Hoe kan ik kleine objecten voor houtsnijden klemmen?

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Kleine en wat dunnere werkjes dus. Ik snap je probleem.
Het voordeel lijkt mij wel dat je ze op een tafel kan leggen om te bewerken. Een slipmatje, zoals sommige benoemd hebben, lijkt mij wel handig. Of dan toch uit de hand, maar zorg dan wel echt voor scherp gereedschap en neem de tijd, zodat je niet overhaast in je eigen hand prikt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jose
Hoi Jose,

Leuke figuurtjes en .... we hebben het allemaal moeten leren dus zoals de andere al zeiden, schroom je niet.

Wat ik zou doen is het hout wat je gebruikt aan één stuk laten tot het figuurtje klaar is en dan pas afzagen van de rest van het hout.
Zo kun je het goed vasthouden en/of klemmen.

Ik bedoel ongeveer op deze manier:

Housemouse

Ik heb bewust het stuk tak langer gelaten, zo kon ik het gemakkelijk in de hand houden of klemmen.
Ik laat het dan ook zo lang mogelijk aan elkaar zitten ook met het afwerken ( schuren, polijsten of olieén) zo kan ik het werkstuk goed vast houden.
Als laatste zaag ik het werkstukje los van de rest en hoef ik alleen nog de onderkant af te werken.

Hout branden is een prachtige techniek en een kunst op zich. Het grootste probleem bij bijvoorbeeld vurenhout is dat het hout tussen de nerven aanzienlijk zachter is en dus vaak donkerder word als de nerf.
Er zijn forummers die ongelofelijk mooie houtbrand ( Pyrografie ) Kunstwerken maken.

Groet Edwin.
 

Jose

Actieve deelnemer
12 mrt 2023
79
20
Gelderland
Hoi Jose,

Leuke figuurtjes en .... we hebben het allemaal moeten leren dus zoals de andere al zeiden, schroom je niet.

Wat ik zou doen is het hout wat je gebruikt aan één stuk laten tot het figuurtje klaar is en dan pas afzagen van de rest van het hout.
Zo kun je het goed vasthouden en/of klemmen.

Ik bedoel ongeveer op deze manier:

Housemouse

Ik heb bewust het stuk tak langer gelaten, zo kon ik het gemakkelijk in de hand houden of klemmen.
Ik laat het dan ook zo lang mogelijk aan elkaar zitten ook met het afwerken ( schuren, polijsten of olieén) zo kan ik het werkstuk goed vast houden.
Als laatste zaag ik het werkstukje los van de rest en hoef ik alleen nog de onderkant af te werken.

Hout branden is een prachtige techniek en een kunst op zich. Het grootste probleem bij bijvoorbeeld vurenhout is dat het hout tussen de nerven aanzienlijk zachter is en dus vaak donkerder word als de nerf.
Er zijn forummers die ongelofelijk mooie houtbrand ( Pyrografie ) Kunstwerken maken.

Groet Edwin.
Ik ben blij met jou idee Edwin, bedankt. Zal ik zeker aan denken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.