Hoe mdf plaat rand afschuinen / verstek zagen?

Istria

Nieuw lid
5 jun 2022
7
1
Rotterdam
Dag allen,

Ik ben met mdf en spaanplaat platen een elektrisch speelgoedautootje aan het bouwen. Zie bijgevoegde afbeeldingen.

Waar ik op vastloop is het onder 45 graden verzagen van de plaatranden, zodat de platen van de "carrosserie" netjes op elkaar aansluiten. Het lukt me niet met een decoupeerzaag (niet recht genoeg). Op youtube zie ik het alleen maar gedaan worden met een zaagtafel. Die heb ik helaas niet tot mijn beschikking.

Heeft iemand een handig truukje om dit te doen met huis-tuin-en-keuken-gereedschap? De zijden die een 45 graden hoek nodig hebben zijn allemaal 200mm lang.

Alvast bedankt!
 

Bijlagen

  • IMG-20220518-WA0001.jpg
    IMG-20220518-WA0001.jpg
    70 KB · Weergaven: 50
  • IMG-20220517-WA0001.jpg
    IMG-20220517-WA0001.jpg
    45,2 KB · Weergaven: 48
Laatst bewerkt:
J

j1eke

Guest
Dat gaat nog niet meevallen met handgereedschap inderdaad. Mdf kun je nog wel redelijk zagen en schaven met de hand, maar bij spaanplaat is dat niet te doen.
Denk dat de makkelijkste manier is om even kort vriendjes te worden met iemand die wel beschikking heeft over iets meer gereedschap. Een afkortzaag, tafelzaag,invalzaag/cirkelzaag of bovenfrees zou al genoeg zijn. Dat is allemaal nog wel in het domein van de thuisklusser. Zoals aangegeven kan dat via dit forum, maar als je iemand weet die veel klust in je straat of omgeving heb je grote kans dat je het daar ook voor elkaar kan krijgen.
Een bovenfrees lijkt me voor je raamconstructie en eventuele andere details ook wel praktisch om tot je beschikking te hebben.
 

Istria

Nieuw lid
5 jun 2022
7
1
Rotterdam
Ik ben van plan een gebruikte bovenfrees aan te schaffen. Die heb ik toch nodig om een ledstripgleuf in de bodemplaat te frezen. Hoe zou ik daarmee de randen af kunnen schuinen? Heb ik daar naast de frees nog extra geleidingsmateriaal voor nodig?
 

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
470
660
47
Breda
Goedkoper dan een zaagtafel is een invalzaag met geleiderails.

edit: je zou er zelfs een ledstripgleuf mee kunnen zagen.
 

Istria

Nieuw lid
5 jun 2022
7
1
Rotterdam
Dat gaat nog niet meevallen met handgereedschap inderdaad.

Pardon, ik schreef handgereedschap, maar bedoelde 'huis tuin en keuken gereedschap'. Ik heb het aangepast.

Ik heb een decoupeerzaag. Een cirkelzaag kan ik lenen. Invalzaag en zaagtafels zijn al wat schaarser onder familie en vrienden.
 
J

j1eke

Guest
Ik ben van plan een gebruikte bovenfrees aan te schaffen. Die heb ik toch nodig om een ledstripgleuf in de bodemplaat te frezen. Hoe zou ik daarmee de randen af kunnen schuinen? Heb ik daar naast de frees nog extra geleidingsmateriaal voor nodig?
Nee, alleen een rechte plank en een blokhaak. En natuurlijk een freesbitje.
Met een groeffrees of v-bitje kun je de afstand van de rand van de frees tot de buitenkant van je bitje bepalen, dan de rechte plank op die afstand van je te frezen rand klemmen en frezen maar.
Met een fasefrees heb je er een lager bij. Je xaagt dan de plank eerst grof op maat (op een halve cm nauwkeurig ongeveer), klemt dan de rechte plank direct onder de lijn die je wilt frezen en freest hem dan precies gelijk met het plankje eroder. Zorg dan dat het lager precies op het plankje eronder loopt.

Mdf freest heel makkelijk, maar geeft hinderlijk stof. Spaanplaat is heel hard en werkt niet zo prettig, zeker met frezen niet. Het kan wel, maar zou ik niet aanraden.

Edit: een cirkelzaag werkt inderdaad veel makkelijker. Dan ook gewoon een rechtelat erop klemmen op de juist afstand, zorgen dat de zaag goed contact houdt met de plaat en gaan.
 

Istria

Nieuw lid
5 jun 2022
7
1
Rotterdam
wat je daarvoor gaat geven, weet ik niet
wel dat makita veel types boven- en kantenfrezen heeft waarover veel leden heel tevreden zijn
uit de hand frezen is onmogelijk
maar een (houten) lat kan als geleider dienen
Omdat ik de frees na dit projectje waarschijnlijk amper ga gebruiken, dacht ik aan een marktplaatsmodel van 10 tot 20 euro. Dat zal denk ik geen Makita zijn.

Maar hoe werkt dat? Kan het contactvlak net als bij de decoupeerzaag 45 graden gekanteld worden? En dan een plank parallel er langs leggen en na elke freeshaal de plank een stukje opschuiven?
Edit: Nee, niet de plank opschuiven, maar het bitje steeds iets meer naar buiten, toch? Hoeveel mm zou ik per keer af kunnen frezen?
Ik kan eventueel ipv spaanplaat mdf gebruiken. De spaanplaat planken kan ik gratis aan komen. De mdf zou ik moeten kopen. Als spaanplaat echt heel veel vervelender is, dan is het wellicht het geld wel waard.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.237
1.989
Klein-Brabant, Vlaanderen
Maar hoe werkt dat? Kan het contactvlak net als bij de decoupeerzaag 45 graden gekanteld worden?
freesmachines waarbij de grondplaat gekanteld kan worden, zijn grote uitzondering
voor een hoek van 45° gebruik je een freesmesje
controleer of je er eentje met een asdiameter vindt die in de machine die je wenst te kopen, kan
 

dirkvanbergen

Actieve deelnemer
26 jan 2021
211
100
Ik ben van plan een gebruikte bovenfrees aan te schaffen. Die heb ik toch nodig om een ledstripgleuf in de bodemplaat te frezen. Hoe zou ik daarmee de randen af kunnen schuinen? Heb ik daar naast de frees nog extra geleidingsmateriaal voor nodig?
Bovenfrees is een goede optie ook, met het juiste bitje. Als je er eentje neemt met een kogellagertje zorg dan
Omdat ik de frees na dit projectje waarschijnlijk amper ga gebruiken, dacht ik aan een marktplaatsmodel van 10 tot 20 euro. Dat zal denk ik geen Makita zijn.

Maar hoe werkt dat? Kan het contactvlak net als bij de decoupeerzaag 45 graden gekanteld worden? En dan een plank parallel er langs leggen en na elke freeshaal de plank een stukje opschuiven?
Edit: Nee, niet de plank opschuiven, maar het bitje steeds iets meer naar buiten, toch? Hoeveel mm zou ik per keer af kunnen frezen?
Ik kan eventueel ipv spaanplaat mdf gebruiken. De spaanplaat planken kan ik gratis aan komen. De mdf zou ik moeten kopen. Als spaanplaat echt heel veel vervelender is, dan is het wellicht het geld wel waard.
Voor eenmalig gebruik kan je er wellicht beter eentje huren. Dan heb je geen goedkope troep en mag je het weer terug brengen als je klaar bent zonder dat je het hoeft op te bergen
 

Dencom

Actieve deelnemer
13 aug 2020
332
132
Bocholt (Kaulille) Belgie
Als je toch nog mdf gaat kopen bij een bouwmarkt, laat het dan daar op maat en in verstek zagen, mits de onderdelen daar qua lengte op de afkortzaag passen. Dat doen ze gratis.
 

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
582
156
Als je 18mm plaat wil afschuinen met een frees op 45 graden heb je al snel een freeskop nodig van rond 50 tot 60mm. Dat is een flinke jongen met een schacht van 12mm of 1/2"
 
J

j1eke

Guest
Als je 18mm plaat wil afschuinen met een frees op 45 graden heb je al snel een freeskop nodig van rond 50 tot 60mm. Dat is een flinke jongen met een schacht van 12mm of 1/2"
Goed punt.
Onze fasefrees is ook iets over de 60mm, maar die heeft wel gewoon een 8mm schacht. Vind ik niet vervelend aanvoelen, zelfs niet in een kleinere frees.
Maar je moet niet hebben dat die op volle diepte ergens hapt waarschijnlijk.

Een waarschuwing is inderdaad wel op z'n plek.
Gewoon rustig materiaal afnemen en niet ineens op volle diepte. Normaal ga je in maximale stappen van ongeveer 5-6 mm naar beneden.
Met een homogeen en zacht materiaal als mdf gaat het gelukkig snel goed, maar even proberen is wel handig om er wat feeling mee te krijgen.
Als je de frees moeilijk vooruit kan krijgen, dan neem je waarschijnlijk teveel materiaal af.
Pas, als het kan, de draaisnelheid van de frees aan op de diameter van je freesbitje. Hoe groter, hoe trager.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.764
2.604
Gaanderen
Ik heb afgelopen week een 60 mtr zwart mdf onder een hoek van 45 gr gefreesd. Ik doe dat gewoon in een stap. Let wel op want er zit verschil tussen een kantenfrees en een fasefrees. Ik heb dan wel een freesmotor met toerenregeling 2500 watt en een cmt 12mm frees dia 60mm.
Het is niet eenvoudig om platen van 150x80cm er langs te halen want mij freestafel is niet zo groot. De lange kant is niet het probleem maar wel de 80 cm kant. Dit komt door de overhang. En omdat ik een kleine werkplaats heb. Met een handschaaf heb ik de oneffenheden weggeschaafd.
Doe je kleine stukjes leg dan gewoon een lat aan de achterkant en laat het aanlooplager van de frees langs de lat lopen. Als je geen hele zware frees hebt doe het dan in stapjes. De lat kan je gewoon met dubbelzijdig kleefband erop plakken. Wel het dunste kleefband gebruiken.
Succes
 

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
304
120
Zuid Holland
ik zou echt even kijken voor iemand met een (inval)cirkelzaag. Klinkt mij als veel makkelijker dan frezen als je dat nog nooit gedaan hebt, met name omdat je gewoon je liniaal goed neer moet leggen en dan relatief weinig fout kan doen daarna.

Als je echt in de buurt zou wonen en ik niet aan het huis-verkopen was zou ik het even voor je doen :)
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.278
171
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Ik heb even naar je tekeningen zitten kijken en het is zelfs beter om een hoek van 22,5 te gebruiken want je gaat steeds maar met 45 graden de bocht om. Ook met een decoupeerzaag kun je langs een lat zagen en heel rustig aan je zaagsnede tot stand brengen. Kun je ook aangeven hoe hoog deze auto moet worden?
Er stond zaterdag hier nog een Invalzaag op het forum voor 115,- is alleen in Assen...
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.515
973
Riemst
Ik lees hier veel goedbedoelde adviezen, maar soms moet je je er bij neerleggen dat sommige handelingen en projecten een zekere vaardigheid en de nodige uitrusting vereisen. Het project dat je aan het maken is niet eenvoudig en moeilijk uitvoerbaar zonder voldoende kunde en machines.
Goedkope machines aanschaffen lossen het probleem niet op en creëren nieuwe problemen omdat die machines gewoon niet goed werken. Bovendien moet je de machine ook kunnen bedienen. en dat gaat niet zo een/twee.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.