Dieter Schmidt (Feine Werkzeuge) kunt kopen voor een paar tientjes?

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.