Heeft iemand ervaring met de Invalzaag MT55 cc MaxiMAXvan Mafell, of beter voor het merk Festool gaan

cyberkid

Nieuw lid
27 nov 2020
8
0
het betreft de Invalzaag MT55 cc MaxiMAX (Positie-mal + Parallelgeleider) + Liniaal F 160 in Mafell T-Max 4 Systainer
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Ik heb een MT 55 cv maar zonder de positiemal en parallelgeleider. De Mafell is net wat beter dan de Festool. Grootste nadeel vind ik de lineaal. Die is te smal en er kan geen parallelgeleider aan worden gekoppeld. Anderzijds werkt het koppelen van linialen weer een stuk beter bij Mafell.
 
  • Leuk
Waarderingen: cyberkid

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Maw: koop een MT55 en een Festool linaal erbij 😄 Persoonlijk heb ik de MT55 nog geen enkele keer met een Festool liniaal gebruikt, ondanks dat er wel eentje stof ligt te vangen. Dus of die smalle liniaal zo'n groot nadeel is.... Gaat van gebruiker tot gebruiker verschillen.

De machine zelf is alleszins een beest wat je zeker niet teleur gaat stellen (y) Snelwisselsysteem, goede stofafzuiging, variabele aanduiding van de zaagsnede, voorritsfunctie, verschil met/zonder liniaal aanduiden, etc etc. Check vooral Youtube, daar vind je veel goede reviews en ook vergelijkingen.
 
  • Leuk
Waarderingen: cyberkid

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Ik heb de Mafell ook en vind de lineaal best fijn.
Heb er ook een van festool (80cm) maar die heb ik nog nooit gebruikt. :p
 
  • Leuk
Waarderingen: cyberkid

cyberkid

Nieuw lid
27 nov 2020
8
0
Wat ik vond is dat de Invalzaag MT55 cl een heel goede en sterke motor heeft en veel functies om fijn te werken.
en het prijsverschil tussen de Festool niet overdreven groot was
Hebben jullie misschien nog een goed adres waar ik terecht kan voor het merk Mafell en voor de na service?
ik had deze gevonden bij Gereedschap Pro NL, maar heb geen ervaring met deze winkel!
bedankt voor de info ;-)
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Wat ik vond is dat de Invalzaag MT55 cl een heel goede en sterke motor heeft en veel functies om fijn te werken.
en het prijsverschil tussen de Festool niet overdreven groot was
Hebben jullie misschien nog een goed adres waar ik terecht kan voor het merk Mafell en voor de na service?
ik had deze gevonden bij Gereedschap Pro NL, maar heb geen ervaring met deze winkel!
bedankt voor de info ;-)
Prima winkel en expert op het gebied van Mafell
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Beide machines voldoen prima. Over Mafell kan ik niet oordelen want ik heb bijna alleen
festool. Toch heb ik een zaagtafel van Mafell omdat ik de specs net iets beter vind.
Ik heb nog niet gemerkt dat ik iets te kort kom met mijn Festool TS55.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Mafell op accu is top, gereedschappro is ook top, goeie service en doen wat ze beloven. Liniaal is niet te smal, is prima, alleen als je benchdogs wilt gebruiken moet je een lage uitvoering nemen. That's the story. De Mafell heeft makkelijkere zaagbladwissel waardoor je het ook sneller doet en met het juiste blad zagen is echt beter dan voor t gemak met teveel of te weinig tanden.

Afsuiging is ook beter dan de fenol, motor is sterker, voorrits functie die de festool niet heeft en de schuimverstelling is beter. Daarnaast is de machine gewoon mooier afgewerkt (= beter gemaakt)

Festool is zeker niet slecht, de Mafell gewoon op alle fronten net iets beter. Ik zou echt opteren voor de accu versie, die is net zo sterk als de snoer versie en met 5,5 of 8Ah accu's kun je echt heeeeeeel lang zagen. Met de stofzak werk je niet zo stofvrij als met een stofzuiger uiteraard, maar goed genoeg om niet je hele huis onder het stof te hebben.
 
  • Leuk
Waarderingen: cyberkid
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Ik heb een jaar of 4 geleden ook die set gekocht, parallelgeleider nagenoeg nooit in gebruik, de liniaal des te meer. Stukken langer dan 140cm gaan in 2x, werkt goed genoeg.
Liniaal blijft goed liggen.

Positiemal heb je nodig bij invalzaagsnedes, een paar keer gebruikt, werkt goed maar kan ook prima door even na te denken en gewoon kijken waar je blad zich bevindt.
Wel een keer vergeten deze weer los te halen en vervolgens onder een hoek gezaagd waardoor de zaag opgetild werd en ik een deel van de splinterstrip heb afgezaagd.

Zoals eerder vermeld is de Mafell geleider iets minder breed en steekt de zool een beetje ver wat een probleem kan zijn bij gebruik op MFT/benchdogs. Lage benchdogs werken tot op zekere hoogte maar dus voor een beperkt aantal houtdiktes. Ik gebruik ofwel parf dogs (op meerdere hoogtes vast te zetten) of m’n 800mm festool rail. Wel rekening houden met het feit dat de festool rail 2mm minder dik is bij het instellen van de zaagdiepte.

Heb de bekabelde versie en dat werkt prima, accu’s waar je heeeeel lang mee kan zagen heb ik niet zoveel mee want voor hobbymatig gebruik zaag ik niet heeeeeel lang en met 2 accu’s die zo weer vol zijn kom je nooit te kort. Accuversie zonder accu is al 700,-....

Qua gebruik is vind ik ‘m heel fijn, prijsverschil met de festool was te overzien. Ik meen iets van 600,- betaald te hebben. Lijkt nu wat meer te zijn. De set voor 760,-?? Zou ik weer laten liggen en dan toch een festool kopen op accu met 2 liniaals en klemmen en koolstofborstelloos.

Qua snoer is de wisselbare snoer van Festool wel heel fijn werken maar eerder bijzaak dan hoofdzaak.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: cyberkid

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Ik heb een MT 55 cv maar zonder de positiemal en parallelgeleider. De Mafell is net wat beter dan de Festool. Grootste nadeel vind ik de lineaal. Die is te smal en er kan geen parallelgeleider aan worden gekoppeld. Anderzijds werkt het koppelen van linialen weer een stuk beter bij Mafell.
Bedoel je een parallel geleider aan de rails? Die zijn er wel, zie filmpje. Smalle stroken die je aan de buitenkant wilt zagen zijn voor beide rails lastiger. Festool heeft een oplossing, maar heb ook een filmpje bijgevoegd van Millard die zelf wat gemaakt heeft.
Met deze hulpstukken en b.v. een zaagtafel a la Festool MFT, die van Sauter of Dictum of zelfgemaakt met een Parf set, heb je een aardige budget vervanger van een formaat zaag.

Als we het over goede inval zagen hebben maakt Makita ook prima zagen.

jaap


 
  • Leuk
Waarderingen: cyberkid

cyberkid

Nieuw lid
27 nov 2020
8
0
Bedankt voor de talrijke reacties!
de filmpjes van Millard zijn inderdaad goed!
Wat betreft de Festool kopen op accu met 2 linialen en klemmen en koolstofborstel loos (dit koolstofborstel loos bevalt me wel), maar wat kost deze set en over welk type van Festool gaat het?
Deze parallel geleiders aan de rails in combinatie van een zaagtafel a la Festool MFT of een zelfbouw verplaatsbare tafel is wat ik ga gebruiken, deze tafel heeft dan altijd een vaste plaats in de nu al te kleine werkplaats (kasten vol gereedschap) maar kan met mooi weer naar buiten gebracht worden om indien nodig ook grotere platen te bewerken!
Zeker in deze Covid19 tijden komen de muren op me af ;) en zoek ik naar het juiste gereedschap waar ik nauwkeurig mee aan de slag kan en achteraf toch niet te veel plaats inneemt!
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Bedankt voor de talrijke reacties!
de filmpjes van Millard zijn inderdaad goed!
Wat betreft de Festool kopen op accu met 2 linialen en klemmen en koolstofborstel loos (dit koolstofborstel loos bevalt me wel), maar wat kost deze set en over welk type van Festool gaat het?
Deze parallel geleiders aan de rails in combinatie van een zaagtafel a la Festool MFT of een zelfbouw verplaatsbare tafel is wat ik ga gebruiken, deze tafel heeft dan altijd een vaste plaats in de nu al te kleine werkplaats (kasten vol gereedschap) maar kan met mooi weer naar buiten gebracht worden om indien nodig ook grotere platen te bewerken!
Zeker in deze Covid19 tijden komen de muren op me af ;) en zoek ik naar het juiste gereedschap waar ik nauwkeurig mee aan de slag kan en achteraf toch niet te veel plaats inneemt!
Toolnation 719,

 

cyberkid

Nieuw lid
27 nov 2020
8
0
Ik heb ondertussen nog wat opgezocht en kom deze YouTube video tegen, dit is zo ongeveer wat ik in gedachten had een zaagtafel MFT die ik perfect op mijn maat kan maken en een ik denk er toch aan om voor de FESTOOL TSC 55 INVALCIRKELZAAGMACHINE 18 VOLT + 2X GELEIDERAIL EN KOPPELSTUKKEN - 576905 te gaan vooral omdat ik hier in mijn buurt deze kan gaan ophalen en bij problemen kan laten nazien!
bedankt voor jullie hulp :)
Best Track Saw 2020 - Festool TSC 55 (FULL REVIEW)
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Wat heb je aan accugereedschap, als je er toch een stofzuiger aan moet hangen?
Ooit zal ik er wel toe overgaan, maar voor nu vind ik de voordelen ook nihil. Mocht de ts75 die ik nu al jaren intensief gebruik kapot gaat zal ik een accuvariant wel serieus overwegen. Wat mij vooral tegenstaat:

- Meestal zit het netsnoer niet in de weg maar de stofzuigerslang.
- Je hebt weer bluetooth-accu's nodig en een stofzuiger die dat ondersteunt.
- Als je het vermogen wil aanspreken, heb je dus twee setjes nodig. Dus 4 accu's en gezien Festool volgens mij geen laders heeft waar meerdere accu's op kunnen heb je eigenlijk twee laders nodig voor het gemak.
 

cyberkid

Nieuw lid
27 nov 2020
8
0
@ Superkees daar heb je wel gelijk in, mijn grootste vrees is inderdaad als deze accu's hun lading verminderd de zaagkracht afneemt (de variant van Festool zou minder krachtig zijn) dat ik al direct 2 extra batterijen moet bijkopen die ook altijd in de lading moeten voor gebruik.
als ik voor de Maffel kies heb ik wel altijd de zaag direct ter beschikking en altijd een constant vermogen.
Het is inderdaad een moeilijke keuze waar ik niet over één nachtje over ga.
alleen dat gereedschappro niet bij de deur is om te kopen en zeker niet in deze Covid tijden!
Voor het verzenden van duur materiaal ben ik een beetje bang voor (hier zetten ze regelmatig iets voor de deur af zonder aan te bellen!)
 

stav

Actieve deelnemer
4 jan 2019
62
34
Staden
Ik heb de mijne ook bij gereedschapspro besteld en naar het verre west vlaanderen laten verzenden. Hun service is gewoon top maar was idd effe bang/nerveus afwachten tot je het in handen hebt. Waarom ik geen accuversie neem op machines die veel stof produceren is voor het automatisch inschakelen van de afzuiging en ook omdat ik deze maar hobbymatig gebruik en deze wsl mijn leven lang zal meegaan maar de accus de machine niet overleven. Voor op de mft gebruik ik de guide rail dogs.
 

cyberkid

Nieuw lid
27 nov 2020
8
0
inderdaad ik heb hier nog een perfect werkende Metabo boormachine liggen waarvan de accu's direct leeg zijn na herladen! de technologie van de batterijen gaat zo snel dat deze waarschijnlijk in de toekomst niet meer verkrijgbaar zijn;
ik ga dus toch voor de Maffel en laat hem door gereedschapspro verzenden ik ga na of ik deze verzending verzekerd of op een afhaalpunt kan laten plaatsvinden.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Op termijn zullen de meeste elektrische handgereedschappen alleen nog op accu verkrijgbaar zijn. Ik zou nu nog geen accucirkelzaag kopen. Niet omdat het ding niet voldoende kracht zou hebben of dat de accu's te snel leeg zouden zijn, maar omdat de accu's een beperkte levensduur hebben. Er geen goede no names zijn. Ook twijfel ik aan de accu standaard per merk. Ik bedoel hiermee nieuw model zaag nieuw model accu. ook al beloven fabrikanten dat ze de passing niet veranderen op dit gebied zijn ze net zo als politici.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Behalve de levensduur zijn accu’s ook gewoon behoorlijk aan het gewicht. Ik heb een Makita heggenschaar op 2x18 V. Doet het prima, maar ergonomisch is het verre van top.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.