Gezien op MP, LN schaaf, geen relatie met koper

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
Een nieuwe bij dictum is EUR424 maar al tijden niet op voorraad..

Als je haast hebt en ie idd gewoon goed is (zoals ie er ook uit ziet op de foto's) is dit best een OK prijs.

Edit: bericht van Charel kwam tegelijkertijd denk ik
 

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
466
122
Middelburg
hmmm, €424 bij Dictum, nieuw
Ja dat zijn de prijzen van voor de corona, de dame van Dictum had het vermoeden, dat ze niet meer voor dat bedrag kunnen worden geleverd, mochten ze weer leverbaar zijn,....dus ja een beetje misleidend, hou maar gewoon de Baptist prijs aan.
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
970
310
Rosmalen
Mooi, maar goeiendag wat een geld, gisteren voor 40 euro een 50's Record #5 gekocht op ebay (ex shipping en invoer).
 

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
466
122
Middelburg
Ik verbaas me ook altijd over de hoeveelheden geld er voor al die schaven betaald wordt. Maar blijkbaar worden mensen er blij van.
Goed gereedschap mag geld kosten maar inderdaad je kunt ook overdrijven, uiteindelijk moet ie schaven en dat kun je ook met een mindere pretentieus merk.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.731
2.590
Gaanderen
Ik verbaas me ook altijd over de hoeveelheden geld er voor al die schaven betaald wordt. Maar blijkbaar worden mensen er blij van.
Ik verbaas me niet (meer). IK heb diverse klanten gehad die niet blij waren als ze dit soort dingen niet konden kopen. Levertijd en je kan niet elk merk en of product op voorraad hebben.

Chevvy jij gaat er vanuit dat het gaat om het resultaat en liefst zo goedkoop mogelijk. Niet iedereen is zo.
Er zijn ook liefhebbers van mooi gereedschap die graag tot merken (duur) willen kopen.
Voordat een schaaf zijn werk kan doen moet ie eerst gekocht worden. Dus hoe mooier de schaaf er uit ziet des te makkelijker kun je hem tegen een hoge prijs verkopen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.159
2.628
Mijn gehele collectie schaven heeft dat nog niet gekost. Maar je ziet vaak dat dit soort schaven dan door mensen worden gekocht, die helemaal niet kunnen schaven en slijpen. En dan komen ze in een mooie kast te hangen. Als kunst. En kunst is beter als het duur is.
 
  • Leuk
  • Haha
Waarderingen: hansth en 48rmc

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.731
2.590
Gaanderen
Mijn gehele collectie schaven heeft dat nog niet gekost. Maar je ziet vaak dat dit soort schaven dan door mensen worden gekocht, die helemaal niet kunnen schaven en slijpen. En dan komen ze in een mooie kast te hangen. Als kunst. En kunst is beter als het duur is.
Ja dat is inderdaad vaak waar.
 

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
466
122
Middelburg
Mijn gehele collectie schaven heeft dat nog niet gekost. Maar je ziet vaak dat dit soort schaven dan door mensen worden gekocht, die helemaal niet kunnen schaven en slijpen. En dan komen ze in een mooie kast te hangen. Als kunst. En kunst is beter als het duur is.
Onze "hele" maatschappij is ingesteld op decadent koopgedrag en als 1 schaap over de dam is volgen er meerdere, we zijn toch immers kuddedieren. Mensen zijn beïnvloedbaar, internet goeroe's zoals Rob Cosman doen je geloven dat je niet zonder kan. Met auto's het zelfde, het liefst kopen we een MB maar uiteindelijk kom je met een VW ook van a naar b. Aan de motor zal het niet liggen, beiden hebben een VAG motor, maar toch geef ik liever mijn geld uit, aan ster op mijn gril, dat is status verhogend, je gaat toch niet in een VW rijden, een auto notabene gemaakt voor het gewone klootjes volk. Met huizen idem dito zo groot en lux mogelijk geen Ikea keuken maar een SieMatic en als je toch moet koken dan het liefst op een La Cornue anders smaakt het eten niet zo. Als ik mijn eten dan opeet voor de TV, en kijk naar alle ellende in de wereld, prijs ik mezelf gelukkig, wat ben ik blij dat ik mezelf kan omringen met al die "luxe" die anderen niet hebben. Koken kan ik voor geen meter dus meestal zit ik te eten in één van de vele restaurants dus eigelijk is die La Corrneu meer decoratie dan dat hij dienst doet, maar ach het oog wilt ook wat,.....mooie afwerking veel glimmend koper doet iets met de mens:LOL:
 
  • Verdrietig
Waarderingen: Charel09

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.159
2.628
En dan valt je schaaf van 400 euro van de werkbank. Kapot. Dat is toch minder erg met een stanley van een tientje.
 
  • Haha
Waarderingen: 48rmc

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
466
122
Middelburg
En dan valt je schaaf van 400 euro van de werkbank. Kapot. Dat is toch minder erg met een stanley van een tientje.
Hoho we hebben het hier wel over ductile die valt niet zoals een stanely uiteen in duizend stukjes, ja 400 euro moet toch ergens in zitten:LOL:
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.159
2.628
Stanleys vallen over het algemeen ook niet uit een in losse stukken. Ze breken op het zwakste punt. Ik heb er nog een liggen die ik even moet hardsolderen. Daarna schuren en je kan ze weer gebruiken. Nodulair is wel sterker. Maar ik zou de gok niet nemen
 
  • Leuk
Waarderingen: 48rmc

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
466
122
Middelburg
Stanleys vallen over het algemeen ook niet uit een in losse stukken. Ze breken op het zwakste punt. Ik heb er nog een liggen die ik even moet hardsolderen. Daarna schuren en je kan ze weer gebruiken. Nodulair is wel sterker. Maar ik zou de gok niet nemen
Klopt volkomen ook een ductile schaaf kun je beter niet op de grond laten stuiteren, hij zal dan wel niet scheuren maar een flinke deuk in je staal of staal wat is vervormd schaaft ook niet zo prettig, dus waar ben je "beter" mee???

Ik ken je dan wel niet maar je lijkt me een back to earth type, pracht kerel, ik lees je post graag je bent zo lekker nuchter(y)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.