Hakblok zwaluwstaart restauratie

Pim M

Nieuw lid
30 sep 2023
16
0
Harderwijk
Goedendag, ik heb een hakblok vandaag gekregen dat ongeveer 100 jaar oud is en nog in de slagerij van mijn opa heeft gestaan. Afmetingen 73x61x83h en opgebouwd uit zwaluwstaartblokjes. Er zit een scheur in (1,5 cm breed, van het midden uit naar de achterkant) door een lekkage die ik graag zou willen laten restaureren. Sowieso dient het blok weer mooi gemaakt te worden. Een jaar pf 25 geleden is hij al eens gerestaureerd en aan de bovenkant vlak gemaakt. Wie heeft tips waar ik heen zou kunnen met het hakblok voor het te laten restaureren? Het blok staat nu in Harderwijk en is ooit gemaakt bij Bezemer in Helmond. Dank voor de reacties alvast
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    81,6 KB · Weergaven: 135
  • image.jpg
    image.jpg
    63,9 KB · Weergaven: 132
  • image.jpg
    image.jpg
    96,8 KB · Weergaven: 129
  • image.jpg
    image.jpg
    144 KB · Weergaven: 135

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
907
761
Nootdorp
dag, als je een foto meestuurt, dan is het makkelijker advies te geven. Overigens wel gaaf dat je een 100 jaar oud hakblok een 3e leven geeft.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.105
2.613
Ik ben ook wel benieuwd hoe dat er uit ziet. Meestal zijn het gewoon rechte blokjes.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.105
2.613
Heel mooi hakblok. Nog nooit zo gezien. Het nadeel is dat je het nooit meer goed in elkaar krijgt, zonder het blok door te zagen en er een paar rijen nieuwe blokjes in te maken. Echt dood zonde. Wat wil je er in de toekomst mee gaan doen? Als bijzettafeltje gebruiken? Of wil je dieren gaan ontleden?
 
  • Leuk
Waarderingen: Pim M

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
907
761
Nootdorp
Net als Chevy en Wim. Afvlakken is geen probleem. Het hout terug duwen lukt niet. Ik heb even geen andere oplossing voor je. Wellicht een andere forummer die goed inzicht heeft. Ik vind het wel een mooi en bijzonder hakblok!
 
  • Leuk
Waarderingen: Pim M

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Het enige wat ik kan bedenken als oplossing voor de scheur, is met een contrasterend stuk hout, het juist gaan accentueren. Met een mooi donker stukje noten bijvoorbeeld.
Het is een hakblok van 100 jaar oud. Die heeft al heel wat meegemaakt in zijn leven.

Hoe ouder je word, hoe meer rimpels je krijgt ;)

Wel een uniek hakblok met de zwaluwstaarten. Mijn opa was vroeger slager, en het hakblok stond altijd nog in de oude slagerij. Ik was altijd onder de indruk hoe hol dat blok was. Daar was heel wat vlees op uitgebeend.
 
  • Leuk
Waarderingen: Pim M

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.709
2.571
Gaanderen
Nieuwe blokken erin maken is een echte uitdaging. Zelf geheel nieuw, zwaluwstaarten rondom passend krijgen op deze lengte is heel nauwkeurig werk. Epoxy erin gieten kan maar is vrij barbaars. Of brengen naar zo'n tv programma als the repairshop.
 
  • Leuk
Waarderingen: Pim M

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.239
535
Eanske
ingoogni.nl
100 jaar oud, de kans is groot dat het geheel, toepasselijk, met beenderlijm gelijmd is en dus theoretisch uit elkaar kan. Maar hoe? Een week in de sauna of turks stoombad lijkt me niet bevordelijk voor het blok.

Heel misschien dat je vanaf een hoek naar de scheur kunt werken en met een behangafstomer blokje voor blokje los kunt halen. (ik "desinfecteer" eiken vaten met een behangafstomer, slang in het vat tot de buitenkant 80°C wordt.)

Wie zoiets voor je kan doen, geen idee. Gezien de uren wordt dat dan wel een heel prijzig blok.

Als je het blok alleen als object ziet en er verder niets mee doet, hakken, dan zou ik het zo laten. In de huidige staat verteld het een verhaal. Perfect gerestaureerd heb je misschien wel fotos maar het verhaal is "weg". Alleen wil je dan niet dat het verder scheurt, hoe voorkom je dat dan weer.
 
  • Leuk
Waarderingen: Pim M

Pim M

Nieuw lid
30 sep 2023
16
0
Harderwijk
Heel mooi hakblok. Nog nooit zo gezien. Het nadeel is dat je het nooit meer goed in elkaar krijgt, zonder het blok door te zagen en er een paar rijen nieuwe blokjes in te maken. Echt dood zonde. Wat wil je er in de toekomst mee gaan doen? Als bijzettafeltje gebruiken? Of wil je dieren gaan ontleden?
Als ie mooi is in de keuken zetten, verder geen functie om hertjes of wild zwijn op te bereiden of zo. Misschien moet er een rij blokjes uit om hem weer in elkaar te kunnen schuiven. Hopelijk wordt ie ooit weer zoals hij was. Ik zie dit soort blokken weinig terug op marktplaatsen en internet
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.105
2.613
Het maken van nieuwe blokjes is op zich niet zo'n probleem, maar om ze te kunnen plaatsen zal je eerst alle kromme blokjes weg moeten halen. Door de dikte van het blok lijkt me dat niet eenvoudig als je er maar een paar wil vervangen.
 

Pim M

Nieuw lid
30 sep 2023
16
0
Harderwijk
Net als Chevy en Wim. Afvlakken is geen probleem. Het hout terug duwen lukt niet. Ik heb even geen andere oplossing voor je. Wellicht een andere forummer die goed inzicht heeft. Ik vind het wel een mooi en bijzonder hakblok!
Dank voor je reactie in ieder geval. Alle tips zijn welkom
100 jaar oud, de kans is groot dat het geheel, toepasselijk, met beenderlijm gelijmd is en dus theoretisch uit elkaar kan. Maar hoe? Een week in de sauna of turks stoombad lijkt me niet bevordelijk voor het blok.

Heel misschien dat je vanaf een hoek naar de scheur kunt werken en met een behangafstomer blokje voor blokje los kunt halen. (ik "desinfecteer" eiken vaten met een behangafstomer, slang in het vat tot de buitenkant 80°C wordt.)

Wie zoiets voor je kan doen, geen idee. Gezien de uren wordt dat dan wel een heel prijzig blok.

Als je het blok alleen als object ziet en er verder niets mee doet, hakken, dan zou ik het zo laten. In de huidige staat verteld het een verhaal. Perfect gerestaureerd heb je misschien wel fotos maar het verhaal is "weg". Alleen wil je dan niet dat het verder scheurt, hoe voorkom je dat dan weer.
Dank voor je reactie wederom. De scheur is ontstaan doordat er een koffiemachine is gaan lekken een paar jaar geleden. Het blok stond bij vrienden van mijn ouders. Daarvoor was ie perfect.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Wil je hem als hakblok blijven gebruiken? Ik zou me eventueel voor kunnen stellen dat je links of rechts van de scheur de blokjes zeg 10 mm hoog verwijdert en daat op maat nieuwe kopshouten beuken (haagbeuken?) blokjes in brengt.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.105
2.613
Ik denk dat er spanning op de blokjes staat. Volgens mij is de buitenkant uitgezet toen hij nat werd en zijn de zwaluwstaarten uit elkaar getrokken, toen de buitenkant sneller droogde dan de binnenkant. Maar door hun vorm konden ze niet weer terug in elkaar.
 

Pim M

Nieuw lid
30 sep 2023
16
0
Harderwijk
Ik denk dat er spanning op de blokjes staat. Volgens mij is de buitenkant uitgezet toen hij nat werd en zijn de zwaluwstaarten uit elkaar getrokken, toen de buitenkant sneller droogde dan de binnenkant. Maar door hun vorm konden ze niet weer terug in elkaar.
Klopt, lekkage van een koffiezetapparaat. Door de zwaluwstaartjes wordt het een uitdaging om het te restaureren, dank voor je reactie
 

Pim M

Nieuw lid
30 sep 2023
16
0
Harderwijk
Wil je hem als hakblok blijven gebruiken? Ik zou me eventueel voor kunnen stellen dat je links of rechts van de scheur de blokjes zeg 10 mm hoog verwijdert en daat op maat nieuwe kopshouten beuken (haagbeuken?) blokjes in brengt.
Dank voor je reactie. Nee, wil hem niet als hakblok gebruiken maar meer decoratiestuk voor in onze keuken. Door de scheur is het blok ook wat uitgezet, dus die zal idd weer bij elkaar gebracht moeten worden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.