Beste allen,
Ornament; leuk dat je Clim kent

T.a.v. het wegschuren van details; ik weet dat je fervent tegenstander bent van het gebruik van vijlen en schuurpapier; echter; wanneer je niemand hebt die het ambacht van houtsnijder aan je overdraagt ben je afhankelijk van hoofdzakelijk Engelse boeken, enkele Duitse, de Amerikaanse zijn in mijn opzicht de moeite van de aanschaf niet waard ( alhoewel er enkele houtsnijders in de VS een hoog niveau hebben). Zolang een beginnend houtsnijder niemand heeft die de fijne kneepjes bijbrengt moet je het hebben van wat je haalt uit die boeken, er is immers niets anders. Dat impliceert dat je t.g.v. onvoldoende techniek je toevlucht moet nemen tot die vijlen en het schuurpapier.
De oude meesters leerden hun vak in het gildesysteem van meester en gezel; de gezel deed er 7 jaar over voordat hij zijn meesterstuk maakte en zich meester mocht noemen; helaas heeft Napoleon dat afgeschaft.
Gelukkig zijn degenen die iemand hebben gehad die via overlevering de oude technieken hebben aangeleerd.
Gelukkig kan ik bij Clim terecht om zo de juiste technieken te leren. Wat ik bij hem leer zal ik beslist op het forum zetten; ik vind het belangrijk dat zo'n mooi ambacht niet verloren gaat en zal daarom de kennis die ik op doe delen.
T.a.v. musea Ornament: ik was vandaag in Dordrecht in de musea huis van Gijn en Hof van Holland; ik zag daar interessant houtsnijwerk waarbij ik mijn fototoestel helaas mistte( bij het volgende museum gaat die mee). Ik denk dat om je verder te bekwamen in het houtsnijden regelmatige museumbezoeken van groot belang zijn.
In zo'n museum waar interessant houtsnijwerk te zien is zie ik dat mensen daar achteloos aan voorbij lopen, niet wetend hoeveel kennis van hout, vormen, gereedschap, anatomie etc. er achter schuil gaat, steeds spijtig om dat te zien

H. Katan; naar mijn informatie was Grinling Gibbons een zoon van Engelse ouders die hier woonden, hij heeft het vak inderdaad in Nederland en naar ik meen Vlaanderen geleerd; hij wordt nu gezien als de grootste Britse houtsnijder ooit ( m.i. terecht).
T.a.v. de retabel Borman; ik ken een retabel hier dichtbij, in het Belgische Hoogstraten, daar staat een retabel gemaakt rond 1890 waar ik met veel bewondering en respect naar heb staan kijken ( dus rond 1900 was het vakmanschap nog aanwezig), uitgevoerd in eiken.
Willem; ik leg de lat inderdaad dit keer heel hoog, w.s. te hoog; toch ga ik het proberen. Vandaag was er iemand hier die adviseerde Touchstone eerst in klei te maken om het gevoel voor Touchstone in mijn brein te krijgen, ik heb daar even over nagedacht; ik ben echter geen kleier en ga dat niet doen omdat ik niets met klei heb ( alhoewel ik moet toegeven dat klei een materiaal is waar je in kunt blijven wijzigen en toevoegen, in hout is eenmaal weggehaald voor altijd weg).
Edwin; ben je al eens in het Catharijnenconvent in Utrecht geweest, of de St Servaas in Maastricht? Onwaarschijnlijk wat onze voorouders konden maken; klein, heel gedetailleerd. Als je het ziet begrijp je niet hoe ze het hebben kunnen maken.
Groet en een fijn weekend,
Frans