Hammer K3 spindel gaat moeizaam omhoog///// en zero clearance insert

48rmc

Post veel
2 dec 2021
902
349
Middelburg
vandaag had ik een dagje vrij, dus dacht ik, kom laten we de Hammer K3 eens een goede beurt geven, aangezien de spindel erg moeizaam omhoog gaat. Het zaagblad omlaag draaien gaat redelijk makkelijk maar boven de zaagtafel uitdraaien was de laatste maanden een groot probleem aan het worden. Normaal gesproken moet dit redelijk smooth verlopen lijkt me, echter ik moest beide handen gebruiken, om het zaagblad boven de zaagtafel te krijgen. Dit ging gepaard met veel kracht. Dus vandaag de machine met hogedruk schoon geblazen, en de spindel ingespoten met van die Felder Spindel olie. Het loopt nu een stuk beter, maar ook niet van dien aard, dat je het blad omhoog draait met 2 vingers in je neus. Hoe gemakkelijk hoort dit te gaan? Zelf heb ik de K3 zaagtafel 4 jaar geleden tweedehands gekocht via marktplaats. Dus ik heb geen idee, hoe smooth dat omhoog draaien gaat, als hij nieuw vanuit de "doos" wordt geleverd? Dus de vraag aan de Hammer zaagtafels bezitters wat zijn jullie bevindingen omtrent het op en neer gaan van het zaagblad door middel van de spindel?? Gaat dat zeer gemakkelijk of gaat de opgang ook moeilijker?

Naast het periodiek onderhoud heb ik de zero clearance insert van Ramon Valdez passend gemaakt aangezien de standaard insert van de Hammer mij niet echt beviel. Jaartje of 2 geleden gekocht van een mede forum lid, die zo'n insert van Ramon Valdez had, maar niet gebruikte wegens overstap naar een andere zaagtafel. De insert waren nog splinternieuw, dus niet gebruikt, zo uit de doos. Op de website van Valdez, en in zijn Youtube filmpje beweert hij, dat deze inserts exact passend zijn voor de K3. Nou mooi niet, dus heb hem passend moeten maken met mijn nieuwe freestafel. De dikte van zero inserts is ook een beetje aan de dikke kant. Alles bij elkaar opgeteld, vind ik het geen aanbeveling en zeker niet als je hem koopt voor de daadwerkelijke nieuwprijs. Ik voel de bui al hangen er zullen hier op het forum mensen gaan reageren in de trant van, die maak je toch zelf? Inderdaad die kan je heel goed zelf maken als je een freestafel hebt, en die had ik nog niet dus vandaar,........ Dacht ik zal het met jullie delen, mocht er iemand zijn, die denkt leuk gaan we bestellen, je bent "gewaarschuwd".

jmartens

Actieve deelnemer
28 dec 2014
252
91
Mesch
Dus de vraag aan de Hammer zaagtafels bezitters wat zijn jullie bevindingen omtrent het op en neer gaan van het zaagblad door middel van de spindel?? Gaat dat zeer gemakkelijk of gaat de opgang ook moeilijker?
Soepel en zonder veel kracht in ieder geval bij die van mij.

Zerox

Actieve deelnemer
2 aug 2021
295
202
Echt
Het hoeft niet per se de spindel/spindelbus te zijn. Het gehele zaagdeel geleid op een metalen plaat met een sleuf erin. Deze moet ook gesmeerd worden.
1770234994462.png|

Ervanuit gaande dat je geen bouten of moeren heb aangedraaid is dit het gedeelte wat het meeste doet bij het omhoog bewegen.

• Leuk
Waarderingen: Petrolhead en 48rmc

48rmc

Post veel
2 dec 2021
902
349
Middelburg
Jmartens bedankt voor je reactie dus het omhoog en omlaag draaien van jou zaagblad gaat even gemakkelijk, geen verschil dus?

Zerox heel vriendelijk bedankt voor je reactie, hier had ik nog niet aan gedacht, ik was me er niet van bewust dat dit ook de oorzaak zou kunnen zijn. Eerlijk gezegd is er van buitenuit moeilijk te zien hoe het van binnen uit ziet je hebt net een gleuf waar het opdraai mechanisme zit die een klein beetje beeld prijsgeeft. De tekening die je toont heb je die van het internet of is deze afkomstig uit je manual? De sleuf waarover je het hebt is dat de maanvormige opening?? Nogmaals heel vriendelijk bedankt, waardevolle informatie(y)(y)(y)(y)(y)(y)
Ps ik ga morgen avond na mijn werk eventjes kijken of ik het plaatje bij de werkelijke situatie kan plaatsen

Zerox

Actieve deelnemer
2 aug 2021
295
202
Echt
De sleuf waarover je het hebt is dat de maanvormige opening??

Correct dat is inderdaad die maanvormige opening. Ik heb de exploded view alsmede de afstelhandleiding erbij gedaan. Betreft weliswaar tekening voor een C3 maar dat is een A3+K3 bij elkaar.

Bijlagen

• Hammer C3-31 exploded parts diagram.pdf
    4,2 MB · Weergaven: 7
  • Hammer Machine Setup Guide.pdf
    4,4 MB · Weergaven: 3
  • Leuk
Waarderingen: 48rmc

48rmc

Post veel
2 dec 2021
902
349
Middelburg
Zerox vriendelijk bedankt voor je twee bijlages die je erbij hebt toegevoegd aan dit topic, ik heb ze gedownload. Hopelijk worden deze bijlages niet automatisch gewist dat zou zonde zijn, helaas komt dit vaak voor:cry:. Het enige wat ik op het internet kon vinden was dit;

Bijlagen

• IMG_3939.jpeg
    IMG_3939.jpeg
    115 KB · Weergaven: 0
  • IMG_3938.jpeg
    IMG_3938.jpeg
    206,7 KB · Weergaven: 0
  • IMG_3937.jpeg
    IMG_3937.jpeg
    119,2 KB · Weergaven: 0
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.