Hakblok zwaluwstaart restauratie

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
363
122
Wat een mooi blok zeg! Het patroon van die zwaluwstaarten is intrigerend om naar te kijken. Alleen daarom is het al de moeite waard om dit in ere te herstellen, zeker als het een meubelstuk moet worden.

Voordat er in mogelijke reparaties wordt gedacht, al of niet met behoud van de zwaluwstaarten, zou ik eerst proberen te achterhalen waar precies de spanning zit. Dan kan je vanuit daar beslissen of het mogelijk is en tegen welke kosten/moeite om dit te herstellen met behoud van de zwaluwstaarten.

Mijn eerste vraag daartoe: wijken de zijkanten van het blok mee met de scheur? Met andere woorden, is het geheel rondom niet meer haaks?
De tweede vraag: zijn de blokken nog op dezelfde maat? Of zijn er sommigen die meer vervomd zijn dan anderen? Als dat laatste zo is, wordt reparatie
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
363
122
Ik denk dat er spanning op de blokjes staat. Volgens mij is de buitenkant uitgezet toen hij nat werd en zijn de zwaluwstaarten uit elkaar getrokken, toen de buitenkant sneller droogde dan de binnenkant. Maar door hun vorm konden ze niet weer terug in elkaar.
De zwaluwstaart kon überhaupt niet uit elkaar. Bij het uitzetten zijn de pennen en staarten op sommige punten gebroken, zoals te zien op de foto's, om die beweging wel mogelijk te maken. Hout is langs de vezel gewoon gebroken.
Theoretisch zou het dus met een paar flinke lijmklemmen weer tegen elkaar te drukken moeten zijn. Maar waarschijnlijk is er ergens anders vervorming van de blokjes die dat tegenhoudt. En als het met zo'n grof geweld moet zal lijm ook niet langdurig stand houden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Pim M

ccrider

Actieve deelnemer
24 jan 2011
179
18
Beusichem (Betuwe)
Als je hem toch niet meer als hakblok wilt gebruiken zou je de beschadigde stukken er uit kunnen zagen en er vlakke blokken in kunnen lijmen waarbij je aan de bovenkant een klein stukje vrij houdt. Daar kun je dan een dun stukje met zwaluwstaarten in lijmen zodat het patroon visueel weer doorloopt. Allicht makkelijker dan het hele stuk van een passende zwaluwstaart te voorzien.
 
  • Leuk
Waarderingen: Pim M

ccrider

Actieve deelnemer
24 jan 2011
179
18
Beusichem (Betuwe)
Wat ook nog wel interssant is om te weten: is het blok in het midden net zo dik als aan de buitenkant? Of zit er in het midden minder hout? Dat zou een eventuele reparatie wel vergemakkelijken.
 

Pim M

Nieuw lid
30 sep 2023
16
0
Harderwijk
Wat een mooi blok zeg! Het patroon van die zwaluwstaarten is intrigerend om naar te kijken. Alleen daarom is het al de moeite waard om dit in ere te herstellen, zeker als het een meubelstuk moet worden.

Voordat er in mogelijke reparaties wordt gedacht, al of niet met behoud van de zwaluwstaarten, zou ik eerst proberen te achterhalen waar precies de spanning zit. Dan kan je vanuit daar beslissen of het mogelijk is en tegen welke kosten/moeite om dit te herstellen met behoud van de zwaluwstaarten.

Mijn eerste vraag daartoe: wijken de zijkanten van het blok mee met de scheur? Met andere woorden, is het geheel rondom niet meer haaks?
De tweede vraag: zijn de blokken nog op dezelfde maat? Of zijn er sommigen die meer vervomd zijn dan anderen? Als dat laatste zo is, wordt reparatie
Dank voor je reactie,
ad 1 het blok is niet meer haaks en heeft een kleine afwijking/kromtrekking door de scheur
ad 2 zoals ik het kan inschatten zijn de blokmaten nog gelijk
 

Pim M

Nieuw lid
30 sep 2023
16
0
Harderwijk
Als je hem toch niet meer als hakblok wilt gebruiken zou je de beschadigde stukken er uit kunnen zagen en er vlakke blokken in kunnen lijmen waarbij je aan de bovenkant een klein stukje vrij houdt. Daar kun je dan een dun stukje met zwaluwstaarten in lijmen zodat het patroon visueel weer doorloopt. Allicht makkelijker dan het hele stuk van een passende zwaluwstaart te voorzien.
Slim idee, dank voor het aanbrengen ervan!! Kan op het lijstje met mogelijkheden
 

Pim M

Nieuw lid
30 sep 2023
16
0
Harderwijk
Wat ook nog wel interssant is om te weten: is het blok in het midden net zo dik als aan de buitenkant? Of zit er in het midden minder hout? Dat zou een eventuele reparatie wel vergemakkelijken.
Ik denk cq schat in dat het overal even dik is, zal vanavond nog eens opmeten
 

Pim M

Nieuw lid
30 sep 2023
16
0
Harderwijk
Nog een paar foto’s van de breuk
 

Bijlagen

  • IMG_4558.jpeg
    IMG_4558.jpeg
    63,6 KB · Weergaven: 63
  • IMG_4559.jpeg
    IMG_4559.jpeg
    85,4 KB · Weergaven: 64
  • IMG_4560.jpeg
    IMG_4560.jpeg
    57,2 KB · Weergaven: 64

hdv

Post veel
24 nov 2019
850
445
Noord-Veluwe
Als je het mij vraagt ga je het er niet mooier op maken als je eraan gaat lopen knutselen. Bovendien gaat het nog maar de vraag zijn of je poging tot reparatie gaat houden als het hout gaat werken. Ik zou geneigd zijn een plaat gehard glas op risers bovenop het blok te maken en de scheur te laten voor wat die is.
 
  • Leuk
Waarderingen: Pim M en Wim Kluck

Sjoerd Gardien

Actieve deelnemer
14 okt 2010
38
11
Wildervank
www.atlasenkaart.nl
Dank voor je reactie. Nee, wil hem niet als hakblok gebruiken maar meer decoratiestuk voor in onze keuken. Door de scheur is het blok ook wat uitgezet, dus die zal idd weer bij elkaar gebracht moeten worden.
De scheur is toch helemaal op de lijmnaad? Dan is het in elk geval wateroplosbare lijm.
Je kan een van de blokjes aan de linkerkant van de scheur proberen weg te tikken. Anders de lijm daar proberen te weken. als je die vier blokjes naast de scheur eruit kan krijgen kan je hem of weer naar elkaar toe klemmen en de blokjes erin zetten, of als de blokjes vervormd zijn een aantal blokjes namaken en die erin plaatsen (dan wellicht ook de vier blokjes aan de andere zijde van de scheur.
 

mboots

Actieve deelnemer
28 jan 2022
79
38
Venlo
Even een out of the box idee. Dwars op de scheur de blokjes eraf zagen in het midden van de zwaluwstaart. Zodat je stroken krijgt die je dan per strook passend kunt maken in het vaste deel. Dan kun je elke rij apart netjes maken zodat ze makkelijk passen als alles goed past. Alles in elkaar lijmen.

Foto zegt hopelijk meer. Vanaf mijn telefoon.

IMG_9424.jpeg
Wellicht nog 1 zaagsnede extra in de 4de kolom
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.709
2.571
Gaanderen
Ik zou het zo laten. Ik denk dat het een vrij uniek exemplaar is. Een glasplaat zoals hierboven vermeld is een prima optie. Kan je het toch niet aanzien dan een kleedje erover. (sorry)
 

Pim M

Nieuw lid
30 sep 2023
16
0
Harderwijk
De scheur is toch helemaal op de lijmnaad? Dan is het in elk geval wateroplosbare lijm.
Je kan een van de blokjes aan de linkerkant van de scheur proberen weg te tikken. Anders de lijm daar proberen te weken. als je die vier blokjes naast de scheur eruit kan krijgen kan je hem of weer naar elkaar toe klemmen en de blokjes erin zetten, of als de blokjes vervormd zijn een aantal blokjes namaken en die erin plaatsen (dan wellicht ook de vier blokjes aan de andere zijde van de scheur.
Dank voor je reactie. Van die wateroplosbare lijm is een goede tip inderdaad. Thanks
 

Pim M

Nieuw lid
30 sep 2023
16
0
Harderwijk
Even een out of the box idee. Dwars op de scheur de blokjes eraf zagen in het midden van de zwaluwstaart. Zodat je stroken krijgt die je dan per strook passend kunt maken in het vaste deel. Dan kun je elke rij apart netjes maken zodat ze makkelijk passen als alles goed past. Alles in elkaar lijmen.

Foto zegt hopelijk meer. Vanaf mijn telefoon.

Bekijk bijlage 135955
Wellicht nog 1 zaagsnede extra in de 4de kolom
Dank voor je reactie. Zal het idee bespreken met iemand die wellicht de restauratie op zich gaat nemen. Thanks
 

Pim M

Nieuw lid
30 sep 2023
16
0
Harderwijk
Ik zou het zo laten. Ik denk dat het een vrij uniek exemplaar is. Een glasplaat zoals hierboven vermeld is een prima optie. Kan je het toch niet aanzien dan een kleedje erover. (sorry)
Als eraan knutselen mss ook weleens een negatief effect zou kunnen hebben dan laten we het zo. Ik besef mij dat dit een redelijk uniek en bijzonder exemplaar is.
 

Sjoerd Gardien

Actieve deelnemer
14 okt 2010
38
11
Wildervank
www.atlasenkaart.nl
Dank voor je reactie. Van die wateroplosbare lijm is een goede tip inderdaad. Thanks
Nog een laatste vraag: is er aan de onderkant of zijkant iets te zien dat de blokjes vasthoudt?
Met de constructies en houtsoort zou het me niet verbazen als er helemaal geen lijm gebruikt is en dit blok zo samengesteld is opdat het door gebruik vanzelf dichttrekt.
 

Pim M

Nieuw lid
30 sep 2023
16
0
Harderwijk
Nog een laatste vraag: is er aan de onderkant of zijkant iets te zien dat de blokjes vasthoudt?
Met de constructies en houtsoort zou het me niet verbazen als er helemaal geen lijm gebruikt is en dit blok zo samengesteld is opdat het door gebruik vanzelf dichttrekt.
Nee, niets te zien. Is een massief geheel en ook daarom zo mooi met die zwaluwblokjes. Je zou best eens gelijk kunnen hebben dat het blokjessysteem zichzelf vasthoud aan elkaar. Dank voor je reactie wederom
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.