Het forum wat uitbreiden en vernieuwen?

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Beste forummers,

Enige tijd geleden kwam de vraag naar een beginners rubriek. Eerst dacht ik het goed voor de bril te hebben, maar later kwam er weer wat twijfel. Een beginnersrubriek werkt volgens mij alleen goed als we er content voor hebben. Content over over gereedschap en hout is wel te schrijven, maar als het dan gaat over slijpen, houtverbindingen of een werkstukje, dan moeten daar foto's en/of een filmpje bij. Hebben jullie een idee hoe we dat kunnen doen?

Extra forums:

Als houtbewerkers gaan we steeds meer digitaal, over traditioneel houtbewerken hebben we veel te bieden, maar aansluitend zou ik ook wel een rubriek "Digitaal houtbewerken" willen maken. Daar brengen we dan het CNC werk onder, aparte rubriek voor de Shaper, 3D printers etc. En ook wat meer aandacht voor het ontwerpen mbv de pc. Ik was afgelopen week een dag met Festool/Shaper in Apeldoorn voor het VMBO onderwijs. Die zijn helemaal georiënteerd op Sketchup. Heb daar ook een leuk gesprek gehad met Matthijs Kraan van Sketchup Studio die opleidingen verzorgd. Hij komt denk ik naar onze Open Dag Hout, maar een stukje forum hierover lijkt me ook een mooie aanvulling.

Naast hout zien we ook dat er vragen zijn over metaal, kunststoffen en het zou leuk zijn ook leer en b.v. glas. Ook daar zou ik graag wat mee willen doen op Woodworking.nl, niet heel uitgebreid, maar per materiaalsoort een rubriek b.v.

Wat vinden jullie daarvan?

jaap
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.150
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
Een beginnersrubriek werkt volgens mij alleen goed als we er content voor hebben. Content over over gereedschap en hout is wel te schrijven, maar als het dan gaat over slijpen, houtverbindingen of een werkstukje, dan moeten daar foto's en/of een filmpje bij. Hebben jullie een idee hoe we dat kunnen doen?
dat wordt even overleggen

veel beginners/nieuwkomers vallen hier met een concrete vraag/situatie binnen, waarop de meer ervaren leden
tips en oplossingen geven
een ander pad voor beginners is zich in de materie inwerken, en pas nadien met een concreet project(je) starten
die aanpak is eerder het volgen van een opleidingstraject

ik vergelijk het met volgen van een muziekopleiding
indertijd moest je bij ons 2 jaar lang notenleer volgen, vooraleer je een instrument aan mocht raken
ondertussen hebben ze het geweer van schouder veranderd, en krijg je snel een instrument in parallel met de notenleer
 
  • Leuk
Waarderingen: jorisvh en LukeB2530

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.235
535
Eanske
ingoogni.nl
Wat vinden jullie daarvan?
Mijn mening in deze zal wel afwijken, dus hoe gebruik ik het forum? Ik lees het alleen via "New Posts". Wat me interesseert lees ik, wat niet niet. Dan markeer ik het forum gelezen.

Als ik iets zoek dan gebruik ik de zoekfunctie of een externe zoekmachine.

Ik maak alleen gebruik van een subforum om een nieuwe draad te posten en dan zit ik steeds te dubben in welke draad het thuis hoort.

Van mij mogen zo'n beetje alle subfora worden samengevoegd. Uitzonderingen zijn het cafe, een werkstukkengalerij met discussie en het marktplein. De indeling van het Duitse forum doet me wel altijd glimlachen, "das laute Forum, das leise Forum".

Theoretisch is het 'taggen' van berichten heel mooi, 'stil', 'lawaaierig', 'leer', 'restauratie', maar helaas werkt het in de praktijk niet.

t.a.v. Sketchup, daar zijn specifieke ook fora voor en ik kan me voorstellen dat de totale "massa aan kennis" daar groter is dan hier.

Als je het forum wilt veranderen/uitbreiden van alleen houtbewerken naar een groter forum voor "vakmanschap" (M/.../V) dan lijkt me dat interessant. Daarbinnen zie ik zeker wel nut voor subfora, Hout, Glas, Steen, Metaal, Leer, Gereedschap maken, Grafisch... (ik heb ook nooit echt begrepen waarom verschillende fora niet "gekoppeld" zijn/kunnen worden, zoals dat wiki's kan (interwiki))

Kortom, voor mij hoef je voor de diverse hout gerelateerde thema's die je voorstelt geen apart subforum op te tuigen.

T.a.v. beginners, daarvoor zie ik meer heil in een wiki. Goede artikelen, goede fotografie. Een wiki is eigenlijk ook niets anders dan een forum, alleen met een lager tempo. Het originele wiki was dan ook geen encyclopedie maar een discussie medium.
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Hier de eerste drie alinia's van knotwilg : Mijn mening in deze zal wel afwijken, dus hoe gebruik ik het forum? Ik lees het alleen via "New Posts". Wat me interesseert lees ik, wat niet niet. Dan markeer ik het forum gelezen.

Als ik iets zoek dan gebruik ik de zoekfunctie of een externe zoekmachine.

Ik maak alleen gebruik van een subforum om een nieuwe draad te posten en dan zit ik steeds te dubben in welke draad het thuis hoort.

Zo doe ik het ook.

Onderwerpen voor beginners die alleen door de beheerders zijn te wijzigen kunnen heel behulpzaam zijn voor beginners. Heel veel onderwerpen worden door velen anders aangevlogen. Ik geef een voorbeeld: we maken een blog/pdf/handleiding over hoe slijp je een beitel. Er zijn nogal wat zaken waar anders over gedacht word.
Slijphoek dubbele vouw of niet Handmatig slijpen of machinaal. Nat of droog. Met jigs of zonder. Als je als beginner zonder kennis een willekeurig youtube filmpje neemt is het maar de vraag of het goed word uitgelegd.
Er is zoveel content dat het geheel zelf maken me dubbel werk lijkt. Mij lijkt een lijst met goede filmpjes over het onderwerp ook voldoende.
Wat voorkomen moet worden is dat er forumers zijn die de methode afwijzen. Dat geeft alleen maar verwarring. Natuurlijk weet ik dat er heel veel wegen zijn om tot een goed resultaat te komen en als er iets verkeerds staat moet dat ook aangepast worden. Maar wel of geen dubbele vouw maakt voor het hakken/steken nauwelijks iets uit.
 

HoutWouter

Actieve deelnemer
4 okt 2020
116
52
Utrecht
Meer content voor onderwijs en zelf aanleren van technieken in het Nederlands: top idee!

Als je layout van het forum ook meteen gemoderniseerd wordt (zonder verlies van oude berichten) en beter doorzoekbaar wordt met meer ondersteuning voor mobiele devices, lijkt me het een topplan. Ik wil wel financieel bijdragen aan een crowdfunding campagne om dit te financieren.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Met betrekking tot video's:

diegene die een google/youtube account hebben (en ik besef me dat hier morele danwel technische bezwaren tegen kunnen zijn, maar hear me out), hebben een eenvoudige wijze video's te delen.

Vrijwel elke android (en vaak ook recente apple) telefoon heeft standaard de YT app geinstalleerd staan. Indien je een filmpje hebt geschoten met je telefoon kun je dit vervolgens 'delen' - één van de opties bij het delen is 'delen met youtube'. De clip word dan automatisch in de app gezet, en tijdens het uploaden heb jij nog wat keuzes die je in mag stellen. Een ervan is de naam van de video, maar nog belangrijker: de publicatiestatus. Indien je kiest voor 'unlisted' (niet private!) word de video niet gepubliceerd op youtube en kan dus ook niet gevonden worden via de zoekfunctie. Je kunt hem alleen bekijken indien je de directe link naar de video van iemand gedeeld krijgt.

Dat is bijvoorbeeld hoe ik de video van mijn lintzaag met jullie heb gedeeld.

Dan is er nog de kwestie van 'bewerken'. Daar ben ik simpel in: daar heb ik een broertje dood aan. Ja, ik kan het, ik heb er de software voor, maar het is een kutklus en ik begin er vrijwel nooit aan. In plaats daarvan doe je dan een korte 'one take' video van maximaal enkele minuten. Je filmt één bepaalde handeling en foutjes zijn gewoon normaal, ook even verspreken is geen ramp (we zijn hier amateurs en liefhebbers onder elkaar, immers). Zit je er echt mee dan schiet je simpelweg een nieuwe video voor die paar minuten en gooi je de andere weg.

Deze methode leent zich prima voor het illustreren van simpele, directe instructies zoals 'hoe zet ik de zaag tegen een zaaglijn' of 'hoe teken ik hout af'. Denk ook aan 'hoe gebruik ik veilig een zaagtafel' en 'hoe houd ik mijn beitel vast bij het slijpen'. Allemaal minutenwerk en maak er ook geen heel epistel van: het is eenvoudiger voor jou en begrijpelijker voor de forumbezoeker/lezer als hij of zij een stukje tekst krijgt met wat foto's en hier en daar een korte video, dan dat je in een video van een half uur moet gaan zitten zoeken/skippen voor dat ene stuk dat je nogmaals wilt bestuderen/bekijken.

Case in point (net geschoten om mijn punt kracht bij te zetten):


tuurlijk, je moet je camera wat duidelijker positioneren (niet half achter de klem zoals ik hem nu had), je kan voor een paar euro een statief regelen of gewoon een pot verf om je telefoon tegenaan te leunen, maar je snapt de bedoeling.


- edit -

ik heb besloten om toch maar overstag te gaan, omdat tientallen huidige en ex collega's er ook al om vroegen, dus ik heb mijn youtube kanaal omgekat tot een houtbewerk-kanaal. Ik zal daar pogen regelmatig wat van deze 'shorts' te publiceren.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck en jorisvh

jorisvh

Post veel
Mijn mening in deze zal wel afwijken,
niet van de mijne 😉, ik doe namelijk exact hetzelfde:
ik gebruik de “wat is er nieuw / nieuwe berichten” als een soort inbox. ik lees wat me op basis van de titel interesseert en doe ik “markeer als gelezen” zodat wat me niet interesseert van de radar verdwijnt.
als ik info zoek gebruik ik Google met “site:woodworking.nl”.
als dat niet werkt, stel ik een vraag (en vraag ik me vaak af onder welke rubriek ik die best zet).

my 2 cents:

het maakt mij persoonlijk niet uit in welk subforum iets gepost wordt en/of er als dan niet nuttige tags aan toegevoegd zijn. het kan natuurlijk geen kwaad om extra rubrieken toe te voegen als blijkt dat er geen voor de hand liggende plek is om over bepaalde onderwerpen te posten. tot nu toe heeft het niet bestaan van een specifieke rubriek ons alvast niet tegengehouden om te posten over instrumentenbouw, sketchup, 3D-printen, leder, intarsia, … en ik hoop dat dat zo blijft.

of/hoe informatie gestructureerd moet/kan worden bij het opzetten van een kennis beheer systeem is een vraagstuk dat me enkele jaren geleden beziggehouden heeft in bedrijfscontext. mijn mening is geworden dat het een illusie is dat alle bijdragen op de “juiste” plek (wat dat ook is) terechtkomen, tenzij je iemand hebt die verantwoordelijk is om alle bijdragen te ordenen (wat ook een illusie is).
wat wel belangrijk is, is dat bijdragen een relevante titel hebben zodat de relevantie onmiddellijk duidelijk is als ze verschijnen in een lijst met zoekresultaten. titels als “vraagje”, “hoe zouden jullie dit aanpakken”, “groot probleem”, “leuk filmpje”, … zijn wat dat betreft zinloos.
wellicht dat ook dit met de opkomst van AI minder belangrijk wordt maar de tijd dat ik daar meer op vertrouw dan op de mening van de experts hier is nog veraf…

een uitzondering hierop zijn misschien handboek-achtige bijdragen. daar is structuur (inhoudstafel) wel relevant. maar, ik vraag me af of iemand die op zoek is naar een algemene inleiding tot de houtbewerking hier terecht komt en maw of het de moeite loont daar veel energie in te steken.
zoals ook uit een recent draadje gebleken is, beginnen de meesten met een concreet werkstuk en zoeken ze daar info over. als ze in het Nederlands zoeken, is de kans groot dat ze hier terecht komen (en dan krijgen ze goeie info). als ze in het Engels zoeken is de kans groot dat ze op YouTube eindigen.

het heeft m.i. ook weinig zin om info die al ergens online bestaat te dupliceren. er zijn bestaande publieke bronnen waar cursussen houtbewerking, meubelmaker, … geraadpleegd kunnen worden. maar 1 voorbeeld:
voor dit forum iets beter/vollediger in mekaar boksen is een gigantische onderneming.
dan beter doorverwijzen naar goeie bronnen.
 
  • Leuk
Waarderingen: ornament en knotwilg

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
301
119
Zuid Holland
Mijn mening in deze zal wel afwijken, dus hoe gebruik ik het forum? Ik lees het alleen via "New Posts". Wat me interesseert lees ik, wat niet niet. Dan markeer ik het forum gelezen.

Als ik iets zoek dan gebruik ik de zoekfunctie of een externe zoekmachine.

Ik maak alleen gebruik van een subforum om een nieuwe draad te posten en dan zit ik steeds te dubben in welke draad het thuis hoort.

Van mij mogen zo'n beetje alle subfora worden samengevoegd. Uitzonderingen zijn het cafe, een werkstukkengalerij met discussie en het marktplein. De indeling van het Duitse forum doet me wel altijd glimlachen, "das laute Forum, das leise Forum".

Theoretisch is het 'taggen' van berichten heel mooi, 'stil', 'lawaaierig', 'leer', 'restauratie', maar helaas werkt het in de praktijk niet.

t.a.v. Sketchup, daar zijn specifieke ook fora voor en ik kan me voorstellen dat de totale "massa aan kennis" daar groter is dan hier.

Als je het forum wilt veranderen/uitbreiden van alleen houtbewerken naar een groter forum voor "vakmanschap" (M/.../V) dan lijkt me dat interessant. Daarbinnen zie ik zeker wel nut voor subfora, Hout, Glas, Steen, Metaal, Leer, Gereedschap maken, Grafisch... (ik heb ook nooit echt begrepen waarom verschillende fora niet "gekoppeld" zijn/kunnen worden, zoals dat wiki's kan (interwiki))

Kortom, voor mij hoef je voor de diverse hout gerelateerde thema's die je voorstelt geen apart subforum op te tuigen.

T.a.v. beginners, daarvoor zie ik meer heil in een wiki. Goede artikelen, goede fotografie. Een wiki is eigenlijk ook niets anders dan een forum, alleen met een lager tempo. Het originele wiki was dan ook geen encyclopedie maar een discussie medium.
Ik ben het hier eigenlijk wel mee eens.

Zowel de indeling van de fora: ik lees ook de "wat is nieuw" en skip als ik haast heb de houtdraai-dingen, omdat dat best ver van mijn dagelijke hobby afstaat.
Daarnaast zou je een aantal standaardvragen in een wiki of een sticky topic kunnen zetten met vragen die vaak voorbij komen (wat is een bruikbare schaaf, hoe slijp ik een beitel, hoe werkt een zwaluwstaart, wat is zetting van tanden, wat is verschil tussen schulpen en afkorten, etc) .
Je kunt dan bij de standaard beginnersvragen naar deze topics/posts linken. Ik denk dat dit dan vooral informatieve posts moeten zijn zonder al teveel discussie eromheen; iemand die net begint met zijn eerste stanley beitel... en die is bot hoeft geen discussie over of de LN, de Veritas of uit de hand slijpen nou beter is ;) .
De grap is dat al die inhoud al op het forum aanwezig is. Ik denk dat als je alle "beginnerstopics" van dit jaar filtert en de "basisvragen" eruit haalt, je daar al een mooie aanzet voor hebt.

@jaap en de rest: Dank trouwens voor het draaien en beschikbaar houden van dit mooie forum!
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.446
539
Hier de eerste drie alinia's van knotwilg : Mijn mening in deze zal wel afwijken, dus hoe gebruik ik het forum? Ik lees het alleen via "New Posts". Wat me interesseert lees ik, wat niet niet. Dan markeer ik het forum gelezen.

Als ik iets zoek dan gebruik ik de zoekfunctie of een externe zoekmachine.

Ik maak alleen gebruik van een subforum om een nieuwe draad te posten en dan zit ik steeds te dubben in welke draad het thuis hoort.

Zo doe ik het ook.

Onderwerpen voor beginners die alleen door de beheerders zijn te wijzigen kunnen heel behulpzaam zijn voor beginners. Heel veel onderwerpen worden door velen anders aangevlogen. Ik geef een voorbeeld: we maken een blog/pdf/handleiding over hoe slijp je een beitel. Er zijn nogal wat zaken waar anders over gedacht word.
Slijphoek dubbele vouw of niet Handmatig slijpen of machinaal. Nat of droog. Met jigs of zonder. Als je als beginner zonder kennis een willekeurig youtube filmpje neemt is het maar de vraag of het goed word uitgelegd.
Er is zoveel content dat het geheel zelf maken me dubbel werk lijkt. Mij lijkt een lijst met goede filmpjes over het onderwerp ook voldoende.
Wat voorkomen moet worden is dat er forumers zijn die de methode afwijzen. Dat geeft alleen maar verwarring. Natuurlijk weet ik dat er heel veel wegen zijn om tot een goed resultaat te komen en als er iets verkeerds staat moet dat ook aangepast worden. Maar wel of geen dubbele vouw maakt voor het hakken/steken nauwelijks iets uit.
Niet mee eens , het maakt een wereld van verschil of met een enkele of dubbele vouw steekt als je met de vouw op het hout werkt..

Wim toont heel goed aan hoe moeilijk, of onmogelijk het zal zijn om hier een " goedgekeurde" of een " algemeen gedragen" slijpmethode voor beginners neer te zetten. Wat er ook zal aangeraden worden, de meerderheid van de houtbewerkers zullen hun methode, een andere versie , willen zien.

Als er dan ook geen discussie over deze " officiële methode " kan gevoerd worden, dan lijkt mij dat die kant van het forum, eigenlijk geen forum meer is.

Wat gebeurt er? Als ik het niet eens ben met die "officiële methode" omdat ik bijvoorbeeld tegen slijphulpen of micro vouwen zou zijn op steekbeitels en houtsnijgutsen, en dat wordt in de " officiële methode " toevallig wel aangeraden, dan zal ik vinden dat er slechte , onkundige, raad wordt gegeven.
Men kan niet uitleggen waarom, omdat er geen discussie is, dus zou ik mij onmachtig voelen, en mij ergeren aan die "officiële methode" die mij plotseling erg opgedrongen zal lijken.
Ik vrees dat indien ik mij zou gaan ergeren aan een aantal van deze aangeraden methoden voor beginners, dit zal neerslaan op hoe ik de kwaliteit van het forum inschat.

Het is moeilijk om deze vrees onder woorden te brengen, ik hoop dat de poging geslaagd is en het juist begrepen wordt.

Ik vraag mij, zoals ook enkele ander schrijvers in deze rubriek, of het schrijven van een" compleet houtbewerkingsboek" een taak is voor een forum?

Is de kerntaak niet eerder de conversatie?

groeten

Ornament
 
  • Leuk
Waarderingen: The Boktor en jorisvh

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
395
173
Groene Hart
Ik zou het niet vreemd vinden om in een beginnerstopic van "hoe slijp ik mijn beitel" een aantal verschillende methoden uitgelegd te zien, met daarbij een eerlijke uitleg dat de meningen er over verschillen.
En dat mag, omdat de een overtuigd is dat zijn methode de beste is, en een ander achter de zijne staat.
Voor diepere uitleg over die verschillen kun je dan verwijzen naar discussiepagina's elders in het forum.
Laat de beginner vooral zelf proberen.
 
  • Leuk
Waarderingen: trigger en knotwilg

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.235
535
Eanske
ingoogni.nl
Ik zou het niet vreemd vinden om in een beginnerstopic van "hoe slijp ik mijn beitel" een aantal verschillende methoden uitgelegd te zien, met daarbij een eerlijke uitleg dat de meningen er over verschillen.
En vooral waarom die verschillen bestaan en in welke situatie je welke methode kunt(/moet) gebruiken. Op het moment dat de relatie methode en doel duidelijk is, is er ook ineens minder discussie nodig en blijft het verhaal als totaal helder.

Een zelfde soort situatie zie ik in het hobbybrouwen, men doet maar wat omdat men het hele proces niet doorgrond en volgt dan maar wat een brouwer van over de grote oceaan doet (die zijn erg vocaal). Die beste overzeeer maakt er echter ook een ratjetoe van, niet gehinderd door enige (diepergaande) kennis van zaken.
 

jorisvh

Post veel
Is de kerntaak niet eerder de conversatie?
+1
om een wiki op te zetten heb je volgens mij een wiki omgeving nodig. daar kan in principe elke gebruiker alle bijdragen aanpassen / uitbreiden / verbeteren tot er een democratisch gedragen consensus ontstaat.
daar is een forumomgeving die bedoeld is om te converseren door op mekaar te reageren niet echt geschikt voor, vrees ik.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Niet mee eens , het maakt een wereld van verschil of met een enkele of dubbele vouw steekt als je met de vouw op het hout werkt..

Wim toont heel goed aan hoe moeilijk, of onmogelijk het zal zijn om hier een " goedgekeurde" of een " algemeen gedragen" slijpmethode voor beginners neer te zetten. Wat er ook zal aangeraden worden, de meerderheid van de houtbewerkers zullen hun methode, een andere versie , willen zien.

Als er dan ook geen discussie over deze " officiële methode " kan gevoerd worden, dan lijkt mij dat die kant van het forum, eigenlijk geen forum meer is.

Wat gebeurt er? Als ik het niet eens ben met die "officiële methode" omdat ik bijvoorbeeld tegen slijphulpen of micro vouwen zou zijn op steekbeitels en houtsnijgutsen, en dat wordt in de " officiële methode " toevallig wel aangeraden, dan zal ik vinden dat er slechte , onkundige, raad wordt gegeven.
Men kan niet uitleggen waarom, omdat er geen discussie is, dus zou ik mij onmachtig voelen, en mij ergeren aan die "officiële methode" die mij plotseling erg opgedrongen zal lijken.
Ik vrees dat indien ik mij zou gaan ergeren aan een aantal van deze aangeraden methoden voor beginners, dit zal neerslaan op hoe ik de kwaliteit van het forum inschat.

Het is moeilijk om deze vrees onder woorden te brengen, ik hoop dat de poging geslaagd is en het juist begrepen wordt.

Ik vraag mij, zoals ook enkele ander schrijvers in deze rubriek, of het schrijven van een" compleet houtbewerkingsboek" een taak is voor een forum?

Is de kerntaak niet eerder de conversatie?

groeten

Ornament
Ornament ik heb bewust het voorbeeld aangehaald over het slijpen van beitels en van de dubbele vouw aangehaald. Ik geef je zelfs, achter de komma, gelijk wat betreft de dubbele vouw.
Jouw reactie toont precies het dilemma aan.
Het een sluit echter het ander niet uit. Discussie moet er zijn. Een beginner heeft daar niet altijd wat aan. Ik ben van mening dat je ook beide meningen in het zelfde topic kan zetten. Het bijt elkaar toch niet. Je slijpt eerst de vouw en dan kan je er nog een tweede vouw aan slijpen. Je kunt ook stoppen bij de eerste vouw. Als ik de beitel dan even snel wet op een steen heb ik als een tweede vouw.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.