Het forum wat uitbreiden en vernieuwen?

matsuba

Actieve deelnemer
3 feb 2017
86
61
Nijmegen
Ik zou het niet vreemd vinden om in een beginnerstopic van "hoe slijp ik mijn beitel" een aantal verschillende methoden uitgelegd te zien, met daarbij een eerlijke uitleg dat de meningen er over verschillen.
En dat mag, omdat de een overtuigd is dat zijn methode de beste is, en een ander achter de zijne staat.
Voor diepere uitleg over die verschillen kun je dan verwijzen naar discussiepagina's elders in het forum.
Laat de beginner vooral zelf proberen.

Ik zou het niet vreemd vinden om in een beginnerstopic van "hoe slijp ik mijn beitel" een aantal verschillende methoden uitgelegd te zien, met daarbij een eerlijke uitleg dat de meningen er over verschillen.
En dat mag, omdat de een overtuigd is dat zijn methode de beste is, en een ander achter de zijne staat.
Voor diepere uitleg over die verschillen kun je dan verwijzen naar discussiepagina's elders in het forum.
Laat de beginner vooral zelf proberen.
Dus we openen een topic met info uit ander topics van dit forum en vervolgens verwijzen we ze naar de topics op dit forum waar de info is uitgehaald? En dan zeggen we "vooral zelf eerst proberen" 😂

Is het niet beter om de zoekfunctie te verbeteren want zelf proberen is ook meer zelf zoeken.
Met een beginnerstopic ben ik bang dat als mensen iets vragen de eerste 5 reacties zijn "heb je daar al gekeken" ipv een echt antwoord/uitleg en dat is toch ook niet fijn lezen.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.538
254
Het forum wat uitbreiden en vernieuwen?

Ik open eigenlijk ook altijd met "Wat is er nieuw". Het maakt mij echt werkelijk niets uit waar een topic in "thuishoort". Ik kijk er nooit naar.

Daaruit voortvloeiend:
Bij het maken van een nieuw topic ben ik, naar mijn zin, veel te lang bezig met in welk subforum ik het moet plaatsen. Na deze stres (b)lijkt dan ook nog eens dat de meesten die hier lezen gewoon op "Wat is er nieuw" klikken.
Wellicht dat het "Marktplein wél apart moet blijven genoemd en het Houtdraaiers" gedeelte ook, welke nu uit 3(!) aparte subsubfora bestaat.
Wat mijn inziens ook mag blijven is "Houtbewerkers stellen zich voor" en eventueel nog kantine en....(zelf invullen).

Titel/onderwerp:
Dat betekent verder wel dat als je een topic wilt opstarten dat het prettiger is als je een titel/onderwerp verzint dat het topic/probleem goed beschrijft. Dus niet alleen maar "zaagtafel"...
Dit zou ook best vermeld mogen staan boven het invulvlak waar je de titel van de onderwerp moet invullen.
Ook als alle huidige subfora zouden blijven bestaan blijft dit handig...

Tags:
Bij het opstarten van een nieuw topic kan je ook "tags" invullen...
Inderdaad "kan". Ik zou zeggen maak het verplicht en geef er ook uitleg bij hoe dit werkt cq waarom die functie handig is.
Er staat dan ook nog te lezen:
"Meerdere tags mogen gescheiden worden met komma's."
Dit lijkt erg vrijblijvend en daardoor voor mij onduidelijk: wél of geen komma?
Zouden 3 tags voldoende zijn? Optioneel meerdere? Na het posten van het topic zou je dit nog moeten kunnen bijstellen.
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
725
288
RegioRotterdam
De bots houden dit forum goed in de gaten. Google brengt me regelmatig op artikelen hier. Ik denk dus niet dat er voor het vinden van informatie hier veel winst te behalen is met meer eigen rubrieken. Draadjes verplaatsen of herindelen ik zeker afraden om dat dat de referenties die Google heeft nutteloos zou maken.
Het nadeel van zoekmachines is dat ze niet of beperkt betekenis toekennen aan tekst. Inmiddels zullen de algoritmes wel zo zijn verbeterd dat ze bij de opdracht 'tweedehands auto van €10000' eerder met een occasion van €9999 komen dan met een van €100000. Geld gaat iedereen aan. Of de meer specifieke connectie tussen 'vijzen' en 'houtschroeven' wordt gemaakt weet ik niet zeker.

Als er behoefte is aan een 'tegenwicht' tegen gevaarlijke onzin in YT filmpjes zou je kunnen denken aan een 'nieuw? kijk/lees deze eerst' draadje onder de huidige forumkoppen. Daarin verwijzingen naar draadjes op het forum of externe artikelen/filmpjes waarin iets belangrijks wordt gezegd of voorgedaan dat de instemming heeft van de wijzen die dit forum bevolken en dat nog niet is opgenomen in de collectie. Het draadje is gesloten. Wat daarin komt wordt bepaald via een stemronde. Wie vindt dat bijvoorbeeld het filmpje van Radius over het gebruik van de platte beitel een plaats verdient in deze 'canon' maakt daartoe in een gewoon draadje een peiling aan met de link(s) en een korte begeleidende tekst (' uitleg over het gebruik van een platte beitel') met indien nodig aanvulling of toelichting ('let hierop'; 'kijk in de video vanaf xx seconden'). Forumdeelnemers kunnen hierover discussiëren en kiezen uit de aloude vijf opties:
  1. Dit moeten we absoluut opnemen
  2. Zou goed zijn als het er in kwam
  3. Kan erin, of niet. Ik sluit me aan bij wat anderen kiezen
  4. Het is beter dat we dit niet opnemen, want...
  5. Dit moeten we in geen geval opnemen!!!!, want ...
Bij voldoende (te besluiten: wat is voldoende?) meerderheid en consensus kan de initiatiefnemer de forumleiding verzoeken 'knip-plak' een post te maken van de tekst met links waarover men het eens is geworden om die toe te voegen aan de canon.
De initiatiefnemer (of een opvolger) draagt dus het hele proces. De forumleiding komt alleen in actie voor de uiteindelijke plaatsing.
Voor eventueel actualiseren later kan dezelfde procedure worden gevolgd: een peiling over een tekst met de voorgestelde wijziging.
 
Laatst bewerkt:

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Meer content voor onderwijs en zelf aanleren van technieken in het Nederlands: top idee!

Als je layout van het forum ook meteen gemoderniseerd wordt (zonder verlies van oude berichten) en beter doorzoekbaar wordt met meer ondersteuning voor mobiele devices, lijkt me het een topplan. Ik wil wel financieel bijdragen aan een crowdfunding campagne om dit te financieren.
Hoe zie de nieuwe layout voor je? Of een nieuwe indeling? We werken nu nog steeds met hoe we in 2008 begonnen zijn en die in de loop van de tijd wat uitgebreid is. Ik zou ook wel naar een wat vernieuwde indeling willen ....

jaap
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Het forum wat uitbreiden en vernieuwen?

Ik open eigenlijk ook altijd met "Wat is er nieuw". Het maakt mij echt werkelijk niets uit waar een topic in "thuishoort". Ik kijk er nooit naar.

Daaruit voortvloeiend:
Bij het maken van een nieuw topic ben ik, naar mijn zin, veel te lang bezig met in welk subforum ik het moet plaatsen. Na deze stres (b)lijkt dan ook nog eens dat de meesten die hier lezen gewoon op "Wat is er nieuw" klikken.
Wellicht dat het "Marktplein wél apart moet blijven genoemd en het Houtdraaiers" gedeelte ook, welke nu uit 3(!) aparte subsubfora bestaat.
Wat mijn inziens ook mag blijven is "Houtbewerkers stellen zich voor" en eventueel nog kantine en....(zelf invullen).

Titel/onderwerp:
Dat betekent verder wel dat als je een topic wilt opstarten dat het prettiger is als je een titel/onderwerp verzint dat het topic/probleem goed beschrijft. Dus niet alleen maar "zaagtafel"...
Dit zou ook best vermeld mogen staan boven het invulvlak waar je de titel van de onderwerp moet invullen.
Ook als alle huidige subfora zouden blijven bestaan blijft dit handig...

Tags:
Bij het opstarten van een nieuw topic kan je ook "tags" invullen...
Inderdaad "kan". Ik zou zeggen maak het verplicht en geef er ook uitleg bij hoe dit werkt cq waarom die functie handig is.
Er staat dan ook nog te lezen:
"Meerdere tags mogen gescheiden worden met komma's."
Dit lijkt erg vrijblijvend en daardoor voor mij onduidelijk: wél of geen komma?
Zouden 3 tags voldoende zijn? Optioneel meerdere? Na het posten van het topic zou je dit nog moeten kunnen bijstellen.
Ons collega forum in Duitsland, woodworking.de had een forum dat uit 2 rubrieken bestond. Eentje voor handgereedschap en eentje voor al het overige.
De indeling die we nu hebben is eigenlijk ook bedoeld voor degene die wat teruglezen wil. Zo heb je alles wat met houtdraaiern, handgereedschap etc in 1 rubriek staan.
We hebben ook een paar grote draadjes, topics, waar honderden berichten in staan. Ik ben daar zelf nooit zo'n voorstander van geweest, omdat alles doorelkaar staat en het zoeken er niet eenvoudiger op wordt.

Het moet ook een soort kennisbak zijn, een gereedschapskist als je vragen hebt. Daarom stel ik ook een uitbreiding voor met b.v. kunststof (epoxy etc) en metaal. Dat geldt ook voor digitaal houtbewerken. Handig om te groeperen voor de geïnteresseerde en iemand die het niks vindt, kan de hele rubriek links laten liggen.
Maar dat zijn maar mijn gedachten, dus ik hoor graag hoe we het forum wat op kunnen frissen, vereenvoudigen, uitbreiden.

jaap
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.769
738
Enschede, Twente
Sinds de laatste keer dat de site een ander uiterlijk heeft gekregen is er nog steeds niets gedaan met het vakje rechts:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

_____

Hier kan straks ook info geplaatst worden.

… waarin je heel fijn het volgende zou kunnen plaatsen:

1. Een tekst over het zoeken en vinden van info over onderwerpen.
2. Een verwijzing met link naar de huisregels.

Voor de rest vind ik de site prima. In tegenstelling tot de Duitse zuster-site, die wel heel erg jaren nul is.
 
  • Leuk
Waarderingen: mink en knotwilg

Rdl

Post veel
7 okt 2021
969
397
hilversum
Voor de wat langer rond hangende bezoekers is ''Wat is er nieuw'' prima.

Gok dat het voor nieuwe bezoekers is een beetje veel verschillende secties zijn.
Eventueel wat dingen samen voegen.
Zoals ''Houtbewerking algemeen'' Zou wel iets compacter kunnen.
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.056
66
Aan de ene kant zeg ik het aantal sub forums weer inkrimpen en aan de andere kant er weer een aantal bij.

Mijn voorstel is:

Werken met hout. Anders gaan noemen. Iets meer richting een algemene naam.

Hout onbewerkt Mogelijk samen voegen met Hout, verdeling en bescherming. Heeft veel raakvlakken met elkaar. Mogelijk wat topics verplaatsen naar andere secties. zoals naar hier onder genoemde. Wel weer terug plaatsen naar hout onbewerkt

Hout gebruik in meubels samen voegen met hout in design en functie en stijlen. Het is allebei hetzelfde gebied.

Daarnaast het forum uitbreiden met de volgende sub forums.
Werken met metaal
3d printen/lasersnijden

Het marktplein aanpassen
Huidige sub forum. hernoemen naar Te Koop
3 subforums er bij. Gezocht en comercieel verkoop en Tips.


Voor de te Groot wordende topics. meer dan 10 pagina's Automatische laten sluiten en het openen van een nieuwe versie die gekoppeld is aan de voorgaande versie een mogelijke optie
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.700
101
Utrecht
Voor de te Groot wordende topics. meer dan 10 pagina's Automatische laten sluiten en het openen van een nieuwe versie die gekoppeld is aan de voorgaande versie een mogelijke optie
Ik weet niet zo goed of ik daar heel blij van zou worden. Neem als voorbeeld het grote draaibank topic van Toxiq. Bijzonder informatief, maar wel verspreid over een heleboel pagina's. Door heel hard de informatie te splitsen over elke 10 pagina's, gaat er mijns inziens continuiteit verloren in het verhaal. Anderzijds, achteraf zou je wellicht zo'n topic prima kunnen splitsen in verschillende "sub-onderwerpen" waarbij de content van een onderwerp prima bij elkaar blijft en dus een topic weldegelijk overzichtelijker wordt...
In het geval van het aangehaalde topic van Toxiq, zou je dus het draadje kunnen opdelen in eisen en voor-ontwerp, ontwerp, materiaal, bewerking, fabricage, afwerking etc. etc.
Dan zou ik in het originele topic, bovenaan een soort van index/inhoud zien waarbij de splitsing met links wordt aangeduid.
Begrijpelijkerwijs is dit waarschijnlijk een bijzonder arbeidsinternsief traject...
 
  • Leuk
Waarderingen: knotwilg

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Aan de ene kant zeg ik het aantal sub forums weer inkrimpen en aan de andere kant er weer een aantal bij.

Mijn voorstel is:

Werken met hout. Anders gaan noemen. Iets meer richting een algemene naam.

Hout onbewerkt Mogelijk samen voegen met Hout, verdeling en bescherming. Heeft veel raakvlakken met elkaar. Mogelijk wat topics verplaatsen naar andere secties. zoals naar hier onder genoemde. Wel weer terug plaatsen naar hout onbewerkt

Hout gebruik in meubels samen voegen met hout in design en functie en stijlen. Het is allebei hetzelfde gebied.

Daarnaast het forum uitbreiden met de volgende sub forums.
Werken met metaal
3d printen/lasersnijden

Het marktplein aanpassen
Huidige sub forum. hernoemen naar Te Koop
3 subforums er bij. Gezocht en comercieel verkoop en Tips.


Voor de te Groot wordende topics. meer dan 10 pagina's Automatische laten sluiten en het openen van een nieuwe versie die gekoppeld is aan de voorgaande versie een mogelijke optie
Is het een idee om het "te koop" deel op te splitsen en er b.v. een apart festool topic in te zetten, en zaagmachines, vlak en vandikte of nog iets anders?

jaap
 
  • Leuk
Waarderingen: The Boktor

Superbra

Actieve deelnemer
16 feb 2014
282
116
Wetteren, Belgie
Ik ben het eens met Boktor. Je moet niet te ver gaan in het indelen in subcategorieën. Dan ga je altijd nog iets missen en mag je weer een categorie aanmaken. Bovendien ga je uiteindelijk zo fijn indelen dat elke categorie nog maar enkele berichten bevat. Als moderator ga je dan ook je handen vol hebben aan het verplaatsen van verloren gelopen berichten. Beter is een grove indeling en dan werken met sleutelwoorden (in de titel) of met tags. Dat vraagt natuurlijk heel wat discipline van de gebruikers maar dat is ook het geval met categorieën.
Er bestaat eigenlijk geen simpele oplossing die geen of weinig inspanning vraagt. Eigenlijk komt het erop neer dat de originele poster een duidelijke en betekenisvolle titel voor een post moet verzinnen. Helaas zijn mensen op dit vlak nogal lui.
Dus niet: "Vraagje", maar "Vraag: hoe een guts slijpen en wetten"
of niet "zaagtafel probleem", maar "Probleem met Dewalt 7492 instellen van zaaghoek"
Als je het "Te Koop" gedeelte al zou willen opsplitsen, zou je bijvoorbeeld "Te Koop Commercieel" en "Te Koop Prive" kunnen maken (bedenking bij de discussie van even terug).
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.255
304
Heelsum
Hoe zie de nieuwe layout voor je? Of een nieuwe indeling? We werken nu nog steeds met hoe we in 2008 begonnen zijn en die in de loop van de tijd wat uitgebreid is. Ik zou ook wel naar een wat vernieuwde indeling willen ....

jaap
Ergens is de discussie misschien Te slechten door tags…. Als de juiste tags aan berichten hangen kun je alles in een bak gooien en door zoekfilters op de tags kun je elke doorsnede maken die je wilt. Dat houdt alles 100% flexibel en voorkomt dat om het even welke indeling die je maakt morgen achterhaald is…

Is natuurlijk wel van belang dat alles getagd wordt…..
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.787
933
Leeuwarden
Een van de taken in het modereren van mij is het aanpassen van onduidelijke topic titels. Ik ben daar niet heel erg strak in maar probeer daar wel op te letten I.v.m. de zoekmachines.

Fons
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Een van de taken in het modereren van mij is het aanpassen van onduidelijke topic titels. Ik ben daar niet heel erg strak in maar probeer daar wel op te letten I.v.m. de zoekmachines.

Fons
Dat is de enige oplossing die goed gaat werken. Is er wel eens uitgelegd hoe Tags werken en hoe je ze moet invullen en waar je ze kan gebruiken?
 

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
284
129
55
Luzy Saint Martin
Ergens is de discussie misschien Te slechten door tags…. Als de juiste tags aan berichten hangen kun je alles in een bak gooien en door zoekfilters op de tags kun je elke doorsnede maken die je wilt. Dat houdt alles 100% flexibel en voorkomt dat om het even welke indeling die je maakt morgen achterhaald is…

Is natuurlijk wel van belang dat alles getagd wordt…..
Dat was ook mij eerste gedachte toen ik dit topic las ja!
Maar dan heb je dus wel “slimme” software nodig die de tags onderbrengt in de juiste topics. Anders moet het handmatig gebeuren en niet iedereen is even handig in het benoemen van de juiste “tags”
Aan de andere kant: het nu nog onbenutte veld voor “hier kan in de toekomst….” Zou daar een mooie container voor kunnen zijn. Wellicht heeft de forum software daar mogelijkheden voor?!

Het zou de zoekfunctie voor zowel binnen als buiten het forum een heel stuk efficiënter kunnen maken.
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
528
48
Groningen
Is de huidige indeling niet de "klassieke" forum structuur? Ik vind het erg prettig, soms door de *constructies buiten* te scrollen of het marktplein, houtdraaien sla ik persoonlijk graag over. De nieuwe berichten functie gebruik ik zelf nooit.
Al met al is mijn bescheiden mening, niet repareren als het niet kapot is :)
 

Peer76

Actieve deelnemer
Naast hout zien we ook dat er vragen zijn over metaal, kunststoffen en het zou leuk zijn ook leer en b.v. glas.
Misschien in categorie houtbewerken algemeen een forumdeel "overige materialen" toevoegen (onderaan) en daar subforums per materiaal in aanmaken.

Nu staan subforums onder een popup menu verborgen (zie subforums in Woodworking Challenge), door dit te wijzigen naar de optie "listed below node" in stijleigenschappen --> node/forumlist.
De subforums kan je vervolgens in mooie kolommen komen verdelen door deze code aan extra.less toe te voegen:
CSS:
/*** subforums in rijen ***/

@media (max-width: 1199px) {
.node-subNodeFlatList {
>li {
display: inline-block;
margin-right: 0;
float: left;
width: 50%;
overflow: hidden;
text-overflow: ellipsis;
vertical-align: middle;
white-space: nowrap;
}
}
}
@media (min-width: 1200px) {
.node-subNodeFlatList {
>li {
display: inline-block;
margin-right: 0;
float: left;
width: 33%;
overflow: hidden;
text-overflow: ellipsis;
vertical-align: middle;
white-space: nowrap;
}
}
}

Op die manier is het mogelijk om extra subforums duidelijk toe te voegen zonder dat het een grote impact heeft op de gehele forumlijst.

Edit:
Nog een kleine toevoeging. Dit forum is haast niet te bezoeken zonder een uitgeschakelde addblocker. Persoonlijk heb ik niets tegen advertenties op een forum/website, maar hier bestaat zo'n 60% van het beeld uit advertenties. Bovendien heb ik al meerdere keren gehad dat zodra ik het forum bezoek en op "nieuwe berichten" klik een pagina met alleen een advertentie verschijnt. Om die reden heb ik het forum al meerdere keren weg geklikt. Dit kan ook potentiële nieuwe leden ervan weerhouden om lid van dit forum te worden.
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Ik heb geen enkele last van reclame en ook geen adblocker. (wel gedoneerd)
Voor het stukje programeerwerk prachtig als het werkt maar ik zou zeggen praat nederlands met mij want van gereedschappen heb ik meer verstand.
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.056
66
Ik weet niet zo goed of ik daar heel blij van zou worden. Neem als voorbeeld het grote draaibank topic van Toxiq. Bijzonder informatief, maar wel verspreid over een heleboel pagina's. Door heel hard de informatie te splitsen over elke 10 pagina's, gaat er mijns inziens continuiteit verloren in het verhaal. Anderzijds, achteraf zou je wellicht zo'n topic prima kunnen splitsen in verschillende "sub-onderwerpen" waarbij de content van een onderwerp prima bij elkaar blijft en dus een topic weldegelijk overzichtelijker wordt...
In het geval van het aangehaalde topic van Toxiq, zou je dus het draadje kunnen opdelen in eisen en voor-ontwerp, ontwerp, materiaal, bewerking, fabricage, afwerking etc. etc.
Dan zou ik in het originele topic, bovenaan een soort van index/inhoud zien waarbij de splitsing met links wordt aangeduid.
Begrijpelijkerwijs is dit waarschijnlijk een bijzonder arbeidsinternsief traject...
Denk dat het splitsen van het topic nu heel moeilijk is. Door de Sub onderwerpen ga je weer allemaal diverse topics krijgen dan wordt het een stuk onduidelijker. Je kan het wel in de titel verwerken.

Van Ontwerpfase voor een draaibank, degene er na iets van materiaalkeuzes voor de draaibank.
 
  • Leuk
Waarderingen: rmenkveld

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.