Hardhout kopen

nielswitlox227

Actieve deelnemer
8 jun 2020
32
9
21
Dag mede houtbewerkers,

Ik ben Niels Witlox, ik zit in 6 vwo en ik ben een beginnende houtbewerker met een aantal projecties achter de rug. Ik doe vooral meubels maken. Tot nu toe heb ik alles van Douglas hout of meubelpanelen gemaakt. Dit is goedkoop en ziet er prima uit. Maar ik zoek toch naar meer perfectie en meer uitstraling van luxe. Hiervoor wil ik gaan werken met hardhout.

Weet iemand van jullie waar ik hardhout kan kopen in kleine hoeveelheden? Ik heb al rondgekeken op het internet, maar dit wordt me nog niet echt duidelijk. Ik ben opzoek naar hardhout als eiken en misschien zelfs walnoot. Je weet wel, die mooiere houtsoorten. Ik hoor graag waar jullie jullie hout vandaan halen en waar jullie denken dat ik het zou kunnen halen. Ik woon tussen Tilburg en Den Bosch voor als dat relevant is.

Alvast bedankt en met vriendelijke groet,

Niels Witlox
 

RedWoodWorking

Actieve deelnemer
5 okt 2017
158
29
Boxtel, NL
Hi Niels,

Ik heb begrepen dat er in de buurt van Eindhoven/Nuenen een prima handelaar zit van eiken (Houthandel van Hoorn geloof ik, overigens geen ervaring mee). Verder heb ik in deze omgeving (Boxtel +- 40km) geen goede bron van walnoot kunnen vinden tot nu toe; ik rijd ervoor naar de Arnhemse Fijnhouthandel en betaal de hoofdprijs. Ik kan wel bevestigen dat de kwaliteit dan uitstekend is en je met hulp alle tijd krijgt om wat moois uit te zoeken.

Over wat voor hoeveelheden hebben we het eigenlijk? Een alternatief zou namelijk kunnen zijn om in tweedehandswinkels oude eiken (salon)tafels te kopen en kaal te schuren. Daarmee heb je vaak ook prima stukken eiken.

Mvg. Rudy
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.171
352
Etten-Leur
Om jouw vraag goed te beantwoorden .. Het hangt er wel vanaf of je vervoer hebt cq geregeld kunt krijgen en of je ruw hout gebruiken kunt omdat je het zelf kunt zagen en schaven. De Arnhemse Fijnhouthandel heeft wel alles wat je nodig zou kunnen hebben als beginnend houtbewerker. En Baptist is dan vlakbij.
 
  • Leuk
Waarderingen: KMook

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
368
121
Enschede
AF is meer dan prima kwaliteit maar ook een meer dan prima prijs (lees: erg duur). Het voordeel is dat je bij bedrijven als AF, Masave, amsterdamse fijnhout en consorten wel een hele riante keuze hebt aan soorten en maten en dat het nagenoeg altijd gaaf hout is.
 

RickVGH

Nieuw lid
31 dec 2016
1
0
Hallo Niels,
Ik zaag zelf planken en laat deze drogen bij een houtdrogerij. Ik zit ook tussen Tilburg en den Bosch, mocht je interesse hebben mag je me altijd contacteren. Ik vraag niet de hoofdprijs en heb op dit moment eik, acacia, plataan en iep gedroogd liggen.
Groeten Rick
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Dag Niels,
Ik ben ook ooit begonnen met grenen en vuren uit de bouwmarkt en ik kan je aanraden een keer een reisje naar Masave in Zwolle te plannen. Niet alleen hebben ze daar voldoende keuze, maar de eigenaar (rick) is ook een toffe kerel, die je vast een hoop kan vertellen over hout. Het is vooral goed voor je inspiratie en je komt vast thuis met allemaal toffe plannen.

Een andere goeie optie is één van de fijnhouthandel. In Arnhem zit er eentje, die ook een hoop mooi spul heeft.
Groet
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.762
980
Omgeving Eindhoven
Hier rondom Eindhoven weet ik een paar handels waar ik een paar keer wat heb gehaald; overal kon ik zelf uitzoeken en kon ik gewoon maar 1 plank/balk meenemen en was er geen minimale hoeveelheid. Natuurlijk wel de volledige plank, maar dat heb je bijna overal. Maar ze hebben planken van verschillende lengte/breedte.
Let er bij eik wel altijd op dat deze houtsoort (net als douglas) ook vaak als constructiehout wordt gebruikt en dan van mindere kwaliteit is en zeker minder droog dan meubelhout.

- Houthandel Looijmans (Someren)
-
Benik Houthandel & zagerij (Beek en Donk). Die hebben standaard droog eiken in het assortiment in verschillende maten, en veel schaaldelen / boomschorsplaten voor spectaculaire tafels.
- Houthandel Smetsers (Sint Oedenrode). Vooral douglas maar ook wel wat eiken. Wel even informeren of dat ook meubelkwaliteit is; wat ik me kan herinneren is dat ze voornamelijk constructiehout hebben dat buiten ligt. Maar ze hebben ook enkele loodsen met hout, ik weet niet welke houtsoorten ze daar standaard in hebben liggen. Ze zagen ook zelf, dus ze kunnen hout op iedere gewenste maat herzagen en schaven indien nodig. (Ik kom hier zelf vooral voor douglas)
- Houthandel Van Dal (Esbeek); ook vooral constructiehout dus waarschijnlijk ook nog niet droog genoeg voor meubels binnen.
- En dan de eerder genoemde Arnhemse Fijnhouthandel en Masave. Maar die zijn inderdaad redelijk aan de prijs, misschien iets te hoog voor jou. Maar als je wat verder bent met de hobby en je bent eraan toe om met echt kwaliteitshout te gaan werken, zeker de moeite waard om eens te gaan neuzen. Ze hebben beiden ook van veel houtsoorten reststukken liggen.
Masave (Rick) hier van het forum verstuurt dit soort kleine hout ook per postpakket als afhalen moeilijk is. Wat ook leuk is als je wat bijzondere houtsoorten voorbij wilt zien komen is je inschrijven voor Rick zijn mailing-nieuwsbrief. Hij stuurt regelmatig aanbiedingen met mooie houtsoorten rond.

Maar als je weet wat je nodig hebt (soort + afmetingen), plaats dat dan ook eens hier op het forum. Velen van ons hebben een aardige voorraad liggen, en misschien is er wel iemand bij je in de buurt die wat aan je wil verkopen. Bijkomend voordeel: als je zo contact met mede-houtbewerkers maakt, leer je altijd iets. Of maak je contacten voor als je een bepaalde bewerking zelf niet kunt en iemand je er mogelijk mee kan helpen...
 
  • Leuk
Waarderingen: Macker

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
817
162
Twello
Mooi spul, wel duur.
Klopt, aan de prijs, maar je wordt (eventueel direct) vriendelijk geholpen, ze kunnen stukken inkorten (voor in een kleinere auto), je kunt op internet kijken wat ze hebben, berekenen en uitrekenen en dat is ook wat waard. Kortom ik kom er al jaren, zonder teleurstelling.
 

nielswitlox227

Actieve deelnemer
8 jun 2020
32
9
21
Hi Niels,

Ik heb begrepen dat er in de buurt van Eindhoven/Nuenen een prima handelaar zit van eiken (Houthandel van Hoorn geloof ik, overigens geen ervaring mee). Verder heb ik in deze omgeving (Boxtel +- 40km) geen goede bron van walnoot kunnen vinden tot nu toe; ik rijd ervoor naar de Arnhemse Fijnhouthandel en betaal de hoofdprijs. Ik kan wel bevestigen dat de kwaliteit dan uitstekend is en je met hulp alle tijd krijgt om wat moois uit te zoeken.

Over wat voor hoeveelheden hebben we het eigenlijk? Een alternatief zou namelijk kunnen zijn om in tweedehandswinkels oude eiken (salon)tafels te kopen en kaal te schuren. Daarmee heb je vaak ook prima stukken eiken.

Mvg. Rudy

Dag Rudy, bedankt voor je bericht. Ik zal eens even gaan kijken naar houthandel van doorn voor het eiken. Heb je zelf ervaring met werken met eiken? Zo ja is dit fijn hout?
Naar Arnhem rijden is best ver voor me en niet vaak een mogenlijkheid aangezien ik geen eigen auto heb dus dat is jammer. Ook klinkt de hoofdprijs niet zo aantrekkelijk.
Oude meubels gebruiken is wel een goed idee!

Groetjes, Niels
 

nielswitlox227

Actieve deelnemer
8 jun 2020
32
9
21
Bedankt allemaal! Ik hoor veel over Arnhem en masave, misschien moet ik toch naar het noorden verhuizen😉. Ik ga proberen om op andere manieren aan het hout te komen. Als dat echt niet lukt ga ik van jullie advies gebruik maken en plan ik een tripje naar Zwolle of Arnhem met mijn vriendin ofzo. Wel even kijken waar ik de aanhanger laat dan😅
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.554
Gaanderen
Je kunt ook eens informeren bij een parkethandel. Rest stukken of een pak. Ik kijk ook graag bij kringloopwinkels.
Als je parket gaat herzagen kunnen de spanningen eruit komen. M.a.w. het kan krom worden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mbeldman

RedWoodWorking

Actieve deelnemer
5 okt 2017
158
29
Boxtel, NL
Heb je zelf ervaring met werken met eiken? Zo ja is dit fijn hout?
Ik heb enkele dingen van Eiken gemaakt: sommige kleine projecten van recycle-meubels en een massieve keukenbar waarbij ik begonnen ben met ruw hout (van AF dus). Mijn ervaring is dat het behoorlijk zwaar is (qua soortelijk gewicht) en de hoekjes nogal snel kunnen splinteren als je onvoorzichtig bent. Daarentegen heeft het wel een prachtige tekening en afgewerkt met een mooie (naturel) olie is het een aanwinst voor ons huis.

20190720_KeukenbarAfwerkingEiken.jpg20190720_KeukenbarVerstekEiken.jpg20190802_KeukenbarEiken.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Wild Chocolate

Mbeldman

Actieve deelnemer
10 jan 2018
101
55
Zwolle
Marktplaats in de gaten houden voor oude massieve parketvloertjes? Paar m2 gaat vaak voor weinig, of gratis, van de hand. Keertje schaven en je hebt weer mooie planken.
 

Bijlagen

  • IMG_20200916_133215.jpg
    IMG_20200916_133215.jpg
    1,8 MB · Weergaven: 24

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.760
733
Enschede, Twente
Twee jaar geleden deze bank en tafel gemaakt voor vriendinnen. Eiken van Inlands hout, dat ik in mijn Smartje opgehaald heb (spannende rit!) — moest nog een keertje op en neer omdat ik te krap berekend had. Het hout een paar weken laten 'wennen' aleer het te verwerken. Aangezien het allemaal buiten kwam te staan was erg droog niet nodig.
Het eiken was van een goede kwaliteit — geen meubelklasse, maar er net tegenaan. De prijs vond ik meevallen (rond de 900 euro per kuub, als ik me het goed herinner).
Helaas vond de 'klant' het nodig om een en ander zwart te beitsen. Die plaatjes zal ik jullie besparen.

Hillebrandtbank.jpgEiken tuintafel.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap, DannyL en Kor

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.198
560
@Bert Vanderveen : we dwalen een beetje af maar hoe is het zitcomfort van zo'n Hillebrandt bank? We hebben een jaren 30 huis, daar zou best een Rietveld tegen de voorgevel passen maar dan moet het wel goed zitten.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.760
733
Enschede, Twente
@Bert Vanderveen : we dwalen een beetje af maar hoe is het zitcomfort van zo'n Hillebrandt bank? We hebben een jaren 30 huis, daar zou best een Rietveld tegen de voorgevel passen maar dan moet het wel goed zitten.

Zit goed. De dames die hem bestelden hebben er kussens voor laten maken. De maatvoering van 'mijn' versie is wel afwijkend van het originele ontwerp qua zitdiepte (want mensen zijn nu langer) en lengte van het ding, maar de zithoek heb ik nagenoeg exact aangehouden. Ik heb wel een tekening voor je (met daarin ook de originele maatvoering). PM me maar.
 
  • Leuk
Waarderingen: twdi

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.