Green man ( groene man)

P

Pel

Guest
@Ornament, ik moet u gelijk geven, maar er is schijnbaar geen ontkomen aan, echter ik moet u eerlijkheidshalve bekennen dat ik ook schuurpapier gebruik, en fijne vijltjes en raspen. Met een dremel heb je m.i. geen gevoel van diepte dat ben ik met u eens. En een hele snee van een guts op bijvoorbeeld een acanthusblad is natuurlijk veel mooier als een uitgeschuurd blad daar is geen discussie over mogelijk. Maar om zonder schuurpapier en vijltjes te gebruiken met het snijden is zo verdomd moeilijk, maar ik ga het toch eens proberen dat beloof ik u:rolleyes:

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
D

Dulcimer

Guest
Tja, ook ik zal er niet aan ontkomen om, als het echt niet anders kan, vijltjes, schuurpapier en dremel te gebruiken. Ook ik ben daar niet gelukkig mee. Deels ligt dat er aan dat ik nog maar een beperkt assortiment gutsen e.d. heb.
Hopelijk is er binnenkort plaats bij de houtsnij-cursus in Dordrecht zodat ik de kennis krijg om zonder genoemde hulpmiddelen te werken.
Groet,
Frans
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ik snap dat voor het echte houtsnijden een Dremel een beetje niet-ambachtelijk is maar toen ik vroeger wel'ns in steen werkte vond ik een slijptol toch maar wat handig ipv alleen hamer en beitel.
En zo deden andere beeldhouwers het ook voor zover ik me herinner.
Natuurlijk niet voor het fijne werk maar als je in het begin flink wat moet weghalen uit je blok graniet/marmer dan is een electrisch hulpje wel heel lekker.
Gemak dient de mens wat dat betreft.
Bij een steenhouwerij gebruiken ze ook niet voor niets een zaag, daar staan ze ook niet met fijne beitels voor een klant een stuk steen af te hakken.
Met een Dremel is het gevoel anders maar je kan er heel goed mee profileren vind ik.
De opmerking van geen diepte voelen snijdt geen hout:p in deze vind ik.
Als je bijv bij een gezicht een neus moet profileren gaat dat prima met een dremel behalve waar een scherpe snede verlangt wordt.
Met een Dremel schuur/polijst je ahw materiaal weg net zolang je vorm goed is.
Voor diegenen die erover twijfelen; kijk op youtube, ze maken prachtige dingen ermee.
Maar goed; ieder z'n eigen ding.
 
D

Dulcimer

Guest
Tot mijn grote geluk kan ik terecht in de houtsnijders-opleiding van Clim Schots in Dordrecht en start daar op de 26e van deze maand ( tot mijn verrassing bij de gevorderden). Omdat de groene man dan allang af zal zijn ben ik vandaag bezig geweest met tekeningen te maken van, jawel, weer een nar van Ian Norbury; de nar Touchstone uit de verhalen van Shakespeare. Het hout is ook al daarvoor verlijmd. Die touchstone wordt heel moeilijk maar ik hoop dat ik tot een redelijk resultaat kom met hulp van Clim.
Ik zal binnenkort, zodra dat interessant wordt, weer een foto plaatsen van de groene man in wording.
Bij de foto het voorbeeld van touchstone dat ik wil maken( dit is zo moeilijk na te maken dat ik nu al inschat dat ik het slechts bij benadering haal; ik ga er echter ook eigen ideeën in verwerken; en eindresultaat is dat ik er weer een hoop bij heb geleerd, zo hoop ik althans).
Groet,
Frans
IMG_20161011_0002_NEW.jpg
 
D

Dulcimer

Guest
Jammer Edwin dat je een eindje ver weg woont, die cursus zou voor jou misschien ook wat zijn. Clim Schots heeft zijn opleiding in Antwerpen gevolgd en is als ik mij niet vergis restauratie-houtsnijder; hij heeft o.a. meegewerkt aan restauraties in de kathedraal van Antwerpen. Naar mijn weten zijn opleidingen in houtsnijden, meubelmaken e.d. vooral geconcentreerd in jou omgeving; als je wil zul je daar vast iemand vinden.
Die nar is inderdaad een uitdaging; zoals je weet heb ik altijd een uitdaging nodig anders boeit het mij niet, is bij jou denk ik niet anders gezien het houtsnijwerk dat je doet.
Ik denk dat de lat hoog leggen de enige weg is om een stapje hoger te komen naast het uitbreiden van kwaliteitsgereedschap, zonder dat laatste lukt het niet.
Het hout wordt weer linden; 39,5 cm hoog ( het beeld wordt daardoor een stuk kleiner dan het origineel van Ian Noirbury dat 26 inch hoog is; goed hout is duur daarom heb ik het formaat kleiner gemaakt; dat betekent wel dat ik nog meer in detail moet werken dan Norbury, we zullen zien waar het eindigt t.z.t.), het kan mogelijk een complete afgang worden maar dat hindert niet; weer bijgeleerd voor een volgend project.
Groet,
Frans
 
P

Pel

Guest
Tjonge Frans nu leg je de lat wel heel erg hoog, ik zou er niet aan durven te beginnen, omdat het uit een blok is gesneden, er zit actie in het beeld omdat hij schuin staat, en er zitten een hele hoop fruddelkes en franjelkes aan. Maar ik wens je heel veel succes Frans, ook fijn dat je naar die cursus van Clim Schots kan gaan, ik heb even op zijn site gekeken maar hij maakt heel mooi werk, kortom een vakman. Ik hoop dat je hier af en toe verslagje maakt van de vorderingen op de cursus?

Groet Pel.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.182
354
Etten-Leur
Nou nou Frans, dat lijkt me nog een flinke klus, vooral omdat je een kleinere maat kiest en de details dan nog meer gepriegel opleveren! Maar even zo goed veel succes, ik ben nu al weer trots op Westelijk Noord-Brabant!

groet, Hans
 
D

Dulcimer

Guest
Pel; dat heb je goed gezien; Touchstone is al moeilijk maar die schuinstand van Touchstone maakt het extra moeilijk, maar ik hoop dat ik daarmee geholpen kan worden op de cursus.
Ik heb geen foto van de zijkant van Touchstone en heb geprobeerd dat met zo'n houten pop te tekenen; die houten ledepop is echter een van ikea en laat zich niet in de houding van touchstone buigen:(
Natuurlijk zal ik, wanneer ik meen dat ik zaken leer op de cursus die waarschijnlijk bij collega-houtsnijders niet bekend zijn, dezen met jullie delen.
Hans; de kleinere maat is ook al een extra probleem en het wordt inderdaad gepriegel waarbij ik er niet onderuit zal kunnen komen om vijlen, schrapers en schuurpapier te gebruiken; de details zijn zo klein dat je daar niet onderuit komt.
Tja, wat doe ik mijzelf aan? een uitdaging, veel leerervaringen, en wat het ook uiteindelijk wordt, het wordt in ieder geval iets en heb ik weer iets om het houtsnijden op de volgende open dag hout onder de aandacht te brengen ( overigens vroeg tot mijn grote verbazing een echtpaar op de open dag hout of "de nar" te koop was; ik heb nee gezegd omdat ik de nar niet goed genoeg vind).
Groet,
Frans
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.446
539
Natuurlijk zal ik, wanneer ik meen dat ik zaken leer op de cursus die waarschijnlijk bij collega-houtsnijders niet bekend zijn, dezen met jullie delen.
Frans

Ik ken hem;, hij is een heel sympathieke man. Studeerde 2 jaar geleden, na vijf jaar studeren, af aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen DKO, studierichting : de zaterdagcursus Hout - Beeld. Zijn cursus ken ik niet.

Natuurlijk zal ik, wanneer ik meen dat ik zaken leer op de cursus die waarschijnlijk bij collega-houtsnijders niet bekend zijn, dezen met jullie delen.
Hans; de kleinere maat is ook al een extra probleem en het wordt inderdaad gepriegel waarbij ik er niet onderuit zal kunnen komen om vijlen, schrapers en schuurpapier te gebruiken; de details zijn zo klein dat je daar niet onderuit komt.
Frans
Juist de details schuur je weg, onoverkomelijk.

Ga naar een museum en je ziet veeeel expressiever en artistieker beeldhouwwerk, hier gemaakt eeuwen geleden, voor het schuurpapier en dremel bestonden. Dat deden ze met gutsen, beitels en messen. Meestal met relatief weinig gereedschap. Je kunt er meer van opsteken dan uit de doe boeken en van video's die de laatst decennia verschenen en die cultureel duidelijk onder dat niveau liggen. Ook de werkwijzen vind ik twijfelachtig, bijna altijd faalt men in het presenteren ( uitvoeren) van een goede sculpturale opbouw van het beeldhouwwerk, ornament.
groeten, Ornament

Nogmaals, heel de geschiedenis door heeft de mensheid fijne dingen geproduceerd. Je voorbeelden van Ian zijn laatgotisch geïnspireerd, maar is niet zuiver van stijl, een panache. Deze middeleeuwse beeldhouwers konden met gemak even gedetailleerd werken, aan een heel snel tempo. Denk maar aan de Vlaamse retabels, daar moeten al gauw meer dan honderd figuren in. Ze werden snel gemaakt vormde een echte industrie en werden over de hele wereld uitgevoerd. als willekeurig voorbeeld, als één uit de vele: klik eens op retabel Borman.
Klik maar eens een paar foto's open. Hangt in het Koninklijk Museum voor Kunst en Geschiedenis. In het Rijksmuseum en convent in Utrecht kun je ook priegelwerk zien. In laatmiddeleeuwse ateliers waren eerder weinig gereedschappen aanwezig, en het schuurpapier was nog lang niet uitgevonden. Je moet zo'n atelier best vergelijken een klein ambachtelijk atelier in de soeks.

groeten,
Ornament
 
Laatst bewerkt:

H.Katan

Actieve deelnemer
15 jan 2014
247
5
De naam is Jan Borreman, of Jan Borman een retabel is een schilder of beeldhouwwerk dat op een altaar geplaatst wordt .
Misschien wordt het zoeken op die manier gemakkelijker .
En voor de geinteresseerden is Grinling Gibbons misschien ook wel interessant , mijn ervaring is dat er wel een hoop kunstschilders bekend zijn maar weinig beeldhouwwers .
De naam Grinling heeft mij altijd gefascineerd omdat het waarschijnlijk een Nederlandse naam is .
Er wordt trouwens sowieso veel te veel geschuurd , terwijl je. met schrapen een veel scherper laatste afwerking krijgt en juist het contrast tussen de verschillende ruimtelijke vlakken is van belang en dat schuur je weg met schuurpapier .

Ik krijg ook weer zin om wat te gaan snijden !
Misschien is het leuk om een topic aan te maken met namen van houtsnijders en beeldhouwers als inspiratie ?
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.446
539
De naam is Jan Borreman, of Jan Borman een retabel is een schilder of beeldhouwwerk dat op een altaar geplaatst wordt .
Misschien wordt het zoeken op die manier gemakkelijker .
En voor de geinteresseerden is Grinling Gibbons misschien ook wel interessant , mijn ervaring is dat er wel een hoop kunstschilders bekend zijn maar weinig beeldhouwwers .
De naam Grinling heeft mij altijd gefascineerd omdat het waarschijnlijk een Nederlandse naam is .
Er wordt trouwens sowieso veel te veel geschuurd , terwijl je. met schrapen een veel scherper laatste afwerking krijgt en juist het contrast tussen de verschillende ruimtelijke vlakken is van belang en dat schuur je weg met schuurpapier .

Ik krijg ook weer zin om wat te gaan snijden !
Misschien is het leuk om een topic aan te maken met namen van houtsnijders en beeldhouwers als inspiratie ?

Borreman? zou goed kunnen. Over oude namen bestaan vaak discussies. Vaak werden ze in die tijd al op verschillende manieren geschreven. In het boek hieronder wordt hij Borman genoemd, en verder weet ik het ook niet.

cms_visual_164873.jpg_1423976708000_300x420.jpg


edit: dit is de handtekening
retabels jb_bewerkt-1.jpg

groeten,
Ornament
 
Laatst bewerkt:

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.446
539
Helemaal mee eens Ornament.

p.s. weet jij Ornament welk hout Retabel Borman voor dat grote snijwerk heeft gebruikt ?

Gr Edwin

De personages zijn in inlandse eik, waarschijnlijk nat gesneden.

Daarentegen werd kast en het maaswerk ( lijsten, spitsbogen, pinakels en de rest van de architectuur) uit droog Slavonisch eikenhout vervaardigd.

groeten,
Ornament
 
Laatst bewerkt:

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
@Ornament, ik moet u gelijk geven, maar er is schijnbaar geen ontkomen aan, echter ik moet u eerlijkheidshalve bekennen dat ik ook schuurpapier gebruik, en fijne vijltjes en raspen. Met een dremel heb je m.i. geen gevoel van diepte dat ben ik met u eens. En een hele snee van een guts op bijvoorbeeld een acanthusblad is natuurlijk veel mooier als een uitgeschuurd blad daar is geen discussie over mogelijk. Maar om zonder schuurpapier en vijltjes te gebruiken met het snijden is zo verdomd moeilijk, maar ik ga het toch eens proberen dat beloof ik u:rolleyes:

Groet Pel.

Kom op zeg, is toch helemaal geen schande! Zelfs de aller grootste houtsnijder ooit, Grinling Gibbons zou een plantaardige soort van schuurpapier gebruikt hebben. Volgens mij werd het "dutch reed" genoemd
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.446
539
Grinling Gibbons zou een plantaardige soort van schuurpapier gebruikt hebben. Volgens mij werd het "dutch reed" genoemd

Weet ik.
Maar de kwestie was of je moet schuren om details te maken. Probeer maar eens details te schuren en kijk hoe die er daarna uitzien: weggeveegd. . Met plantenstengels, haaienhuiden, schuurpapier of met wat je maar wil. Grotere vormen, zonder details, daar ga je wat meer succes hebben.

groeten,
Ornament
 
Laatst bewerkt:
D

Dulcimer

Guest
Beste allen,
Ornament; leuk dat je Clim kent:)
T.a.v. het wegschuren van details; ik weet dat je fervent tegenstander bent van het gebruik van vijlen en schuurpapier; echter; wanneer je niemand hebt die het ambacht van houtsnijder aan je overdraagt ben je afhankelijk van hoofdzakelijk Engelse boeken, enkele Duitse, de Amerikaanse zijn in mijn opzicht de moeite van de aanschaf niet waard ( alhoewel er enkele houtsnijders in de VS een hoog niveau hebben). Zolang een beginnend houtsnijder niemand heeft die de fijne kneepjes bijbrengt moet je het hebben van wat je haalt uit die boeken, er is immers niets anders. Dat impliceert dat je t.g.v. onvoldoende techniek je toevlucht moet nemen tot die vijlen en het schuurpapier.
De oude meesters leerden hun vak in het gildesysteem van meester en gezel; de gezel deed er 7 jaar over voordat hij zijn meesterstuk maakte en zich meester mocht noemen; helaas heeft Napoleon dat afgeschaft.
Gelukkig zijn degenen die iemand hebben gehad die via overlevering de oude technieken hebben aangeleerd.
Gelukkig kan ik bij Clim terecht om zo de juiste technieken te leren. Wat ik bij hem leer zal ik beslist op het forum zetten; ik vind het belangrijk dat zo'n mooi ambacht niet verloren gaat en zal daarom de kennis die ik op doe delen.
T.a.v. musea Ornament: ik was vandaag in Dordrecht in de musea huis van Gijn en Hof van Holland; ik zag daar interessant houtsnijwerk waarbij ik mijn fototoestel helaas mistte( bij het volgende museum gaat die mee). Ik denk dat om je verder te bekwamen in het houtsnijden regelmatige museumbezoeken van groot belang zijn.
In zo'n museum waar interessant houtsnijwerk te zien is zie ik dat mensen daar achteloos aan voorbij lopen, niet wetend hoeveel kennis van hout, vormen, gereedschap, anatomie etc. er achter schuil gaat, steeds spijtig om dat te zien:(
H. Katan; naar mijn informatie was Grinling Gibbons een zoon van Engelse ouders die hier woonden, hij heeft het vak inderdaad in Nederland en naar ik meen Vlaanderen geleerd; hij wordt nu gezien als de grootste Britse houtsnijder ooit ( m.i. terecht).
T.a.v. de retabel Borman; ik ken een retabel hier dichtbij, in het Belgische Hoogstraten, daar staat een retabel gemaakt rond 1890 waar ik met veel bewondering en respect naar heb staan kijken ( dus rond 1900 was het vakmanschap nog aanwezig), uitgevoerd in eiken.
Willem; ik leg de lat inderdaad dit keer heel hoog, w.s. te hoog; toch ga ik het proberen. Vandaag was er iemand hier die adviseerde Touchstone eerst in klei te maken om het gevoel voor Touchstone in mijn brein te krijgen, ik heb daar even over nagedacht; ik ben echter geen kleier en ga dat niet doen omdat ik niets met klei heb ( alhoewel ik moet toegeven dat klei een materiaal is waar je in kunt blijven wijzigen en toevoegen, in hout is eenmaal weggehaald voor altijd weg).
Edwin; ben je al eens in het Catharijnenconvent in Utrecht geweest, of de St Servaas in Maastricht? Onwaarschijnlijk wat onze voorouders konden maken; klein, heel gedetailleerd. Als je het ziet begrijp je niet hoe ze het hebben kunnen maken.

Groet en een fijn weekend,
Frans
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.