Hoe mdf plaat rand afschuinen / verstek zagen?

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.515
973
Riemst
Goed punt.
Onze fasefrees is ook iets over de 60mm, maar die heeft wel gewoon een 8mm schacht. Vind ik niet vervelend aanvoelen, zelfs niet in een kleinere frees.
Maar je moet niet hebben dat die op volle diepte ergens hapt waarschijnlijk.

Een waarschuwing is inderdaad wel op z'n plek.
Gewoon rustig materiaal afnemen en niet ineens op volle diepte. Normaal ga je in maximale stappen van ongeveer 5-6 mm naar beneden.
Met een homogeen en zacht materiaal als mdf gaat het gelukkig snel goed, maar even proberen is wel handig om er wat feeling mee te krijgen.
Als je de frees moeilijk vooruit kan krijgen, dan neem je waarschijnlijk teveel materiaal af.
Pas, als het kan, de draaisnelheid van de frees aan op de diameter van je freesbitje. Hoe groter, hoe trager.
Dit is gewoon een gevaarlijk advies. Bij de minste fout hapt de frees en slaat de machine uit je handen.
Een 60 mm frees hoort op een freestafel, niet los uit de hand. En bij 60 mm frezen kom je uit op 12 mm schachten. China zal ze wel hebben in 8 mm, maar bij de gekende fabrikanten vindt je dit niet.
 
  • Leuk
Waarderingen: Boktor026
J

j1eke

Guest
Dit is gewoon een gevaarlijk advies. Bij de minste fout hapt de frees en slaat de machine uit je handen.
Een 60 mm frees hoort op een freestafel, niet los uit de hand. En bij 60 mm frezen kom je uit op 12 mm schachten. China zal ze wel hebben in 8 mm, maar bij de gekende fabrikanten vindt je dit niet.

60mm is voor een fasefrees helemaal niet idioot groot, daar zijn er heel veel van te krijgen in 8mm en die zitten ook gewoon in de setjes met verschillende freesjes. Met het lager erbij betekent dat dat je net 18mm tegelijk af kunt nemen. Ik zeg er ook bij dat je niet alles in 1 keer moet afnemen.
Ik gebruik hem persoonlijk ook zelden op volle diepte en alleen in mdf, maar het is echt geen idioot groot blok in je frees.
 

Istria

Nieuw lid
5 jun 2022
7
1
Rotterdam
Bedankt voor alle tips en adviezen. Het idee om een driehoekig profiel aan het uiteinde te lijmen of te schroeven lijkt me wel wat. Ik vraag me alleen af hoe strak ik dat krijg. En ik heb ook nog geen profiel van 18mm (dikte van de platen) kunnen vinden tot nu toe.

Ik weet niet waar ik een invalcirkelzaag vandaan zou moeten lenen of huren. Een gewone cirkelzaag lukt wel.

Ik heb dus het volgende bedacht geïnspireerd door jullie ideeën. Dit ding klem ik vast op het uiteinde van de planken. En dan kan ik een cirkelzaag op de helling laten rusten onder de juiste hoek. Nu alleen nog een extra latje als geleiding qua sturen. En volgens mij zou het dan wel redelijk moeten gaan.
Schiet maar!
 

Bijlagen

  • IMG_20220606_092716.jpg
    IMG_20220606_092716.jpg
    89,5 KB · Weergaven: 57
J

j1eke

Guest
Bedankt voor alle tips en adviezen. Het idee om een driehoekig profiel aan het uiteinde te lijmen of te schroeven lijkt me wel wat. Ik vraag me alleen af hoe strak ik dat krijg. En ik heb ook nog geen profiel van 18mm (dikte van de platen) kunnen vinden tot nu toe.

Ik weet niet waar ik een invalcirkelzaag vandaan zou moeten lenen of huren. Een gewone cirkelzaag lukt wel.

Ik heb dus het volgende bedacht geïnspireerd door jullie ideeën. Dit ding klem ik vast op het uiteinde van de planken. En dan kan ik een cirkelzaag op de helling laten rusten onder de juiste hoek. Nu alleen nog een extra latje als geleiding qua sturen. En volgens mij zou het dan wel redelijk moeten gaan.
Schiet maar!

Ja, dat is de makkelijkste manier. Je zou het bovenbalkje van je mal nog wat kunnen verlengen zodat je zeker weet dat de zaag ook precies haaks aan de snede begint.
Eventueel zou je degene waar je de zaag van leent kunnen vragen ook even mee te kijken.
 

Istria

Nieuw lid
5 jun 2022
7
1
Rotterdam
Ja, dat is de makkelijkste manier. Je zou het bovenbalkje van je mal nog wat kunnen verlengen zodat je zeker weet dat de zaag ook precies haaks aan de snede begint.
Eventueel zou je degene waar je de zaag van leent kunnen vragen ook even mee te kijken.
Goeie. Zal ik doen.
 

Istria

Nieuw lid
5 jun 2022
7
1
Rotterdam
Ik heb vandaag zoveel Billy-boekenkast planken gratis opgehaald van marktplaats dat ik zeker wel 2/3 tot 3/4 mag verkloten. =)

Overigens is dit ook wel ideaal. Blijkbaar kan ie ook onder 45 graden zagen. Voor 7,50e een dagje huren. En zelfs gratis als je het binnen 24uur weer terugbrengt! Iemand probeert zich in te vechten in de NL bouwmarktenmarkt... xD

Ik zal laten weten of het gelukt is.
 

Bijlagen

  • Screenshot_20220607-043007_Chrome~2.png
    Screenshot_20220607-043007_Chrome~2.png
    692,8 KB · Weergaven: 49
  • Leuk
Waarderingen: mink
J

j1eke

Guest
Dat is wel een enorme zaag om zulke kleine stukjes mdf mee te zagen.
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.278
171
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Dan zou ik persoonlijk kijken naar bv deze:
1654621793437.png
Kost 30 euro plus xx voor de 12V lader., voor een setje extra bladen 5 euro en 20 euro voor een 4AH accu.
Zeker als je het weinig gebruikt zal dit prima kunnen werken.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.