HBM40 freestafel

jjjlll

Actieve deelnemer
Lijkt me een heel leuk nieuw onderwerp. Kun je jezelf direct even voorstellen. Een goed begin is het halve werk.
Uiteraard stel ik me voor, ik had niet door dat op dit forum de berichten zo snel elkaar opvolgden, heel goed.
jjjlll is mijn nickname, mijn echte naam is Joep van der Linden.
Ik heb jaren in de ICT gewerkt, heeft natuurlijk niets met hout te maken, en ben nu sinds 3 jaar met pré pensioen.
Een jaar of wat geleden ben ik een eigen bedrijfje gestart, en maak wat meubels, kastwanden en zo, maar alleen voor de hobby, ik ben tevreden met een paar opdrachten per jaar, het moet wel leuk blijven. Van de winst (arbeid dus), koop ik wat mooi gereedschap.

Ik heb een aantal cursussen bij passen-en-meten gevolgd, bij de frees cursus maakten we zelf een, very basic, freestafel. Daaronder had ik een oude Ferm frees gehangen, maar die liep uit zijn lagers, dus via marktplaats een Elu gekocht en die eronder gehangen. Er zat geen lift mogelijkheid op de basic freestafel, dus ik heb, dat zag ik bij Beqwaam, er een potkrikje onder gezet, dat werkt fantastisch.

Vervolgens heb ik bij Sauter in Duitsland een aluminium bevestigingsplaat gekocht en gemonteerd. Vervolgens een aantal zaken toegevoegd die in holzwerken.net stonden. Het betreft alleen de bovenkant, die kasten en zo die bij holzwerken er onder zitten, interesseren me niet, trouwens, de tafel moet transporteerbaar blijven.
Ik heb wat (al oudere) foto's op mijn website staan, zie www.joepvanderlinden.nl/freestafel.
Ik heb dat holzwerken artikel, november december 2011, in pdf, dat is een gekochte versie, ik denk niet dat ik dat zonder meer mag publiceren, dus daar moeten we nog iets op verzinnen. Wellicht heb ik het opvolgende nummer van Holzwerken ook nog ergens liggen, maar dat wordt fors zoeken

jjjlll
 

Hans Klunder

Nieuw lid
14 jun 2012
5
0
Beste woodworkers,
Iedereen bedankt voor zijn (of haar?) bijdrage!
Het spreekwoord "goedkoop is duurkoop" gaat vaak op, dus ook voor een freesmachine.
De uitzonderingen hierop bevestigen de regel.
Ik ga de HBM40 aanschaffen en, na alle reacties gelezen te hebben, denk ik dat ik hiermee uit de voeten kan.
Ik zal dit forum op de hoogte houden van mijn bevindingen.
Met vriendelijke groet.
Hans Klunder
 

HermantB

Actieve deelnemer
2 sep 2012
221
0
Uden
Nog even een aanvulling naar aanleiding van een verzoek van Ernie omdat hij wel het probleem heeft opgelost t.a.v. de hoogteblokkering maar er geen foto’s bij kon plaatsen. Ik zat met hetzelfde probleem (de schroefdraad van de vastzetpen kwam tegen de aluminium behuizing van de hoogte-instelling en beschadigde deze) en mede door Ernie kwam ik ook tot een oplossing.
Ik heb er foto’s van gemaakt zodat degenen die deze machine ook hebben dit klusje vrij gemakkelijk kunnen klaren.
Het lukt mij (nog) niet commentaar bij de afzonderlijke foto's te plaatsen vandaar maar even zo:
foto 1 : de hoogte-instelling waar de pen van de blokkering op te zien is
foto 2 : de blokkeerpen aan de voorkant van de machine
foto 3 : de blokkeerpen + spindel gedemonteerd (gewoon helemaal losdraaien en dan valt de spindel eruit)
foto 4 : laat het probleem zien: de pen doorboort de spindel en het uitstekende draadeinde beschadigt de behuizing
foto 5 : mijn oplossing twee moertjes aan het uiteinde erop, ringetje er voor en de spindel klemt tegen de gietijzeren behuizing ipv de aluminium behuizing.
Vragen?? Geen vragen, ander je even melden.
 

Bijlagen

  • P1010383.jpg
    P1010383.jpg
    80,8 KB · Weergaven: 182
  • P1010405.jpg
    P1010405.jpg
    39 KB · Weergaven: 180
  • P1010407.jpg
    P1010407.jpg
    50,2 KB · Weergaven: 180
  • P1010408.jpg
    P1010408.jpg
    32,6 KB · Weergaven: 180
  • P1010409.jpg
    P1010409.jpg
    56,9 KB · Weergaven: 179

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.