Het maken van een (werk)tafel en Fibonacci

Nocki

Actieve deelnemer
20 mei 2020
43
14
Hallo allemaal,

Na een dagje zoeken op internet en zitten rekenen tot het ging duizelen dacht ik maar eens de vraag hier te stellen.
Een van de eerste klussen die ik wil doen is het maken van een werkbankje. Misschien wel een beetje in Roubo stijl met 2 bankschroeven. Aangezien ik hem er ook prettig uit wil laten zien wil ik de verhoudingen kloppens hebben. Hiervoor dacht ik Fibonacci oftewel de konijenrij / gulden snede te gebruiken. Helaas blijkt dat ik op school niet het op zitten letten en ik kom er dus niet uit.
In de bijlage een plaatje van wat ik wil. En hier volgen de te gebruiken maten.
Blad: 1550x600
Totale hoogte 950 Deze maten kloppen ruwweg met wat Fibonacci ons leert voor een prettige verhouding.

Nu zou ik het bankje aan de beide zijden wat uit willen laten steken aan de hand van Fibonacci maar hoever de vleugels dan uit moeten steken krijg ik niet berekend. Weet iemand of er een online calculator is of kan iemand helpen met mijn probleem?
 

Bijlagen

  • tafel.jpg
    tafel.jpg
    83 KB · Weergaven: 87

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.592
540
Steenbergen, Noord Brabant
Dag Nocki, welkom. Dat is wel een hersenkraker.....De verhouding volgens de guldensnede zou 1,618 zijn. Ik neem aan dat de lengte van het werkblad vaststaat? Dan wil je de poten dus niet op de uiteinden zetten, maar iets naar binnen? Als ik de lengte dan een aantal keren deel op 1,618 kom ik op een overstek van pakweg 226 mm. Je zou dat even op schaal moeten uitzetten, om te zien hoe dat er dan uit gaat zien. In je zoektocht naar een berekening of interpretatie kun je het beste “golden ratio” gebruiken. Succes!
 

Nocki

Actieve deelnemer
20 mei 2020
43
14
EdP, dankjewel. voor ik reageer eerst dit. Ik ben al even bezig met deze puzzel en vroeg mijn vrouw die iets met kunst heeft of zij kon helpen aangezien je dit ook leert op school. Ze had geen idee waar ik het over had en ik deed een beetje plagerig alsof ze flink in mijn achting gedaald was. De initialen van mijn vrouw haar koosnaampje zijn toevallig EdP dus toen ik je berichtje binnen kreeg kwam ik niet meer bij en bedankte haar uitvoerig voor haar reactie op de post...

Waarschijnlijk moet je insider zijn en er bij zijn geweest om het leuk te vinden maar het heeft hier even voor hilariteit gezorgt. Bedankt!

Tijdens het eten verder gedacht over het volgende. Misschien hoeft de hoogte ten opzichte van de oppervlakte maten niet overeen te komen. Dat zou al heel makkelijk zijn. Na het nameten van wat meubels hier in huis blijkt dat niet altijd het geval te zijn namelijk. Fibonacci komt misschien wel meer terug in oppervlakten dan in 3 dimensionale vormen. Dat betekend dat:

Ik kan de oppervlakte bereken lof van de hoogte
Ik kan de hoogte x breedte zien als een oppervlakte en daar de plaatsing van de poten volgens Fibonacci uitrekenen.

Maar misschien zijn er hier nog ervaren meubelmakers die hier meer over kunnen zeggen.

Iets heel anders wat een rol heeft in het geheel: Het wordt een werkbank als in de Roubo stijl met links een klem en rechts een klem op de kop.
Wanneer ik de poten zowel aan de kopse kanten als aan de zijkanten gelijk houdt aan het werkvlak heb ik meer mogelijkheden om een werkstuk haaks te bevestigen tegen die zijdes Dan zit het geheel er heel 4kant uit maar dit wordt gebroken door de klemmen die op de bank zitten.

Ik ben benieuwd of iemand zijn wijsheid hier over kan laten schijnen. Bedankt alvast!
 

lesley

Actieve deelnemer
29 feb 2016
98
6
Honselersdijk
Houdt er rekening mee dat de hoogte van de werkbank heel erg bepalend is of er lekker aan gewerkt kan worden. Een te hoge of te lage werkbank kan vervelend zijn met schaven maar ook met beitelen en zagen.
 

Nocki

Actieve deelnemer
20 mei 2020
43
14
Bedankt, dat klopt. Ik heb uitgemeten dat mijn mouwlengte op 95 cm zit. Dat is de hoogte van de tafel en van daaruit zijn de andere maten berekend. Is dat ook jouw ervaring zo?
 

lesley

Actieve deelnemer
29 feb 2016
98
6
Honselersdijk
Volgens mij wel, echter hou ik zelf van een flink hogere werkbank voor bepaalde handelingen. Over het algemeen is het beter om de poten te lang te make en naar voorkeur naar de gewenste maat te zagen.
 

Nocki

Actieve deelnemer
20 mei 2020
43
14
Goede tip. ik zal m iets te hoog houden... Doet wel iets met de verhoudingen die ik wil gebruiken natuurlijk :) Ik doe de groeten EdP

Ondertussen een link gevonden per toeval... je raad het nooit. Heb het filmpje nog niet af gekeken maar ze vertellen over een tafel en zijn aan het uitleggen waar de poten gesitueerd zijn en hoe dat berekend is.

Ter lering ende vermaeck

 

Nocki

Actieve deelnemer
20 mei 2020
43
14
Dankzij het filmpje wat verder gekomen. Je herkent waarschijnlijk de verhoudingen wel want toevallig komt het kastje van het filmpje vrij ver overeen met de maten van de werkbank. Alleen de diepte is anders.

Ik heb genomen:
de maat van de hoogte X 1.618 voor de breedte = 1530 afgerond 1550
de maat van de hoogte : 1.618 voor de diepte = 580 afgerond 600

de maat van de breedte : 1.618 = 945
die maat nog maals door de helft van pi is 945 : 1.618 = 580

En zo is het plaatje rond.
De hoogte is bepalend voor de breedte.
De hoogte is bepalend voor de diepte
de breedte is bepalend voor de diepte

Ik heb de maten wat afgerond, wanneer je de som juist zou maken staan er natuurlijk andere getallen achter de komma.

De tekening is gemaakt en ik vond de verhouding met de poten naar binnen niet mooi. Dat oogt toch te iel en dus gekozen voor de bovenste optie.
Even bij de huidige werkbank gestaan die 1m hoog is maar wel die diepte heeft. Deze smalle diepte dwingt je de werkbank schoon te houden en je kunt nu bij zaken die aan de achter zijde liggen zonder te rekken. De hoogte van 5cm minder is prettiger.
Doordat de onderbouw breder is is daar ook meer ruimte om wat op te slaan. De positie van de onderbalk is ook berekend aan de hand van Fibonacci waardoor de tekening op enkele foutjes na in 1 keer op papier kwam en lekker oogde.

Bedankt voor de hulp. Jullie waren het klankbord waardoor ik dit op papier kon krijgen!
 

Bijlagen

  • werkbank.jpg
    werkbank.jpg
    100,5 KB · Weergaven: 68

Nocki

Actieve deelnemer
20 mei 2020
43
14
KVO Sergeant. Ik vraag nu al tijd bij...

De vraag is of dat allemaal zo snel gaat... plannen zijn snel gemaakt maar ik denk van alles topics dat er maar 100:1.618=61,8 plannen werkelijkheid worden... :)
Ik ben in ieder geval al gemotiveerd....
 

lesley

Actieve deelnemer
29 feb 2016
98
6
Honselersdijk
Verzoek geweigerd.

hoe eerder je begint met schaven en zagen des te beter, je hoeft voor een werkstuk topic niet gelijk een compleet af meubel of object neer te zetten, Vaak met werkbanken, werkplaatsen en andere grote projecten worden er nog wel eens “werk in wording” topics geopend.

Maar goed, voel je niet door mij verplicht.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.760
733
Enschede, Twente
Fibonacci is een rekenkundige reeks, die je krijgt door optellen. Dus:
1+2=3
2+3=5
3+5=8
en dan dus 13, 21, 33, 54, 87, etc.
De Gulden Snede is een irrationeel getal dat uit een vergelijking komt (zie Wikipedia). De Fibonacci-reeks is daarvan eigenlijk een versimpeling, dwz, hoe verder in de reeks, hoe dichter bij de GS de verhouding tussen twee opvolgende getallen komt.

De juiste hoogte van een werkbank in verhouding tot de oppervlakte (dus diepte maal breedte) ga je niet bepalen met Fibonacci of GS. Er zijn simpele praktische uitgangspunten (ervan uitgaand dat de maten niet afhankelijk hoeven te zijn van de beschikbare ruimte). Een goede, gemiddelde werkbankhoogte is ongeveer 14 cm onder de langs het lijf gehouden elleboog in buigstand. Maar voor sommige schaafwerk is hoger beter — hoe meer op harthoogte je kracht zet, hoe makkelijker dat vol te houden is. Die hoogte moet je dus op basis van het soort werk wat je het meest doet en je lichaamsbouw en lengte bepalen.
De diepte is ook zo’n verhaal: werk je met grotere objecten, dan heb je meer diepte nodig. Maar dat hangt ook samen met het al dan niet vrijstaan van de werkbank. Chris Schwarz stelt dat te diepe werkbanken inefficient en onnodig zijn (hij is trouwens ook tegen 'tool wells', dus verzonken plek voor gereedschap). Dat zou dus betekenen dat 60 tot maximaal 80 cm goed kan zijn.
En dan de lengte. Weer een aantal afwegingen. Gemiddelde omvang van het project, of er meerdere klemmen aan komen en waar, routing in de werkplaats. Een minimum is 180 cm, lijkt me.
Heel veel dus om over na te denken.
Het boek van Schwarz — Workbenches from Design & Theory to Construction & Use — is trouwens een aanrader. Kun je veel uithalen.
 
  • Leuk
Waarderingen: bakkiet

lesley

Actieve deelnemer
29 feb 2016
98
6
Honselersdijk
Schwarz heeft zo zijn meningen, hij is geen kwakzalver maar zijn uitingen op wat goed en fout is zou ik niet zomaar overnemen.
 

Nocki

Actieve deelnemer
20 mei 2020
43
14
Bedankt voor deze info. Een toolwel ga ik idd ook achterwege laten. Het is een magneet voor rommeltjes en ik kan me herinneren van de werkbank van mijn opleiding dat er altijd wel iets in lag wat het hoger was dan de goot waardoor je je werkstuk beschadigde. Die komt er dus niet in.
Ook kwa breedte zit ik vrij goed in vergelijking met de maten die je noemt.
Wat je verder schrijft over de verschillen van Fibonacci en de gulden snede klopt inderdaad. het is niet 1 op 1 hetzelfde maar het komt uiteindelijk beide neer op een en de dezelfde uitkomst namelijk dat het oog het lekker vind. en het lichaam ook.

Ik zal Schwarz eens opzoeken. Bedankt voor de tips.

Wanneer ik begin zal ik een topic openen. De eerste foto kan ik al plaatsen maar het is nog even wachten op de vandikte bank eer de eerste spaanders door de lucht vliegen. Het hout is er. Het blad, de poten en de dwarslatten liggen klaar. Allemaal vuren.

Ik weet het. Daar is een hele discussie over te voeren en mij mij komt ie hierop neer. Ik heb het geld er niet voor over om hardhout te kopen. Ik vind zacht hout prettig werken bij het timmeren en beitelen. Dat geeft minder stress op de gewrichten en een ander geluid voor mn oren. De beschadigingen neem ik, hoe vervelend ook, voor lief.

Als zaaglijst:
4x poot, check
2 lange balken voor de buitenste 2 delen, check
15x kort voor het tafelblad, check
4 delen voor de dwarsliggers.

Alles zal in de lengte langs elkaar komen. Ik krijg wat stootnaden (is dat een juiste benaming?) in de middelste 5 rijen. De buitenste 2 delen zijn uit 1 deel.

Bedankt allemaal!
 

Bijlagen

  • 20200521_215431.jpg
    20200521_215431.jpg
    214,8 KB · Weergaven: 36

lesley

Actieve deelnemer
29 feb 2016
98
6
Honselersdijk
Vandiktebank heb je helemaal niet nodig, lekker hand schaven 😛

Nee, hoe jij je hout schaaft is jouw probleem (lees zaak), uit mijn opleiding was het ook heerlijk om alles door de machine te raggen en met een schuurbeurt klaar te zijn (en jawel, elektrisch). Met een vandikte schuurmachine kan je me al helemaal blij maken en heb ik in mijn studie veel te weinig gebruik van gemaakt. Helaas ruimte gebrek, kleur mij maar jaloers.
 

Nocki

Actieve deelnemer
20 mei 2020
43
14
Alles gaat lekker door de vandikte bank maar de kans is groot dat ik nog even zoet erover heen moet. Ik heb een mooi Stanley 4 schaafje van na de oorlog liggen wat dat mag gaan doen... Ik twijfel nog of ik een 5je moet kopen ervoor...

Je mag jalours zijn maar ik heb m nog niet. Hij is betaald maar of hij gaat aankomen moeten we nog zien... Ik hoop van wel maar je weet nooit.
 

lesley

Actieve deelnemer
29 feb 2016
98
6
Honselersdijk
Nou leedvermaak doe ik het ook voor, nee ik hoop dat ie snel arriveert voor je maar het is op dit moment druk, de fabrieken minder bezet en iedereen wilt natuurlijk een machine of iets anders bestellen.
 

Nocki

Actieve deelnemer
20 mei 2020
43
14
Ja, precies. het is afwachten. Ik heb in ieder geval al genoeg lol.
Zit nu een filmpje van meneer Schwartz te kijken want ik is nog te warm om te slapen geloof ik... Goede tip.

Morgen ga ik het hout alvast eens nummeren en ontdoen van eventueel metaal want dat mag natuurlijk niet door de vandiktebank heen.... Alles een net plekkie geven zodat niemand opeens er een brandje in steekt hier...

weltrusten!
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
De gulde snede is niets anders als de menselijke maat (verhouding) Heeft dus alles te maken met ergonomie en de verhouding van de mens tot zijn be/gebouwde omgeving. Men vind de gulde snede ook terug in de natuur
De oude Egyptenaren gebruikten hem, de Grieken de Romeinen en zelfs de Maya's eigenlijk alle volkeren die bouwden en zich ontwikkelde.
Een verhoudings leer dus in harmonie t.o.v. de natuur.

groetnis, Roeland
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.