Hoe deze scheur veilig "wegwerken"

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.181
353
Etten-Leur
Ja daar heb ik ook aan gedacht. Alleen het uitfrezen is mij niet duidelijk. Een mal in de radius maken is voor mij een uitdaging.
Wat ik heb gezien: schaal zit vast in de chuck met de plek voor de zwaluwstaart naar boven. De mal voor de zwaluwstaart is vlak en wordt op de schaal geplakt met smeltlijm. De zwaluwstaart wordt gewoon recht uitgefreesd en daarna opgevuld.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.689
2.568
Gaanderen
Ik heb het licht gezien. Iedereen bedankt voor zijn bijdrage. Ik gebruik het als oefen object en daarna in de kachel. Zal er een met draad doen en de andere met een zwaluwstaart. Als ie niet uit elkaar vliegt laat ik het resultaat nog wel even zien.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Ik zou 2-componentenlijm met teeth whitening nemen.
Werkt prima en geeft goed resultaat.
Denk niet dat je schaal uit elkaar spat zoals je hem nu hebt opgespannen.
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
724
288
RegioRotterdam
Dit zijn inderdaad mooie objecten om op te experimenteren. Verder draaien in deze conditie lijkt me niet raadzaam. Je zou als versterking een rand in segmenten op de schaal kunnen lijmen, met uiteraard de naden tussen de segmenten zo ver mogelijk verwijderd van de scheuren. De bovenzijde vlak frezen (of zagen als je geen frees hebt). Rond de scheuren kun je iets artistieks doen. Een fruitschaal hoeft niet dicht te zijn en aan een dichte lampenkap heb je meestal niet zo veel.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.689
2.568
Gaanderen
Ik heb het helemaal anders gedaan dan ik hierboven geschreven heb. Dunne superlijm in de scheuren. Ik kreeg zowel voor het lijmen als erna geen beweging in de scheuren. Schaal afgedraaid. Het robinia hout kun je prima roken. Dus 6 uur met rookhout (beuk in de kamado BBQ) en toen kwam de schaal er zo uit.
20230206_154938.jpg
20230206_154950.jpg
20230206_155007.jpg
Na het roken afgewerkt met rubio monocoat.

Er zijn nog wel een paar dinggetjes aan deze schaal.Op twee plekken is de schaal na het schuren toch nog ruw. Ook na een tweede schuurbeurt. Verder lijkt het erop dat het zachte hout meer weggenomen is met schuren dan het harde deel van de jaarringen. Niet aan de buitenkant van de schaal maar alleen aan de binnenzijde.
Het is toch nog een acceptabel schaaltje geworden waar vast wel een slachtoffer voor te vinden is.
Laat even weten wat jullie van het resultaat vinden.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.689
2.568
Gaanderen
Nee dat roken was een grapje. Ik heb hem een bad met ammoniakdamp gegeven.
Dat doen ze ook met eiken vloeren. Schotels met ammoniak in de ruimte en dan kleur het eiken donkerder. Mag alleen niet meer op deze manier. Maar thuis gaat dat wel voor robinia eiken en ik dacht ook noten. Ook heb ik laatst gelezen dat iemand het ook met grenen gedaan had.
 

Joost Kok

Hout met mogelijkheden
25 jan 2019
316
117
Eemnes
Nu kan ik heel flauw me afvragen of de kleur niet komt door de dampen uit de gympies onder tafel……
maar het effect is wel erg mooi vind ik. Mooi schaaltje ondanks de startproblemen.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Mooie schaal geworden!
Schuren van hout met uitgesproken jaarringen (en verschil in hardheid) is inderdaad een dingetje. Ik heb ook schalen die golvend zij.
Ik heb al enkele keren een gans eiken meubel gerookt met ammoniakdamp. Tentje maken met zeil over het meubel en een schaal met ammoniak er onder. Werkt prima.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.