Hoe deze scheur veilig "wegwerken"

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.559
Gaanderen
Na het voordraaien, in een zak gedaan en na een tijdje even gekeken. Prima drogen ging lekker. Dan word je even weggeroepen en vergeet je de schaal terug in de zak terug te doen. Daar kwam ik na een weekje achter. Ja dan gaat er bij mij superlijm op/in. Nu na enkele maanden heb ik hem op de draaibank gezet. Eigenlijk niet op de schaal verder af te draaien maar om de draaibank te testen. Ik heb deze al geruime tijd maar nog niet kunnen gebruiken. Kreeg hem niet stabiel in balans. En er stond dusdanig veel omheen dat ik hem ook niet meer zag. Nu staat ie op een andere plek en meteen stabiel. Wat is nu de beste optie om deze scheuren te stabiliseren en of weg te werken. De ene scheur loopt door tot aan de binnenzijde de andere niet. Ik zal de volgende keer de kern iets verder weghalen.
.


20221229_200347.jpg
20221229_200414.jpg
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.421
686
Emst
Ik zit met een vergelijkbaar probleem en ik ben van plan om de scheuren iets uit te vrezen met een 2mm freesje en niet al te diep.
Dan vullen met houtskoolpoeder en secondenlijm.
Een 2e optie waar ik aan zat te denken is , onder voorwaarde dat de scheur stabiel is, gaatjes er naast te boren en een veter door.
 
  • Haha
  • Leuk
Waarderingen: Raderoos en ZotVanHout

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.559
Gaanderen
Ik heb inderdaad aan een koperdraad gedacht. De scheuren zijn minder dan een halve mm. Of ik dan cellocol er in krijg?? Uitfrezen en dan epoxy is ook een mogelijkheid.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Ik heb zwarte secondelijm voor dit soort probleempjes. Beter accentueren dan proberen weg te moffelen (wat toch niet lukt).
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Epoxy is ‘gewoon’ epoxy - hiervoor zou ik een langzaam drogende (= sterke) versie gebruiken. De vullende eigenschappen kunne verbeterd worden door het te mengen met een vulmiddel (‘bulken’) - houtstof, gemalen walnotendoppen, krijt, etc. Zoals bij bakeliet. Cascamite is een ureum-formaldehyde hars (houtlijm) met ‘betere’ eigenschappen dan PVAc lijm voor een dergelijke toepassing, maar ook deze zul je moeten bulken om echt vullend te zijn. Cascamite wordt als het goed is door gereedschappro geleverd.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
846
443
Noord-Veluwe
Ik gebruikte een vetspuit om lijm en vulmiddel in naadjes en scheurtjes te krijgen. Je hebt daarvoor een vetspuit voor dik vet nodig die hoge druk kan genereren en heel kleine spuitmondjes heeft. Met een gewone vetspuit ga je het niet voor elkaar krijgen. Dat gaf goede resultaten, want door de druk en de naaldvormige spuitmond krijg je de lijm goed diep in de naad en dat is voor een goede verbinding natuurlijk wel van belang. Zeker als het lijm is met een niet al te hoge viscositeit werkt dat best goed. Kies bij voorkeur een vetspuit van metaal en wees snel met reinigen, want anders heb je ellende met de lijmresten in de spuit.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck en rendew

leendert

Actieve deelnemer
22 mrt 2010
166
3
Ik wil scheuren nog wel eens repareren met secondelijm en droge koffiegrom
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.281
215
't hoofd van Overijssel
Ja daar heb ik ook aan gedacht. Alleen het uitfrezen is mij niet duidelijk. Een mal in de radius maken is voor mij een uitdaging.
Op de hoeken ven een zwaluw frees mal een paar slotboutje die je uitlijnt met je gebogen opervlak. Je kan er dan voor kiezen om de boutjes verder in of uit te draaien. Drie is makkelijker vier stabieler. Dan met een lijmpistool de boutjes vast maken op het object. Wil soms nog wel eens voor de zekerheid een roltape om mal en object te draaien dat het echt blijft zitten tijdens frezen. Denk er aan dat de mal van stabiel materiaal gemaakt is en genoeg opervlakte heeft om de frees er stabiel op te houden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Raderoos

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
En gietepoxy? Ik heb er die behoorlijk vloeibaar is en dus goed doorloopt in scheurtjes. Zo goed dat de eerste keer flink tegen viel omdat ik enkel de spuiten van Bison gewoon was.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.