Mijn gehele collectie schaven heeft dat nog niet gekost. Maar je ziet vaak dat dit soort schaven dan door mensen worden gekocht, die helemaal niet kunnen schaven en slijpen. En dan komen ze in een mooie kast te hangen. Als kunst. En kunst is beter als het duur is.
Onze "hele" maatschappij is ingesteld op decadent koopgedrag en als 1 schaap over de dam is volgen er meerdere, we zijn toch immers kuddedieren. Mensen zijn beïnvloedbaar, internet goeroe's zoals Rob Cosman doen je geloven dat je niet zonder kan. Met auto's het zelfde, het liefst kopen we een MB maar uiteindelijk kom je met een VW ook van a naar b. Aan de motor zal het niet liggen, beiden hebben een VAG motor, maar toch geef ik liever mijn geld uit, aan ster op mijn gril, dat is status verhogend, je gaat toch niet in een VW rijden, een auto notabene gemaakt voor het gewone klootjes volk. Met huizen idem dito zo groot en lux mogelijk geen Ikea keuken maar een SieMatic en als je toch moet koken dan het liefst op een La Cornue anders smaakt het eten niet zo. Als ik mijn eten dan opeet voor de TV, en kijk naar alle ellende in de wereld, prijs ik mezelf gelukkig, wat ben ik blij dat ik mezelf kan omringen met al die "luxe" die anderen niet hebben. Koken kan ik voor geen meter dus meestal zit ik te eten in één van de vele restaurants dus eigelijk is die La Corrneu meer decoratie dan dat hij dienst doet, maar ach het oog wilt ook wat,.....mooie afwerking veel glimmend koper doet iets met de mens