HBM Machines - niet tel. bereikbaar, een slechte zaak !

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Jeetje, ondanks dat ik in het begin van dit draadje aangaf een fan te zijn van mailen, zou ik hier ook van over mijn nek gaan zeg!
We zijn al een week verder en je hebt niet alle antwoorden die je moet hebben.

Voor mij zit er een positieve kant aan, dat is dat ik het idee had dat noren zo laks waren en niet willen verkopen. Maar het is dus bij jullie net zo'n ellende.
Ik blijf er bij mail kan goed functioneren, als je binnen een bedrijf maar iemand hebt die eens in de zoveel tijd even langs de pc loopt om te kijken, en te antwoorden.
Zoals ik aangaf met die sneeuwscooter delen. Paar mailtjes heen en weer en het was dezelfde middag rond. Hij moet toch voor de volgende ochtend een bepaalde tijd bestellen dus met bellen had ik geen tijdswinst gehad.

Maar inderdaad dat eerste antwoord wat je kreeg heeft al te lang geduurd. Nergens voor nodig. Zorg dat je, als bedrijf een paar keer per dag kijkt. Bv bij binnenkomst en na elke pauze. Zet een beeldscherm op de route naar de wc, dan kan je op de terugweg van je plasje met schone handen even antwoorden:D
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
dat schreef ik toch 'met schone handen'
Vroegah op mijn werk hadden we een afkorting daarvoor: ( omdat alles afkortingen had )
HPH = Handen wassen, plassen, handen wassen.
Omdat we toch wel konden stellen dat onze handen op de heenweg viezer waren dan van een plasje doen.
 

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
Dan even mijn ervaring.
Afgelopen zaterdagavond voor pasen een gierend geluid en een rubber stank van mijn HBM 10" vlak/vandiktebankje.
Opengeschroeft en bleek de v-snaar van de aandrijfrollen gebroken te zijn.
Op internet gezocht naar het type v-snaar en niet zo snel te vinden. Toen maar een mail naar HBM gestuurd.
Vanmorgen om 8 uur zag ik mail van Alibaba met een aanbieding van het juiste type v-snaar. Kennelijk houden ze bij wat je zoekt daar.
Moet er dan wel 500 afnemen :D Totale kosten dan 288 US dollar, dus iets van een kleine 60 dollarcent per stuk. Zullen denk ik nog wel verzendkosten bij komen.
Maar om 09:00 uur antwoord via de mail van HBM, zijn in voorraad en kosten voor de v-snaar 12,50 euro :)
Maar toch maar beter dan er 500 afnemen of er moeten hier 500 gebruikers zijn die er ook 1 willen :)
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Dan even mijn ervaring.
Afgelopen zaterdagavond voor pasen een gierend geluid en een rubber stank van mijn HBM 10" vlak/vandiktebankje.
Opengeschroeft en bleek de v-snaar van de aandrijfrollen gebroken te zijn.
Op internet gezocht naar het type v-snaar en niet zo snel te vinden. Toen maar een mail naar HBM gestuurd.
Vanmorgen om 8 uur zag ik mail van Alibaba met een aanbieding van het juiste type v-snaar. Kennelijk houden ze bij wat je zoekt daar.
Moet er dan wel 500 afnemen :D Totale kosten dan 288 US dollar, dus iets van een kleine 60 dollarcent per stuk. Zullen denk ik nog wel verzendkosten bij komen.
Maar om 09:00 uur antwoord via de mail van HBM, zijn in voorraad en kosten voor de v-snaar 12,50 euro :)
Maar toch maar beter dan er 500 afnemen of er moeten hier 500 gebruikers zijn die er ook 1 willen :)

Pas op straks melden er zich 500, zit je zelf nog zonder!
 

Farends

Actieve deelnemer
12 okt 2015
121
0
Dit is het zelfde wat mij is overkomen, echter was er bij mij een lager defect. Dus er moest veel meer worden vervangen.

Kijk alles eerst goed na voordat je alleen een nieuw snaartje bestelt.

Zorg ook voor voldoende houtglijmiddel op je vandiktebank deel, dit scheelt enorm!
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Vanochtend even bij HBM langs geweest om de 10" te bekijken.
Er stond alleen een 12" model en deze lag uit elkaar (voor onderdelen misschien....)
Had bij mij nou niet een erg solide indruk.
Vervolgens maar door gereden naar VDH in Utrecht, 20min rijden.
Daar maar een Jet vandiktebank gescoord :D
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Komt die Jet niet bij dezelfde Chinees weg?
Zonder gekheid: review!

Oh ja, gefeliciteerd met je aankoop en dat er veel mooie objecten uit mogen rollen!
 

mcbons

Actieve deelnemer
8 sep 2015
251
4
Landgraaf
Vanochtend even bij HBM langs geweest om de 10" te bekijken.
Er stond alleen een 12" model en deze lag uit elkaar (voor onderdelen misschien....)
Had bij mij nou niet een erg solide indruk.
Vervolgens maar door gereden naar VDH in Utrecht, 20min rijden.
Daar maar een Jet vandiktebank gescoord :D

Welke type heb je dan gekocht?
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Dan even mijn ervaring.
Afgelopen zaterdagavond voor pasen een gierend geluid en een rubber stank van mijn HBM 10" vlak/vandiktebankje.
Opengeschroeft en bleek de v-snaar van de aandrijfrollen gebroken te zijn.
Op internet gezocht naar het type v-snaar en niet zo snel te vinden. Toen maar een mail naar HBM gestuurd.
Vanmorgen om 8 uur zag ik mail van Alibaba met een aanbieding van het juiste type v-snaar. Kennelijk houden ze bij wat je zoekt daar.
Moet er dan wel 500 afnemen :D Totale kosten dan 288 US dollar, dus iets van een kleine 60 dollarcent per stuk. Zullen denk ik nog wel verzendkosten bij komen.
Maar om 09:00 uur antwoord via de mail van HBM, zijn in voorraad en kosten voor de v-snaar 12,50 euro :)
Maar toch maar beter dan er 500 afnemen of er moeten hier 500 gebruikers zijn die er ook 1 willen :)

Dat vind ik wel nette vlotte service Piet, beter dan hoe het bij Toxiq is gegaan.
Toch moet ik zeggen dat ik wel vind dat er regelmatig iets mis is met die bankjes, iets te veel wel.
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Welke type heb je dan gekocht?
Heb de JWP-12 gekozen. Geen vlakfunctie, maar er zijn zat manieren/trucjes om ook met een vandikte te kunnen vlakken.
Review wil ik niet zeggen, maar zql wel een stukje tikken in het "Nieuwe Tool" topic.

@Hunto, deze modellen komen uit Taiwan. Maar dat is er niet aan af te zien. Ligt er natuurlijk ook maar net aan hoe de opdrachtgever het gebouwd wil hebben en hoeveel kwaliteitscontrole de opdrachtgever wil.

Maar om weer bij het onderwerp te komen, de HBM winkel gaf mij een beetje Euroland gevoel. Heel veel spullen, maar alles (te) goedkoop, zodat je niet echt kwaliteit hoeft te verwachten. Ik heb eerst 15min rond gelopen voordat er iemand bij me kwam. De vandiktebanken en zaagtafels stonden boven maar dat was nergens aangegeven. Vervolgens de 12" bekeken en die lag half uit elkaar. De HBM 600 (?) zaagtafel was het gietijzeren blad van verroest.

Algeheel dus niet echt een goed indruk of dat de mensen trots zijn op hun bedrijf.
Ik vermoed dat daarom de klantenservice ook niet je-van-het is.
 

mcbons

Actieve deelnemer
8 sep 2015
251
4
Landgraaf
Heb de JWP-12 gekozen. Geen vlakfunctie, maar er zijn zat manieren/trucjes om ook met een vandikte te kunnen vlakken.
Review wil ik niet zeggen, maar zql wel een stukje tikken in het "Nieuwe Tool" topic.

@Hunto, deze modellen komen uit Taiwan. Maar dat is er niet aan af te zien. Ligt er natuurlijk ook maar net aan hoe de opdrachtgever het gebouwd wil hebben en hoeveel kwaliteitscontrole de opdrachtgever wil.

Maar om weer bij het onderwerp te komen, de HBM winkel gaf mij een beetje Euroland gevoel. Heel veel spullen, maar alles (te) goedkoop, zodat je niet echt kwaliteit hoeft te verwachten. Ik heb eerst 15min rond gelopen voordat er iemand bij me kwam. De vandiktebanken en zaagtafels stonden boven maar dat was nergens aangegeven. Vervolgens de 12" bekeken en die lag half uit elkaar. De HBM 600 (?) zaagtafel was het gietijzeren blad van verroest.

Algeheel dus niet echt een goed indruk of dat de mensen trots zijn op hun bedrijf.
Ik vermoed dat daarom de klantenservice ook niet je-van-het is.

Ik ben echt benieuwd wat je van de jet vindt. Ik ben aan het twijfelen tussen de triton en de jet. Laat ons weten hoe het je bevalt.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
beter dan hoe het bij Toxiq is gegaan.

En die heeft inmiddels nog steeds GEEN antwoord op zijn vraag, wat een prutsbedrijf
Nou ja, ik heb de knoop doorgehakt, er komt een andere bank, neemt echter niet weg dat ik toch verwacht als ik een bedrijf een vraag stel dat deze beantwoord word
 

Nick18

Actieve deelnemer
17 jun 2013
165
15
Heb de JWP-12 gekozen. Geen vlakfunctie, maar er zijn zat manieren/trucjes om ook met een vandikte te kunnen vlakken.
Ik ben echt benieuwd wat je van de jet vindt. Ik ben aan het twijfelen tussen de triton en de jet. Laat ons weten hoe het je bevalt.
Ik ben ook benieuwd Viepert hoe de Jet bevalt? Ik twijfel tussen de Jet JWP-12, Swisstec of de HBM 10"/12".

Heb je de Swisstec toevallig ook gezien en eventueel kunnen vergelijken met de Jet?

VDH machines (Jet / Swisstec) is tenminste telefonisch bereikbaar, HBM natuurlijk niet. Ik heb net maar even een mail gestuurd waarom de 12" nu zoveel duurder is dan de 10". Ik ben benieuwd hoelang het antwoord op zich zal laten wachten.

Maakt de Jet (en andere lunchbox vandiktebanken) meer lawaai dan de HBM's of valt dat wel mee?

Er zijn goede manieren om met een vandiktebank te vlakken maar hoe krijg je het haaks zonder vlakbank? Ik heb hier wel over nagedacht en ik kwam ook iets tegen op internet:
http://www.woodmagazine.com/woodworking-plans/jointing-and-planing/planer-jigs/
Heeft iemand zoiets wel eens geprobeerd?
 
Laatst bewerkt:

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
Ik ben ook benieuwd Viepert hoe de Jet bevalt? Ik twijfel tussen de Jet JWP-12, Swisstec of de HBM 10"/12".

Heb je de Swisstec toevallig ook gezien en eventueel kunnen vergelijken met de Jet?

VDH machines (Jet / Swisstec) is tenminste telefonisch bereikbaar, HBM natuurlijk niet. Ik heb net maar even een mail gestuurd waarom de 12" nu zoveel duurder is dan de 10". Ik ben benieuwd hoelang het antwoord op zich zal laten wachten.

Maakt de Jet (en andere lunchbox vandiktebanken) meer lawaai dan de HBM's of valt dat wel mee?

Er zijn goede manieren om met een vandiktebank te vlakken maar hoe krijg je het haaks zonder vlakbank? Ik heb hier wel over nagedacht en ik kwam ook iets tegen op internet:
http://www.woodmagazine.com/woodworking-plans/jointing-and-planing/planer-jigs/
Heeft iemand zoiets wel eens geprobeerd?

zoveel goedkoper is de HBM10" normaliter toch niet? zit 5 tientjes verschil tussen. de HBM 10" is nu toevallig in de aanbieding waardoor het prijsverschil tijdelijk 150 is ipv 50.
en het verschil is toch zeker te herleiden aan de extra breedte, 2" is toch 5 cm dus extra materiaal en een zwaardere motor.
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Heb de bank nu een aantal weken in gebruik en ik moet zeggen wat een heerlijke machine.
Doordat alles staal is weegt hij een aardig stuk, maar het voelt wel als kwaliteit.
Het schaven zelf gaat als een zonnetje.
Soms wel last van snipe, maar dat is met die lunchbox modellen toch nooit 100% tegen te gaan zoals ik lees. Als je de laatste paas licht doet dan valt het opzich mee. Niks wat met een schuurmachine P120 weg te schuren is.

Wat betrefd het vlakken met de bank.
De kleinere stukken leg ik vast op een stuk 18mm multiplex met dubbelzijdig tape.
Door de hoeken die "krom" zijn met rest stukjes te ondersteunen blijft het werkstuk dan vlak.
Het geheel door de machine halen totdat je een vlakke bovenkant heb.
Dan het stuk eraf halen en gewoon als normaal schaven.

De echt grotere stukken zet ik vast op me werktafel die nagenoeg vlak is.
Met een bovenfrees en hulpstuk frees ik eerst de bovenkant en dan verder door de schaaf heen.

Conclusie :
Is het een goeie machine?
Jazeker, zijn geld waard. Meer dan een HBM 10 of 12" (mijn mening)

Zou ik hem weer kopen?
Dit is een moeilijke. Hij doet wat hij moet doen en mocht ik nog eens in de toekomst een lunchbox moeten nemen, dan zeker.
Maar ondanks de trucjes voor het vlakken zou ik in de toekomst toch voor een combi vlak/vandikte gaan. Mits ik er de ruimte voor heb dan, want dan wordt het geen combi alá HBM 10" maar een grote stationaire machine.

Als ik een cijfer zou moeten geven, een 8,5.
Zoek je alleen een vandikte bank dan is dit een no-brainer.
Wil je ook vlakken en heb je de ruimte voor een stationaire machine, spaar dan ff door.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.949
89
West-Friesland
@Viepert,
Jammer dat je deze review niet onder “Reviews gereedschapen afwerkingsmiddelen ‘plaatst.
Zo gaat waardevolle informatie verloren in een topic overslechte bereikbaarheid van HBM.
Kun je het alsnog daar plaatsen?
Mvg,:).
 

Nick18

Actieve deelnemer
17 jun 2013
165
15
Bedankt voor je uitgebreide en bruikbare reactie!

Wat vind je van het geluidsniveau van de machine? Zou een combinatiemachine meer of minder geluid produceren?
Heb je de Swisstec vandiktebank ook bekeken bij VDH? Volgens hen ontlopen ze elkaar niet veel...

Ik heb eigenlijk wel een vlakbank nodig om mijn hout haaks te krijgen maar niet de ruimte voor een grote stationaire machine, vandaar dat ik op zoek ben naar truckjes om dit met een vandiktebank te kunnen doen voor minder kritisch werk. Voor het perfecte werk heb ik nog een set goede handschaven.

Ik heb ook nog gekeken naar de Triton machine waarbij opvalt dat het vermogen flink minder is en de messen niet zijn te slijpen net zoals bij DeWalt, de messen lijken geen sleufgaten te hebben. Er is ook geen gereedschap bijgeleverd om de messen te kunnen stellen wat bij de Jet wel het geval is, toch?
Het vervangen van de messen van de Triton gaat waarschijnlijk wel makkelijker en sneller.

Edit: ik vond wat filmpjes van het wisselen van de messen die het verschil duidelijk laten zien.

Jet:
https://youtu.be/jyg5tsPfunI (vanaf 5:20)

Triton:
https://youtu.be/lBO9rfkvZYM

En mocht de motor van de Jet niet krachtig genoeg zijn dan is er ook een oplossing:
https://youtu.be/uHw95yANvwo :D
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.