Hoe kan ik kleine objecten voor houtsnijden klemmen?

hdv

Post veel
24 nov 2019
850
445
Noord-Veluwe
Nog een kleine tip.: als ik de boel niet té vast wil spannen vanwege angst voor beschadiging van een werkstuk, dan doe ik er nog wel eens een stukje anti-slip mat tussen. Of, als ik dat niet voorhanden heb, een stukje EPDM. Misschien dat je daar wat aan hebt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jose

Jose

Actieve deelnemer
12 mrt 2023
79
20
Gelderland
Hoe klein/groot is het figuurtje precies? Ik werk zelf met houtsnijwerkjes van max een centimeter of 5. Dus daar kan ik iets over vertellen.

Ik werk altijd uit de hand en heb nog nooit iets van een klem gebruikt. Ik heb er wel vaak naar gekeken, maar kon niet bedenken hoe het iets toevoegde.

Een eerste punt is dat je bij kleine 3D figuren vaak geen duidelijk vlak hebt waarin je het geheel kan klemmen. Je moet dus bij het maken al rekening houden dat je tussendoor bepaalde vlakken niet bewerkt, zodat je daar je werkstuk kan klemmen als je de verwerkte delen wilt schuren ofzo. Dat leek mij nooit heel werkbaar.

Het tweede probleem is dat klemmen altijd een beschadiging achterlaat. Bij een groot werkstuk kun je dat vast weer makkelijk afwerken, maar bij een klein werkstuk kan een kleine beschadiging alweer significant zijn.

Bij een klein werkstuk is de houtafname best beperkt, waardoor de kracht die je hoeft te zetten ook best beperkt is. De stabiliteit van een klem is daarbij ook niet echt nodig.

Om deze redenen werk ik altijd uit de hand. het gevaar is dan wel dat je wat sneller in je hand snijdt, maar als je gereedschap scherp is en je werkt verstandig, dan is het gevaar beperkt.

Ik ben in ieder geval benieuwd naar wat je precies aan het maken bent. Kun je een paar foto's toevoegen?

groet,
Meron
 

Bijlagen

  • 20230728_095318.jpg
    20230728_095318.jpg
    73,1 KB · Weergaven: 19

Jose

Actieve deelnemer
12 mrt 2023
79
20
Gelderland
Zoiets een beetje huiverig om een foto te plaatsen ik ben net begonnen. Ik heb het potlood erbij gelegd ivm de af eting. Het houtbranden op grenen hout werkt volgens mij niet echt goed. Ik werk vnl met hout wat ik krijg.ik weet wel dat lindenhout beter en makkelijkere is. Eerst maar een beetje leren.
 

GerardusR

Actieve deelnemer
28 jan 2021
143
38
39
Terneuzen
Zoiets een beetje huiverig om een foto te plaatsen ik ben net begonnen. Ik heb het potlood erbij gelegd ivm de af eting. Het houtbranden op grenen hout werkt volgens mij niet echt goed. Ik werk vnl met hout wat ik krijg.ik weet wel dat lindenhout beter en makkelijkere is. Eerst maar een beetje leren.
Moet zeker niet huiverig zijn om een foto te plaatsen. Alle begin is moeilijk en als dit het begin is dan ligt er nog veel moois in het verschiet. Ik zou zelfs dit al niet kunnen zonder minstens één vinger kwijt te spelen 😉

Qua afmetingen denk ik inderdaad vanuit de hand werken met scherp gereedschap het makkelijkste is. Voor stukken te beschermen in de klem gebruik ik regelmatig antislip matjes voor in bv de auto. Bv brezan heeft die, of de action. Zijn van die zwarte rechthoeken die er als een gevlochten matje uitzien en zacht aanvoelen. (werkt ook goed onder de wasmachine tegen verschuiven 🤫)
 

Jose

Actieve deelnemer
12 mrt 2023
79
20
Gelderland
Bovenstaande klem lijkt me ook handig dat zagik n.a.v. wat HDV mij toestuurt. Fijn dat jullie meedenken. :cool:
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
850
445
Noord-Veluwe
Als je het in de hand wilt kunnen houden is dit ook een alternatief. Voor mij viel de keuze uit op wat ik nu heb, maar dit vond ik toentertijd ook een aardige optie:


Of, als je liever een versie hebt die je aan een werkblad kunt bevestigen:


Deze heeft een groter klembereik:


Let wel: die eerste 2 klemmen slechts in een vlak. Ze klemmen niet langs de z-as.
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
817
162
Twello
afplaktape op voorwerp en afplaktape of ondergrond superlijm er tussen en schuren maar. Tape lostrekken en je bent klaar.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Ik meen in een reportage gezien te hebben dat er een was gebruikt werd. Opwarmen, werkstuk met was aan een verlengstuk bevestigen en dan bewerken. Vermoedelijk was het een reportage van SWR.

Ik weet het terug! Om edelstenen te slijpen worden ze met was op een stokje bevestigd.
Minuut zes
 
Laatst bewerkt:

Jose

Actieve deelnemer
12 mrt 2023
79
20
Gelderland
Als je het in de hand wilt kunnen houden is dit ook een alternatief. Voor mij viel de keuze uit op wat ik nu heb, maar dit vond ik toentertijd ook een aardige optie:


Of, als je liever een versie hebt die je aan een werkblad kunt bevestigen:


Deze heeft een groter klembereik:


Let wel: die eerste 2 klemmen slechts in een vlak. Ze klemmen niet langs de z-as.
Ik weet niet. Wat Z-as is...?
 

Jose

Actieve deelnemer
12 mrt 2023
79
20
Gelderland
Ik meen in een reportage gezien te hebben dat er een was gebruikt werd. Opwarmen, werkstuk met was aan een verlengstuk bevestigen en dan bewerken. Vermoedelijk was het een reportage van SWR.

Ik weet het terug! Om edelstenen te slijpen worden ze met was op een stokje bevestigd.
Minuut zes
Wat is SWR?
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
850
445
Noord-Veluwe
Excuus voor de onduidelijkheid. Ik bedoelde duidelijk te maken dat die specifieke klem je werkstuk alleen van de zijkanten fixeert. Je werkstuk kan dus in het horizontale vlak geen kant op. Maar theoretisch zou het toch nog wel omhoog kunnen komen. Dat zal niet snel gebeuren, maar als je veel kracht zou zetten, dan kan het wel.
 

Jose

Actieve deelnemer
12 mrt 2023
79
20
Gelderland
Ik meen in een reportage gezien te hebben dat er een was gebruikt werd. Opwarmen, werkstuk met was aan een verlengstuk bevestigen en dan bewerken. Vermoedelijk was het een reportage van SWR.

Ik weet het terug! Om edelstenen te slijpen worden ze met was op een stokje bevestigd.
Minuut zes
Hoe je dan aan die was kunt komen en of dat goed werkt met hout is de vraag
 

Jose

Actieve deelnemer
12 mrt 2023
79
20
Gelderland
Excuus voor de onduidelijkheid. Ik bedoelde duidelijk te maken dat die specifieke klem je werkstuk alleen van de zijkanten fixeert. Je werkstuk kan dus in het horizontale vlak geen kant op. Maar theoretisch zou het toch nog wel omhoog kunnen komen. Dat zal niet snel gebeuren, maar als je veel kracht zou zetten, dan kan het wel.
Oké duidelijk anfwoord dank je ik ga kijken .
 

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
904
761
Nootdorp
Niet schromen om een foto te plaatsen. Met een foto kunnen we veel beter meedenken. Elke houtbewerker heeft wel eens mooie bedachte creaties uiteindelijk gedoneerd aan zijn houtkachel. En dit geldt ook voor gevorderden (als ik mezelf daar inmiddels toe mag indelen).
 
  • Leuk
Waarderingen: Jose

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.