Het maken van een (werk)tafel en Fibonacci

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.620
686
Antwerpen
kort artikel uit Home Furniture van 1996 over Fibonacci en Gulden Snede, misschien interessant
 

Bijlagen

  • Home Furniture 07.pdf
    568,8 KB · Weergaven: 35

Nocki

Actieve deelnemer
20 mei 2020
43
14
Dat is een heel leuk artikel! Dankjewel!

Natuurlijk ben ik in mijn hoofd nog steeds bezig met het ontwerp. Ik heb er een sliding deadman in getekend en een plank aan de onderzijde.
Nu ziet dat er op tekening enorm mooi uit maar...

Alle ruimte onder de werkbank is eigenlijk verloren ruimte en gaat stof en troep vangen....
Een sliding deadman zal ik niet vaak gebruiken en ik kan dat ook op andere manier oplossen.
Ik denk er dus over om onder de werkbank lades te maken. Volgens Fibonacci van kleine lades bovenin naar groter naar beneden toe.

Dan loop ik tegen drie zaken aan.
Ik kan geen holdfasts gebruiken want die krijgen niet genoeg ruimte onder de tafel door de lades.
Er komt stof door de dog holes heen die ik wel graag wil hebben. (ik weet de nederlandse benamingen niet, sorry voor dit onnodig engels)
De lades komen tegen de bankschroef aan.

Het eerste is geen probleem. die krengen zijn duur en ik kan dit op andere manieren oplossen. Ik ben geen traditionele timmerman en dus kan ik dit offer brengen. De opbergruimte is veel belangrijker.
Het tweede kan ik oplossen door te accepteren dat er stof in de bovenste lade komt, de dogholes niet door en door te boren (levert stof op in de tafel maar kan ik opzuigen als het vol zit of door een bovenste stof lade te maken. Wederom veel opberg ruimte.
Het derde. Ik kan de bovenste lades zo maken dat deze in de breedte korter zijn en pas naaast de bankschroef beginnen.

Natuurlijk is het ook mogelijk een ladeblok te maken onder de bankschroef en van boven een lege ruimte te maken. Dit zal ik eens uittekenen...

Het voordeel van een lade blok is dat alle gereedschap uit het zicht hangt maar wel super bij de hand is. Gereedschap aan de muur vind ik vreselijk. Daarbij wordt de werkbank er ook zwaarder van.



Na dit geschreven te hebben nog wat gespeeld.
Hier is toch nog ruimte voor evt Holdfast, Ik kan het zaagsel wat door de gaten valt weghalen en ik heb een ruimte om snel gereedschap kwijt te kunnen. Er is geen probleem meet met de lades tegen de bankschroef en ik het gespeeld met Fibonacci.

en steeds met 2 ipv 1 lade in de maat gedaan.


Wat zijn jullie gedachten?bank.png
 
Laatst bewerkt:

WR1944

Oud hout
Als je je ladeblok echt als een ladeblok uitvoert heb je geen last van stof in de lades. Met een ladeblok bedoel ik een kubus-achtige vorm die aan de voorkant open is (denk IKEA). Dat is ook nog eens een versimpeling van de constructie want je rails gaan aan de binnenkant van de kubus. Zo'n ladeblok zet je als een complete unit onder je werkbank.
 

Nocki

Actieve deelnemer
20 mei 2020
43
14
Dat gaan we doen! Thanks!
Vandaag een DeWalt vandiktebankje besteld. Kan nog even duren maar langzaamaan ben ik compleet kwa gereedschap.... Misschien kanik al beginnen met het ladenblok te bouwen!
 

WR1944

Oud hout
Het is een kwestie van de kip en het ei. Als je eerst een ladeblok maakt moet je de werkbank daar op aan laten sluiten kwa maatvoering. Begin je eerst aan de bank dan pas je het ladeblok aan aan de werkbank. Dat laatste lijkt me een logischer oplossing omdat het makkelijker is een ladeblok aan te passen dan een werkbank. Tenzij je zo strak maattekeningen maakt die exact kloppen en je die precies kunt volgen, dan maakt de volgorde niet uit. Maar ik ben bang dat je die fase nog niet gehaald hebt. ;)
 

Nocki

Actieve deelnemer
20 mei 2020
43
14
Je hebt helemaal gelijk daarin. Op dat niveau zit ik zeker nog niet... Dat betekend dus wel.... 2 weken wachten... aaaargh!
Maar idd voor het beste resultaat pak ik het zo aan idd. Gaan we doen, bedankt!
 

Nocki

Actieve deelnemer
20 mei 2020
43
14
Ondertussen is de gisteren de Vandiktebank binnen gekomen en is er een start gemaakt. Ik heb er een draadje voor aangemaakt: Werkbank (Scrapwood challenge)

Iedereen enorm bedankt voor alle tips, het lezen en vooral het geduld!
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Het is een kwestie van de kip en het ei. Als je eerst een ladeblok maakt moet je de werkbank daar op aan laten sluiten kwa maatvoering. Begin je eerst aan de bank dan pas je het ladeblok aan aan de werkbank. Dat laatste lijkt me een logischer oplossing omdat het makkelijker is een ladeblok aan te passen dan een werkbank. Tenzij je zo strak maattekeningen maakt die exact kloppen en je die precies kunt volgen, dan maakt de volgorde niet uit. Maar ik ben bang dat je die fase nog niet gehaald hebt. ;)
Als ik lades maak voor kastjes maak, dan maak ik ook eerst de ombouw. monteer dan de geleiders en controleer de maten nog een keer. En pas dan ga ik zagen voor de lades. Dit ook moeten leren door het een paar keer verkeerd (Niet fout) te doen:)
Bij lades kun je ook nog veel goed maken, door nette fronten te maken. Zo kun je eventuele maat verschillen waar alleen je oog last van heeft:) netjes wegwerken.

Ik vind dat het kunnen "wegwerken van foutjes" of het ontwerpen zodat je foutjes kunt herstellen, ook een deel is van het leerproces en het worden van een, in mijn geval, gevorderde hobbyist.
 
Laatst bewerkt:

Nocki

Actieve deelnemer
20 mei 2020
43
14
Goede tip, Ik neem m mee wanneer ik aan de slag ga met de lades.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.