HBM40 freestafel

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Ik heb die van passen en meten ook gemaakt. Leuk om te doen, maar niet echt een serieus ding en gaat dus ook weer vervangen worden.

@Tino en O Peatey -> search functie!
Er zijn al vele zelfbouw tafels de revue gepasseerd. Gewoon vele opties bekijken en dan voor jezelf bedenken wat het beste bij jouw wensen past.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Deze uiterst mooie freestafel uit het filmpje van joopvommen staat in de uitgaven van Holzwerken november/december 2011 en januari/februari 2012.
Wie o wie heeft deze of kan eraan komen?
Pieter
 

TinoT

Actieve deelnemer
7 okt 2012
30
2
Heist-op-den-Berg (BE)
Geen slecht systeem, alleen heb ik een voor mij nog interessanter systeem gezien http://www.youtube.com/watch?v=blz_EWRjJLY&NR=1&feature=endscreen
Aangezien ik zinnens ben een OF1400 EBQ aan te kopen, ziet dit er perfect uit. De enige wijzigingen die ik zou doorvoeren is om het niet in de bankklem te spannen maar in het verlengde van de werkbank te monteren of zelfs aan de achterkant, aangezien mijn werkplaats (garage) beperkt is in afmetingen, zeker nu ik een partij wit amerikaans eiken heb gestockeerd.
@ Joopvommen: toch al bedankt voor de link.
Wat de freestafel uit het topic betreft, ieder moet voor zich uitmaken welke aan welke verwachtingen en eisen een machine moet voldoen. Is dat de HBM40, dan moet je niet twijfelen. Voldoet die na verder onderzoek toch niet, dan is het uit te zoeken welke wel aan de vereisten voldoet.
Ik persoonlijk heb al jaar en dag een bovenfrees uit "den Aldi", waar ik tot voor kort nog wel tevreden over was, aangezien ik geen al te delicate werkstukken had. Nu ik er een schuif mee heb willen maken (en ook gemaakt uiteindelijk) heb ik me er zo erg aan geërgerd dat ik me nieuwe eisen en verwachtingen heb gesteld aan een goede bovenfrees/freestafel. Daarbij ben ik de verschillende merken afgegaan, heb er vele in m'n handen gehad en nog veel meer de specificaties vergeleken en kom uiteindelijk uit bij de Festool OF1400 EBQ. Het is natuurlijk wel even slikken voor het stevige prijskaartje, maar als ik eraan denk hoeveel tijd ik heb verprutst om m'n aldifrees in te stellen, denk ik wel dat ik dat er in gebruiksgemak en tijdswinst makkelijk kan uit halen. Nu nog wachten tot ik'm echt in m'n handen kan nemen vooraleer ik de definitieve beslissing neem.
groeten,
Tino
 

jeroenv

Actieve deelnemer
24 feb 2012
207
0
@jeroenv en eventuele anderen: Wat is er precies mis met de liftconstructie? De belangrijkste delen zijn van gietijzer en hoogte-instelling verloopt via een aluminium constructie. Zodra de frees op de goede hoogte is gedraaid en vastgezet zit de frees ook muurvast en is er geen beweging in te krijgen. Persoonlijk vind ik juist de liftconstructie t.o.v. vele eigenbouw liften met bv een autokrik, uitermate stabiel. Ik heb de HBM kort geleden gekocht en ben ik, omdat ik met dit weer niet terecht kan in mijn werkplaats, de machine aan het schoonmaken en dus uit elkaar aan het halen. Hierbij even een foto van de liftconstructie, de zwarte delen zijn van gietijzer verbonden aan het bovenblad (ook van gietijzer), de rest is aluminium.
Waar jij nog spreekt van metalen plaatjes aan de voor- en achterkant zijn het nu plastic plaatjes geworden..... Niet direct mijn idee van een sterke constructie, maar kijk je verder naar de opbouw is er niets mis mee. De twee metalen zijdelen zijn nl. zo goed te verbinden met de bovenplaat dat er (opnieuw) een zeer sterk geheel ontstaat.
De paralelgeleider vind ik weer wat minder (buigt snel door). Enkele delen zal ik vervangen door hout (mdf) om het buigen tegen te gaan (onderplaat is goed). Wat ik slechte dingen vind zijn de doorvoeren. Ik kan me niet voorstellen dat deze lang heel blijven. (ook even foto's). Ook daar heb ik al iets voor in gedachten (een nylon blok inzagen).
Genoeg te doen dus nog, maar ik werk er met plezier aan. Het onderscheid is er bij (nog) niet zo: werken met en aan apparaten vind ik allebei erg leuk, vandaar.
Voor de goede orde ik heb er nog niet mee gewerkt! (helaas).


Het probleem dat ik heb is dat als ik de hoogte instel en de frees hoogte vast zet
Hij zodra ik hem opstart een millimeter of zo naar beneden duikt.

daarnaast staat hij niet gecentreerd in het gat waardoor je niet met copieer ringen kan werken
en het meest irritante is het systeem om de spinel te blokkeren van plastic is en binnen de kortste keren stuk.
hierdoor moet je hem met twee sleutels open maken. er is een vlak stukje op de schroefdraad van de spindel om de sleutel op te zetten en dat is dan weer heel snel dol.

al met al zonde van het geld.

ik wou dat ik dat geld zo'n incra plaat had gekocht of gewoon een plaat bij de aluminium boer en zelf het gat er in maken (dat ga ik misschien nog doen)
http://www.fine-tools.com/routertable.html

Nogmaals geen kwaad woord verder over HBM hoor.
Ik ben uiterst tevreden over mijn valak en vandikte bank en draaibank. en de service is uitstekend.
ik denk als ik er achteraan was gegaan het probleem zou zijn opgelost.

Voor ik deze freestafel had schroefde ik mijn frees gewoon op een mdf plank dat werkte prima en dat doe ik nu weer.
ik heb een hitatche en daar kan ik de hoogte mee instellen door aan een soort schroef te draaien

werk uitstekend zo.
 
Laatst bewerkt:

pme001

Actieve deelnemer
25 apr 2010
181
1
www.houtdraaiatelier.nl
Jeroenv

<quote>
Het probleem dat ik heb is dat als ik de hoogte instel en de frees hoogte vast zet
Hij zodra ik hem opstart een millimeter of zo naar beneden duikt.
</quote>

Kan het zijn dat er axiale speling zit in de motoras?

Peter
 

HermantB

Actieve deelnemer
2 sep 2012
221
0
Uden
@jeroenv: Het is duidelijk. Voor jou is de HBM frees een slechte frees met alle daar bij horende problemen. Het is bijna alsof we over twee verschillende machines spreken. Daar waar jouw machine allerlei (vervelende) mankementen vertoond, heeft mijn machine geen last van het vastzetten van de hoogte-instelling, is de frees precies gecentreerd in het gat, kan ik de spindel heel eenvoudig losmaken door de vastzetknop eruit te draaien en de moer bovenaan de spindel eraf te draaien. En vind ik nog steeds een gietijzeren bovenblad (bij mij volkomen vlak) te prefereren boven welke houtconstructie dan ook.
Dus op het gevaar af voor een grote onbenul te worden aangezien gelet op alle negatieve reacties op dit topic, blijf ik toch ( na alles uit- en in elkaar te hebben gezet) een goed gevoel overhouden aan mijn aankoop en hoop ik er op mijn niveau (absolute beginner) veel plezier aan te beleven.
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.202
565
Dus op het gevaar af voor een grote onbenul te worden aangezien gelet op alle negatieve reacties op dit topic....

Vooral niet laten ontmoedigen. Zolang die HBM blijft doen wat jij hoopt / verwacht is het een goede keus. Als deze machine je na verloop van tijd niet meer kan bijhouden weet je ook aan welke eisen z'n opvolger moet voldoen.
 

Wiet

Actieve deelnemer
26 nov 2012
62
0
Bilzen
Herman je doet me even glimlachen, ik herken het gevoel :).

Ik dacht eerst ook, hier hoor ik (met mijn chinezen) niet thuis. (Benoemde mezelf wel eerder als would be woodworker dan onbenul :p)
Gevoel verdwijnt wel als je over hout begint en je daar antwoorden krijgt. :).

De toestellen verschillen maar de liefde voor woodworking delen we allemaal.

Veel plezier met je HBM en geniet op jouw manier van woodworking.


Groetjes,

Wilfried
 

HermantB

Actieve deelnemer
2 sep 2012
221
0
Uden
Ach Wiet, ik lijd er niet onder om mezelf tot onbenul te verklaren in een forum dat grotendeels bestaat uit ervaren vakmensen. Mijn makke is hooguit dat ik na grondige inspectie en demontage ook een eigen(-wijze) mening ventileer. Dit dan wel weer in het kader van een forumlid dat een aankoop overweegt.
Wat ik heb meegenomen uit mijn werkzame leven is dat nieuwelingen/beginnelingen juist door hun andere benadering c.q. aanpak tot verrassend nieuwe inzichten kunnen komen die soms (dus niet altijd!) leiden tot herbezinning over de eigen handelswijze. Al gebeurt het maar 1 keer dan nog is het de moeite waard.
Wat ik overigens wel triest vind is dat de vragensteller Hans Klunder blijkbaar zo "weggeblazen" is door alle reacties dat hij helemaal niet meer heeft gereageerd..... Dat zou toch anders moeten denk ik zo. Dus stop ik in ieder geval tot er vragen/opmerkingen komen van Hans.
 

Wiet

Actieve deelnemer
26 nov 2012
62
0
Bilzen
Beste Herman,

Waarom Hans niet meer reageerde heb ik het raden naar. Gebeurt wel vaker dat je ergens reageert, een voorstel doet of een oplossing biedt en je niets meer hoort van de topicstarter. Maar kan ook best zijn dat hij het gevoel had van "hier hoor ik niet thuis".

We hebben hier Festofreaks, blauwboschen, rolblanders, maffelboys, scheppachlovers, kityfriends enz enz.
Ik vind het wel leuk te lezen hoe ze hun eigen favoriet omschrijven.

Misschien kunnen we een nieuwe topic starten met als titel "Made in China" of "Goedkope hobbymachines". Daar kan men dan zijn ervaring delen hetgeen weer een leidraad is voor anderen die op zoek zijn naar een toestel uit die prijsklasse ? Ik moet wel bekennen dat ik ook wat hollander bloed heb. Ik kijk naar de prijs van de chinezen en als ik dan een oude merkmachine kan vinden onder de prijs van de chinees, mijn keuze snel gemaakt is :).

Goede nacht :)

Wilfried
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Zoals een aantal van jullie zullen weten ben ik gek op hout en het bewerken ervan. Door de tijd heen ben ik ook een rare voorliefde gaan ontwikkelen voor mooi gereedschap. Echter staat er naast festool en lie nielsen ook gereedschap van de aldi en de lidl.......Goedkoop hoeft niet per definitie slecht te zijn en duur hoeft niet perse goed te betekenen. Een ieder heeft zijn(of haar natuurlijk) budget voor het aankopen van machines. Dat heeft totaal niets te maken van het plezier van het houtbewerken en de kwaliteit van de werkstukken.

Wanneer iemand vraagt naar een bepaalde machine dan moet een ieder zijn mening kunnen geven maar wel graag op een beschaafd niveau !!
 

jeroenv

Actieve deelnemer
24 feb 2012
207
0
Wacht even hoor. dat ik slechte ervaringen heb met die frees wil natuurlijk niet zeggen dat dat voor elk model geld.
Ik weet niet meer wanneer ik die van mij heb gekocht een paar jaar geleden denk ik. en wie weet zat er een verkeerde partij tussen.

Ik heb ook quangsheng schaven van workshop heaven. en een was terug geroepen door een fabricage fout, chinees ja maar toch prima spul.
Mischien laat de kwalitijds controle wat te wensen over.

Persoonlijk heb ik niets tegen chinees gereedschap. wel heb ik iets tegen de omstandigheden en arbeidsvoorwaarden daar.
Maar ja dan ook geen speelgoed, kleding, electronica etc meer kopen.

Als ik kan koop ik het liefst duurzame mens vriendelijke producten. Als het op gereedschap aankomt heb ik daar gewoon vaak de centen er niet voor.
als iedereen die een boom opzet over chinees gereedschap ook gelijk niets meer uit china koopt dan vindt ik het best maar soms vindt ik de discussie wat hypocriet.

als het goed is is het goed. (qua kwaliteit dan)

Ik koop dus liever eenmalig een chinees stuk gereedschap en verder bio katoenen fairtrade spijkerbroeken dan andersom.
en gereedschap hoeft wat mij betreft niet duur te zijn of van een bepaald merk.

het gaat er om wat je maakt en niet wat je gebruikt.
zo dat moest ik even kwijt.
 
Laatst bewerkt:

Ernie

Actieve deelnemer
8 feb 2010
125
2
Wassenberg ( D )
probleem met hoogte blokkering hbm fraistafel

Hallo Jeroenv

Het probleem met de hoogteblokkering had ik ook bij mijn HBM frais.
Na demontage bleek de blokkeerpen aan de rechterzijde te lang te zijn!
Zodoende worden de alu sledeprofielen niet op elkaar vastgetrokken.
Remedie: stang demonteren en +/- 3mm.inkorten
Dit probleem komt waarschijnlijk bij meer van deze tafeltjes voor! Heb dit ook aan Buitelaar doorgegeven.

Groeten, Ernie
 

jeroenv

Actieve deelnemer
24 feb 2012
207
0
kijk eens aan,
dat zal ik eens gaan proberen.
nu nog en oplossing voor de dolle spindel misschien boor ik er gewoon een gat in of zo

Bedankt!
 

HermantB

Actieve deelnemer
2 sep 2012
221
0
Uden
jeroenv: Ik denk dat dat bij mijn machine gedaan is (gat in geboord). Ik heb geen stukje plastic gevonden, wel loopt de vastzetspindel door een blokje aluminium heen en zet de spindel zich vast tegen de binnenkant van de hoogte-instelling. Op zich niet een mooi systeem (beschadiging) en ik wil daar nog een andere/betere oplossing voor zoeken. Hij blijft op deze manier wel vast staan er zit er zit geen beweging in. Zit te denken aan het vervangen van het stukje aluminium door metaal, daar draad in zetten en zodoende het stukje metaal over de volle lengte druk te laten zetten op de binnenkant. Moet te doen zijn. Als ik iets heb gefabriceerd meld ik me weer.
Herstel!
Lees bij Ernie een compleet andere probleemervaring dan bij mij (blokkeerpen aan de rechterzijde te lang). Snap niet echt wat er bedoeld wordt maar ga e.e.a. nog eens goed uitzoeken
 
Laatst bewerkt:

jeroenv

Actieve deelnemer
24 feb 2012
207
0
Ik heb nog een oude bosch frees daat zat ook een gat in de spindel ter blokering.
Ik heb niet de indruk dat dat de constructie erg verzwakte.

maar misschien was de spindel wat dikker.
in ieder geval kan je er alleen maar 8mm of 6 mm frezen in kwijt en deze pakt 12 mm
dus je zou verwachten dat het hier nog makkelijker kan.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.