[gezocht] Festool Domino

Taab

Actieve deelnemer
11 jun 2020
138
38
Omgeving Apeldoorn
Voor een volgend project ben ik op zoek naar een Festool Domino bij voorkeur de df500.

Heb jij er een liggen waar je vanaf wilt dan ontvang ik graag een berichtje met jouw vraagprijs!

Groet,

Taab
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.150
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
Dat stond er niet, maar je geeft er een mooie draai aan😅
hierbij de verwijzing naar de mafell die te koop staat
het is niet mijn bedoeling om iemand te misleiden
wel om informatie te delen
het is aan ieder om elke eventuele aankoop te wikken en te wegen
ondertussen heeft @Taab reeds aangegeven dat die mafell buiten zijn wensen valt
de df's zitten nog niet binnen mijn werkgebied, waarin ik het prima met een makita-koekjesmachine + een lamello zeta red
wat niet belet dat ik de df's in het oog houd
elke aankoop moet verantwoord zijn
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
hierbij de verwijzing naar de mafell die te koop staat
het is niet mijn bedoeling om iemand te misleiden
wel om informatie te delen
het is aan ieder om elke eventuele aankoop te wikken en te wegen
ondertussen heeft @Taab reeds aangegeven dat die mafell buiten zijn wensen valt
de df's zitten nog niet binnen mijn werkgebied, waarin ik het prima met een makita-koekjesmachine + een lamello zeta red
wat niet belet dat ik de df's in het oog houd
elke aankoop moet verantwoord zijn
Ach er is hier op de site niemand die denkt dat je iemand wil misleiden denk ik zo.
Je hoeft er dus echt niet zo zwaar aan te tillen (tenminste dat was niet mijn insteek), maar af en toe een beetje een luchtige sfeer op de site moet toch kunnen;)
 
  • Leuk
Waarderingen: The Boktor

Taab

Actieve deelnemer
11 jun 2020
138
38
Omgeving Apeldoorn
ondertussen heeft @Taab reeds aangegeven dat die mafell buiten zijn wensen valt
de df's zitten nog niet binnen mijn werkgebied, waarin ik het prima met een makita-koekjesmachine + een lamello zeta red
wat niet belet dat ik de df's in het oog houd
elke aankoop moet verantwoord zijn

Ik moet ook bekennen dat ik met de domino heb leren werken tijdens de opleiding en dat mij dit een prettige manier lijkt om een dergelijk product verder te gebruiken.
 

Taab

Actieve deelnemer
11 jun 2020
138
38
Omgeving Apeldoorn
Uiteraard, ik ben voor thuis een televisiekastje aan het ontwerpen waarbij ik gebruik maak van plaatmateriaal, de materiaalkeuze heb ik nog niet gemaakt(mdf/multiplex). Waarbij ik de domino wil toepassen zodat ik hier ook meer mee leer werken.

Ik heb even door jouw draadje gescand en mijn idee was om de domino inderdaad voor 90 graden verbindingen te gebruiken en voor de liggende delen.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.150
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik heb even door jouw draadje gescand en mijn idee was om de domino inderdaad voor 90 graden verbindingen te gebruiken en voor de liggende delen.
voor dat type materiaal + verbindingen verkies ik de zeta p2
daarmee kan je de delen tegen mekaar trekken
uiteraard is er een financiële kant
met de domino moet je klemmen, lijmen, (schroeven ?)
als je dat toch gaat doen, dan zie ik in deze toepassing weinig meerwaarde tov lamello's
mocht ik een domino inzetten, dan zal het zijn voor verbindingen waar je met de zeta of lamello's te breed of onvoldoende diep gaat
bv bij een stoel
en nu zitten we in het gebied van de persoonlijke smaak en voorkeur
over geuren en kleuren moe je ni zeuren
 

Taab

Actieve deelnemer
11 jun 2020
138
38
Omgeving Apeldoorn
voor dat type materiaal + verbindingen verkies ik de zeta p2
daarmee kan je de delen tegen mekaar trekken
uiteraard is er een financiële kant
met de domino moet je klemmen, lijmen, (schroeven ?)
als je dat toch gaat doen, dan zie ik in deze toepassing weinig meerwaarde tov lamello's
mocht ik een domino inzetten, dan zal het zijn voor verbindingen waar je met de zeta of lamello's te breed of onvoldoende diep gaat
bv bij een stoel
en nu zitten we in het gebied van de persoonlijke smaak en voorkeur
over geuren en kleuren moe je ni zeuren
Dankjewel voor het delen van je kennis, ik kende het P-systeem nog niet. Dat is voor een dergelijke klus en hobbymatig nog een te hoge investering maar leuk om te leren kennen.

Betreft lamello vs domino zie ik voordelen voor beide machines. Mocht ik er niet uitkomen met mijn zoektocht naar een domino machine dan zal ik lamello ook zeker overwegen.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.700
2.570
Gaanderen
Voor de domino machine zijn er ook domino's die je wel kan aantrekken. Het grote verschil is dat bij lamello's je de plank na montage nog kunt verschuiven. En bij de domino's niet. Een lamello is een dun plaatje en dus minder sterk dan een domino. Voor de Zeta is dat anders. Maar de prijs van een Zeta lamello is ook anders.
Wat deze verschillen waard zijn is voor velen verschillend. Als ik een lamello Z had dan zou ik niet weten of ik een domino zou kopen. Andersom heb ik de keuze gemaakt voor een domino. Ik had een goedkope lamello (skil) maar die is niet te vergelijken met een echte Lamello machine.
 
  • Leuk
Waarderingen: rinus en Taab

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.150
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
bij het oplijsten van de gebruiksmogelijkheden van de domino was ik onvolledig
alhoewel ik veronderstel dat @Taab zinnens is om enkel met de domino-houten-steentjes te werken

met de domino kan je het D8-systeem gebruiken om delen tegen mekaar te trekken
uit de praktijk ken ik dit niet
ik heb evenmin behoefte aan dit systeem, want de zeta doet op dit gebied alle werk dat ik wens

in vergelijking met de clamex p14 en familie uit de stal van de zeta p2, komt het D8-systeem mij over als:
1) ingewikkeld (door de opbouw + hulpstukken + de vele varianten)
2) duur (volgens festool kost dit type 2 euro btw in /stuk)
3) niet echt esthetisch (je maakt een groot gat, dat niet voor dat van een minifix onderdoet, en dat je moet afdichten - bij de zeta zijn de gaatjes discreet 6 mm, waardoor ze naast een gatenrij voor legplanken amper opvallen)

mogelijks hebben de collega's goeie ervaringen met het D8-systeem

1651751869816.png
 
  • Leuk
Waarderingen: Taab

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
In mijn optiek zou het uitgangspunt nog steeds moeten zijn dat als je veel met plaatmateriaal werkt de Lamello/Zeta de betere keuze is en voor massief de Domino.

Natuurlijk is er een overlap en zijn er handige en demontabele verbinders voor beiden en ook wat hulpstukken maar de basiseigenschappen zijn wel gericht op een specifiek materiaal....
 

Taab

Actieve deelnemer
11 jun 2020
138
38
Omgeving Apeldoorn
Ik ben verbaasd over de kennis die er naar aanleiding van mijn vraag bij andere forumleden allemaal uitkomt.

Dit brengt mij wel aan het twijfelen, ik had gehoopt met de domino een machine te hebben waarmee ik zowel in plaatmateriaal als in massief hout een goede verbinding zou kunnen maken. Maar het blijkt dat er veel verschillende voorkeuren zijn, dus zal ik die van mijzelf ook nog moeten leren kennen.

Na alle adviezen ga ik toch nog maar eens nadenken over het bovenstaande.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.700
2.570
Gaanderen
Ik ben verbaasd over de kennis die er naar aanleiding van mijn vraag bij andere forumleden allemaal uitkomt.

Dit brengt mij wel aan het twijfelen, ik had gehoopt met de domino een machine te hebben waarmee ik zowel in plaatmateriaal als in massief hout een goede verbinding zou kunnen maken. Maar het blijkt dat er veel verschillende voorkeuren zijn, dus zal ik die van mijzelf ook nog moeten leren kennen.

Na alle adviezen ga ik toch nog maar eens nadenken over het bovenstaande.
Je kunt met de domino perfecte verbindingen maken in zowel plaat als massief hout. In smal hout gaat het zelfs beter als met een lamello. Er is overlap maar ik heb (als oud dealer van festool en verkoper van lamello) de indruk dat velen die nieuw beginnen de domino kiezen.
 
  • Leuk
Waarderingen: city17

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.