Gezocht: ploegschaaf

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.138
850
Ulvenhout
Voor het handmatig maken van kleine kistjes en dergelijke ben ik op zoek naar een goed werkende ploegschaaf. Is er iemand die deze te weinig gebruikt of zijn hoeveelheid gereedschap wil verkleinen?
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.138
850
Ulvenhout
Nou, dat maakt eigenlijk niet heel veel uit, al lijkt een metalen schaaf mij preciezer in te stellen dan een houten. Dus ik dacht aan een Record 044 of een soortgelijke.
 

jobtiel1

Actieve deelnemer
3 nov 2022
45
31
Zuid-Beveland, Zeeland
Ik kan je vertellen dat de houten nooitgedagt ploegschaven ook zeer goed werken. Het vasthouden kan soms wat lastiger zijn. Deze zijn voor niet veel geld op marktplaats te vinden mocht je geen metalen kunnen vinden binnen je budget. Ik gebruik er een voor de groeven voor de onderkant van kistjes en voor de groeven van paneel deuren en deksels. groeven voor lijsten zijn ook geen probleem, alleen even zorgen dat je dan de dunne schaafbeitels er ook bij hebt.

~Jobtiel
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.912
2.535
Jij vindt het te duur. Je kan zo'n schaaf niet maken voor dat geld. Het is een betere belegging dan geld op de bank. En je kan er ook nog mee schaven.
 
  • Haha
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck en Roel22

Roel22

Post veel
27 feb 2017
906
315
Ik kan nog geen loden beitel maken voor honderd euro...
D.w.z. ik kan wel een beitel smeden, maar om hem er een beetje gelikt uit te laten zien...
Maar ik zou nog even blijven zoeken, uiteraard naar iets goed, maar een tikje beter betaalbaar.
Het is weliswaar een prima investering, maar het loont vaak de moeite om even rond te neuzen.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.138
850
Ulvenhout
Ik ken al die schaven van Marktplaats, maar ik vind de prijzen van die handelaren altijd dubbel. Tuurlijk willen zij er iets aan verdienen, maar ik krijg toch de indruk dat ze veel doorschuiven en daar een flinke winst op halen.

Daarom dat ik het eerst hier vraag. Misschien wel iemand er vanaf tegen een 'normale' prijs.
 
Laatst bewerkt:

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
129 euro voor een complete ploegschaaf is niet duur ,sws krijg je er geen nieuwe voor. ik zou t wel weten...
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.912
2.535
Staat er nog een op marktplaats voor 50 euro. Stanley ploegschaaf 13-030 in helmond.
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
349
119
Ik ken al die schaven van Marktplaats, maar ik vind de prijzen van die handelaren altijd dubbel. Tuurlijk willen zij er iets aan verdienen, maar ik krijg toch de indruk dat ze veel doorschuiven en daar een flinke winst op halen.
Tuurlijk. Zij weten waar het te halen valt, en daar zit hun winst. Op marktplaats ga je er geen voor 50€ vinden.
Ik heb er uiteindelijk een volledig complete uit Engeland laten komen. Iets goedkoper, maar niet veel. Dat is dan ook gelijk het duurste stuk gereedschap wat ik heb geloof ik.

Belangrijke vraag: wat voor breedte groeven ben je van plan te schaven? Het voordeel van zo'n Record 044 is dat die met verschillende beitels komt, zelfs zo klein als 6 mm (vooruit, 1/4" dan). Ik heb nog nooit zo'n smalle houten schaaf op Marktplaats gezien. En wil je meerdere maten, dan heb je meerdere schaven nodig.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.138
850
Ulvenhout
Het gaat mij vooral om de groef voor een bodem. Dus 6mm zou prima zijn.
Ik houd Marktplaats een tijdje in de gaten en anders kijk ik wellicht toch naar een Luban.
Die Stanley had ik gezien, maar die ziet er zo slap uit. Het lijkt wel of deze van plaatstaal is gemaakt? Dan toch maar iets meer betalen en iets meer kwaliteit.
 

jobtiel1

Actieve deelnemer
3 nov 2022
45
31
Zuid-Beveland, Zeeland
Als je voornamelijk groeven van dezelfde dikte met dezelfde afstand van de rand maakt is inderdaad zo'n houten schaaf zelf maken een goede oplossing. Je hebt dan zo'n verstelbare schaaf niet nodig.

~Jobtiel
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
349
119
Die is slim gemaakt! Al is dit eigenlijk een smalle boorschaaf toch, omdat die geen geleiding heeft? Die andere twee voorbeelden hebben wel geleiding waardoor de groef altijd op vaste afstand van de rand wordt gemaakt. Zonder geleiding kan een nadeel zijn omdat je altijd een extra latje moet klemmen als geleider. Maar het voordeel is dat het veel flexibiliteit geeft.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.208
519
Eanske
ingoogni.nl
Al is dit eigenlijk een smalle boorschaaf toch, omdat die geen geleiding heeft?
Ja, maar al die namen??? Ik zou een instelbare zijgeleiding maken en een vaste diepte die van twee wangen aan weerszijden van de beitel komen.

Plaatje uit Makin Wood Tools van John Wilson, met twee rampamoeren en twee draadeinden zou je hier een zijgeleider aan vast kunnen maken. Maar uiteidelijk bepaald wat je doet hoeveel variatie je nodig hebt, en naa een paar keer oefenen iss een iets anders schaafje redelijk vlot gemaakt, lijkt me:
schaafje.jpg

Het bed waar de beitel op ligt staat onder 37°.

EDIT: Als je het nog mooier wilt kun je er ook nog voorsnijders aan maken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.