Hoe kan ik kleine objecten voor houtsnijden klemmen?

Jose

Actieve deelnemer
12 mrt 2023
79
20
Gelderland
Beste mensen
Ik heb een vraag als ik een kleine vorm. Bijv. Een houten figuurtjes vastzetten om te schuren te bewerken zonder het te beschadigen, hoe kan ik dat het beste doen?
Groeten José
 
Laatst bewerkt door een moderator:
  • Leuk
Waarderingen: wijk0983

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Bij schuren zou ik het met de hand vasthouden. Bij 'bewerken' zou ik zoveel mogelijk doen terwijl het nog een groot stuk is (zoek maar eens op 'Reifendrehen' op Youtube, dan snap je wat ik bedoel).

Beeldhouwers hebben volgens mij een special soort bankschroef met een kogelgewricht en een grote schroef die van onder in het beeld gaat.

Verder is natuurlijk scherp gereedschap handig, dan hoef je minder kracht te zetten.

En anders de onderkant met een lijmpistool tijdelijk vastmaken, en later afwerken?
 
Laatst bewerkt:

Jose

Actieve deelnemer
12 mrt 2023
79
20
Gelderland
Beste mensen
Ik heb een vraag als ik een kleine vorm. Bijv. Een houten figuurtjes vastzetten om te schuren te bewerken zonder het te beschadigen, hoe kan ik dat het beste doen?
Groeten José
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.989
815
Omgeving Leiden
Hoe groot is klein voor jou? Fotootje of maten werken altijd verhelderend.
- vastplakken met tesa powerstrip
- vastlijmen met 'hot glue'. Om los te halen weer verwarmen
- onderin,als er tenminste een onder is, een schroef draaien en dat klemmen in een bankschroef.
- het schuurmateriaal vastzetten en dan het figuurtje erlangs bewegen?
 
Laatst bewerkt:

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.182
354
Etten-Leur
Beste mensen
Ik heb een vraag als ik een kleine vorm. Bijv. Een houten figuurtjes vastzetten om te schuren te bewerken zonder het te beschadigen, hoe kan ik dat het beste doen?
Groeten José
@meron is dacht ik onze kampioen kleine figuurtjes snijden, misschien weet hij iets? Ik gebruik snijvaste handschoen, beeldhouwerskussen, kleine bankschroef evt met rubber of schuurpapier, klosje met kleine parkerschroef, evt hot melt glue
 
  • Leuk
Waarderingen: mink

Jose

Actieve deelnemer
12 mrt 2023
79
20
Gelderland
Bij schuren zou ik het met de hand vasthouden. Bij 'bewerken' zou ik zoveel mogelijk doen terwijl het nog een groot stuk is (zoek maar eens op 'Reifendrehen' op Youtube, dan snap je wat ik bedoel).

Beeldhouwers hebben volgens mij een special soort bankschroef met een kogelgewricht en een grote schroef die van onder in het beeld gaat.

Verder is natuurlijk scherp gereedschap handig, dan hoef je minder kracht te zetten.

En anders de onderkant met een lijmpistool tijdelijk vastmaken, en later afwerken?
In de hand houden is voor mij wat moeilijker. Ik heb niet veel kracht inn mijn handen. Mooi filmpje dank v h meedenken
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.235
535
Eanske
ingoogni.nl
In een houten parallelklem. Je kunt aan zo'n ding een heel fijn "puntje" zagen waar je object in klemt. De klem zelf kun je weer in een bankschroef klemmen, of tussen je knieen.

large_15252726783568.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Zerox

Actieve deelnemer
2 aug 2021
178
127
Echt
Een andere mogelijkheid voor ongelijke of naturlijke vormen te klemmen is het gebruik van een kneedbaar materiaal (zoals bijv kneedgum).
 

Jose

Actieve deelnemer
12 mrt 2023
79
20
Gelderland
Ach dat is grappig deze heb ik notabene. Wat gebruik ik ertussen om de druk / beschadiging te voorkomen, Knotwilg?
 

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
904
761
Nootdorp
Ik doe alles uit de hand. Dan kan ik gewoon in de woonkamer zitten. Een bankschroef met een kogelgewricht lijkt me erg handig. Nadeel is dan dat ik in de garage moet gaat snijden. Dat is wat ongezelliger.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jose

hdv

Post veel
24 nov 2019
850
445
Noord-Veluwe
Ik gebruik zelf ook vaak handschroeven met heel veel plezier. Maar voor echt klein spul wijk ik toch vaak uit naar zoiets als op de foto. Mijn versie is iets anders en zwart, maar het idee is hetzelfde. Ik heb geen idee zo'n werktuigje in het Nederlands wordt genoemd, maar in de Angelsaksische landen wordt het een jeweler's hand vice genoemd.
 

Bijlagen

  • handheld_vise.jpg
    handheld_vise.jpg
    39 KB · Weergaven: 15
  • Leuk
Waarderingen: Jose

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
295
114
in de bodem/onderkant schroef indraaien die je kan klemmen. achteraf schroef verwijderen en opvullen met kneedbaar hout of lijm en houtstof
 
  • Leuk
Waarderingen: Jose

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Hoe klein/groot is het figuurtje precies? Ik werk zelf met houtsnijwerkjes van max een centimeter of 5. Dus daar kan ik iets over vertellen.

Ik werk altijd uit de hand en heb nog nooit iets van een klem gebruikt. Ik heb er wel vaak naar gekeken, maar kon niet bedenken hoe het iets toevoegde.

Een eerste punt is dat je bij kleine 3D figuren vaak geen duidelijk vlak hebt waarin je het geheel kan klemmen. Je moet dus bij het maken al rekening houden dat je tussendoor bepaalde vlakken niet bewerkt, zodat je daar je werkstuk kan klemmen als je de verwerkte delen wilt schuren ofzo. Dat leek mij nooit heel werkbaar.

Het tweede probleem is dat klemmen altijd een beschadiging achterlaat. Bij een groot werkstuk kun je dat vast weer makkelijk afwerken, maar bij een klein werkstuk kan een kleine beschadiging alweer significant zijn.

Bij een klein werkstuk is de houtafname best beperkt, waardoor de kracht die je hoeft te zetten ook best beperkt is. De stabiliteit van een klem is daarbij ook niet echt nodig.

Om deze redenen werk ik altijd uit de hand. het gevaar is dan wel dat je wat sneller in je hand snijdt, maar als je gereedschap scherp is en je werkt verstandig, dan is het gevaar beperkt.

Ik ben in ieder geval benieuwd naar wat je precies aan het maken bent. Kun je een paar foto's toevoegen?

groet,
Meron
 
Hoi Jose,

Ik zou ( als het werkstukje het toelaat ) zoals Wimpie zei het werkstuk doormiddel van en schroef(- je ) vastzetten op een stuk (-je) hout wat je daarna weer kunt vastklemmen met een klem o.i.d wat het beste uitkomt.
Ik doe dit vaak omdat ik net als Meron melde, het werkstuk niet wil beschadigen , wat gebeurt als je het wilt klemmen .
Hier heb ik een stukje rondhout
IMG_20220119_223326_HDR(1).jpg
waar ik het werkstuk ( 7cm) op heb vastgeschroeft, door het rond hout kan ik het in iedere gewenste richting vast klemmen

gr Edwin
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Henk H en meron

Jose

Actieve deelnemer
12 mrt 2023
79
20
Gelderland
Ik gebruik zelf ook vaak handschroeven met heel veel plezier. Maar voor echt klein spul wijk ik toch vaak uit naar zoiets als op de foto. Mijn versie is iets anders en zwart, maar het idee is hetzelfde. Ik heb geen idee zo'n werktuigje in het Nederlands wordt genoemd, maar in de Angelsaksische landen wordt het een jeweler's hand vice genoemd.
Dat ziet er mooi uit dank je
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.