Getoogde stalramen vervangen

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.083
2.601
Je hebt alleen een freeskop nodig voor een getoogd raam. Voor de rest heb je aan een zaagtafel genoeg.
 

Poortstuk

Actieve deelnemer
22 jan 2021
170
82
Aalten
Je hebt alleen een freeskop nodig voor een getoogd raam. Voor de rest heb je aan een zaagtafel genoeg.
Schaven wordt een stuk strakker, geen zaagsporen. Ik had 53 meter aan hout voor 7 kozijnen. Om dat strak te schuren zie ik niet zo zitten 😁
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.083
2.601
Meer spullen maakt het makkelijker, maar niet nodig. Waar ik een beetje op doelde, was, dat mensen met minder ervaring en of spullen, ook op dit forum mee lezen. Die zien allemaal dure gereedschappen en hulpmiddelen, wat ze weerhoud om zelf eens een nieuw bovenlichtje te maken. Terwijl dat makkelijk te doen is met een simpel zaagtafeltje, een speedboor en een 12mm beitel.
 
  • Leuk
Waarderingen: Henk H en arjaano

Poortstuk

Actieve deelnemer
22 jan 2021
170
82
Aalten
Meer spullen maakt het makkelijker, maar niet nodig. Waar ik een beetje op doelde, was, dat mensen met minder ervaring en of spullen, ook op dit forum mee lezen. Die zien allemaal dure gereedschappen en hulpmiddelen, wat ze weerhoud om zelf eens een nieuw bovenlichtje te maken. Terwijl dat makkelijk te doen is met een simpel zaagtafeltje, een speedboor en een 12mm beitel.
Heb je helemaal gelijk aan.... maarrrr.
De persoon in kwestie staat op het zelfde punt als ik, een jaar geleden. Aan het oriënteren om een 2e hands machine aan te schaffen om een klus te klaren. Vrouw lief trekt de lijn door om dan meer zelf te doen. ( heel herkenbaar 😁) De frees onbenut laten omdat men niet aan een freeskop heeft gedacht is dan, vind ik, erg spijtig. De koppen heb ik via markplaats en daar is niets mis mee.

Ik wil zeker niemand ontmoedigen maar ook behoeden voor teleurstellingen.
Het is een investering, dat zijn kant en klare kozijnen ook. De offerte van vorig jaar was al schrikken. Laat staan in deze tijden.
 
  • Leuk
Waarderingen: jcs-87

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.083
2.601
De meeste mensen hebben geen combi machine en hebben daar ook de ruimte niet voor. Als je al een machinale hebt, zijn wat freeskoppen de kosten niet. Maar ook iemand die net zijn eerste huis heeft gekocht, met een postzegel tuintje en een minimaal schuurtje, kan met wat simpel basis gereedschap prima zelf wat nieuw houtwerk maken. die mensen moet je juist over de drempel helpen. Als je graag een mooie machine wil kopen, vindt je altijd wel een reden.
 

Poortstuk

Actieve deelnemer
22 jan 2021
170
82
Aalten
De meeste mensen hebben geen combi machine en hebben daar ook de ruimte niet voor. Als je al een machinale hebt, zijn wat freeskoppen de kosten niet. Maar ook iemand die net zijn eerste huis heeft gekocht, met een postzegel tuintje en een minimaal schuurtje, kan met wat simpel basis gereedschap prima zelf wat nieuw houtwerk maken. die mensen moet je juist over de drempel helpen. Als je graag een mooie machine wil kopen, vindt je altijd wel een reden.
Het is toch een forum waar kennis en ervaring wordt gedeelt?
Misschien heb ik niet goed gezocht maar ik heb hier amper of weinig draadjes over gevonden, kozijnen maken met een combi machine. Ik vind dit de mogelijkheid om mijn ervaringen te delen. Schijnbaar zijn er leden die dit met interesse volgen.

Dat het ook anders kan, tuurlijk, ik zou zeggen: open een draadje en deel jou ervaringen😁.
 
J

j1eke

Guest
Ik vind dat je de machine snel getemd hebt, als je na een jaar het al aan durft om een serie te maken in één keer. Of had je al ervaring met de frees?
Vind het zeker leuk om te zien, de X31 is toch een relatief betaalbare combi, maar wel eentje waarbij het niet vanzelf gaat.
 

Poortstuk

Actieve deelnemer
22 jan 2021
170
82
Aalten
Ik heb al wel wat projectjes gemaakt om de machine wat door te krijgen. Oa een buitentafel. Metname voor de langgatboor. Een rei heb ik bij de werkgever gemaakt om eea recht te kunnen zetten. Ik heb ervaring met staal, profielslijpen, draaien, frezen voor stempels en matrijzen. Hoogwaardig spul. Bij kozijnenfabriek de profielmessen geslepen en daar veel info verzameld ( veilig werken door vulblokken bij aan en uitvoer gebruiken bijv.) en kennis gemaakt met houtbewerken. Afgelopen jaar dus ook gebruikt om het eea uit te zoeken en hulpmiddelen gemaakt om de frees in te stellen, en uitzoeken waar de knelpunten van de robland zitten. Deze kozijnen steeds in het achterhoofd en nu aangedurfd. Best spannend moet ik bekennen. Tot nu toe gaat het super. Zelf de vvd messen slijpen gast ook goed. Stabieler contramallen ga ik nog mee bezig. Verbeteren van het bestaande. 😊😊
 
  • Leuk
Waarderingen: Zjeeraar

Poortstuk

Actieve deelnemer
22 jan 2021
170
82
Aalten
Door een eerder klusje had ik al twijfels over de stabiliteit van de langgatboorinrichting. Speling in de geleiders. Rechts op het tafeltje een klok gezet en links omhoog/omlaag bewegen geeft een uitslag van bijna 1mm. Dat is te veel voor de deuvelgaten in de dorpels. De hoogte regeling bleek wel constant. In de voorbereiding had ik al pennen gedraaid om de centergaten over te nemen. Gaten in de dorpels met kolomboormachine geboord. In die gaten de pennen, stijl in lijn brengen met een klos en dan een tik met een hamer. Als het resultaat niet naar wens is dan moet er maar een gat groter. Ik gebruik een vullende constructielijm die niet bruist en breng dan liever geen spanning in het hout door de afwijkende gaten.

Reparatie / renovatie van de langgatboorinrichting komt op een lijst van bezigheden te staan.😁
 

Bijlagen

  • 20220814_224226.jpg
    20220814_224226.jpg
    95,1 KB · Weergaven: 41
  • 20220814_224333.jpg
    20220814_224333.jpg
    64,9 KB · Weergaven: 41
Laatst bewerkt:

Poortstuk

Actieve deelnemer
22 jan 2021
170
82
Aalten
kan je ons vertellen welke ?
Tuurlijk, ik wilde eerst kijken of het problemen zou geven omtrent reclame, vandaar de beschrijving.

Woodmax, een d4 constructielijm. Ik ben niet zo weg van de bruislijm.

Ik heb wat getest met woodmax en dat staat mij wel aan.
- is wat dikker
- vullend tot 4mm beweert men.
- watervast
- na uitharding te bewerken.

Ik heb ergens gelezen dat als de deuvels strak passen, de dikte van de lijm voor problemen kan zorgen. Dat ook geprobeerd. Ik heb de deuvels niet zelf gemaakt maar gekocht. Die zijn voorzien van ribbels waar de lijm wel door kan. De zomerse temperatuur helpt mee denk ik.
 

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
Het is toch een forum waar kennis en ervaring wordt gedeelt?
Misschien heb ik niet goed gezocht maar ik heb hier amper of weinig draadjes over gevonden, kozijnen maken met een combi machine. Ik vind dit de mogelijkheid om mijn ervaringen te delen. Schijnbaar zijn er leden die dit met interesse volgen.

Dat het ook anders kan, tuurlijk, ik zou zeggen: open een draadje en deel jou ervaringen😁.
Veel leken denken dat je met een mooie werkplaats ook wel kozijnen kan maken, of hele platen kan zagen op de cirkelzaag. Dat is een misvatting. Thuis houtbewerkers hebben doorgaans geen formaatzagen of toupies staan. Ik heb wel paneeldeuren met ruitjes gemaakt, maar dat vraagt al veel van je gereedschap.
 

Poortstuk

Actieve deelnemer
22 jan 2021
170
82
Aalten
Veel leken denken dat je met een mooie werkplaats ook wel kozijnen kan maken, of hele platen kan zagen op de cirkelzaag. Dat is een misvatting. Thuis houtbewerkers hebben doorgaans geen formaatzagen of toupies staan. Ik heb wel paneeldeuren met ruitjes gemaakt, maar dat vraagt al veel van je gereedschap.
Dat klopt.

Ik ben ook begonnen met een schuurtje van 3 bij 3.
Ik ben dan ook enorm blij met wat ik nu heb.
Een jaar geleden vlogen de gebruikte combi banken over de toonbank en moest je snel zijn om een beetje betrouwbare machine te bemachtigen. Er staan er dus veel meer in den lande. Er staan genoeg lijntjes op dit forum met leden die een werkplaats hebben. Er staan beperkte berichten over werkmethoden met dergelijke machines, aanschaf wordt nog wel eens gepost. Helaas begin ik te begrijpen waarom.😔.

Ik neig er toe om er ook maar mee te stoppen.😪🤧🤧.

Erg jammer van dit mooie forum.
 

pietersch

Actieve deelnemer
10 jun 2019
99
37
Apeldoorn, NL
Het forum is er volgens mij voor iedereen, of je nu twee beitels en een handzaag hebt of een werkplaats vol met dure machines. Bij beide situaties hoort een bepaalde werkwijze, en die zijn allebei net zo 'veel waard'.

Het punt wat Chevy66 maakte (tenminste, zo heb ik het opgevat): je kunt de kozijnen ook maken met eenvoudiger gereedschap, om evt. anderen niet af te schrikken: je hebt niet per se zo'n machine nodig om een kozijn te maken. Dat jij het wel met een combi-machine doet, is natuurlijk prima en mooi dat je je ervaringen uitgebreid deelt. Een machine aanschaffen en de aankoop delen is leuk, maar een proces delen is veel nuttiger. Blijf dat wat mij betreft vooral doen!
 
Laatst bewerkt:

Poortstuk

Actieve deelnemer
22 jan 2021
170
82
Aalten
Het forum is er volgens mij voor iedereen, of je nu twee beitels en een handzaag hebt of een werkplaats vol met dure machines. Bij beide situaties hoort een bepaalde werkwijze, en die zijn allebei net zo 'veel waard'.

Het punt wat Chevy66 maakte (tenminste, zo heb ik het opgevat): je kunt dit kozijnen ook maken met eenvoudiger gereedschap, om evt. anderen niet af te schrikken; Je hebt niet per se zo'n machine nodig om een kozijn te maken. Dat jij het wel met een combi-machine doet, is natuurlijk prima en mooi dat je je ervaringen uitgebreid deelt. Een machine aanschaffen en de aankoop delen is leuk, maar een proces delen is veel nuttiger. Blijf dat wat mij betreft vooral doen!
Dank je voor dit positieve bericht, heb ik wel effe nodig.

Het is ook mijn intentie om kennis en ervaring te delen. Te leren van elkaar.
Ik begrijp het zelfde van chevy66 en heb ook gepost " laat maar zien"
 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor en mink

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.083
2.601
Ik heb alleen gereageerd op de stelling dat je een berg freeskoppen moet kopen als je wat wil maken. Ik heb er gewoon moeite mee, dat jonge generaties gewoon niets meer durven oppakken, omdat ze doodgegooid worden met informatie, die vooral geent is op dingen kopen. Ik kreeg als kleine jongen een timmerkistje. Daar zaten wat simpele dingen in, zoals een hamer een nijptang en een zaag. daar ging je dan mee knutselen en als je projectjes groeiden, kreeg je met je verjaardag een schaaf. De volgende sinterklaas een setje beitels. Je leerde spelenderwijs er steeds wat bij. Je kennis kwam van je familie, of buren. Je leerde te werken met wat je had. Het is niet mijn bedoeling om poortstuk zijn onderwerp te vervuilen met een verdere discussie hier over.
 

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Hoi
We hadden vroeger een boerderij waar de zelfde beton raamwerk in zat met beton rot ,
Leuk om te volgen dit, en hoe het gemaakt wordt
Met hamer bijtels en zaag kom je een eind wel goed voor kleinschalige dingen .
Zo als met meerdere stalramen is machienes toch wenselijk wil je niet maanden bezig zijn , of je moet het
Aan de tijd hebben ,
schrijfen op een forum kan soms mis gaan , het is aan mekaar om dat dan weer op te, lossen , hier gaan men heel goed er mee om vind ik , voor al door gaan hier op het forum
 
  • Leuk
Waarderingen: Poortstuk

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
Hoi
We hadden vroeger een boerderij waar de zelfde beton raamwerk in zat met beton rot ,
Leuk om te volgen dit, en hoe het gemaakt wordt
Met hamer bijtels en zaag kom je een eind wel goed voor kleinschalige dingen .
Zo als met meerdere stalramen is machienes toch wenselijk wil je niet maanden bezig zijn , of je moet het
Aan de tijd hebben ,
schrijfen op een forum kan soms mis gaan , het is aan mekaar om dat dan weer op te, lossen , hier gaan men heel goed er mee om vind ik , voor al door gaan hier op het forum
Toch wordt er weinig kennis gedeeld over het maken zelf. Het is voor elke methode belangrijk te weten wat kan en wat niet kan. Dit vraagt het opbouwen van eigen ervaring, en ook het maken van veel fouten. 20 jaar geleden kon ik verdomd veel met een Skil handcirkelzaag, dat zou als het moet nog steeds kunnen. Een goede set lijmklemmen (30 stuks) kost meer dan een invalzaag, etc. Begin altijd bij de basis van het maken. Ik in 1979 met mijn eerste hamertje en nijptang.
 

Poortstuk

Actieve deelnemer
22 jan 2021
170
82
Aalten
Even het volgende....

Er is over en weer via pb uitgewisseld.
Tekst wordt soms anders geïnterpreteerd, allemaal met goede intenties, soms anders geformuleerd maar wel de zelfde gedachte.

Graag wil ik dit laten voor wat het is, en verder met waar we allemaal van houden, het bewerken van hout ! In welke vorm, op wel niveau dan ook.
Kennis op doen, ervaringen delen.
 

Poortstuk

Actieve deelnemer
22 jan 2021
170
82
Aalten
De deuvelgaten blijkt een domper op het geheel. Dat worden veel lijmtangen om alles op de plek te houden. 😬. Het is te verwachten dat met het aandraaien van de schroeven de dorpel door de schuinekant wil gaan glijden. Ik ben met de eerste gaten bezig en die heb ik groter moeten boren. Eenmaal uitgehard houd de lijm het wel. Gelukkig een vullende lijm.😊
 
  • Leuk
Waarderingen: jcs-87

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.