Hoe stevig is deze opstelling?

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.141
850
Ulvenhout
kan je die 18 en 10 mm op mekaar klemmen om te lijmen vooraleer je het corpus in mekaar zet ?
Dat is eigenlijk niet zo'n gek idee. Ik was van plan om de zijpanelen pas te monteren wanneer de kast op z'n plek zou staan omdat ik dan nog iets meer mogelijkheden heb om het aan te passen. Bijvoorbeeld de hoogte nog inkorten mocht dit nodig zijn. Maar als ik genoeg marge over houd kan ik de zijpanelen thuis natuurlijk ook al monteren...

Eigenlijk de makkelijkste oplossing...
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.141
850
Ulvenhout
Inmiddels zijn de panelen gespoten en ben ik de deurtjes en zijpanelen aan het plaatsen. De panelen met montagekit gelijmden wanneer dit onzichtbaar kan een klein schroefje.
Nu valt me op dat hoewel de panelen zijn gespoten met een 2K lak ze toch erg kwetsbaar zijn. Zeker omdat het in zijdeglans is gespoten en niet in hoogglans. Zijn er nog dingen die ik kan doen ter bescherming? Behalve natuurlijk heel voorzichtig zijn en genoeg doeken gebruiken?

Soms zie je bij keukens dat deze voorzien worden van een laag beschermende folie welke je er nog af kan trekken.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.935
Klein-Brabant, Vlaanderen
Soms zie je bij keukens dat deze voorzien worden van een laag beschermende folie welke je er nog af kan trekken.
die folie kleeft op het materiaal
ik kom het vooral op toestellen tegen
voor plaatmateriaal gebruik ik schuimfolie
ik zet beschermers op de hoeken, wikkel de platen helemaal in de schuimfolie, en hou de folie met krimpplastiek op zijn plaats
 
  • Leuk
Waarderingen: Musicus

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.141
850
Ulvenhout
Vanochtend heb ik de kast geplaatst bij de opdrachtgevers. De wanden waren helaas toch niet zo recht en haaks als ik hoopte, maar de kier die daardoor ontstaat is niet heel erg opvallend.

20221005_114304.jpg

Begonnen met het stellen van de sokkel met vulplaatjes. Daarna de sokkel vastgezet aan de plint om verschuiven tegen te gaan.

20221005_102757.jpg

Daarna de kastdelen erop en onderling aan elkaar verbonden.

IMG-20221005-WA0000.jpeg

Met hulp het bovenste deel erop gezet en deze eerst met 4 M8 slagpluggen aan de muur gezet. Het open vak had ik daarbij uiteraard ondersteund. Daarna heb ik deze ook vastgezet aan het open vak. Uiteindelijk is de linker hoek 1mm gezakt. Het lijkt mij dat dit stevig zal moeten blijven staan.

20221005_115523.jpg

Deurtjes gesteld en de plint afgetekend, op maat gezaagd en gemonteerd met montagekit.

20221005_122847.jpg20221005_115746.jpg20221005_115501.jpg

Uiteindelijk is er 10mm speling tot het plafond. Ik had meer marge genomen, maar doordat de vloer vrij scheef was moest ik de sokkel 6 à 7mm ophogen op 1 hoek.

Gebruikte materialen:
Corpus: meubelpaneel
Open vak: eiken gefineerd MDF, daarna gerookt en afgewerkt met Osmo
Lades: massief eik, gerookt en afgewerkt met Osmo
Deuren en zijpaneel: V313 MDF, gespoten in zijdeglans.

Klant is erg tevreden en ook ik ben blij met het resultaat.
 
Laatst bewerkt:

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
Yesterday at 4:32 PM
Vanochtend heb ik de kast geplaatst bij de opdrachtgevers. De wanden waren helaas toch niet zo recht en haaks als ik hoopte, maar de kier die daardoor ontstaat is niet heel erg opvallend.

Ten eerste een prachtig resultaat.

Wat betreft bij kasten langs de muur, monteerden wij in het verleden een vul latje tegen de kast, bij inwendige hoeken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.