Hammer K3 spindel gaat moeizaam omhoog///// en zero clearance insert

LvdE

Actieve deelnemer
23 sep 2020
182
148
Bunde
Dit klinkt voor mij ook als een bekend probleem. Toen ik mijn 2de hands k500 binnen had, wilde het blad ook niet echt soepel omhoog. En zelfs de hoogste stand haalde hij niet eens zo zwaar ging het. Het was bij mij de spindel die vol zat met aangekoekte en aangedrukt zaagstof. Heb dit met wat harsoplosser en een koper borsteltje weer helemaal goed schoon gekregen. Hij gaat nu weer als een zonnetje op en neer.
De max hoogte werd ook beperkt doordat er zaagstof was opgehoopt en samen gedrukt in de geleide groef (maan vormige gleuf uit post#5). Na het weg halen was ook dat gelijk verholpen en haalde hij makkelijk zijn maximale zaag hoogte.

• Leuk
Waarderingen: rinus

48rmc

Post veel
2 dec 2021
921
353
Middelburg
Dit klinkt voor mij ook als een bekend probleem. Toen ik mijn 2de hands k500 binnen had, wilde het blad ook niet echt soepel omhoog. En zelfs de hoogste stand haalde hij niet eens zo zwaar ging het. Het was bij mij de spindel die vol zat met aangekoekte en aangedrukt zaagstof. Heb dit met wat harsoplosser en een koper borsteltje weer helemaal goed schoon gekregen. Hij gaat nu weer als een zonnetje op en neer.
De max hoogte werd ook beperkt doordat er zaagstof was opgehoopt en samen gedrukt in de geleide groef (maan vormige gleuf uit post#5). Na het weg halen was ook dat gelijk verholpen en haalde hij makkelijk zijn maximale zaag hoogte.
Goede avond LvdE,
Ik weet uiteraard niet, hoe gemakkelijk jij bij de desgewenste onderdelen kan komen van je Felder K500, maar het is een crime bij de Hammer, dat weet ik wel. Komend weekend ga ik de machine ontmantelen wat de openingen betreft, kijken of ik met een beetje fatsoen bij de spindel kan komen en de maanvormige glijgleuf zonder alles te moeten "slopen". Eén groot afneembaar zijstuk zou heel erg fijn zijn, dan van die openingen van 20 bij 20. Mocht ik ooit nog eens een zaagmachine aanschaffen dan ga ik daar zeker op letten. Dank voor het delen van jou ervaring(y)(y)(y)

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
11.117
4.138
Dat vollopen en aandrukken van stof in die sleuf gebeurt ook bij mijn wadkin van 65 jaar oud. Hebben ze in de tussentijd dus nog niet opgelost. Ik heb een gebogen fiesspaak waarmee ik er door de zaagopening bij kan om het mot los te steken en een luchtspuit met een lange neus om het er daarna uit te blazen. Anders blijft de zaag boven de tafel uit steken en dat is onhandig, omdat ik die ook als werkbank gebruik.

• Leuk
Waarderingen: 48rmc

LvdE

Actieve deelnemer
23 sep 2020
182
148
Bunde
Goede avond LvdE,
Ik weet uiteraard niet, hoe gemakkelijk jij bij de desgewenste onderdelen kan komen van je Felder K500, maar het is een crime bij de Hammer, dat weet ik wel. Komend weekend ga ik de machine ontmantelen wat de openingen betreft, kijken of ik met een beetje fatsoen bij de spindel kan komen en de maanvormige glijgleuf zonder alles te moeten "slopen". Eén groot afneembaar zijstuk zou heel erg fijn zijn, dan van die openingen van 20 bij 20. Mocht ik ooit nog eens een zaagmachine aanschaffen dan ga ik daar zeker op letten. Dank voor het delen van jou ervaring(y)(y)(y)

Uhm ja, dat was ik inderdaad vergeten te melden. Had de zaag ver uit elkaar geschroefd om overal enigsinds bij te kunne komen om schoon te maken. Het is en blijft dan nog steeds verre van ideaal om overal goed bij te komen.
Heb maar even wat fotos er bij gedaan, mocht je het informatie vinden, of gewoon voor vermaak.
Had trouwens ook nog met roest te maken. Vandaar de natte doekjes met evaporust.

Bijlagen

• 20240718_124449.jpg
    20240718_124449.jpg
    56,9 KB · Weergaven: 35
  • 20240718_215031.jpg
    20240718_215031.jpg
    69 KB · Weergaven: 33
  • 20240718_124501.jpg
    20240718_124501.jpg
    64,6 KB · Weergaven: 29
  • 20240718_124606.jpg
    20240718_124606.jpg
    90 KB · Weergaven: 27
  • 20240718_124443.jpg
    20240718_124443.jpg
    68 KB · Weergaven: 26
  • 20240718_215035.jpg
    20240718_215035.jpg
    66,3 KB · Weergaven: 31

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
11.117
4.138
Dat stukje van de as bij je pink moet je even oppoetsen en daarna in de olie houden. Je kan zien dat daar een lager droog heeft gelopen.

• Leuk

CMOS

Nieuw lid
22 apr 2019
5
3
Hoogezand
Goedenavond,
Dit probleem had ik bij mijn (voormalige) Hammer B3 paar jaar terug. De monteur van Felder heeft het onderdeel vervangen, maar na verloop van tijd begon het toch weer wat moeizaam te draaien. Beetje olie op het messing deel direct achter het handwiel hielp en dan kon ik hem weer makkelijk draaien. Voor toegang kun je ook de unit met de schakelaar verwijderen (stroom er wel even afhalen), die zit met 4 torx vast (dacht ik), dan kan de unit in de zaagruimte worden gelegd en heb je meer toegang. Zaag op 45 graden eveneens. Hoop dat dit ook wat helpt. Succes in ieder geval.

• Leuk

48rmc

Post veel
2 dec 2021
921
353
Middelburg
Dat vollopen en aandrukken van stof in die sleuf gebeurt ook bij mijn wadkin van 65 jaar oud. Hebben ze in de tussentijd dus nog niet opgelost. Ik heb een gebogen fiesspaak waarmee ik er door de zaagopening bij kan om het mot los te steken en een luchtspuit met een lange neus om het er daarna uit te blazen. Anders blijft de zaag boven de tafel uit steken en dat is onhandig, omdat ik die ook als werkbank gebruik.
Dat is een hele goeie tip dat ik daar zelf niet op kom; een fietsspaak 🫣. Vanuit de gleuf bezien, die het hoogtewiel van het zaagblad geleid in een soort van maanvormige uitsparing richting de spindel, ontneem je het zicht op het schroefdraad. De spindel van de hoekinstelling daarentegen is beter te bereiken en te controleren. Ik ga eens kijken met een inspectiespiegeltje met telescopisch handvat, hoe het is gesteld met de spindel. Hij lijkt vrij te zijn van aankoeksel maar is dat ook daadwerkelijk zo, want het zicht is alles behalve geweldig wegens krapte en de lengterichting waarin de spindel is gemonteerd. Zelf kan ik niet zien hoe het in de groef exact is van het schroefdraad. Mocht het na inspectie blijken dat er toch nog vuil zit, dan ga ik dit proberen te verwijderen met een lange fietsspaak, maat 64. En laat ik die nou net hebben maat 64😁
Dank Chevy66!!

48rmc

Post veel
2 dec 2021
921
353
Middelburg
Uhm ja, dat was ik inderdaad vergeten te melden. Had de zaag ver uit elkaar geschroefd om overal enigsinds bij te kunne komen om schoon te maken. Het is en blijft dan nog steeds verre van ideaal om overal goed bij te komen.
Heb maar even wat fotos er bij gedaan, mocht je het informatie vinden, of gewoon voor vermaak.
Had trouwens ook nog met roest te maken. Vandaar de natte doekjes met evaporust.
Tjonge jou Felder was behoorlijk geroest vermoedelijk weinig onderhoud verricht door de voormalige eigenaar? Heeft de Felder bij de voormalig eigenaar in een vochtige ruimte gestaan? De mijne had weinig tot geen roest. Dank voor de foto's LvdE foto's zeggen vaak meer dan honderd woorden.

Laatst bewerkt:

48rmc

Post veel
2 dec 2021
921
353
Middelburg
Goedenavond,
Dit probleem had ik bij mijn (voormalige) Hammer B3 paar jaar terug. De monteur van Felder heeft het onderdeel vervangen, maar na verloop van tijd begon het toch weer wat moeizaam te draaien. Beetje olie op het messing deel direct achter het handwiel hielp en dan kon ik hem weer makkelijk draaien. Voor toegang kun je ook de unit met de schakelaar verwijderen (stroom er wel even afhalen), die zit met 4 torx vast (dacht ik), dan kan de unit in de zaagruimte worden gelegd en heb je meer toegang. Zaag op 45 graden eveneens. Hoop dat dit ook wat helpt. Succes in ieder geval.
CMoS dank voor je reactie je bent al nr...? met het zelfde probleem, raar dat Felder een onderdeel vervangt wat als ik je verhaal zo lees niet noodzakelijk bleek te zijn achteraf. Dit euvel moet bij hen toch wel bekend zijn kennelijk zijn er meerdere mensen met dezelfde Hammer kwaaltjes. Ik neem je tip mee voor komend weekend dank daarvoor

LvdE

Actieve deelnemer
23 sep 2020
182
148
Bunde
Tjonge jou Felder was behoorlijk geroest vermoedelijk weinig onderhoud verricht door de voormalige eigenaar? Heeft de Felder bij de voormalig eigenaar in een vochtige ruimte gestaan? De mijne had weinig tot geen roest. Dank voor de foto's LvdE foto's zeggen vaak meer dan honderd woorden.

De zaag was helaas wel in redelijk verwaarloosde staat. Maar daar was de prijs ook naar.
Nog een foto gevonden van de spindel die de hoek van het blad kan verstellen. Zo zie je dat er best veel stof op komt als je niets doet.

Bijlagen

• 20240714_111409.jpg
    20240714_111409.jpg
    76,9 KB · Weergaven: 17
  • 20240714_111244.jpg
    20240714_111244.jpg
    98,3 KB · Weergaven: 19
  • 20240714_111356.jpg
    20240714_111356.jpg
    97,6 KB · Weergaven: 21
Laatst bewerkt:
  • Leuk

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
11.117
4.138
Als je zorgt dat er een olie film op die delen blijft, dan plakt het stof niet aan de spindel vast. Je krijgt pas een probleem als er een harde koek op ontstaat.

• Leuk

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.998
678
Kleine side note: heb je de afzuigdarm al eens nagekeken op scheuren tussen de plooien in? Dat heb je altijd na een tijdje met Hammer/Felder machines. Vaak pas zichtbaar als je de darm wat manipuleert in de andere richting. Want ik vind er toch erg veel stof aanwezig zijn in de machine.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
10.208
2.944
Klein-Brabant, Vlaanderen
Kleine side note: heb je de afzuigdarm al eens nagekeken op scheuren tussen de plooien in? Dat heb je altijd na een tijdje met Hammer/Felder machines. Vaak pas zichtbaar als je de darm wat manipuleert in de andere richting. Want ik vind er toch erg veel stof aanwezig zijn in de machine.
goeie tip
bij mijn dure scm hadden ze (binnenin) op de afzuigdarmen bespaard door er dunne in te stoppen
die waren na een paar jaren allemaal gescheurd

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.998
678
Daar werden bij de eveneens dure KF700S ook dunne exemplaren voor gebruikt. Ik vermoed vooral omdat het in de machine toch een paar korte bochten moet maken, en omdat het flexibel moet zijn voor de hoekverstelling. Is wel een easy fix gelukkig.

• Leuk

48rmc

Post veel
2 dec 2021
921
353
Middelburg
De zaag was helaas wel in redelijk verwaarloosde staat. Maar daar was de prijs ook naar.
Nog een foto gevonden van de spindel die de hoek van het blad kan verstellen. Zo zie je dat er best veel stof op komt als je niets doet.

Inderdaad de vorige eigenaar heeft overduidelijk een broertje dood gehad aan fatsoenlijk periodiek onderhoud, wel zonde van zo’n prachtige Felder maar als dat de prijs kan drukken met de kennis hem weer in top conditie te krijgen is alles geoorloofd, jij hebt er in ieder geval een mooi zaag aan:love::love: en dank voor het tonen van je foto’s(y)(y)(y)

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
10.208
2.944
Klein-Brabant, Vlaanderen
Daar werden bij de eveneens dure KF700S ook dunne exemplaren voor gebruikt. Ik vermoed vooral omdat het in de machine toch een paar korte bochten moet maken, en omdat het flexibel moet zijn voor de hoekverstelling. Is wel een easy fix gelukkig.
is technisch geen ekskuus
was voor mij een extra-kost in materiaal + tijd
nu zit er een stevige slang in
ik betwijfel zelfs of die dunne op de markt te koop zijn

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.