Gezien op MP, LN schaaf, geen relatie met koper

nelus

Actieve deelnemer
12 mei 2020
254
102
ik wordt elke keer dat ik mijn dure schaaf uit de kist pak blij. niet omdat hij duur is maar wel omdat hij heel goed gemaakt is en ook nog een plezier om te zien. En super haaks en slijpen en schaven kan ik prima. Dus ieder zijn ding, niemand dwingt de ander om ze te kopen. Als beiden tot mooie resultaten liggen dan is het uiteindelijk hetzelfde. Er zijn er ook die elk weekend 200,- euro kapot slaan in de plaatselijke kroeg aan drank, dat zou ik dan weer niet doen... na twee weken heb ik dan een schaaf ipv hoofdpijn 😁😜
 

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
491
132
Middelburg
Ik heb bewust jonge gebruikte houten schaven gekocht en oefen er veel mee. Over een jaar of tien als ik echt kan schaven dan ...

... hoef ik zo'n dure niet meer ;)

"Fit for use" is (mij) genoeg.
Daarom heb ik ook het woord, HELE tussen aanhalingstekens gezet;)
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.077
1.712
Terkaple
www.woodworking.nl
Wij zijn vorig jaar bezig geweest om zelf beitels te laten maken. Uiteindelijk was de goedkoopste aanbieder op een breedte van 30 mm € 51,20 ex btw. Dan moet er nog een handvat op, verpakken, kosten maken om ze te verkopen. Doe je dat via een handelaar, dan wil die er minstens 30% marge op kunnen maken. Dan wil je als producent nog iets van je kosten van ontwerp, prototypes, offerte aanvragen, leveranciers bezoeken etc terug zien. Dan komt nog de issue van voorraad, retourzending, garantie... Er komt nog BTW overheen.... Voor de prijs van de LN en Veritas beitels kunnen wij ze niet maken. Het was niet helemaal een standaard model, er zit een gefreesde rand aan, zie foto.

Ga maar eens op zoek naar iemand die een kleine oplage oude Stanleys na wil maken. Lie Nielsen is schaven gaan maken omdat hij bij een bedrijf werkte die Stanley verkocht die in die jaren abominabel slecht waren. Hij maakt ze in de USA en dat kost geld. We hebben o.a. wel aan hem te danken dat er tegenwoordig weer goed handgereedschap te koop is. De vraag is groot naar zijn kwaliteiten spullen en ook die van anderen zoals Veritas, Blue Spruce, Sauer en Steiner, en al die andere kleine gereedschapsmakers.
150 jaar geleden betaalde een meubelmaker ook 2 maand salarissen voor een goede schaaf en die zijn nu nog steeds gezocht en geld waard.



1693231741892.png

1693231786172.png


jaap
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.230
2.645
Gietwerk is weinig aan veranderd in de afgelopen 100 jaar. Kleine series zijn nu makkelijker te maken omdat de gietmallen niet meer helemaal met de hand hoeven te worden gemaakt. Zelfde voor het boren van de gaatjes en dat soort werk. cnc. Handvaten hoeft nauwelijks meer iemand aan te pas te komen, cnc. In amerika kan je zo iets nog zo maken. Goedkope energie, goedkope arbeid.
 

nelus

Actieve deelnemer
12 mei 2020
254
102
in nederland hebben we ook een toffe tool maker, wilco flier. Maakt hele mooie beitels allemaal in eigen beheer. Die zijn verre van gratis maar wel heel mooi. In duitsland heb je two lawyers, maken pracht zagen. En matthias Fenner, ook Dui, maakt heel mooi afteken gereedschap. Ik denk dat er best veel mensen (zoals ik) na jaren werken met matig gereedschap bewust de keus maken voor dit soort spullen. Het heeft denk ik ook te maken met jezelf iets moois gunnen en het is een soort "all in" gaan want ik denk toch echt dat er vrij weinig mensen dit soort spullen komen op in een vitrine te zetten en er dan nooit meer iets mee doen. Maar het kan natuurlijk wel zo, eeuwig zonde, maar t kan.
 

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
491
132
Middelburg
Voor de prijs van de LN en Veritas beitels kunnen wij ze niet maken. Het was niet helemaal een standaard model, er zit een gefreesde rand aan, zie foto.
Ga maar eens op zoek naar iemand die een kleine oplage oude Stanleys na wil maken. Lie
Ik geloof het maar wat graag dat je diep in de buidel moet tasten, als je iemand anders in de armen moet nemen om je beitels te laten maken, en zeker als het om een klein aantallen gaat. Maar deze pretentieuze merken maken beitels en schaven in eigen beheer, is dit niet appels met peren vergelijken? Ik kan me haast niet voorstellen dat LN bijvoorbeeld 50 euro aan kosten moet maken om een 25mm beitel te produceren? Voor de corona kostte een LN beitel half de prijs wat het nu doet. Ok energie is omhoog alsook staal maar dat een product een keer over de kop gaat? Narex heeft zijn prijzen toch ook niet verdubbelt of werken die voor een slavenloontje?
 

nelus

Actieve deelnemer
12 mei 2020
254
102
@ 48rmc, klopt helemaal. Maar dat geldt nu voor vrijwel elke sector. Hoe kan het dat de brandstofkosten stijgen omdat olie duurder wordt maar de olie maatschappijen vervolgens enorme winsten maken? die winsten hadden dus ook lagere brandstofprijzen kunnen zijn dan. Uiteraard zit er een premium toeslag op maar vreemd genoeg wil iedereen wel betalen voor een mooie auto met dikke opties (die overigens harder minder waard worden dan dit soort gereedschap). Die prijsstijgingen zijn wel vreemd in veel gevallen. Wel zijn er vaak echt problemen, LN maakt op dit moment de schaven niet in brons want daarvoor zijn er grote leverings problemen.
De prijzen op de LN site zijn echter minder hard gestegen dan wanneer de spullen hier in europa verkocht worden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.